معرفی و دانلود کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟: دیدگاه یک متخصص شناختی در مورد کارکرد مغز و ارتباط آن با کلاس درس

برای دانلود قانونی کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟: دیدگاه یک متخصص شناختی در مورد کارکرد مغز و ارتباط آن با کلاس درس

در کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟، محقق و نویسنده‌ی برجسته، دانیل تی. ویلینگهام، روش‌هایی اجرایی و ملموس را به معلمان و مربیان آموزش می‌دهد. در این اثر تحسین‌شده اصول علوم شناختی در کنار راهکارهای عملی قرار می‌گیرند و شما را با کارکرد مغز انسان‌ها و به‌خصوص دانش‌آموزان آشنا می‌کنند.

درباره‌ی کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

اگر از شما بخواهند دوباره به دوران مدرسه برگردید، آیا با رغبت این پیشنهاد را قبول می‌کنید؟ آیا دوست دارید به دوره‌ای بازگردید که مجبور بودید هر روز صبح از خواب بیدار شوید، به جایی شبیه زندان یا اردوگاه کار اجباری بروید، با آداب و ترتیب خاصی در میان دانش‌آموزان به‌صف‌شده بایستید و به هر چه که معلمان و معاونان مدرسه می‌گفتند، گوش فرادهید؟ آیا دلتان می‌‌خواهد دوباره زمانتان را در مدرسه تلف کنید یا به دنبال رؤیاهای واقعی‌تان بروید؟ آیا می‌خواهید زمان به عقب برگردد یا نه؟ احتمالاً بسیاری از کسانی که این متن را می‌خوانند، با به یاد آوردن دوران مدرسه، به سؤالی که در ابتدای متن پرسیده شد، پاسخ منفی می‌دهند. فقط عده‌ی کمی هستند که می‌خواهند دوباره همان تجربه‌ها را از سر بگذرانند؛ کسانی که احتمالاً بیشتر به فکر نوستالژی هستند تا یادگیری! با توجه به این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌کس مدرسه را دوست ندارد؛ به‌خصوص دانش‌آموزان. دانیل تی. ویلینگهام (Daniel T. Willingham) در کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند (Why Don’t Students Like School?)، علت این بی‌علاقگی را پیدا می‌کند.

ویلینگام عقیده دارد که بیشتر دانش‌آموزان از مدرسه فراری هستند؛ زیرا محتوای آموزشی مطابق با ساختار مغزی آن‌ها طراحی نشده است. این دانشمند که استاد روان‌شناسی شناختی در دانشگاه ویرجینیاست و مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده، روزی با دوستش ای. دی هرش، در حال صرف ناهار درباره‌ی اهمیت روان‌شناسی شناختی صحبت می‌کند. ناگهان ویلینگهام ادعا می‌کند که بسیاری از حقایق درباره‌ی یادگیری و آموزش هنوز مشخص نیست و او می‌تواند همه‌ی اصول روان‌شناسی شناختی درباره‌ی این دو موضوع را روی یک نصف کاغذ بیاورد. این‌چنین است که 9 اصل موجود در کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند به وجود آمد و با اضافه شدن دیگر اصول علوم شناختی، این کتاب به چنین حجمی رسید.

معرفی و دانلود کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

اصلی‌ترین ادعای دانیل ویلینگام در این کتاب به معلمان بازمی‌گردد. او عقیده دارد که دانش‌آموزان مدرسه را دوست ندارند؛ زیرا معلمان اصول شناختی را به‌خوبی نمی‌شناسند و آن‌طور که باید، تدریس نمی‌کنند. دانشمندان بر این باورند دستگاه‌های هوشمندی مانند گوشی تلفن همراه دانش‌آموزان را روزبه‌روز خنگ‌تر می‌کند. اما مگر خود ما به محض اینکه از سر کار بازمی‌گردیم، به گوشی‌مان پناه نمی‌بریم؟ پس چرا از دانش‌آموزان و دانشجویان توقع داریم که دور از این دستگاه زندگی کنند؟ ویلینگهام به این نتیجه رسیده است که مغز ما اصلاً دوست ندارد فکر کند. البته که ما درباره‌ی امور روزمره فکر می‌کنیم؛ اما راجع‌به مسائل کلان و مشکلاتی که حل کردنشان انرژی زیادی می‌برد، چقدر اندیشیده‌ایم؟ چند نفر از ما بعد از تمام کردن دوران مدرسه و دانشگاه شروع کرده‌ایم به خواندن یک متن دشوار یا مسائل پیچیده‌ی ریاضی را حل کرده‌ایم؟ پس ما انسان‌ها دقیقاً در چه چیزی مهارت داریم؟ پاسخ دانیل ویلینگهام در کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند، نه‌تنها به این سؤال، بلکه به سؤالات دیگری هم پاسخ می‌دهد.

سؤالاتی درباره‌ی حافظه‌ی دانش‌آموزان، مشق دادن، مطابقت دادن روش تدریس با انواع هوش و دیگر مشکلاتی که معلمان دارند، در کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند پاسخ داده می‌شود. این کتاب دانیل تی. ویلینگهام را انتشارات امرتات با ترجمه‌ی فرامرز آسنجرانی، مهدی قزلسفلو و محبوبه روح‌اللهی منتشر کرده‌ است.

