معرفی و دانلود کتاب مغز سرخوش: علم درباره منشا شادی و چرایی آن چه می‌گوید

عکس جلد کتاب مغز سرخوش: علم درباره منشا شادی و چرایی آن چه می‌گوید
قیمت:
۱۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مغز سرخوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مغز سرخوش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مغز سرخوش: علم درباره منشا شادی و چرایی آن چه می‌گوید

دین برنت در کتاب مغز سرخوش به نحوه‌ی برخورد مغز با احساسات انسان به ویژه شادی و خوشبختی می‌پردازد. بیایید روی این مساله کمی دقیق‌تر شویم. برای مثال اگر همین الان وارد یک اتاق شوید و خیلی فوری بپرسید: «شما دل‌تان می‌خواهد که شاد باشید؟» احتمالا اکثر افراد در اتاق جواب می‌دهند: «بله!». اما اگر از آن‌ها پرسیده بودیم که «چه‌چیزی شما را شاد می‌کند؟» همهمه‌ای بالا می‌گرفت و هرکدام جواب متفاوتی می‌داد. این مساله توجه دین برنت را نیز به خود جلب کرد.

معرفی کتاب مغز سرخوش

همه می‌خواهند شاد باشند اما همه‌ بر سر معنای شادی اتفاق نظر ندارند. ایده‌‌آل ما آدم‌ها از شادی و خوشبختی در زندگی بسیار متفاوت از یکدیگر است. برخی ثروت را منبع شادی‌شان در زندگی می‌دانند، برخی شهرت و عده‌ای دیگر عشق، قدرت، کمک به نیازمندان و برخی هم حتی خوابیدن را منشا شادی‌ در زندگی می‌دانند. دین برنت (Dean Burnett) در کتاب مغز سرخوش (Happy Brain: Where Happiness Comes From, and Why) از این صحبت می‌کند که اصلا شادی چیست؟ از کجا می آید و وقتی که ما شاد و سرخوشیم دقیقاً در مغز ما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

معرفی و دانلود کتاب مغز سرخوش

دین برنت دکترای علوم اعصاب دارد اما به‌طور عمده به خاطر ستون‌نویسی‌اش در روزنامه‌ی گاردین شناخته شده است. ستون علمی و طنز او در روزنامه‌ای به شهرت گاردین، اولین موفقیت بزرگ او بود تا آن‌که موفق شد اولین کتاب تحسین‌شده‌ی خودش در سطح بین‌المللی یعنی کتاب «مغز سبک مغز» را منتشر کند. دین برنت علاوه‌بر آن‌که به پزشکی و تحصیلات علاقمند بود، به کمدی نیز علاقه‌ی بسیاری داشت. او در سال 2004 به سمت اجرای استندآپ کمدی رفت، و تا امروز نیز این فعالیت خود را به‌صورت یک تفریح و سرگرمی ادامه داده است. درواقع همین علاقه‌ی او به دو عرصه‌ی کمدی و علم منجر به آن شده است که این دو را با یکدیگر بیامیزد و دست به پژوهش در این زمینه بزند و کتاب پیش‌رو را به نگارش دربیاورد.

این کتاب با کتاب قبلی دین برنت به نام مغز سبک مغز متفاوت است. سبک نگارش نویسنده در کتاب مغز سرخوش، آمیختن نظریات علمی درمورد نحوه‌ی عملکرد مغز با مصاحبه‌هایی با افراد مشهور و موفق در جهان است. او با ستارگان عرصه‌ی نمایش صحبت می‌کند تا از آنان درباره‌ی شادی‌ای که شهرت برای‌شان به بار می‌آورد بپرسد. دین برنت از آن‌ها می‌پرسند که آیا دستاوردهای‌شان واقعاً برای آن‌ها شادی به ارمغان آورده است؟ او هم‌چنین به مصاحبه با دانشمندان پیشگام در عرصه‌ی علم و روزنامه‌نگاران می‌پردازد و از آنان درباره‌ی شادی و هیجانی که در کشف مسائل هست می‌پرسد. دین برنت یک پرسش مهم دارد: چگونه مغز می‌تواند شاد باشد حتی اگر برای دیگران غیرمنطقی به نظر برسد؟

نویسنده در مقدمه‌ی این کتاب به‌خوبی تاکید می‌کند که مغز سرخوش یک کتاب روانشناسی موفقیت و خودیاری نیست و در پی آن نیست تا الگویی برای یک زندگی شادتر به ما ارائه دهد، ابدا. دین برنت تمام هدف کتاب را حاصل کنجکاوی وی برای کشف چگونگی برخورد مغز با شادی می‌داند و تلاش دارد تا نتایج این تحقیقات ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دهد.

معرفی و دانلود کتاب مغز سرخوش

دین برنت در این کتاب به توضیح بخش‌ها و هورمون‌های شیمیایی مغز از قبیل اندروفین و اکسی‌توسین می‌پردازد و این کار را بسیار ساده‌انگارانه انجام می‌دهد، بنابراین درک مفاهیم علمی این کتاب برای همه آسان است. با مطالعه‌ی این کتاب متوجه می‌شوید که مغز انسان تا چه میزان خارق‌العاده است و ما چه‌قدر بر میزان شاد بودن خود کنترل داریم. کتاب مغز سرخوش توسط معصومه ملکیان ترجمه شده است و انتشارات سایلاو نیز آن را به چاپ رسانیده است.

