معرفی و دانلود کتاب اوراق ایرانی: خاطرات سفر کلود آنه در آغاز مشروطیت

عکس جلد کتاب اوراق ایرانی: خاطرات سفر کلود آنه در آغاز مشروطیت
قیمت:
۵۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اوراق ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اوراق ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اوراق ایرانی: خاطرات سفر کلود آنه در آغاز مشروطیت

کتاب اوراق ایرانی، نوشته‌ی کلود آنه، سفرنامه‌ای جذاب از سیاحی فرانسوی است که در سال‌های 1909 و 1910 میلادی به ایران سفر کرده و زندگی مردم عادی ایران را در آن زمان به تصویر می‌کشد. این کتاب با بی‌طرفی به بازگویی سبک زندگی مردم، خوراک، پوشاک و روابطشان، زیبایی‌های طبیعت ایران، هنر مبهوت‌کننده‌ی ایرانی و فرهنگ عامه‌ی مردم در آن زمان می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب اوراق ایرانی

بسیاری از ما دوست داریم وقتی تاریخ می‌خوانیم، درباره‌ی زندگی مردم عادی هم چیزی دستگیرمان شود. همان‌طور که اکثر ما، حالا از افراد عادی زمانه‌ی خود هستیم، احتمالا اجدادمان هم آدم‌هایی معمولی بوده‌اند. کسانی که در کتاب‌ها و فیلم‌ها هم ردی از آن‌ها نمی‌بینیم. آن‌ها بوده‌اند که تغییرات اصلی را ایجاد کرده‌اند، افکار آن‌ها بوده که جهان پیرامونشان را شکل داده و از میان فرمانروایان، کسی را بر مسند قدرت نشانده است. آن‌ها سربازان فاتحان بوده‌اند و مشروعیت‌بخش قدرت حاکمان؛ پس مهم است درباره‌شان بدانیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که اطلاعاتی ورای زندگی پادشاهان و فاتحان را از تاریخ طلب می‌کنید، کتاب اوراق ایرانی (Feuilles persanes)، نوشته‌ی کلود آنه (Claude Anet)، یکی از آن کتاب‌هایی است که از مطالعه‌اش لذت می‌برید.

معرفی و دانلود کتاب اوراق ایرانی

کلود آنه، نویسنده و جهانگرد فرانسوی مشهوری است که در طول زندگی خود سه بار به ایران سفر کرده. سفرهای او در ابتدای قرن بیستم، یعنی همزمان با دوران مشروطه صورت گرفته، بااین‌حال، او سفرنامه‌ی خود را خالی از مطالب سیاسی نوشته است. آنه در ابتدای کتاب اوراق ایرانی بر این نکته تأکید می‌کند، با وجود این که ایران در دوران سیاسی بسیار شکوفا و افتخارآمیزی قرار دارد، او در تلاش است تا در سفرنامه‌ی خود، به شرایط زندگی مردم، سبک زندگی آن‌ها، باورها، سنت‌ها و اعتقاداتشان، خوراک، پوشاک و روابط خانوادگی و اجتماعی‌شان بپردازد. همین‌طور درباره‌‌ی شرایط کشور، دیدنی‌های طبیعی، جاهای تاریخی، شاهکارهای معماری و هنری و... نکات جالبی عنوان می‌کند.

خواندن کتاب اوراق ایرانی، همان‌قدر که لذتبخش است، گاهی تلخ و گزنده نیز می‌شود چراکه علاوه‌بر تعریف و تمجیدهای بسیارِ کلود آنه درباره‌ی بسیاری از باورها و سنت‌های مردم ایران و زیبایی‌های کشورمان، در بسیار مواقع، او از شرایط ایران، عادات و بعضی رفتارهای ایرانیان با کنایه و طعنه یاد می‌کند و آن را به باد انتقاد می‌گیرد. همین‌طور بخش بسیار ناراحت‌کننده‌ای از کتاب، درباره‌ی به تاراج رفتن عتیقه‌جات و آثار مهم هنری، کتب خطی و... نوشته شده که بسیار تأسف‌بار و شوکه‌کننده است.

کتاب اوراق ایرانی را ایرج پروشانی به‌شکلی روان ترجمه کرده و هر کجا نیاز است با توضیحات اضافه، به خواننده کمک می‌کند اطلاعات کامل‌تری و صحیح‌تری را درباره‌ی موضوع مورد نظر به دست آورد. این کتاب را نشر گویا به چاپ رسانده است.

