معرفی و دانلود کتاب فلسفه اقتصاد توسعه

عکس جلد کتاب فلسفه اقتصاد توسعه
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه اقتصاد توسعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه اقتصاد توسعه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه اقتصاد توسعه

کتاب فلسفه اقتصاد توسعه درآمد مختصری برای آشنایی با مباحث ابتدایی فلسفه سیاست و نظریه‌های اقتصاد توسعه است که توسط سید فاخر علوی به نگارش درآمده. فصل‌های آغازین کتاب به معرفی علوم فلسفه و اقتصاد اختصاص داده شده؛ در ادامه، اصول و ایده‌های اساسی سیاست مطرح شده و در نهایت فلسفه اقتصاد توسعه معرفی و تشریح می‌گردد.

درباره‌ی کتاب فلسفه اقتصاد توسعه

اقتصاد توسعه به شاخه‌ای از علم اقتصاد اشاره دارد که به توسعه و پیشرفت اقتصادی دولت‌ها و کشورهای در حال توسعه اختصاص داده شده و عواملی مانند سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش، شرایط کار و سیاست‌های داخلی و خارجی دولت را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. اقتصاد توسعه قوانین و سیاست‌های خرد و کلان کشورهای فقیر و ضعیف را تحلیل کرده و نظریه‌های متنوعی را برای بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان و نیروهای کار کشور ارائه می‌دهد. نظریه‌ها و تحلیل‌های اقتصاد توسعه با توجه به تاثیر پس‌زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی متفاوت هر کشور در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی آن، ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای با هم داشته باشند.

متخصصان و نظریه‌پردازان فلسفه‌ی توسعه اقتصادی باور دارند که پرورش و رشد مفهومی و نظری علم اقتصاد به همان اندازه‌ی پیشرفت قوانین و ساختارهای خرد و کلانی که منجر به تقویت توان اقتصادی کشور می‌شوند اهمیت دارند. به عبارت دیگر می‌توان گفت توسعه‌ی اقتصادی و اقتصاد توسعه در هم گره خورده‌اند. درحالی‌که اقتصاد توسعه به تعقیب و تحلیل عوامل قابل اندازه‌گیری می‌پردازد که مقدار و روند پیشرفت اقتصاد یک کشور را تعیین می‌کنند، نظریه‌های توسعه‌ی اقتصادی عوامل غیرقابل‌اندازه‌گیری حیاتی و اساسی، مانند میزان رضایت، شادی و امنیت شهروندان را دنبال می‌کنند. سید فاخر علوی در کتاب فلسفه اقتصاد توسعه ادعا می‌کند اهداف و اصول این دو عرصه در فلسفه‌های اقتصاد توسعه به هم می‌رسند. نظریه‌پردازان فلسفه اقتصاد توسعه با ترکیب اصول و مفاهیم مطرح شده در این حوزه‌ها برای تحقق یک هدف نهایی، یعنی تقویت و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان کشور در سطوح خرد و کلان تلاش می‌کنند.

سید فاخر علوی در کتاب فلسفه اقتصاد توسعه راهنمای جامع و مختصری را برای آشنایی با اقتصاد توسعه و فلسفه‌های مختلفی که از آن حمایت می‌کنند فراهم آورده است. نویسنده در فصل اول کتاب به معرفی فلسفه پرداخته و مبانی، موضوعات، روش‌های تحقیق، اهداف و تاریخ مختصر فلسفه را گزارش کرده است. فصل دوم کتاب به همین منوال به معرفی علم اقتصاد اختصاص داده شده و تاریخچه، مکاتب، نظریه‌ها و اهداف اصلی این علم را معرفی کرده است. فصل سوم کتاب فلسفه اقتصاد توسعه نیز به سیاست پرداخته است. سید فاخر علوی در این فصل تمام اصول، مفاهیم و نظریه‌هایی که برای درک فلسفه اقتصاد توسعه به آن احتیاج دارید را تشریح می‌کند و در نهایت در فصل آخر کتاب با گرد هم آوردن تمام مطالب تشریح شده در گذشته، هر آن چیزی که در فلسفه اقتصاد توسعه مطرح شده و به توسعه اقتصادی دولت‌ها کمک خواهد کرد را معرفی و تحلیل می‌کند.

