معرفی و دانلود کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2

عکس جلد کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2
قیمت:
۴۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2

کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 نوشته‌ی علی باستانی راد این رویکرد مدرن مدیریت پروژه را که در کشورهای اروپای غربی بسیار رایج است، معرفی می‌کند و می‌کوشد اصول و مبانی آن را توضیح دهد. نویسنده که سال‌ها مدیر پروژه‌های کلان نفت و گاز کشور بوده، در این کتاب تجربیاتش را با دانش روز ترکیب می‌کند و به خواننده نشان می‌دهد که چطور با کمک روش پرینس 2 پروژه‌ها را به بهترین شکل و با کمترین هزینه به سرانجام برساند.

درباره‌ی کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2

بسیاری از مدیران برای انجام پروژه‌هایشان از چهارچوب رایج و معروف PMBOK استفاده می‌کنند. این شیوه گرچه ویژگی‌های قابل‌توجهی دارد ولی نقطه‌ضعف‌هایی را هم در برمی‌گیرد که گاهی می‌توانند چالش‌برانگیز باشند. کارشناسان برای برطرف کردن این ضعف‌ها، پیشنهاد می‌دهند که از رویکرد پرینس 2 استفاده کنیم. روشی مدرن‌تر که کارایی و انعطاف بیشتری دارد و متناسب با نوع پروژه می‌توان آن را سفارشی‌سازی کرد. کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 نوشته‌ی علی باستانی راد، راهنمایی جامع و کامل است که می‌کوشد این رویکرد را معرفی کند و اصول آن را توضیح دهد. نویسنده‌ی این کتاب که سال‌ها مدیر پروژه‌های نفت و گاز کشور بود، تجربه و دانش قابل‌توجهی در مورد این روش مدیریتی دارد. در همین راستا او در کتابش فلسفه و ایده‌های پرینس را تشریح می‌کند و از تفاوت‌های اساسی آن با چهارچوب PMBOK می‌گوید. پس‌ازآن به بیان اصول و مبانی این روش می‌پردازد و نحوه‌ی اجرای آن را مورد بحث قرار می‌دهد. این راهنما به شما کمک می‌کند پروژه‌های بزرگ و پیچیده را به‌خوبی مدیریت کرده و با کمترین هزینه و نیرو به هدفتان برسید.

پرینس اولین بار در اواسط دهه‌ی 1970 مطرح شد. در آن زمان این استانداردی داخلی محسوب می‌شد که شرکت سیمپکت سیستمز بریتانیا آن را برای پروژه‌های خود ابداع کرده بود. نتیجه‌ی کارشان چنان درخشان بود که شرکت تصمیم گرفت آن را به استاندارد اصلی خود تبدیل کند و در تمام پروژه‌ها به کار بگیرد. پرینس بعدتر به روشی اجباری در بریتانیا تبدیل شد و دولت بسیاری از شرکت‌ها را وادار کرد تا برای پروژه‌هایشان آن را به کار بگیرند. از دهه‌ی 2010 تغییراتی در این رویکرد به وجود آمد تا بتوان آن را در دیگر کشورها هم مورد بهره‌برداری قرار داد.

امروزه خیلی از کشورهای اروپای غربی برای پروژه‌های بزرگشان این استاندارد را ترجیح می‌دهند. پرینس در اساس متشکل از هفت اصل بنیادی است که فلسفه‌ی آن را شکل می‌دهند: توجیه‌پذیر بودن پروژه، استفاده از تجارب گذشته، تمرکز کامل روی محصول، تعریف درست مسئولیت‌ها، سفارشی‌سازی، مدیریت بر پایه‌ی مرحله و مدیریت مبتنی بر استثنا.

