معرفی و دانلود کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR

عکس جلد کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR
قیمت:
۳۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR

نمی‌توان برای افسردگی علائمی ثابت معرفی کرد. ممکن است فردی افسرده دائم گریه کند و غذا نخورد، اما فرد دیگری حتی یک قطره اشک نریزد و به پرخوری عصبی مبتلا شود. کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR به ما کمک می کند با چیستی این اختلال، انواع آن و نحوه‌های گوناگون درمان افسردگی آشنا شویم. رقیه ساعی نسب از اختلالات گوناگونی چون دوقطبی و اختلال اضطراب نیز نام برده است و به مخاطبان خود در فرایند تشخیص و درمان اختلالات روانی یاری می‌رساند.

درباره‌ی کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR

اختلالات روانی معمولاً به اندازه‌ی بیماری‌های جسمی جدی گرفته نمی‌شوند. ما برای درمان سوزش معده یا درد انگشت پا اهمیت بیشتری قائل هستیم تا درمان اختلالات روانی؛ در صورتی که مشکلی همچون افسردگی می‌تواند زندگی ما را زودتر از بیماری‌های جسمی از بین ببرد. افسردگی روابط عاطفی، خانوادگی و شغلی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند در موارد بحرانی به خودکشی وادارمان کند. کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR اثر رقیه ساعی نسب به ما نشان می‌دهد این اختلال تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد. درصد زیادی از مبتلایان به افسردگی با تصور اینکه مواد مخدر می‌تواند حالشان را بهتر کند، به اعتیاد روی می‌آورند. این افراد بعد از ابتلا به مواد مخدر و بزهکاری‌های اجتماعی شغل خود را از دست می‌دهند، از خانواده طرد می‌شوند و آسیب‌های غیرقابل جبرانی به زندگی خود وارد می‌کنند.

رقیه ساعی نسب برای درمان افسردگی راهکارهای گوناگونی را معرفی کرده است. یکی از این راهکارهای درمانی، CBT است. در روش CBT افراد باید شش مرحله را بگذرانند. در این مراحل فرد مبتلا به افسردگی ابتدا از لحاظ روان‌شناختی ارزیابی می‌شود؛‌ یعنی روانکاو بر روی او مطالعه می‌کند تا متوجه شود او در مواقع بحرانی رفتار افراطی از خود بروز می‌دهد یا تفریط را برمی‌گزیند و از مشکل فرار می‌کند. پس از تحلیل رفتارهای فرد، وارد مرحله‌ی درمانی می‌شویم. روان‌کاو به مراجع خود کمک می‌کند تا بتواند مفاهیم را برای خود بازسازی کند، مهارت‌های جدیدی کسب و از‌ آن‌ها استفاده کند. اگر به روان‌شناس مراجعه کرده باشید حتماً دیده‌اید که پس از درمان شدن هم جلسات درمانیتان ادامه دارند؛ این جلسات آخرین مرحله در تکنیکCBT هستند و برای پیگیری و اطمینان یافتن از بهبود فرد مبتلا به اختلال روانی برگزار می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR

یکی از مهم‌ترین عوامل در ابتلا به افسردگی «ژنتیک» است. کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR عوامل وراثتی را مؤثرترین عامل در مبتلا شدن به افسردگی می‌داند. به‌زعم رقیه ساعی نسب، تغییرات هورمونی زنان از عوامل ابتلا به افسردگی است. البته شایان ذکر است که تغییرات هورمونی نمی‌توانند مستقیماً باعث افسردگی شوند و هنوز علم روان‌پزشکی، رفتار و واکنش‌های هورمون‌های زنان را جزو عوامل افسردگی معرفی نکرده‌اند.

کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR گونه‌های مختلف این اختلال همچون افسردگی پس از زایمان، افسردگی به‌دلیل از دست دادن نزدیکان، افسردگی ناشی از تغییرات محیط زندگی همچون مهاجرت را نیز معرفی می‌کند. برخی از این اختلالات باید تحت دارو درمانی قرار بگیرند و بدون کمک گرفتن از روان‌پزشک قابل درمان نیستند، اما تعدادی از این اختلالات روانی نیز با روان‌کاوی و ایجاد تغییر در سبک زندگی کنترل می‌شوند و بهبود می‌یابند.

کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR در انتشارات آزمون یار پویا منتشر شده است.

کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای روان‌درمانگران، دانشجویان، استادان روان‌شناسی و همچنین افراد افسرده کاربردی و مناسب است.

در بخشی از کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR می‌خوانیم

آیا افسردگی همیشه نیاز به درمان دارد؟

اگر فردی افسردگی خفیف دارد یا تازه شروع شده است، یک گزینه این است که صبر کنید و ببینید که آیا علائم دوباره بدون درمان از بین می‌روند یا خیر. این رویکرد "انتظار مراقب" به این معنی نیست که علائم نادیده گرفته می‌شوند و هیچ کاری انجام نمی‌شود. مهم است که با پزشک در تماس باشید و قرار ملاقات‌های منظم داشته باشید تا در مورد احساس خود و چگونگی کنار آمدن با این وضعیت صحبت کنید. اگر علائم بدتر شوند یا چند هفته طول بکشند، ممکن است نیاز به درمان بیشتر باشد.

همچنین برای افراد مهم است که بتوانند با دیگران صحبت کنند. شرکا، دوستان و خانواده نقش بسیار مهمی در اینجا دارند. مراکز پشتیبانی و اطلاعات نیز می‌توانند کمک و راهنمایی ارائه دهند. گاهی اوقات صحبت با افرادی که تجربیات مشابهی را پشت سر گذاشته اند، به عنوان مثال در یک گروه پشتیبانی، می‌تواند کمک کننده باشد.

به خصوص در افسردگی متوسط یا شدید، معمولاً درمان فوری بسیار مهم است زیرا علائم بسیار ناراحت کننده هستند و می‌توانند مدت زیادی طول بکشند. این همچنین در صورتی صدق می‌کند که فردی افسردگی مزمن داشته باشد یا به فکر آسیب رساندن یا کشتن خود باشد (خودکشی).

درمان چقدر طول می‌کشد؟

متخصصان بین مراحل مختلف درمان که تحت عنوان درمان "حاد"، "ادامه" و "نگهداری" (پیشگیری از عود) شناخته می‌شود، تمایز قائل می‌شوند. درمان حاد معمولاً شش تا هشت هفته طول می کشد. هدف این است که علائم را به اندازه کافی تسکین یابد تا فرد بتواند دوباره با زندگی روزمره کنار بیاید و باعث می‌شود علائم زودتر از بین بروند و از تأثیر بیشتر افسردگی بر زندگی آنها جلوگیری می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسنده
مقدمه
فصل اول: تاریخچه افسردگی
تاریخچه افسردگی
واژه شناسی
انگ بیماری
فصل دوم: نشانه شناسی، تشخیص و ارزیابی افسردگی
نشانه شناسی، تشخیص و ارزیابی افسردگی
تشخیص بالینی افسردگی
معیارهای DSM و ICD برای تشخیص افسردگی
انواع افسردگی بر اساس DSM-5-TR
انواع دیگر افسردگی
تشخیص افتراقی افسردگی
همه‌گیرشناسی افسردگی
همبودی
امید به زندگی و خطر خودکشی
سنجش افسردگی
سودمندی ارزیابی
فصل سوم: علت شناسی افسردگی
علت شناسی افسردگی
ژنتیک
مشکلات سلامتی
پاتوفیزیولوژی
اتفاقات زندگی
شخصیت
اعتیاد به الکل
قلدری
درمان‌های پزشکی
افسردگی ناشی از مواد
بیماری‌های غیر روان پزشکی
فصل چهارم: درمان افسردگی
درمان افسردگی
پاسخ به چند سوال مهم توسط موسسه کیفیت و کارایی در مراقبت‌های بهداشتی (2023)
روش‌های درمانی افسردگی
درمان‌های پزشکی
سبک زندگی
روان درمانی
درمان شناختی رفتاری
تحریف‌های شناختی
درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)
روان درمانی بین فردی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات141
زبانفارسی
شابک978-622-7903-06-5
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR

برای دریافت کتاب افسردگی (تشخیص، سبب شناسی و درمان) بر اساس DSM-5-TR و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.