معرفی و دانلود کتاب فیلسوف دانشجو است

عکس جلد کتاب فیلسوف دانشجو است
قیمت:
۱۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف دانشجو است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیلسوف دانشجو است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیلسوف دانشجو است

کریم مجتهدی، یکی از برجسته‌ترین اساتید و نمایندگان فلسفه در زمانه‌ی ما در زمان حیات خود بارها در آثار نوشتاری و مصاحبه‌های خود بر این باور اساسی تاکید کرده که «فیلسوف دانشجو است، و این دانشجویی است که شخص را فیلسوف می‌کند». کتاب فیلسوف دانشجو است مجموعه‌ای از مقالات و جستارهای این متفکر است که در شرح و تعریف فلسفه، شان و جایگاه درخور آن و رابطه‌اش با دیگر حوزه‌های پژوهشی و علمی امروزه به نگارش درآمده.

درباره‌ی کتاب فیلسوف دانشجو است

نام کریم مجتهدی برای افراد فعال و علاقه‌مند به فلسفه در ایران نام آشنایی است. کریم مجتهدی، نویسنده‌ی کتاب فیلسوف دانشجو است، یکی از شناخته‌شده‌ترین آموزگاران و نظریه‌پردازان فلسفه‌ی غرب در ایران بود که تا زمان مرگش در سال 1402 از پژوهش و تفلسف در مسائل مختلف اجتماعی و فلسفی دست نکشید. کریم مجتهدی در سال 1309 در یکی از سرشناس‌ترین خانواده‌های تبریز چشم به جهان گشود. پدربزرگ مجتهدی، عبدالحسین فرمانفرمائیان از نوادگان فتحعلی شاه قاجار، نخست وزیر احمدشاه و برادر نجم‌السلطنه (مادر محمد مصدق) بود. کریم مجتهدی به لطف پرورش یافتن در چنین خانواده‌ی فرهیخته و قدرتمندی از سنین پایین با مطالعات حوزه‌های علوم انسانی و زبان فرانسه آشنایی پیدا کرد و در سن هجده سالگی در دانشگاه سوربن فرانسه به مطالعه‌ی فلسفه مشغول شد.

کریم مجتهدی در طی سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود بیش از بیست جلد کتاب به‌ نگارش درآورد و چندین دهه مشغول به تدریس فلسفه در دانشگاه تهران بود. او رساله‌ی دکتری خود را با مشورت و نظارت هانری کربن نگاشته و همین بعدها سرآغاز دوستی و رابطه‌ی حرفه‌ای این دو متکفر بزرگ شد. مطالعه در یکی از برترین دانشگاه‌های اروپا و معاشرت با برخی از برجسته‌ترین اساتید و چهره‌های فلسفه‌ی غرب، یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های کریم مجتهدی یعنی تعمق و تفکر در روش تدریس فلسفه در جامعه‌ی امروز و دانشگاه‌های ایران را شکل داد؛ دغدغه‌ای که موضوع محوری کتاب فیلسوف دانشجو است را تشکیل می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب فیلسوف دانشجو است

مجتهدی پیش از این اعتراف کرده است که طبق تجربه‌ی او سبک و سیاق تدریس و مطالعه‌ی فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه با روش تدریس فلسفه و دیگر رشته‌های علوم انسانی در ایران بسیار متفاوت بوده و البته که خود مجتهدی بسیار تلاش کرده این روش را در کلاس‌های درسش پیاده کند اما هرگز موفق نبوده. با این حال این موضوع مجتهدی را از تفکر و پژوهش در مسائلی مانند شان و جایگاه فلسفه، مقایسه‌ی تاریخی سنت و تجدد علمی در ایران، روش صحیح مطالعه و تدریس فلسفه، رابطه‌ی فلسفه با دیگر حوزه‌های علمی و پژوهشی، و منش و رفتار صحیح یک فیلسوف باز نداشته است. دغدغه‌هایی که همگی در مقالات و جستارهای کتاب فیلسوف دانشجو است گردآوری و تشریح شده است.

مجتهدی حتی در آخرین مصاحبه‌ها و مکالمه‌هایش به وضعیت وخیم جامعه‌ی آکادمیک ایران اشاره و تاکید کرده اینکه معلم‌ها و دانشجویان ما دانشجو نیستند نشانه‌ی یک فاجعه است و حتی با ناامیدی اظهار کرده که در جامعه‌ی امروز ایران اثری از فلسفه به معنای واقعی آن، یعنی علاقه به دانش، نمانده است. کتاب فیلسوف دانشجو است مجموعه‌ای از تمام مقالات، جستارها و مصاحبه‌های کریم مجتهدی در زمینه‌ی وضعیت کنونی فلسفه و علوم در جامعه‌ی ایران است.

کریم مجتهدی در کتاب فیلسوف دانشجو است شرایط علمی و دانشگاهی ایران امروز را به باد انتقاد گرفته و تمام راهکارها و اصولی که به زعم او باعث تربیت و پرورش یک فیلسوف واقعی می‌شود را در اختیار مخاطبان فلسفه قرار داده است. ممکن است کتاب فیلسوف دانشجو است، بزرگ‌ترین خدمت علمی مجتهدی در زمینه‌ی تخصصی‌اش نباشد، اما مطمئناً مشاهده‌ی وضعیت فلسفه در ایران از منظر یکی از برجسته‌ترین چهره‌هایش و البته درک معنا و تعریف صحیح آن از نگاه یکی از اساتید مطرح عصر ما هر متفکر دغدغه‌مندی را به بازبینی دوباره‌ی این وضعیت واداشته و به هیچ عنوان خالی از لطف نخواهد بود.