این اصول هفت‌گانه در واقع به فرآیندهای مختلفی اشاره دارند و به مدیران این امکان را می‌دهند تا به جنبه‌های مختلف پروژه توجه کنند. علی باستانی راد در کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 به این اصول اشاره می‌کند و هر یک را به‌تفصیل توضیح می‌دهد. او در ادامه به هفت مضمون پرینس 2 می‌پردازد که عبارت‌اند از: انگیزه‌ی تجاری، سازمان، کیفیت، طرح، مدیریت خطر، تغییر موضوع و پیشرفت موضوع. نویسنده پس‌ازاینکه هر یک از این مفاهیم را تشریح کرد به سراغ فاز اجرایی می‌رود. در بخش‌های انتهایی کتاب او مراحل پیاده‌سازی پرینس 2 را گام‌به‌گام شرح می‌دهد و با نمونه و مثال می‌گوید که چگونه باید آن‌ها اجرا کرد. در این قسمت یاد می‌گیریم که چطور یک پروژه را شروع کنیم، کنترل نماییم و درنهایت آن را خاتمه و تحویل دهیم. انطباق با محیط و سفارشی‌سازی نیز آخرین مطالبی هستند که باستانی راد در موردشان صحبت کرده و نکاتی را گوشزد می‌کند.

کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 به همت انتشارات نگرش مدیران به چاپ رسیده است.

کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مدیران پروژه و دانشجویان رشته‌ی مهندسی صنایع توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 می‌خوانیم

توجیح تجاری مستمر: یک پروژه PRINCE2، قبل از اینکه بتواند آغاز شود، باید یک یا چند توجیح تجاری معتبر داشته باشد و این توجیحات باید در طول مدت پروژه، وجود داشته باشند. هر توجیه باید در یک سند نوشته شود و سپس توسط همه ذی‌نفعان تایید شود. اصل توجیه تجاری مستمر، برای اطمینان از اینکه یک پروژه در واقع، استفاده ارزشمندی از زمان و پول سازمان است طراحی شده است. هدف تجاری پروژه و بازگشت سرمایه بالقوه (ROI) در ابتدا قبل از شروع پروژه، زمانی که هنوز هیچ منبعی برای اجرای آن متعهد نیست ارزیابی می‌شود. ارزیابی در طول پروژه ادامه دارد تا مطمئن شویم که هنوز دلایل تجاری معتبری برای توسعه آن وجود دارد. این باعث می‌شود پروژه‌ها پس از انجام تعهد اولیه، شتاب خود را نگیرند، جایی که هیچ‌کس نمی‌خواهد صحبت کند و به ایرادات پروژه اشاره کند، یا تصدیق کند که وضعیت تغییر کرده است، پروژه دیگر قابل اجرا نیست.

