معرفی و دانلود کتاب تصویر بزرگ: خاستگاه حیات، معنا و خود جهان هستی

عکس جلد کتاب تصویر بزرگ: خاستگاه حیات، معنا و خود جهان هستی
قیمت:
۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تصویر بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تصویر بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تصویر بزرگ: خاستگاه حیات، معنا و خود جهان هستی

کتاب تصویر بزرگ، اثر پرفروش نیویورک تایمز، خاستگاه حیات و جایگاه انسان را در جهان هستی موشکافی می‌کند. شان کارول برای تبیین موضوع از دو دیدگاه ارزشمندِ علم فیزیک و فلسفه بهره می‌برد تا جوابی دقیق به این سوالات بنیادین دهد: «ما که هستیم و بودن ما در این جهانِ بی‌نهایت بزرگ چه ارزشی دارد؟»

درباره‌ی کتاب تصویر بزرگ

شان کارول (Sean Carroll) در کتاب تصویر بزرگ (The Big Picture) می‌خواهد بداند که خاستگاه جهان هستی و معنای وجودی انسان را می‌توان در ساحت علم فیزیک به مطالعه گذاشت یا خیر. این فیزیکدان و فیلسوف سوالاتی عمیق و بنیادین را مطرح می‌کند: «ما که هستیم؟»، «در طلب چه هستیم؟»، «آیا افکار و عقاید و آرزوهای ما در جهان هستی معنایی دارند؟» او سپس به دنبال پرسش به این سوال‌ها، هستی و انسان را در بستری علمی مورد مطالعه قرار می‌دهد.

شان کارول آراء داروین و انیشتین و نظریات علمی مختلف پیرامون خاستگاه جهان را با علم کیهان‌شناسی ترکیب می‌کند تا جایگاه انسان را در این جهان هستی توضیح دهد. کتاب تصویر بزرگ به‌جای آنکه با تصویر کردن عظمت جهان هستی، زندگی انسانی را کوچک بشمرد، فرصتی را پیش رویمان قرار می‌دهد تا بتوانیم به‌واسطه‌ی آن به درک معنای عمیق زندگی دست یابیم.

بسیاری از ما قبل از مردن، حوادثی نزدیک به مرگ را تجربه می‌کنیم و با فانی بودن زندگی مواجه می‌شویم. شان کارول به‌عنوان یک فیزیکدان، در حوزه‌ی تخصصی خودش، جهان هستی را به‌مثابه‌ی یک نظام واحد مورد مطالعه قرار می‌دهد. او اقرار می‌کند جهان بسیار بزرگ است و در کتاب تصویر بزرگ این‌طور می‌آورد که: «چهارده میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، آن بخش از فضا که مستقیماً برای ما قابل رؤیت است، مملو از صدها میلیارد کهکشان شد که هر یک از این کهکشان‌ها به‌طور متوسط صد میلیارد ستاره داشتند. برعکس چنین عظمتی، ما انسان‌ها بسیار کوچک هستیم و به‌تازگی سروکله‌یمان روی زمین پیدا شده؛ سیاره‌ای که اهمیت چندانی ندارد و به دور ستاره‌ای معمولی در حال گردش است. انسان، موجودی کوچک و فانی است. اگر انسان را با کل جهان و یک اتم را با کره‌ی زمین مقایسه کنیم، انسان از آن یک اتم هم کوچک‌تر است. با در نظر داشتن چنین نسبتی، آیا واقعاً بودن یا نبودن یکی از ما در این دنیا اهمیت دارد؟»