نکوداشت‌های کتاب مغز سرخوش

  • این کتاب طنزآمیز، مهیج و ارزشمند را بخوانید و بدانید که از کاری که کرده‌اید خوشحال خواهید شد. (گاردین)
  • لذت‌بخش است... دین برنت با رویکردی کنجکاوانه و متحیر به حالات پیچیده و اغلب زودگذرِ رضایت ذهنی می‌پردازد. (وب‌سایت سالن)
  • همه‌ی ما می خواهیم شاد باشیم. اما آیا تا به حال برای لحظه‌ای درنگ کرده‌اید و از خود پرسیده‌اید که شادی اصلا از کجا می‌آید؟ این کتاب علمی پاسخ جامع و کاملی در این‌باره به ما می‌دهد. در عین آن که دین برنت این قول را به ما می‌دهد که «مغز سرخوش» کتاب روانشناسی موفقیت و خودسازی نیست، شما هم‌چنان اطلاعات شگفت‌انگیزی در مورد این‌که مغزتان چگونه شادی را پردازش می‌کند، یاد خواهید گرفت. (هلو گیگلز)
  • خوانندگانی که به دنبال یک بررسی اجمالی از پژوهش‌های به‌روز دنیا در مورد شادی هستند و به وجود رگه‌های طنز در اثر علاقمند هستند، مطالعه‌ی این کتاب برای‌شان بسیار دلچسب و آگاهی‌بخش خواهد بود. (ژورنال کتابخانه)

کتاب مغز سرخوش برای چه کسانی مناسب است؟

علاقمندان به علوم اعصاب که در تلاش‌اند تا از چگونگی مواجهه و برخورد مغز با شادی اطلاعات علمی مفیدی کسب کنند می‌توانند از مطالعه‌ی این کتاب لذت بسیاری ببرند. این کتاب به دلیل شیوه‌ی نگارش شوخ و بسیار ساده‌اش برای همه راحت‌خوان و آگاهی‌بخش خواهد بود.

در بخشی از کتاب مغز سرخوش: علم درباره منشا شادی و چرایی آن چه می‌گوید می‌خوانیم

یکی از استدلال‌هایی که می‌توان ارائه داد این است که چیزهای ناخوشایند، باعث ایجاد حالت هیجانی مرتبط (مثل انزجار، ناامیدی و غیره) می‌شوند. در واقع، مغز باید بر اساس داده‌های خامی که از حواس دریافت می‌کند، بازنمودی از هر چیزی که درک می‌کنیم «ایجاد» کند. روشن است که این امر نیازمند تعمیم و محاسبه بسیار است و در این میان، حالت هیجانی ارائه‌شده به مغز مانند «میان‌بری» از حالت هیجانی ما در هنگام انجام این کار خواهد بود. فرض کنید لبه یک صخره ایستاده‌ایم، مغز می‌گوید: «خیلی خب، می‌توانم از همه سیگنال‌های بصری مربوطه برای تعیین ارتفاع استفاده کنم، اما فعلاً عصبی هستم و می‌ترسم، پس حتماً در ارتفاع خیلی بالایی هستم.» ظاهراً این مسئله درک ما از چیزها را تغییر می‌دهد. به همین ترتیب، عنکبوت‌های کوچک در نگاه فردی که عنکبوت‌هراسی دارد غول‌پیکر به نظر می‌رسند، از نظر فردی که در حال یادگیری رانندگی است ماشین‌های دیگر خیلی سریع حرکت می‌کنند و اگر از شغل خود متنفر باشید، محل کارتان خاکستری، غم‌انگیز و فلاکت‌بار به نظر می‌رسد، حتی اگر از نظر یک مشاهده‌گر کم‌توجه این‌طور نباشد. آنچه درک می‌کنیم صرفاً مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل دقیق اطلاعات حسی ارائه‌شده نیست، بلکه تحت تأثیر تداعی‌های هیجانی مربوط به چیزی که در حال نگاه کردن به آن هستیم، دست‌کاری و دچار تغییر می‌شود. به نظر می‌رسد تلاش بیهوده عاملی است که در ایجاد چنین تداعی‌های هیجانی خیلی خوب عمل می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: شادی در مغز
فصل دوم: هیچ کجا خانه خودِ آدم نمی‌شود
فصل سوم: تأثیر کار روی مغز
فصل چهارم: شادی در دیگران
فصل پنجم: عشق، شهوت یا تلفیقی از این‌ها
فصل ششم: باید بخندی
فصل هفتم: نیمه‌تاریک شادی
فصل هشتم: شادی در سنین مختلف
گفتار پایانی
قدردانی و تشکر
منابع لاتین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مغز سرخوش: علم درباره منشا شادی و چرایی آن چه می‌گوید
نویسنده
مترجممعصومه ملکیان
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات312
زبانفارسی
شابک978-622-7124-55-2
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مغز سرخوش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مغز سرخوش

برای دریافت کتاب مغز سرخوش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.