کتاب فلسفه اقتصاد توسعه توسط سید فاخر علوی به نگارش درآمده و به وسیله‌ی نشر فرسار چاپ شده و در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

کتاب فلسفه اقتصاد توسعه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب فلسفه اقتصاد توسعه را به دانشجویان حوزه‌های مدیریت و اقتصاد، به‌خصوص علاقه‌مندان اقتصاد توسعه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فلسفه اقتصاد توسعه می‌خوانیم

می‌توان از بین نظریات مختلف مربوط به دولت و سیاست در جهان سوم به برخی اشتراکات زیر دست پیدا کرد:

1. در بیشتر کشورهای جهان سوم تحولات اجتماعی و اقتصادی موجب اقداماتی برای نوسازی نظام حکومتی شده‌اند که از لحاظ ظاهری باعث شده تا از بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای سیاسی مدرن تبعیت کرده و شکلی جدید به خود گرفته‌اند. (نظریه‌پردازان نوسازی)

2. اکثر کشورهای جهان سوم از بی‌ثباتی سیاسی رنج می‌برند. این کشورها طی دوران کوتاه استقلال سیاسی خود همواره با ناآرامی‌های سیاسی، شورش‌ها، انقلاب‌ها و کودتاهای نظامی متعددی مواجه بوده‌اند. (زولبرگ و هانتینگتون)

3. در بیشتر این جوامع دولت‌هایی مستقر هستند که در عرصه بین‌المللی در مقابله با دولت‌های کشورهای پیشرفته بسیار ضعیف هستند و قدرت چانه‌زنی دیپلماتیک و نظامی آن‌ها پایین است و به دلیل نیازهای مختلفی که دارند، ناچار به پیوستن به یکی از قدرت‌های بزرگ خارجی هستند. (نظریه‌پردازان نظام جهانی)

4. بیشتر دولت‌های جهان سوم به دلایلی مانند میراث استعماری یا نیاز به جلب سرمایه‌های خارجی چاره‌ای جز فراهم کردن امتیازات برای سرمایه‌ها و شرکت‌های خارجی در کشورشان نداشتند و این امر آن‌ها را متعهد به حفظ منافع بیگانگان درکشور خودشان می‌کرد. (نظریه‌پردازان وابستگی)

5. بیشتر دولت‌های جهان سوم خصوصیات و تمایلات تمرکزگرایانه، اقتدار طلبانه، دیکتاتوری و سرکوب‌گرایانه دارند.

6. در بیشتر این کشورها وجود شیوه‌های متعدد تولید بر ساختار و نقش دولت‌ها اثرات مهمی دارد و آن‌ها را دچار تعارضات و ناهماهنگی‌های زیادی می‌کند.

7. اکثر دولت‌های جهان سوم بسیار بیشتر از دولت‌های سرمایه‌داری پیشرفته در امور اقتصادی و اجتماعی مداخله می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: فلسفه
مبانی فلسفه
‌آغاز فلسفه
موضوع و مسائل فلسفه
اهداف فلسفه
لزوم فلسفه
روش‌های تحقیق در فلسفه
فایده فلسفه
رابطه علم و فلسفه
فلسفه علوم
بررسی تاریخی و جغرافیایی فلسفه و فلاسفه
قاره آسیا
قاره اروپا
قاره آمریکا
قاره آفریقا
قاره اقیانوسیه
نتیجه‌گیری فصل اول
فصل دوم: اقتصاد
مقدمه
علم اقتصاد
تاریخچه علم اقتصاد
تعریف علم اقتصاد
مکاتب اقتصادی
اقتصاد توسعه
تعریف توسعه اقتصادی
توسعه اقتصادی چگونه اتفاق می‌افتد؟
نظریه‌های اقتصاد توسعه
نتیجه‌گیری فصل دوم
فصل سوم: سیاست
مقدمه
پیشینه سیاست و دولت در جهان سوم
آسیا و خاورمیانه
آفریقا
آمریکای لاتین
وضعیت استعمار
استعمارزدایی در جهان سوم
مبانی اجتماعی سیاست در جهان سوم
نقش طبقات اجتماعی در جهان سوم
نظام‌ها و نهادهای سیاسی در جهان سوم
جامعه مدنی و احزاب سیاسی در جهان سوم
ویژگی‌های سیاسی مشترک کشورهای جهان سوم
نتیجه‌گیری فصل سوم
فصل چهارم: فلسفه اقتصاد توسعه
فلسفه علم
فلسفه علم اقتصاد
فلسفه اقتصاد توسعه
وظیفه فلسفه اقتصاد توسعه
پرسش‌ها و شاخه‌های فلسفه اقتصاد توسعه
فیلسوفان و دولت توسعه
توسعه انتقادی
توسعه پایدار
کیفیت زندگی و توسعه انسانی
برخی نظرات در باره توسعه اقتصادی
پرسش‌هایی برای آینده
نتیجه‌گیری فصل چهارم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه اقتصاد توسعه
نویسنده
ناشر چاپی فرسار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات204
زبانفارسی
شابک978-622-7207-55-2
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد سیاسی، کتاب‌های فلسفه سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه اقتصاد توسعه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه اقتصاد توسعه

برای دریافت کتاب فلسفه اقتصاد توسعه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.