معرفی و دانلود کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر

عکس جلد کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر
قیمت:
۲۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر

کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر، زندگی‌نامه‌ای خواندنی از این وزیر خردمند ساسانی‌ست که به قلم علیرضا تنهائی گرد‌آوری شده. در این اثر با جزئیات و نمایه‌های تازه‌ای از زندگانی بزرگمهر و اندیشه و اقدامات او آشنا می‌شویم و از همه مهم‌تر، بر شخصیت او به عنوان یک نویسنده‌‌ و قصه‌پرداز پرتوان تمرکز می‌کنیم. همچنین در بخش‌های مهمی از کتاب، شناخته‌شده‌ترین داستان‌های بزرگمهر را می‌خوانیم و به‌شیوه‌ای عمیق‌تر با سیر اندیشه‌های او آشنا می‌شویم.

درباره‌‌ی کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر

بخشی از عظمت نام انوشیروان، این پادشاه دادگر و عادل تاریخ ایران، مدیون وجود وزیر معتمد و درست‌کار او یعنی بزرگمهر است؛ با‌این‌حال، شاید کم‌تر کسی با گستره‌ی شخصیت این مرد بزرگ و اندیشمند آشنایی کافی داشته باشد. اما از میان مورخانی که به‌طور اختصاصی بر زندگانی بزرگمهر تحقیق کرده‌اند، علیرضا تنهائی، دست به کار بزرگ و قابل‌ تحسینی زده است. این محقق تاریخ، در کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر دروازه‌ی تازه‌ای از ابعاد شخصیتی حکیم بزرگ ساسانی به روی ما می‌گشاید، و خوانندگان مشتاق تاریخ و ادبیات را استعداد‌های نگارشی و ادبی بزرگمهر آشنا می‌سازد.

کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر، آینه‌ی تمام‌نمایی از نقاط پررنگ شخصیت بزرگمهر و رخداد‌های مهم زندگی اوست؛ با تمام این‌ها، این اثر را نمی‌توان یک زندگی‌نامه‌ی ساده پنداشت. درواقع، نویسنده، در کنار بحث تاریخی، دلیل ویژه و مهم دیگری نیز از نگارش این کتاب داشته. آن‌چه که کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر را از سایر آثار نگاشته‌شده در زندگانی بزرگمهر متمایز می‌کند، تمرکز نویسنده بر یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها و توانمندی‌های این مرد بزرگ، یعنی قلم داستان‌گویی اوست. بله، شخصی که در سده‌ی بیستم میلادی می‌زیسته، و به عنوان مشاور و وزیر حکومت ساسانی شناخته می‌شده، از چنین استعداد شگفت‌انگیزی بهره‌مند بوده، و این نیز گوشه‌ای از شگفتی‌های فرهنگی تاریخ ایران و مردان اندیشمند آن است.

علیرضا تنهائی نه‌تنها تمرکز اصلی کتاب خود را بر ابعاد ادبی زندگی بزرگمهر اختصاص می‌گذارد، بلکه برگزیده‌ای از بهترین داستان‌های به‌جامانده بر این مرد را نیز برای خواننده‌ی امروز گرد هم می‌آورد. البته که مرور قصه‌های برآمده از قلم شخصیتی تاریخی و دارای قدمتی هزار‌ساله، لطف و لذت تازه‌ای برای علاقه‌مندان به دنیای ادبیات خواهد داشت. این داستان‌ها همچنین انعکاس‌گر اندیشه‌های نویسنده‌ی آن یعنی بزرگمهر و شیوه‌ی منش او در زندگانی هستند و از این نظر نیز، برای مورخان ارزش دوچندانی پیدا می‌کنند.

کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر، همچنین اثری باب طبع مشتاقان دانش و حکمت و طالبان پند و اندرز است. بخش مهمی از قصه‌های این کتاب، برگرفته از اساطیر کهن و مثل‌هایی هستند که سینه‌به‌سینه از زبان گذشتگان نقل شده؛ و پیام‌های اخلاقی مهمی در دل خود دارند. به عبارتی، محتوای بسیاری از داستان‌های این مجموعه، راه زندگی بزرگمهر را به عنوان شخصیت حاضر در رأس امور مملکت‌داری، شکل داده‌ و بر پرورش منش و اخلاق او تأثیری مستقیم داشته. بزرگمهر نیز با هوش و توانمندی ویژه‌ی خود از این ظرفیت مهم ادبیات بهره برده و آن‌ را به شیوه‌ی منسجم‌تری در دست خوانندگان پس از خود قرار داده. شگفتی بزرگ این زیباترین داستان‌های بزرگمهر، آن است که هنوز با گذشت ده‌ها قرن، همچنان به گوش مخاطب جهان امروز آشنا و ملموس‌اند، همان‌گونه‌ که روشن‌گر راه پیشینیان ما بوده‌اند، می‌توانند مسیر زندگی خردمندانه را برای جویندگان آن روشن‌تر سازند. در کنار تمامی این‌ها، کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر، برای علاقه‌مندان به مطالعه‌ی تاریخ ساسانیان و دوران پادشاهی خسرو انوشیروان، نکته‌های خواندنی و قابل‌ تأمل بسیاری خواهد داشت. گفتنی‌ست که این کتاب خواندنی با تلاش‌های انتشارات متخصصان به دست شما رسیده.

کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب ارزنده، یک انتخاب عالی برای دنبال‌کنندگان دنیای تاریخ، تاریخ ادبیات و زندگی‌نامه‌ی مشاهیر است. همچنین علاقه‌مندان به خواندن داستان‌های اخلاقی و حکیمانه از مطالعه‌ی قصه‌های آموزنده‌ی این اثر لذت فراوانی خواهند برد.

در بخشی از کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر می‌خوانیم

در برخی نوشتارها آمده است انوشیروان ساسانی خوابی دید که همه خواب‌گزاران از تعبیر آن بازمانده و نتوانستند تعبیر کنند انوشیروان به سراسر ایران پیک فرستاد و از دانشمندان گوناگون خواست تا این خواب را تعبیر کنند یکی از این پیک‌ها به خراسان و شهر مرو که در آن زمان بخشی از ایران بود و امروزه بخشی از کشور ترکمنستان است رفت و از دانشمند شهر که خود استاد آموزشگاه جوانان شهر بود تعبیر خواست که او هم نتوانست اما در بین شاگردان استاد یک نفر بود که اجازه خواست و تعبیر خواب را گفت. پیک، آن شاگرد را به دربار پادشاه ایران انوشیروان آورد. آن جوان کسی نبود جز بزرگمهر حکیم.

فردوسی داستان بزرگمهر و انوشیروان را از آن جا آغاز می‌کند که شبی انوشیروان خوابی می‌بیند و در پی تعبیرش برمی‌آید. او سه‌بار خواب دیده که در مجلس بزمی، گرازی تیزدندان می‌آید و از جام شرابش می‌نوشد. صبحگاه چون همه از تعبیر و تفسیر خواب ناتوان می‌مانند، شاه دستور می‌دهد، در سرزمین‌های مختلف جستجو کنند و کسی را بیابند تا گره از تعبیر آن خواب بگشاید. «آزاد سرو» یکی از فرستادگان شاه است. او در مرو گروهی کودک می‌بیند که موبدی، آنان را تعلیم می‌دهد. یکی از این کودکان بزرگمهر است که چون استاد را از تعبیر خواب ناتوان می‌بیند، اعلام می‌کند که تعبیر این خواب را من می‌دانم و تنها در مقابل تختگاه ملک بیان می‌کنم. فرستاده می‌پذیرد. او را به تیسفون می‌آورند و خواب را برای شاه این‌گونه تعبیر می‌کند. می‌گوید در حرمسرای تو مرد جوانی خود را به هیئت زنان درآورده. به دستور انوشیروان همه زنان حرمسرا برهنه می‌شوند و او مرد را می‌یابد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بزرگمهر کیست؟
چگونگی راه‌یابی بزرگمهر به دربار انوشیروان
داستان‌های کوتاه از بزرگمهر
سحرخیز باش تا کامروا باشی
همه‌چیز را همگان دانند
مزد دانش
علم و مال
خردمندی بزرگمهر
حکایت جغد و ویرانه
دوازده اصل بزرگمهر
امیدواری بزرگمهر
بزرگمهر و نظر انوشیروان
بزرگمهر و رأی درست
بزرگمهر و مروارید انوشیروان
شطرنج و تخته‌نرد
بزرگمهر و اُرُد بزرگ
بزم‌های هفتگانه
گزارشی از بزم‌ها
نقد و تحلیل مجالس
خواب انوشیروان و تعبیر بزرگمهر درباره ظهور اسلام
زندانی‌شدن اول بزرگمهر
زندانی‌شدن دوم بزرگمهر و کشته‌شدن او
اندرزهای بزرگمهر
پندنامه‌ی بزرگمهر
گفته‌های بزرگمهر در پیشگفتار کتاب کلیله‌ودمنه
بخش 1- تمهید بزرگمهر بختگان
بخش 2- خواننده باید اصل و غرض تألیف کتاب را بشناسد
بخش 3- فایده در فهم است نه حفظ
بخش 4- علم به کردار نیک، جمال گیرد
بخش 5- عزت نفس
بخش 6- عاقبت‌اندیشی و آخرت‌جویی
بخش 7- تلاش‌کردن در عین امیدداشتن
بخش 8- تجربه‌اندوزی از بزرگان
بخش 9- روی‌گردانی از کردار نابخردانه
بخش 10- عدم اصرار بر خطا
بخش 11- رضا به قضا
بخش 12- تلاش در فهم معانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات متخصصان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات82
زبانفارسی
شابک978-622-7357-53-0
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر

برای دریافت کتاب زیباترین داستان‌های بزرگمهر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.