معرفی و دانلود کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر

برای دانلود قانونی کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر

کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر نوشته‌ی الهه عسگری، زهرا نوروزی، فاطمه دهقانی فیروزآبادی، مهدیه لائح، امین صالحی ابرقویی و کوروش جعفریان به بررسی یکی از موضوعات مهم اما کمتر پرداخته‌شده در حوزه‌ی سلامت، یعنی نقش تغذیه در بهبود وضعیت افرادی که به مواد مخدر وابسته‌اند، می‌پردازد. این کتاب در واقع نقش تغذیه را در کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد و بازگشت به زندگی عاری از مواد مخدر تحلیل می‌کند.

درباره‌ی کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر

کتاب تغذیه و رژیم‌ درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر پژوهشی علمی است که به بررسی وضعیت تغذیه‌ای افرادی می‌پردازد که با مشکلات اعتیاد به مواد مخدر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این کتاب، الهه عسگری، زهرا نوروزی، فاطمه دهقانی فیروزآبادی، مهدیه لائح، دکتر امین صالحی ابرقویی و دکتر کوروش جعفریان که همگی از متخصصان و نام‌داران حوزه‌ی تغذیه و رژیم‌ درمانی هستند، سعی کرده‌اند تا با تکیه بر تحقیقات علمی و مطالعات میدانی، راهکارهای مناسبی برای بهبود تغذیه این افراد ارائه دهند.

فصل اول کتاب به وضعیت تغذیه‌ی افراد وابسته به مواد مخدر می‌پردازد. در این بخش، به الگوهای غذایی ناسالم، اختلالات تغذیه‌ای و سوءتغذیه‌ی این افراد اشاره شده و همچنین مشکلات مربوط به وزن و دستگاه گوارش آن‌ها به طور کامل توضیح داده شده است. یکی از موارد مهمی که این فصل به آن پرداخته است، کمبودهای تغذیه‌ای رایج در افراد وابسته به مواد است که ناشی از مشکلات گوارشی و رفتارهای غذایی نامنظم آن‌ها است. همچنین، به ارتباط میان مصرف مواد مخدر و اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی اشاره شده است.

نویسندگان در فصل دوم به مکانیسم اثر تغذیه بر بهبود عوارض اعتیاد پرداخته‌اند. در این بخش، توضیح داده می‌شود که تغذیه‌ی مناسب چگونه می‌تواند به بدن در مقابله با عوارض ناشی از مواد مخدر کمک کند. این فصل به خوبی تأثیر رژیم غذایی مناسب بر سلامت جسمی و روانی افراد در حال ترک اعتیاد را بررسی کرده است.

فصل سوم به ارائه‌ی راهکارهای عملی در زمینه‌ی رژیم‌ درمانی و تغذیه برای افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند می‌پردازد. نویسندگان در این بخش، مشکلات تغذیه‌ای رایج در بین افراد معتاد را مطرح کرده و راه‌حل‌های علمی برای رفع این مشکلات ارائه کرده‌اند. از جمله جذاب‌ترین بخش‌های این فصل، معرفی 20 ماده‌ی مغذی است که بسیاری از افراد وابسته به مواد مخدر در بدنشان کم دارند. در ادامه، توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت تغذیه در دوران ترک و ریکاوری نیز ارائه شده است که می‌تواند به روند بازگشت به زندگی سالم کمک کند.

این کتاب، پژوهشی‌ست که به همت انتشارات دانشگاه یزد و توسط اعضای هیئت علمی این دانشگاه تالیف و منتشر شده است.

کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تغذیه و رژیم‌ درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر برای کسانی که در حوزه‌ی درمان اعتیاد فعالیت دارند، از جمله مشاوران، پزشکان و متخصصان تغذیه، منبعی بسیار ارزشمند است. همچنین، افرادی که خود یا نزدیکانشان درگیر مصرف مواد مخدر هستند، می‌توانند از توصیه‌ها و راهکارهای این کتاب برای بهبود وضعیت تغذیه و سلامت خود بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر می‌خوانیم

کربوهیدرات‌های ساده‌ای مانند غلات (به‌جز آرد جو دوسر)، نان، پای، کیک، اسپاگتی و سایر ماکارونی‌های سفید، انواع نوشابه‌های شیرین، کافئین و انواع دیگر غذای ناخواسته که فاقد مواد مغذی هستند، باید از رژیم غذایی حذف شوند. این کربوهیدرات‌های ساده باید با کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل، مغزها و دانه‌ها و بسیاری از سبزی‌هایی که با سرعت کمتری در بدن جذب می‌شوند و درنتیجه فشار کمتری روی بدن وارد می‌کنند، مصرف شوند. همچنین بهتر است با اسیدهای آمینه ضروری لوسین، ایزولوسین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان، والین؛ منابع غذایی پرپروتئین که حاوی اسیدآمینه‌های ضروری است و میزان اسیدهای آمینه در جریان خون شمارا افزایش می‌دهد، جایگزین شوند. بااین‌حال، برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه، یا باید منابع غذایی پر پروتئین که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند خورده شود و یا می‌توان رژیم غذایی خود را با سایر مکمل‌ها تکمیل کرد. پروتئین‌های غذایی حیوانی (گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات) معمولاً ارزش بیولوژیکی بالایی دارند؛ درحالی‌که پروتئین‌های گیاهی (سبزی‌ها، لوبیا و غلات) به‌طورکلی به ‌عنوان پروتئین‌های با ارزش بیولوژیکی کم شناخته می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: بررسی وضعیت تغذیه افراد وابسته به مصرف مواد مخدر
1-1- مقدمه
2-1- الگوهای غذایی و سوءتغذیه
3-1- کمبودهای تغذیه‌ای رایج
4-1- اختلالات تغذیه‌ای و متابولیکی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر
5-1- نگرانی‌های مربوط به وزن
6-1- سلامت دستگاه گوارش
1-6-1- کمبودهای تغذیه‌ای ناشی از مشکلات گوارشی
7-1- رفتار خوردن در افراد وابسته به مواد مخدر (Eating Behavior)
1-7-1- سوءمصرف مواد مخدر و اختلال در خوردن به‌صورت هم‌زمان
2-7-1- پرخوری عصبی (BN)
3-7-1- بی‌نظمی در خوردن غذا
فصل دوم: مکانیسم
1-2- مکانیسم اثر تغذیه در بهبود عوارض اعتیاد
فصل سوم: تغذیه و رژیم‌درمانی
1-3- مشکلات رایج مربوط به مواد غذایی در اعتیاد به مواد مخدر و راه‌حل‌های تغذیه‌ای
2-3- توصیه‌های کلی برای ریکاوری از سوءمصرف مواد (The assessment and treatment of addiction. 2019)
3-3- 20 مواد مغذی خاص که موردنیاز بدن است ولی در بسیاری از معتادان وجود ندارد
4-3- تغذیه در ریکاوری و ترک اعتیاد
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر
نویسنده، ، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات101
زبانفارسی
شابک978-622-5846-74-6
موضوع کتابکتاب‌های اصول تغذیه، کتاب‌های ترک اعتیاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر

برای دریافت کتاب تغذیه و رژیم درمانی در اختلال مصرف مواد مخدر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.