این باعث می‌شود که پروژه‌ها پس از انجام تعهد اولیه و زمانی که هیچکس نمی‌خواهد صحبت کند و به نقاط ضعف پروژه اشاره کند یا اینکه تصدیق کند که شرایط تغییر کرده و پروژه دیگر قابل اجرا نیست، عزم حرکت خود را از دست ندهند. اگر در هر زمان توجیه تجاری برای پروژه دیگر وجود نداشته باشد، پروژه باید متوقف شود. بر اساس اصول PRINCE2، توقف پروژه‌ای که توجیه تجاری خود را از دست داده است، اقدامی مثبت تلقی می‌شود که باید به آن پاداش داده شود. اگرچه تعداد کمی از سازمان‌های بسیار بزرگ زمان و منابع نامحدودی برای اختصاص دادن به پروژه‌هایی دارند که نمی‌توانند بازدهی مالی مطلوبی داشته باشند، بیشتر سازمان‌ها نیاز دارند تا تمرکز انرژی‌شان را در جایی قرار دهند که بیشترین خیر را ایجاد خواهد کرد. این اصل بر موضوع Business Case حاکم است؛ جایی که مستندات و تأیید توجیه تجاری پروژه در سند Business Case نوشته شده است. پس از آن، نظارت مستمر بر توجیه تجاری پروژه توسط مدیر پروژه انجام می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
گواهی‌های PRINCE2
گواهی PRINCE2 Foundation
گواهی PRINCE2 Practitioner
گواهی PRINCE2Professional
سایر استانداردهای OGC
PRINCE2 در مورد مدیریت پروژه‌ها
تاریخچه PRINCE2
حوزه کاربرد استاندارد
PRINCE2 یا PMBOK کدام؟
تفاوت PRINCE2 و PMBOK
PRINCE2 به چه معنی است؟
هویت PRINCE2
مقدمه ای از تصویر بزرگی از PRINCE2
PRINCE2 چیست؟
چهار عنصر تلفیقی از PRINCE2 و ساختار این کتاب
عنصر یکپارچه 1: اصول
عنصر یکپارچه 2: موضوعات
عنصر یکپارچه 3: فرایندها
عنصر یکپارچه 4: قرار دادن در محیط
چرا ما به پروژه نیاز داریم؟
5 ویژگی یک پروژه
چرا پروژه‌ها نیاز به یک روش مدیریتی مانند PRINCE2 دارند؟
متغیر 6 (اهداف عملکرد)
فرآیند مدیریت ریسک
نقش مدیر پروژه در PRINCE2
مزایای استفاده از PRINCE2
نکات کلیدی که تا اینجا باید آموخته باشید
مزایای استفاده از PRINCE2
فصل یکم: 7 اصل
7 اصل به طور کامل
بخش دوم: 7 مضمون
فصل دوم
2-1. مضمون انگیزه‌ی تجاری
خروجی‌ها، نتایج و مزایا
نقشه مرور مزایا
تمرکز در رسیدگی
نکته قابل تامل
2-2. مضمون سازمان
تیم مدیریت پروژه
شورای پروژه و منافع سه‌ ذی‌نفع
مدیر پروژه
مدیر تیم
تمرکز بازرسی
2-3. مضمون کیفیت
مفهوم‌های استفاده شده در مضمون کیفیت
تعاریف مورد استفاده در موضوع کیفیت
رابطه بین تضمین پروژه و تضمین کیفیت
چگونه PRINCE2 به کیفیت نزدیک می‌شود؟
2-4. موضوع طرح
سه سطح از برنامه‌ریزی PRINCE2
چگونه PRINCE2 به برنامه‌ریزی نزدیک می‌شود؟
شناسایی فعالیت‌ها و وابستگی‌ها
ارائه برآوردها
برنامه زمان‌بندی
تحلیل خطر
مستندسازی طرح
PRINCE2 چگونه به خطر نزدیک می‌شود؟
مدیریت خطر
ثبت خطر
راهبرد مدیریت خطر و 5 مرحله رویه مدیریت خطر
بودجه خطر
2-6. تغییر موضوع
رویکردهای PRINCE2 چگونه تغییر می‌کنند؟
3 نوع موضوع
ایجاد کنترل‌های پروژه
رویه‌های مدیریت پیکربندی
رویه کنترل موضوع و تغییر
2-7. پیشرفت موضوع
چگونه PRINCE2 به پیشرفت نزدیک می‌شود؟
استفاده از مراحل مدیریت برای کنترل پروژه
کنترل‌های رویداد محور و زمان محور
ارزیابی و گزارش پیشرفت و تجربیات حاصل
موارد استثناء
فصل سوم
3-1. شروع یک پروژه
فعالیت برای شروع یک پروژه
3-2. هدایت یک پروژه
فعالیت برای هدایت یک پروژه
3-3 شروع یک پروژه
فعالیت برای شروع یک پروژه
3-4. مدیریت یک خط مرزی
مدیریت یک خط مرزی
3-5. کنترل یک مرحله
فعالیت برای کنترل مرحله
مراحل ایجاد یک بسته کاری: مجوز، ارزیابی و دریافت
مراحل رسیدگی به موضوعات: ثبت، ارجاع و اصلاح
3-6. مدیریت تحویل محصول
3-7. خاتمه یک پروژه
فصل چهارم: انطباق با محیط
چگونه PRINCE2 به انطباق نزدیک می‌شود؟
محصولات مدیریت PRINCE2
محصولات مدیریت پایه
سوابق
گزارش‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نگرش مدیران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-622-90341-9-4
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت پروژه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2

برای دریافت کتاب مدیریت پروژه به روش PRINCE2 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.