معرفی و دانلود کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل: به همراه چکیده بسیار کوتاهی از رساله تئوری عواطف اخلاقی

عکس جلد کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل: به همراه چکیده بسیار کوتاهی از رساله تئوری عواطف اخلاقی
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل: به همراه چکیده بسیار کوتاهی از رساله تئوری عواطف اخلاقی

آدام اسمیت یکی از معروف‌‍‌ترین نظریه‌پردازان اقتصادی تاریخ است که ایده‌های او مبنا و اصول اولیه‌ی نظام سرمایه‌داری مدرن را بنا نهاد. کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل گزیده‌ای از رساله‌ی اوست که به‌طور اجمالی اما شفاف، مفاهیمی همچون انباشت ثروت و نقش حکومت در تعیین نوع مالکیت و رفتار اقتصادی را ارائه می‌کند. مضامین مفصل این رساله به کوشش ایمون باتلر مختصر شده است تا خوانندگان با سهولت بیشتری با لیبرالیسم کلاسیک و خط‌مشی اقتصادی این نوع حکومت آشنا شوند. در انتهای این اثر، چکیده‌ای بسیار مختصر از رساله‌ی «تئوری عواطف اخلاقی» آدام اسمیت نیز در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل

بدیهی است که ساختمان اقتصادی جهان، به‌‌خصوص کشور ما، از پای‌بست ویران است و به بازسازی اساسی نیاز دارد. قطعاً بدون علم و تخصص نمی‌توان این بنای نیمه ویران را نجات داد. درحال‌حاضر جهان دچار دوقطبی ثروت و فقر است. تعدادی از کشورها ابرقدرت هستند و اقتصادشان مبنی بر کار بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارگران و کارمندان است. برخی از کشورها هم دچار رکود اقتصادی شده‌اند و بیکاری و مشاغل مازاد در آن‌ها بیداد می‌کند. در چنین جهانی تنها چتر نجات، استفاده از نظرات متخصصان و اندیشمندان اقتصادی همچون آدام اسمیت و اندیشمندانی هم‌تراز با اوست. کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل درباره‌ی یکی از مناقشه‌‍برانگیزترین ایده‌های اقتصادی است که می‌توانیم ادعا کنیم مخالفان و موافقان آن، دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند: ایده‌ی بازار آزاد سرمایه.

ایمون باتلر رساله‌ی ثروت ملل را بررسی کرده و مفاهیم آن را به اختصار شرح داده است. همان‌طور که گفتیم آدام اسمیت نظریه‌پرداز بازار آزاد در اقتصاد است. در این روش، مالکیت خصوصی برای شهروندان مشروع و قانونی است. بانک‌ها، کارخانه‌ها، مؤسسات و حتی رسانه‌ها نیز می‌توانند در اختیار ابرسرمایه‌داران قرار گیرند؛ نمونه‌ی حاضر و موجود این شیوه‌ی حکومت در ایالات متحده‌ی آمریکا اجرا می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل

کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل از تأثیر این خط‌مشی اقتصادی در پیشرفت و توسعه‌ی کشور سخن می‌گوید. نویسنده معتقد است تعدد بانک‌ها و خصوصی‌سازی بخش‌های گوناگون در صورت وجود بستر مناسب، باعث بالا رفتن رقابت می‌شود و می‌تواند رشد اقتصادی را فراهم آورد. البته این جمله به این معنا نیست که صرف تأسیس بانک، کشور را ثروتمند می‌کند؛ زیرا اگر این روش، با سایر بخش‌های توسعه هماهنگ نباشد، به افزایش تورم دامن می‌زند.

ایمون باتلر در کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل، نقش تعیین‌کننده‌ی حکومت در به‌وجود آمدن وضعیت اقتصادی را نیز با کمک مثال‌هایی روشنگر، نمایان می‌کند. او مدعی است که حکومت‌ها موظفند مسئولیت‌هایی اقتصادی و اجتماعی را در قبال مردم برعهده گیرند. برخی از این وظایف به‌ترتیب عبارت‌اند از: دفاع از کشور؛ رعایت عدالت؛ کارهای عمومی (مثلاً آموزش و پرورش برای کودکان)؛ آموزش دینی؛ تأمین هزینه‌های دولت؛ اخد مالیات. البته نکته‌ی مهمی که از دید این کتاب دور نمانده، اهمیت تعیین میزان و چگونگی دریافت مالیات بر داشته‌های گوناگون است. مثلاً میزان مالیات بر زمین به‌گونه‌‌‌ای کاملاً متفاوت از مالیات بر اجناس تجملی و زیورآلات محاسبه می‌شوند.