معرفی و دانلود کتاب تصویر بزرگ

شان کارول پس از بررسی این سوال از بعد فیزیک، به بررسی بعد فلسفی آن می‌پردازد. او باور دارد اگرچه ما انسان‌ها بخشی از جهانی هستیم که حول قوانین خشک و بی‌روح پشت پرده می‌گردد، باز هم وجود ما مهم تلقی می‌شود. با انجام آزمایش نمی‌توان در این زمینه اطلاعات به دست آورد و میزان اهمیت جان انسان‌ها را اندازه گرفت. این موضوع در ذات خود، مسئله‌ای فلسفی به شمار می‌رود، مسئله‌ای که نیازمند تغییر در رویه‌ی تفکر هزار‌ساله‌ی ما درمورد زندگی و معنای آن است. طبق طرز فکر قدیمی، اگر انسان را تنها مجموعه‌ای از اتم در نظر بگیریم که پیرو قوانین فیزیک در حرکت است، آن‌گاه زندگی انسان، بی‌معنی به نظر می‌رسد. درست است که ما در واقع مجموعه‌ای از اتم‌ها هستیم اما تنها راه تفکر درباره‌ی آنچه هستیم در این باور خلاصه نمی‌شود. ما مجموعه‌ای از اتم‌ها هستیم که مستقل از هر وجود غیرمادی یا هرگونه عامل تأثیرگذاری عمل می‌کنیم، فکر و احساس داریم و با شیوه‌ی زندگی خود، به هستی معنا می‌بخشیم.

نویسنده بدین طریق و با بررسی موضوع از دو دیدگاه علمی و فلسفی، کتاب تصویر بزرگ را به یک اثر جامع و چندجانبه بدل کرده است. در نهایت می‌توان گفت ما کوچک هستیم و جهان بزرگ. با اینکه زندگی به ما دفترچه راهنما نداده، باز هم چیزهای زیادی درمورد این جهان فهمیده‌ایم. پذیرش جهان هستی همان‌گونه که هست، لبخند زدن به واقعیت و تبدیل زندگی به چیزی ارزشمند، هریک چالش‌های متفاوتی به حساب می‌آیند؛ چالش‌هایی که ما به‌عنوان انسان‌هایی متفکر و هوشمند می‌توانیم از پس آن‌ها بربیاییم.

این کتاب با ترجمه‌ی هدیه شایسته، از سوی انتشارات مازیار چاپ و منتشر شده است.

افتخارات کتاب تصویر بزرگ

  • پرفروش‌ترین اثر نیویورک‌تایمز؛
  • حضور در فهرست بهترین کتاب‌های سال 2016 NPR Science Friday؛
  • حضور در فهرست بهترین کتاب‌های سال 2016 Brain Picking؛
  • نامزد جایزۀ گودریدز در حوزه‌ی علم و فناوری (2016).

نکوداشت‌های کتاب تصویر بزرگ

  • کتاب تصویر بزرگ دیدگاه جدیدی از زندگی مبتنی‌بر علم فیزیک ارائه می‌دهد. (Physics Today)
  • هر کسی که از پرسیدن سوال‌های بزرگ لذت می‌برد، به یافته‌های ارزشمندی در کتاب تصویر بزرگ دست می‌یابد. (بوک لیست)
  • فلسفه‌ی زبان، مکانیک کوانتومی و نسبیت عام، همگی آن‌ها توسط نویسنده‌ای متخصص به نام شان کارول در کتاب تصویر بزرگ گردِ هم آمده‌اند. (الیزابت کولبرت)

کتاب تصویر بزرگ برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبین کتاب تصویر بزرگ، علاقه‌مندان به فیزیک و فلسفه و طرفداران موضوعات کیهان‌شناسی و خاستگاه حیات هستند.

در بخشی از کتاب تصویر بزرگ: خاستگاه حیات، معنا و خود جهان هستی می‌خوانیم

خاستگاه حیات، مادر تمام تغییر فازها بود. حیات هم مانند سایر واکنش‌ها یا ترکیبات شیمیایی، با تبدیل انرژی آزاد به انرژی نامنظم، راه خود را در پیش می‌گیرد. چیزی که حیات را از سایر واکنش‌های شیمیایی متمایز می‌کند، این است که حیات کوله‌باری از دستورالعمل را با خود به دوش می‌کشد. مانند نوار یکی از سازندگان جهانی جان فون نویمان، اطلاعات ژنتیکی درون DNA هم می‌توانند نقش تنظیم و هدایت رقص به‌هم‌پیوسته‌ی واکنش‌های معرف موجود زنده را بر عهده گیرند. ممکن است این‌گونه دستورالعمل‌ها طی انتقال از نسلی به نسل دیگر دستخوش تغییر ‌شوند. همین قابلیت، آغاز انتخاب طبیعی است.

