معرفی و دانلود کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ: یک شناخت منطقی

عکس جلد کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ: یک شناخت منطقی
قیمت:
۷۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ: یک شناخت منطقی

کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ که اثری از محمد استعلامی است، به بررسی زندگی یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران و جهان، خواجه حافظ شیرازی می‌پردازد. در این کتاب علاوه بر سرگذشت و زندگینامه، شیراز عصر حافظ، آثار دیگر ادبای هم‌عصر او و اندیشه و کلام حافظ نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ

پارسی‌زبانی در این دنیا نیست که نام حافظ شیرازی را نشنیده و اثر کلام او بر ادب فارسی را درک نکرده باشد. حافظ در زندگی و طریقت ایرانیان چنان تأثیرگذار است که پس از گذشت قرن‌های متوالی نیز همچنان مردم از گنجینه‌ی اشعارش بهره می‌جویند و کلام او را سرمشق و سرلوحه‌ی خود قرار می‌دهند. آنچه در مرام و طرز فکر حافظ مشهود است مبارزه با ریاکاری مردم علی‌الخصوص حاکمان و قدرتمندان است که البته بعد از گذر این همه سال نیز هنوز میان اهالی این دیار مصداق دارد. به لطف رسم گرفتن فال، اشعار حافظ محبوبیتش را حتی میان قشر کم‌سواد ایرانی نیز از دست نداده و مردم ارتباط عمیقی با این اشعار دارند. ولی در این سال‌ها شاید جای یک کتاب، که حافظ را آن‌طور که شایسته‌ی اوست معرفی کند، خالی بود. محمد استعلامی این نیاز را به خوبی درک کرد و با نوشتن کتاب حافظ به گفته‌ی حافظ که هم‌اکنون نسخه‌ی صوتی آن پیش روی شماست، این خلأ را پر کرد.

کتابی که در اینجا به شما معرفی می‌شود بر آن بوده تا جنبه‌های تاریخی و اجتماعی زندگی حافظ را با زبانی ساده و صمیمی به مخاطب عرضه کند؛ به نحوی که حتی شنوندگان جوان‌تر نیز بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و این نابغه‌ی ادبی سرزمین خود را بهتر بشناسند. در اولین فصل کتاب، نویسنده به سراغ شیراز عصر حافظ می‌رود تا با دیدی دقیق و نزدیک به واقعیت نشان دهد که اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم شیراز در قرن هشتم چگونه بوده. جالب است بدانید که نویسنده شیراز آن روزگار را جایی معرفی می‌کند که مملو از سیاستمداران و شیوخ ریاکار است که به انواع و اقسام گناهان و خطاها آلوده‌اند اما در ظاهر خود را مومن و معتقد و مسلمان نشان می‌دهند و به اصطلاح در مستی فتوا می‌دهند که می حرام است.از آنجا که جمع قدرتمندان در هر دیاری، نمایانگر مشتی نمونه‌ی خروار هستند و سرشت مردمان آن سرزمین با نگاه به سیاستمدارانشان مشخص می‌شود، مردم عادی نیز از قاعده مستثنی نبودند و انحطاط اخلاقی به وضوح در میانشان دیده می‌شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی حافظ که در شعرهایش نیز نمود پررنگی دارد همین نفرت و مبارزه‌ی او با ریاکاری است که باعث شده تا با قلمی تند و البته شاعرانه این واقعیت را نکوهش کند. ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که با این احوالات حافظ چطور خود را از گزند تیر انتقام این جمعیت ریاکار دور نگه می‌داشت؟ در اینجا باید به رندی حافظ اشاره کرد که با ذکاوت تمام، این نقدها را به نحوی در دل اشعار خود جای می‌داد که راه را بر هر دشمنی ببندد. برای مثال در بیت «مِی خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب/چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند» او نام خودش را هم در کنار نام این جماعت ریاکار قرار داده تا بتواند آشکارا از زشتی مرام آنان صحبت کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ

از دیگر مواردی که کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ به آن پرداخته و عنوان کردنش در این مطلب خالی از لطف نیست، ویژگی‌های ظاهری مردمان شیراز است. با استناد به نوشته‌های ابن بطوطه، جهان‌گرد معروفی که در دوره‌ی حافظ، ساکن شیراز بوده،‌ آنچه حافظ از زیبایی و سیاهی مژگان و خال گونه و چه و چه و چه در اشعارش آورده، همگی واقعیت داشته‌اند و ظاهراً مردمان شیراز در آن زمان به پوست گندم‌گون و اندام لاغر و چشمان درشت مشکی شناخته می‌شدند.