کتاب اوراق ایرانی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اوراق ایرانی برای همه‌ی علاقه‌مندان به سفرنامه‌های تاریخی و فرهنگ ایرانی جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب اوراق ایرانی: خاطرات سفر کلود آنه در آغاز مشروطیت می‌خوانیم

رفتار و روحیات ایرانی‌ها در همه حال با ادب و احترام توأم است و در این خصوص با ما اختلاف دارند. آدمی نمی‌داند بیان و توصیف این روحیات را از کجا آغاز کند. روی این کره‌ی خاکی که گذرگاه هزاران نسل مردم متمدن و لطیف‌طبع بوده است به نظر می‌رسد که به‌خصوص زیر این آسمان زیبای پرآفتاب، مردم در راه خردمندی و فرزانگی چند گامی بیشتر برداشته‌اند و اگر امید واهی دستیابی به حقیقت را هرگز از دست نداده‌اند لااقل توانسته‌اند طریق سلوک پسندیده‌ی خردمندان را از چشم نامحرمان و از حس کنجکاوی طمع‌کارانه و شدید توده‌ها پنهان دارند و کتمان کنند.

در ایران هنوز هم مرد خردمند از مشرب کتمان پیروی می‌کند. هرچند «گوبینو» از این شیوه سخن گفته و حق آن را ادا کرده، ولی باز هم در این باره مجال سخن گشاده است. کتمان، هنر پنهان داشتن اندیشه‌ی خویش است البته نه به نیت فریب‌ دادن مخاطب و نه برای بهره‌برداری مادی، بلکه به خاطر احترام به صفا و خلوص و نه برای بهره‌برداری مادی، بلکه به خاطر احترام به صفا و خلوص اندیشه‌ای که برملا کردن آن درمیان مردم متضمن هیچ‌گونه فایده‌ای نیست و در حقیقت بیم آن می‌رود که با تعبیر و تفسیر بدخواهانه و مغرضانه‌ی دیگران، این افکار به آلودگی و ناپاکی کشانده شوند. زیرا این احتمال هست که افراد مغالطه‌کار موفق شوند با دسیسه‌بازی و اسباب‌چینی آن را مظنون و مشکوک جلوه دهند و توجه آمیخته به بدخواهی بعضی قدرت‌های روحانی و غیرروحانی را برانگیزند و ایجاد اختلاف نظر و مشاجرات لفظی و قلمی و حتی جنگ‌وستیز کنند. این کار چه صرفه‌ای دارد؟! به اعتقاد مرد حکیم اگر موفق به کشف گنجینه‌ای شده‌اید، آن را مخفی نگاه دارید و با کمال احتیاط هیچ‌کس را به‌جز معدودی از برگزیدگان و خاصان از آن برخوردار نسازید.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب
گفتار نویسنده
فصل اول: تصاویری کوچک از زندگی ایرانیان
از دریای مازندران تا تهران (هشتم ژوئیه 1909)
تهران (ماه‌های ژوئیه و اوت)
در کاخ شاهی
در کوچه و خیابان
چاله‌های خیابان
جوی آب
فصل دوم: روحیات ایرانی‌ها
مالیه در ایران
مستمری و حواله
فصل سوم: شکار هیجان‌انگیز آثار عتیقه
گردش در شهر ری
تذهیب‌کار سالخورده
فصل چهارم: جاده‌ی مازندران
فصل پنجم: از مشهدسر تا عشق‌آباد
کراسنوودسک (یازدهم سپتامبر)
فصل ششم: زائر مشهد
فصل هفتم: ماوراءِ خزر و تاکستان
بخارا
سمرقند
فصل هشتم: از تهران به اصفهان
بناهای اصفهانی
در باغ نو
در مدرسه‌ی چهارباغ
فصل نهم: سفر به بختیاری
جونقان
فصل دهم: از سلطان‌آباد به همدان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اوراق ایرانی: خاطرات سفر کلود آنه در آغاز مشروطیت
نویسنده
مترجمایرج پروشانی
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-6528-13-9
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اوراق ایرانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اوراق ایرانی

برای دریافت کتاب اوراق ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.