معرفی و دانلود کتاب فیزیک اگزیستانسیال: پاسخ‌های یک دانشمند به بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی

عکس جلد کتاب فیزیک اگزیستانسیال: پاسخ‌های یک دانشمند به بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی

برای دانلود قانونی کتاب فیزیک اگزیستانسیال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیزیک اگزیستانسیال: پاسخ‌های یک دانشمند به بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی

اثر پرفروش نیویورک تایمز با عنوان کتاب فیزیک اگزیستانسیال، اثر زابینه هوسنفلدر، در نقطه‌ای که علم فیزیک و فلسفه به یکدیگر گره می‌خورند شکل گرفته و به بررسی مسائل علمی-فلسفی و نقش آن‌ها در پاسخ به پرسش‌های بنیادینِ زندگی و درک معنای آن، می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب فیزیک اگزیستانسیال

زابینه هوسنفلدر (Sabine Hossenfelder) فیزیکدان نظری و محققی است که درخصوص ارتباط میان علم و فلسفه به مطالعه می‌پردازد. او خالق کتاب تحسین‌شده و پرفروشِ فیزیک اگزیستانسیال (xistential physics: A scientist's guide to life's biggest questions) است که در آن بنابر اندوخته‌های علمی، بینش تخصصی، مطالعات و مباحثه‌هایی که درخصوص پاسخ‌گویی به پرسش‌های وجودی و بنیادی زندگی داشته است، از منظر نتایج حاصله از علم فیزیک، آن‌ها را بررسی می‌کند.

او در ابتدا به واکاوی مقوله‌ی زمان که پس از انیشیتن به‌گونه‌ای دیگر درک شد، می‌پردازد و واقعیت‌های مرتبط را بررسی و تشریح می‌کند. توضیحات نویسنده کامل، جامع، همراه با مثال و البته بسیار ساده است که با استفاده از نمودار و تصاویر به‌شکل عامه‌پسند بیان شده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب فیزیک اگزیستانسیال

در این کتاب آن دسته از سوالات بررسی و پاسخ داده می‌شوند که ذهن افراد را به خود مشغول می‌سازند و علم فیزیک و نتایج آن به آن‌ها پاسخ می‌دهد؛ اما دلیل خوبی برای این‌که چرا دیگران باید آن پاسخ را بپذیرند یا بدان اهمیت دهند، ارائه نمی‌کند. از همین روی، زابینه هوسنفدر به کنکاش ایده‌های معنویِ گره‌خورده با فیزیک مدرن می‌پردازد و محور مطالعات و کتاب خود را بر مقوله‌ی خودآگاهی جهان هستی گذاشته است.

این فیلسوف - فیزیکدان، از دریچه‌ی فیزیک به مسائل بنیادین هستی می‌نگرد. او به‌دنبال پاسخ‌هایی کامل و روشن برای پرسش‌های مربوط به زمان، نقطه‌ی پیدایش کیهان و آغاز جهان هستی، علم ریاضیات و گستره‌ی آن، گذر عمر انسان‌ها و ... است. می‌توان ادعا کرد این دست از پرسش‌ها را هر فردی خواه فیزیک خوانده باشد و خواه اندک اطلاعاتی درباره‌ی علم فیزیک داشته باشد، از خود یا دیگری پرسیده است.

کتاب فیزیک اگزیستانسیال نظریه‌های علمی را ساده‌سازی کرده و با آن‌ها به بررسی و پاسخ‌گویی به پرسش‌‎هایی با ماهیت هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه می‌پردازد. در این کتاب به سوالات مختلفی در هر فصل پاسخ داده می‌شود و در مواردی نیز به ارائه‌ی یک پرسش فلسفی دیگر از دل یک پرسش می‌پردازد. به‌طورمثال ما نمی‌توانیم منشا جهان و آگاهی ذرات را در آن توضیح دهیم؛ آیا هیچ‌وقت دیگری نیز نمی‌توانیم؟!

زابینه هوسنفلدر از تجارب خویش در صحبت با دیگران یا حضورش در محافل علمی نیز استفاده کرده و کتابِ حاضر را نگاشته است. او درباره‌ی نظریه‌ی انیشتین دباره‌ی زمان صحبت می‌کند و این‌که چگونه پندار ما از گذر زمان پس از نظریه‌ی او دچار تغییر و تحول شده و این پرسش را به‌شکل مفصل بررسی می‌کند که آیا گذشته هنوز وجود دارد؟ کاوش‌های علمی فلسفی او محدود بدین سوال نیست و در فصول بعدی مفاهیم، نظریات، پرسش‌ها و پاسخ‌های مرتبط با پیدایش جهان هستی، علت این‌که چرا هیچ‌کسی جوان‌تر نمی‌شود؛ آیا ما فقط کیسه‌ای از اتم‌ها هستیم، دانش پیش‌بینی‌پذیر است یا نه و مواردی که شاید زمانی گوشه‌ای از ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده باشد، ارائه می‌کند.