نکوداشت‌های کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

  • یکی از منابع مهم در حوزه‌ی تعلیم و تعلّم. (جان بی. کینگ جونیور، وزیر اسبق آموزش و پرورش آمریکا)
  • دانیل ویلینگهام فرایند تفکر و یادگیری را به‌روشنی توضیح می‌دهد، به معلمان و سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا با پیامدهای آموزش در عصر حاضر کنار بیایند و رشد علمی دانش‌آموزان را تسهیل کنند. (رندی وینگارتن، رئیس فدراسیون معلمان آمریکا)
  • کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند راهکارهایی عملی و اصول علمی قابل‌فهمی را برای معلمان توضیح می‌دهد. معلمان باید سالی یک بار این اثر دانیل تی. ویلینگهام را بازخوانی کنند. (یزمین لِین، معلم مقطع دبیرستان در ایالات متحده‌ی آمریکا)
  • معلمان بلافاصله به این کتاب علاقه‌مند می‌شوند. ویلینگهام برجسته‌ترین یافته‌های علوم شناختی را برای بهبود تدریس پیشنهاد می‌کند. (جان گابریلی، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی)
  • کتاب راهنمایی که همه‌ی معلمان و استادان واجب است آن را بخوانند. (ای. دی. هرش، استاد دانشگاه ویرجینیا)

کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند برای چه کسانی مناسب است؟

بنا بر پیشنهاد پژوهشگران و متخصصان، خواندن کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند برای همه‌ی معلمان، مربیان، استادان دانشگاه و همچنین والدین، از نان شب واجب‌تر است.

در بخشی از کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟: دیدگاه یک متخصص شناختی در مورد کارکرد مغز و ارتباط آن با کلاس درس می‌خوانیم

دانش پس‌زمینه نه‌تنها شما را به خواننده‌ی بهتری تبدیل می‌کند، بلکه برای متفکری خوب بودن نیز ضروری است. تفکر انتقادی و منطقی که امیدواریم در دانش‌آموزان ایجاد کنیم، بدون دانش پس‌زمینه امکان‌پذیر نیستند. ابتدا باید بدانید بیشتر زمانی که به نظر می‌رسد فرد ظاهراً در حال تفکر منطقی است در واقع در حال بازیابی حافظه است. همان‌طور که در فصل یک اشاره کردم، حافظه همان فرایند شناختی است که در ابتدا از آن کمک می‌گیریم. وقتی با یک مسئله روبه‌رو می‌شوید، ابتدا در حافظه‌ی خود به دنبال راه‌حل می‌گردید و اگر یک راه‌حل پیدا کنید به احتمال زیاد از آن استفاده خواهید کرد. این کار آسان بوده و احتمالاً مؤثر است؛ احتمالاً راه‌حل مسئله را به این خاطر به یاد دارید که آخرین بار مؤثر بود و شکست نخورد. برای درک این تأثیر ابتدا مسئله‌ای را حل کنید که دانش پس‌زمینه‌ی مرتبط با آن را ندارید .

در حقیقت افراد بیشتر از چیزی که انتظار دارید از حافظه برای حل مسئله استفاده می‌کنند. برای مثال، به نظر می‌رسد که بیشتر تفاوت بین بهترین شطرنج‌بازان جهان توانایی استدلال در مورد بازی یا برنامه‌ریزی بهترین حرکت نبوده؛ بلکه به یاد آوردن موقعیت‌های بازی است. یافته‌ی کلیدی که منجر به این نتیجه‌گیری شده به شرح زیر است: مسابقات شطرنج مدت‌زمان مشخص داشته و هر بازیکن یک ساعت برای تکمیل کردن حرکات خود در بازی زمان دارد. گاهی اوقات تورنمنت‌های سرعت برگزار می‌شود که در آن بازیکنان پنج دقیقه برای تکمیل حرکات خود در بازی زمان دارند. جای تعجب نیست که همه در این تورنمنت کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. آن چه تعجب‌آور است این است که بهترین بازیکنان همچنان بهترین بوده و تقریباً بهترین‌ها هم همچنان تقریباً بهترین هستند. این یافته نشان می‌دهد آن چه بهترین بازیکنان را بهتر از بقیه می‌کند در تورنمنت سریع نیز وجود دارد؛ آن چه باعث برتری آنها می‌شود فرایندی نیست که زمان‌بر باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجمان
در مورد نویسنده
مقدمه
1: چرا دانش‌آموزان مدرسه را دوست ندارند؟
2: وقتی آزمون‌های استاندارد تنها یادآوری مطالب حفظی را می‌خواهند، چگونه می‌توانم مهارت‌هایی که دانش‌آموزان نیاز دارند را به آن‌ها آموزش دهم؟
3: چرا دانش‌آموزان هر چیزی که از تلویزیون پخش می‌شود را به یاد می‌آورند ولی هر چیزی که من می‌گویم را فراموش می‌کنند؟
4: چرا درک ایده‌های انتزاعی برای دانش‌آموزان دشوار است؟
5: آیا مشق فایده‌ای دارد؟
6: چگونه می‌توانیم کاری کنیم دانش‌آموزان مثل دانشمندان، ریاضیدانان و تاریخ‌شناسان واقعی فکر کنند؟
7: چطور می‌توانم تدریس خود را با انواع مختلف یادگیرندگان تطبیق دهم؟
8: چگونه می‌توانم به یادگیرندگان آهسته کمک کنم؟
9: پس ذهن من چه می‌شود؟
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟: دیدگاه یک متخصص شناختی در مورد کارکرد مغز و ارتباط آن با کلاس درس
نویسنده
مترجمفرامرز آسنجرانی، مهدی قزلسفلو، محبوبه روح اللهی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات196
زبانفارسی
شابک978-622-98409-3-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

جلال‌پور
۱۴۰۳/۶/۱۱
بسیار کتاب خوبی بود توصیه میکنم معلم‌های گرامی حتما این کتاب را مطالعه کنند.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

برای دریافت کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.