در انتهای این کتاب، چکیده‌ی بسیار کوتاهی از رساله‌ی «تئوری عواطف اخلاقی» از آدام اسمیت نیز ارائه شده است. ایمون باتلر در این بخش از کتاب، مضامینی همچون پاداش، تنبیه و اخلاق و پول را که آدام اسمیت آن‌ها را به تفضیل شرح داده، معرفی کرده و به زبان ساده شرح داده است.

کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل با ترجمه‌ی بردیا گرشاسبی در نشر سارگل به چاپ رسیده است.

کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب می‌تواند به دانشجویان و استادان رشته‌های جامعه‌شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی در درک بهتر مفاهیمی همچون چیستی بازار آزاد و لیبرالیسم اقتصادی کمک کند. البته این کتاب بیانی ساده و روان دارد و برای افرادی که می‌خواهند به‌طور اجمالی با نظرات آدام اسمیت آشنا شوند نیز، مناسب است.

در بخشی از کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل: به همراه چکیده بسیار کوتاهی از رساله تئوری عواطف اخلاقی می‌خوانیم

اولین وظیفه حکومت و نخستین هزینۀ ضروری او «دفاع از کشور» است: یعنی حفاظت از جامعه در مقابل خشونت و تجاوز و اشغال دیگران.

در ملت‌های شکارچی نظیر قبایل بومی آمریکای شمالی، مردم ناچارند که هم رزمنده باشند و هم شکارچی. آن‌ها می‌بایست حتی در زمان جنگ نیز با نیروی کار خود امرار معاش کنند. هیچ پادشاه یا کشوری نیست که با منابعش از آن‌ها حمایت کند.

ملت‌های چوپانیِ عشایری نظیر تاتارها یا عرب‌ها، رییس طایفه یا بزرگ قوم دارند، اما جنگجویان آن‌ها نیز ناچارند از راه گله‌داری امرار معاش کنند. چوپانان، و به واقع کل ملت، همراه گله‌های احشام کوچ می‌کنند. البته این ملت‌های عشایری و بادیه‌نشین چشم‌انداز غنیمت گرفتن از دشمنان شکست‌خورده را نیز در پیش رو دارند.

در عصر کشاورزی، مردم از کوچیدن باز می‌ایستند و در یک مکان سکونت می‌گزینند. مزارع را نمی‌توان به حال خود رها کرد؛ بنابراین، مردانی که در سنین مناسب رزم هستند عازم جنگ می‌شوند و بقیه در محل باقی می‌مانند. مادامی که بذر در زمین باشد مردم کشاورز تأمین هستند طبیعت خودش بیشتر کارها را انجام می‌دهد.

در عصر صنعتی اما اوضاع متفاوت است. در این عصر وقتی مردم از حرفۀ خود به عنوان یک آهنگر یا نجار یا بافنده دست می‌کشند چشمۀ درآمدشان فوراً خشک می‌شود. این افراد وقتی عازم نبرد برای دفاع از ملت و کشور می‌شوند قادر به تأمین خود نیستند و می‌بایست که از کیسه یا خزانۀ عمومی تأمین شوند و تازه لزوم تأمین رزمندگان از کیسۀ عمومی در این عصر خیلی بیشتر شده است چرا که لشکرکشی‌های نظامی گاه ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامند. به علاوه، ادوات نظامی پیچیده‌تر و ترسناک‌تر شده‌اند که استفاده از آن‌ها مستلزم وجود ارتشی منضبط‌ و متخصص است. به تمام این دلایل، تأمین مالی هزینه‌های دفاع از کشورهای پیشرفته باید توسط حکومت صورت پذیرد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
مقدمه
چکیده‌ای از رساله «ثروت ملل»
دفتر اول: کارایی اقتصادی و عوامل تولید
دفتر دوم: انباشت ثروت
دفتر سوم: پیشرفت رشد اقتصادی
دفتر چهارم: تئوری و سیاست اقتصادی
دفتر پنجم: نقش حکومت
چکیده‌ای بسیار کوتاه از رساله «تئوری عواطف اخلاقی»
منابع دیگر برای مطالعه بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل: به همراه چکیده بسیار کوتاهی از رساله تئوری عواطف اخلاقی
نویسنده
مترجمبردیا گرشاسبی
ناشر چاپیانتشارات سارگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-5890-95-5
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل

برای دریافت کتاب چکیده‌ای از رساله ثروت ملل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.