او درک کاملی از آن‌چه می‌دانیم و نمی‌دانیم به ما هدیه می‌دهد و اثرِ حاضر را آسان‌خوان و روان به‌وسیله‌ی توضیح و تشریح سوالات، نظریه‌ها، مباحثه‌ها و علم فیزیک و همراه‌کردن تصاویر و نمودارهای متعدد همراه با توضیحاتشان، طراحی و تالیف کرده است.

کتاب فیزیک اگزیستانسیال را می‌توانیم پیوند علم، به‌ویژه دنیای فیزیک کوانتوم با فلسفه بدانیم؛ آن‌گاه که فیزیک برای هر اتفاقِ طبیعی پاسخی دارد؛ اما پذیرش آن شاید سخت باشد و خود پرسش‌های جدیدی را ایجاد کند.

دغدغه‌های ذهنی انسان‌ها و متفکران، از قرونِ گذشته تا امروز که دنیا آشفته و پیچیده‌تر از همیشه شده، در گلوگاه علم و فلسفه به یکدیگر می‌رسند و با گسترش دانش‌های میان‌رشته‌ای، دیدگاه انسان‌ها وسیع‌تر و دستیابی به پاسخ‌ها، سهل‌تر شده است. کاری که زابینه هوسنفلدر در این کتاب به زیبایی و گیرایی هرچه تمام‌تر انجام داده است.

کتاب فیزیک اگزیستانسیال را با ترجمه‌ی روان عهدیه عبادی بخوانید. این اثر به‌همت انتشارات سایلاو برای نخستین‌بار به فارسی برگردانده و چاپ شده است.

نکوداشت‌های کتاب فیزیک اگزیستانسیال

• انتظار نداشته باشید که سرگرم‌کننده‌ترین کتاب علمی این ماه باشد. هوسنفلدر، یک فیزیکدان تحسین‌شده است که نه‌تنها موضوع خود را به‌خوبی توضیح می‌دهد بلکه خوانندگان عمومی را در ارتباط علم با معنویت درگیر می‌کند. این کتاب را همراه با یک راهنمای مناسب و اصولی برای فیزیک بخوانید و ذهن خود را در مورد نتیجه‌گیری‌های او باز نگه دارید؛ اما مهم‌تر از همه، از این گردش لذت ببرید! (لس‌آنجلس تایمز)
  • کتاب فیزیک اگزیستانسیال ذهن را قلقلک می‌دهد و خواننده را ترغیب می‌کند تا از پیش‌فرض‌های ثابت ذهن خود عبور کند و از انجام این کار لذت ببرد. هوسنفلدر با استفاده از دیدگاه‌های علمی و مشخص‌کردن محدودیت‌های علم در پیداکردن پاسخ پرسش‌های بزرگ زندگی به ما کمک می‌کند. (مجله‌ی علم)
  • در این کتاب، نویسنده ادعا می‌کند که فیزیکدانان مدرن، به همان اندازه‌ی الهی‌دانان و متفکران معنوی، در گنجاندن ایده‌های مذهبی و تفکرات شخصی در حوزه‌ی علم مقصر هستند. فیزیک اگزیستانسیال، نگاهی جذاب و روشنگرانه را نسبت‌به مرزهای دانش علمی و محدودیت‌های آن ارائه می‌دهد. اگرچه ممکن است نویسنده در برخی موارد کمی افراطی به نظر برسد؛ اما خواننده به راحتی از این موضوع چشم‌پوشی می‌کند؛ زیرا او توانسته ارتباط جالبی بین مسائل انسانی و پیچیدگی‌های فیزیک برقرار کند. این توانایی، به او اجازه می‌دهد تا حدی از قواعد معمول فراتر رود و دیدگاه‌های خود را به‌اشتراک بگذارد. (وال‌استریت ژورنال)
  • هوسنفلدر برخلاف بسیاری از نویسندگان علمی دیگر، مفاهیم معنوی را بررسی می‌کند که با فیزیک و علم مدرن سازگار است... او با گسترش تمرکز خود، موضوعاتی همچون خدا و معنویت، خودآگاهی و دوگانگی در جهان (جدا بودن یا نبودن ذهن از بدن)، نظریه بیگ‌بنگ در رابطه با پیدایش جهان، وجود جهان‌های موازی و این ایده که زندگی ما در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری است یا نه را بررسی می‌کند و برای آن دسته از خوانندگانی که قادر نیستند توضیح علمی خوب را از بد جدا کنند، توضیحات جذاب و استدلال‌های بسیار قانع کننده‌ای را در کتاب فیزیک اگزیستانسیال ارائه داده است. (نشریه‌ی نقد کتاب کِرکِس)
  • زابینه هوسنفلدر، روزنامه‌نگاری با سبک گونزو، شخصیتی است که کنجکاوی کودکانه و دانش عمیق را در هم می‌آمیزد. او نویسنده‌ای استثنایی و محققی برجسته است که نثر او الهام‌بخش و تأثیرگذار است. هوسنفلدر با مهارت، خوانندگان را به دنیای علم و فیزیک دعوت می‌کند، دور از حاشیه‌ها و مزخرفات، و به سمت پرسش‌های عمیق و اساسی انسانیت. او با رویکردی منحصربه‌فرد، فیزیک را به شیوه‌ای جذاب و متفاوت ارائه می‌دهد، تضمینی برای تجربه‌ای غنی و دیدگاهی تازه در مورد جهان. (لارنس کراوس، فیزیکدان و نویسنده‌ی پرفروش)

کتاب فیزیک اگزیستانسیال برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به دنیای علم و فلسفه، دانش‌جویان و استادان فیزیک و فلسفه و افرادی که به مطالعه‌ی کتاب‌های هستی‌شناسانه و کاوش‌گرایانه علاقه‌مندند، از خواندن این کتاب بسیار بهره خواهند برد.