کتاب فیلسوف دانشجو است توسط کریم مجتهدی به نگارش درآمده و به همت نشر کرگدن به چاپ رسیده است.

کتاب فیلسوف دانشجو است برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب فیلسوف دانشجو است را به تمام علاقه‌مندان و دانشجویان فلسفه و مخاطبان اهل تفکر پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فیلسوف دانشجو است می‌خوانیم

فلسفه مثل هر رشته‌ی دیگر اگرچه به هیچ وجه متولى ندارد، ولى به هر ترتیب متخصص دارد و این تخصص نیز به سهولت حاصل نمى‌آید، بلکه نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق و تأمل، آن هم به صورت مستمر، است و کمتر کسانى واقعاً مردان این میدان هستند. یادگیرى چند اصطلاح به فارسى و یا به زبان‌هاى غربى و تکرار آن‌ها در موارد مختلف به هر طریق، شخصى را الزاماً فیلسوف نمى‌کند. منظور اینکه فلسفه‌شناسى چه به لحاظ تاریخى و چه به لحاظ عمومى جزئى از خود فلسفه است و اگرچه این شرط البته لازم است ولى باز به تنهایى کافى نیست. فلسفه‌خوانى و فلسفه‌دانى قدم اول است و افزون بر آن، راه بسیار سخت و طولانى پژوهش همه‌جانبه در پیش است تا تفکر را همیشه حى و حاضر نگه دارد و مانع از رکود احتمالى آن شود. پژوهش مستمر، مقوم ذهن فلسفى است و بدون آن، حیات و جوالیت از آن سلب مى‌شود و آنچه باقى مى‌ماند تصاویر ذهنى عکس برگردانى‌ای است که طوطى‌وار تکرار مى‌شوند و نتیجه‌ی آن‌ها احتمالاً جز منحرف‌سازى اذهان و دلسرد کردن پژوهندگان واقعى چیز دیگرى نیست.

البته مى‌توان گفت که انحراف هیچ‌گاه جنبه‌ی ابتکارى ندارد، ولى ابتکار واقعى کاملاً مصون از آن است؛ انحراف انفعالى است، در صورتى که ابتکار صرفاً فعال و در کار است. از این لحاظ بازنگرى و رجوع به آثار فلاسفه‌ی بزرگ گذشته در نهایت اهمیت قرار مى‌گیرد. در واقع امکانات بالقوه‌ی ناشناخته‌ی زیاد در آثار و افکار فلاسفۀ بزرگ گذشته وجود دارد که به مرور در مسیر تاریخ با تأمل در آن‌ها امکانات آتى تفکر بشرى نیز مى‌تواند از کمون به منصه‌ی ظهور برسد. متفکران بزرگ چون فیثاغورس و افلاطون و فارابى و ابن‌سینا و یا دکارت و لایب‌نیتس و غیره. عمیقاً آینده‌ساز هستند. آن‌ها نه در گذشته بلکه به معنایى در آینده‌ی فرهنگ بشرى قرار دارند و شناخت عمیق آن‌ها نه فقط ما را در یک گذشته‌ی سپرى‌شده، محبوس و فاقد فعالیت نمى‌کند، بلکه کاملاً امکان آینده‌سازى به ما مى‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار ناشر
فیلسوف دانشجو است
یادداشتى در آسیب‌شناسى فلسفه: تظاهر جاهلانه به فرهنگ بدتر از بى‌فرهنگى
فلسفه و پژوهش: فرزانگی و جست‌وجوگری
اندکى درباره‌ی سرنوشت فلسفه در ایران
تربیت فلسفى جوان امروز
پژوهش دانش‌محور و تاریخ فلسفه‌ی غرب
استقلال ذهنى دانشگاهیان
گفت‌وگوی دو نسل: سخنی با نخبگان
آسیب‌شناسى وضعیت تفکر فلسفى در ایران معاصر
سنت کاذب، تجدد کاذب
فلاسفه‌ی بزرگ آینده‌ی بشرند نه گذشته‌ی او
انسان و جهان
شناخت طبیعت و هماهنگى روحى انسان
نظر و عمل
صلح، افق امید
روشنگرى بر لبه‌ی روشنایى و تاریکی: بحثى در باب جنبش روشنگرى و نسبت کانت با آن
ملاحظاتی در فلسفه‌ی هنر کانت
هگل و فلسفه‌ی تاریخ او
تأثیر افکار افلاطون در «زیبایی‌شناسی» هنری در دوره‌ی تجدید حیات فرهنگی غرب
فلسفه در ایران به روایت ژان شاردن
هویت از نظر فرهنگی و فلسفی
مختصری درباره‌ی فلسفه‌های مقایسه‌ای
شرح حی بن یقظان بوعلی سینا
بررسى مؤلفه‌هاى حکمى-فلسفى کتاب کشف‌المحجوب ابویعقوب سجستانى
سخنی درباره‌ی «قلب»
سقراط، اسیر وجدان
تصاویر
نمایه
دیگر آثار مولف

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیلسوف دانشجو است
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-600-96452-9-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فیلسوف دانشجو است

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فیلسوف دانشجو است

برای دریافت کتاب فیلسوف دانشجو است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.