حدس می‌زنیم که DNA از RNA به وجود آمده باشد که در شرایط مساعد ممکن است تولید خود را کاتالیز کرده باشد. امکان دارد در نقاط حساس خلق اولین مولکول RNA، افت و خیزهایی تصادفی پیش آمده باشد. بولتسمان به ما یاد داد که آنتروپی معمولاً بالا می‌رود، اما احتمال دارد گاهی هم پایین بیاید. هرچه بخش‌های متحرک یک سیستم بیشتر باشند، چنین افت و خیزهایی کمتر خواهد بود؛ در مقیاس ماکروسکوپی، آن‌قدر تعداد اتم‌ها زیاد است که دیگر جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند. اما در سطح مولکول‌های تک، آن‌قدر از این افت و خیزهای نادر اتفاق می‌افتد که آن را مهم تلقی کنیم. شاید با پیدایش اولین مولکول RNA خودتکثیرشونده، شانس به ما رو آورده باشد.

گاهی اوقات انتخاب طبیعی را «بقای اصلح» می‌دانیم. اما حتی پیش از اینکه تکامل داروینی به رسمیت شناخته شود، بر سر انرژی آزاد در دسترس رقابت بود. قسمتی از این انرژی می‌توانست به‌راحتی قابل دسترسی باشد، اما قسمتی دیگر -مشابه انرژی محبوس در سیترات فلاسک‌های باکتری ریچارد لنسکی- برای آزاد شدن ابتکار بیشتری می‌طلبید.

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار
بخش اول: کیهان
1: سرشت بنیادی واقعیت
2: طبیعت گرایی شاعرانه
3: جهان به اختیار و اراده خود می گردد
4: چه چیزی اتفاقات پیش رو را تعیین می کند؟
5: دلیل اینکه
6: جهان هستی ما
7: پیکان زمان
8: خاطرات و علت ها
بخش دوم: ادراک
9: آموختن درباره دنیا
10: به روزرسانی دانش خود
11: آیا می توان به همه چیز شک کرد؟
12: واقعیت آشکار می شود
13: چه چیزهایی واقعی هستند و چه چیزهایی خیالی؟
14: سیارات باور
15: پذیرش عدم قطعیت
16: بدون تماشای دنیا، چه چیزی می توان درمورد آن فهمید؟
17: من کیستم؟
18: ربودن خدا (خدارُبایی)
بخش سوم: اساس و ذات
19: چقدر می دانیم
20: قلمرو کوانتومی
21: تفسیر مکانیک کوانتومی
22: نظریه کور
23: از چه چیزهایی ساخته شده ایم
24: نظریه مؤثر درباره‌ی دنیای روزمره
25: چرا جهان هستی وجود دارد؟
26: نفس و بدن
27: مرگ پایان راه است
بخش چهارم: پیچیدگی
28: جهان هستی در فنجان قهوه
29: نور و حیات
30: عبور انرژی
31: سازمان خودجوش
32: هدف و خاستگاه حیات
33: خودگردانی تکامل
34: جستجوی بی وقفه در چشم انداز
35: هدف آشکار
36: آیا ما مقصود هستیم؟
بخش پنجم: تفکر
37: خزیدن به‌سوی آگاهی
38: همهمه در مغز
39: آن چیست که تفکر می کند؟
40: مسئله‌ی سخت
41: زامبی ها و داستان هایشان
42: آیا فوتون ها آگاه هستند؟
43: چه چیزی بر چه چیزی اثر می گذارد؟
44: آزادی عمل
بخش ششم: اهمیت دادن
45: سه میلیارد ضربان قلب
46: چه هست و چه باید باشد
47: قواعد و عواقب
48: ساختن خوبی
49: گوش سپردن به نوای دنیا
50: درمان هستی گرا
پیوست: معادله ی زیربنایی من و شما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تصویر بزرگ: خاستگاه حیات، معنا و خود جهان هستی
نویسنده
مترجمهدیه شایسته
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات504
زبانفارسی
شابک978-622-7061-39-0
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تصویر بزرگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تصویر بزرگ

برای دریافت کتاب تصویر بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.