در بخشی از کتاب فیزیک اگزیستانسیال: پاسخ‌های یک دانشمند به بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی می‌خوانیم

ما هنگام تولد نه می‌توانیم راه برویم، نه می‌توانیم نگاهمان را متمرکز کنیم و نه حتی می‌توانیم کاری در حد سوال‌پرسیدن انجام دهیم. هرچه بزرگ‌تر می‌شویم، جهان‌مان نیز گسترش پیدا می‌کند. گهواره، اتاق، آپارتمان و بالکن آن را کشف می‌کنیم. برای اولین‌بار به زمین بازی می‌رویم. بعد نوبت به مدرسه، کالج و اولین سفر با هواپیما می‌رسد. درمی‌یابیم که در سیاره‌ای با بیش از هفت میلیارد انسان زندگی می‌کنیم و فرهنگ خاصی که در آن رشد کرده‌ایم تنها یکی از صدها فرهنگ است. می‌آموزیم که عمر سیاره زمین میلیاردها سال است؛ تمدن مدرن تنها نقطه‌ای کوچک در خط سیر زمان است و نقاط نورانی در آسمان شب، ستاره‌های دیگر و برخی، کهکشان‌هایی کامل در جهانی هستند که ممکن است بی‌نهایت بزرگ باشد.

کاوش ما در جهان با تشخیص ناچیزبودن خودمان همراه است و علم باعث شده این پیام آشکارتر نیز بشود. جهان هستی بزرگ است و ما کوچک؛ صرفاً موجوداتی که در یک سیاره سنگی متوسط به این‌سو و آن‌سو می‌خزند، سیاره‌ای که یکی از حدود 100 میلیارد سیاره‌ی موجود در یکی از حدود 200 میلیارد کهکشان، در جهانِ مشاهده‌پذیر است. ما به معنای واقعی کلمه بی‌اهمیت هستیم. بیشتر ماده در جهان- حدود 85 درصد- ماده‌ی تاریک است، نه ماده‌ای که ما از آن ساخته شده‌ایم و در هر صورت، هر دستاوردی که داشته باشیم، در نهایت با افزایش آنتروپی نابود خواهد شد.

این ناچیزبودن برای برخی آرامش‌بخش است؛ اما برای دیگران آزاردهنده. آن‌ها ترجیح می‌دادند که انسان‌ها نقش برتر را ایفا می‌کردند. بر این ادعا پافشاری می‌کنند که قطعاً وجود خود ما باید معنایی داشته باشد. می‌پرسند، آیا این عجیب نیست که جهان به این شکل است که هست و ما می‌توانیم به این شکلی باشیم که هستیم؟ آیا نمی‌توان گفت که چیز خاصی در این باره وجود دارد؟

در ستایش کتاب
پیش‌گفتار
یک هشدار
فصل اول: آیا گذشته هنوز وجود دارد؟
فصل دوم: جهان هستی چگونه آغاز شد؟ چگونه به پایان خواهد رسید؟
آیا ریاضیات همه‌ی آن چیزی است که وجود دارد؟
فصل سوم: چرا هیچ‌وقت کسی جوان‌تر نمی‌شود؟
فصل چهارم: آیا شما فقط کیسه‌ای از اتم هستید؟
آیا دانش پیش‌بینی‌پذیر است؟
فصل پنجم: آیا نسخه‌های کپی از ما وجود دارد؟
فصل ششم: آیا فیزیک، اراده آزاد را رد کرده است؟
آیا خودآگاهی محاسبه‌پذیر است؟
فصل هفتم: آیا جهان هستی برای ما ساخته شد؟
فصل هشتم: آیا جهان هستی فکر می‌کند؟
آیا ما می‌توانیم یک جهان خلق کنیم؟
فصل نهم: آیا انسان‌ها پیش‌بینی‌پذیر هستند؟
پس‌گفتار: با این همه، هدف از هر چیزی چیست؟
واژه‌نامه

نام کتابکتاب فیزیک اگزیستانسیال: پاسخ‌های یک دانشمند به بزرگ‌ترین پرسش‌های زندگی
مترجمعهدیه عبادی
ناشر چاپیانتشارات سایلاو
شابک978-622-7124-56-9
موضوع کتابکتاب‌های علم فیزیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیزیک اگزیستانسیال

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیزیک اگزیستانسیال

برای دریافت کتاب فیزیک اگزیستانسیال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.