در فصول بعدی ابتدا به سراغ سرگذشت حافظ می‌رویم تا بدانیم چه بر او گذشته و در زندگی‌اش با چه چیزهایی مواجه شده است. سپس جان کلام حافظ که اندیشه و ذهن اوست مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از درون‌مایه‌ی فکری او باخبر شویم. فصل بعدی که «درک منطقی کلام حافظ» نام دارد، به ما کمک می‌کند تا در رابطه با هر شعر او، به تفسیری درست و حقیقی برسیم و سپس در آخرین فصل، هم‌عصران حافظ مورد بررسی قرار می‌گیرند تا تأثیر این هم‌زمانی بر ما مشخص شود. محمد استعلامی در ابتدای این کتاب از نمونه‌های ارزشمند دیگری که به زندگی حافظ پرداخته‌اند نام می‌برد و خلق این کتاب را مرهون مطالعه‌ی آن آثار و اضافه کردن دانش و تجربیات شخصی خود می‌داند.

کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ را با صدای میثم اسکندری می‌شنوید. نشر صوتی واوخوان و انتشارات فرهنگ معاصر، وظیفه‌ی انتشار این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ برای چه کسانی مناسب است؟

حافظ‌دوستان و علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ ایران از شنیدن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ: یک شناخت منطقی می‌شنویم

گمان می‌کنم شما هم گرفتار این سوال هستید که با این همه مضمون و تعبیر صوفیانه که در کلام حافظ هست، چه باید گفت؟ سوال واضح‌تر این است که حافظ صوفی بوده است یا نه؟ در این کتاب گفتار دیگری دارم که شما را با تمام وجوه تفکر حافظ آشنا می‌کند. اما در این گفتار «سرگذشت حافظ» هم به این سوال پاسخ باید گفت. اگر صوفی‌گری و درویشی این است که انسان در این دنیا به خیر خود و دیگران بیندیشد، بدی برای کسی نخواهد، آز و کینه و حسد و بخل را از دل به در کند، برای سود و زیان این جهان ارزش‌های انسانی را زیر پا نگذارد، و خلاصه کنم، آدم خوب بودن برای او بالاترین ارزش‌ها باشد، بله، حافظ صوفی است. و گمان می‌کنم که همه‌ی ما نیز باید خودمان را صوفی بدانیم. اما اگر صوفی بودن این است که آدمی خود را وابسته‌ی خانقاه کند، تن به کار و مسئولیت ندهد، خیری به خلق نرساند و همه را به خود بدهکار بداند و با این همه عیب، در خود هیچ عیبی نبیند و به خرقه و خانقاهش بنازد، خدا از آن خرقه بیزار است صد بار، که صد بت باشدش در آستین.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
6 دقیقه
درباره‌ی کتاب
34 دقیقه
شیراز عصر حافظ
28 دقیقه
از سرگذشت حافظ
18 دقیقه
از سرگشت حافظ ـ قسمت دوم
34 دقیقه
از سرگذشت حافظ ـ قسمت سوم
25 دقیقه
ذهن و اندیشه‌ی حافظ
22 دقیقه
ذهن و اندیشه‌ی حافظ ـ قسمت دوم
31 دقیقه
ذهن و اندیشه‌ی حافظ ـ قسمت سوم
40 دقیقه
درک منطقی کلام حافظ
21 دقیقه
درک منطقی کلام حافظ ـ قسمت دوم
18 دقیقه
درک منطقی کلام حافظ ـ قسمت سوم
30 دقیقه
حافظ و دیگران
35 دقیقه
حافظ و دیگران ـ قسمت دوم
4 دقیقه
حافظ و دیگران ـ قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ: یک شناخت منطقی
نویسنده
راویمیثم اسکندری
ناشر چاپیانتشارات فرهنگ معاصر
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۴۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ

برای دریافت کتاب صوتی حافظ به گفته‌ی حافظ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.