معرفی و دانلود کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم

برای دانلود قانونی کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم

کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم نوشته‌ی یاپینگ شائو، دومین مجلد از یک مجموعه است که با هدف معرفی پدیده‌ی فرسایش بادی در اقلیم‌ها و شرایط مختلف به رشته‌ی تحریر درامده است. در این دو کتاب مدل‌سازی سطح زمین از منظرهای مختلف بررسی و خلاصه‌ای جامع از پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات این حوزه ارائه شده است.

درباره‌ی کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم

فرسایش بادی معضلی‌ست که در بسیاری از مناطق خشک، نیمه‌خشک و همچنین خشک نیمه‌مرطوب دنیا اتفاق می‌افتد. این فرآیند زیست‌محیطی به‌شکل مستقیم تحت تأثیر تغییرات اقلیمی، زمین‌شناسی و همچنین فعالیت‌های انسانی قرار دارد و تشدید می‌شود. به طور کلی فرسایش بادی فرآیند پیچیده‌ای‌ست که باید به‌صورت دقیق و علمی بررسی شود چراکه منجر به تخریب سرزمین در اراضی کشاورزی می‌شود و تأثیرات منفی زیادی بر کیفیت آب‌وهوای اقلیم‌ها می‌گذارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی در تحقیقات این حوزه حاصل شده است که این تحقیقات باید به‌طور سیستماتیک ارائه شوند. یاپینگ شائو (Yaping Shao) در کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم (Physics and Modelling of Wind Erosion) به بررسی این معضل از دیدگاه دینامیک سیال و فیزیک خاک پرداخته است و بخش قابل‌توجهی از آن را به مدل‌سازی محاسباتی فرسایش بادی اختصاص داده است.

در کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم می‌خوانید که انتشار گرد و غبار که توسط فرسایش بادی رخ می‌دهد بزرگ‌ترین منبع آئروسل (هواویزه) است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر تعادل تابشی اتمسفر (جو یا نیوار) و تغییرات اقلیمی جهانی تاثیر دارد. رخدادهای فرسایش بادی مانند طوفان‌های گرد و غبار شدید ممکن است زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تهدید کند و خسارات قابل‌توجه اقتصادی برای دولت‌ها به بار آورد. یاپینگ شائو در این کتاب راهنما فیزیک فرسایش بادی، از حباب ذرات گرفته تا انتقال و رسوب، با دقت از دیدگاه دینامیک سیالات و فیزیک خاک توصیف کرده است و تکنیک‌های پیش‌بینی میزان فرسایش بادی از طریق مدل‌سازی محاسباتی، ویژگی منحصربه‌فرد این کتاب است که آن را از دیگر منابع موجود در این زمینه متمایز می‌کند.

در کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم برای اولین‌بار، فرسایش بادی به‌طور سیستماتیک به‌عنوان یک موضوع میان‌رشته‌ای در نظر گرفته شده است. نویسنده از توسعه‌ی سیستم‌های مدل‌سازی فرسایش بادی یکپارچه گفته. سیستم‌هایی که مدل‌های دینامیکی برای جو و سطح زمین را با داده‌های توزیع‌شده‌ی فضایی در شرایط سطح زمین ترکیب می‌کنند. به ادعای نویسنده، کاربردهای موفق چنین سیستمی، سودمندی آن را در ارزیابی فرسایش بادی و پیش‌بینی در مقیاس‌های منطقه‌ای تا قاره‌ای نشان می‌دهد. تغییرات آب و هوای جهانی، ذرات معلق در هوا، طوفان‌های گرد و غبار، کیفیت هوا، و حفاظت از زمین موضوعاتی هستند که در دو جلد این مجموعه پوشش داده شده‌اند.

مجلد دوم از مجموعه‌ی فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی ادامه‌ی شش بخش کتاب اول را شامل می‌شود و سرفصل‌های «انتشار گرد و غبار»، «انتقال و رسوب گرد و غبار»، «مدل‌سازی یکپارچه‌ی فرسایش بادی»، «دینامیک یا پویایی و مدل‌سازی تپه‌های ماسه‌ای»، «تکنیک‌های (روش‌های فنی) برای اندازه‌گیری‌های فرسایش بادی» و «نتیجه‌گیری نهایی» را دربرمی‌گیرد.

انتشارات مرجع علم کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم را با ترجمه‌ی حسین ابراهیمی مقدم، مجتبی جعفری حقیقی و دکتر سید فخرالدین افضلی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب یک اثری مرجع و ارزشمند برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی درگیر در مطالعات مرتبط با فرسایش بادی‌ست.

در بخشی از کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم می‌خوانیم

انتشار گرد و غبار

نرخ (میزان) انتشار گرد و غبار، جریان تودهای عمودی گرد و غبار در سطح می‌باشد. تعیین نرخ انتشار گرد و غبار از دو جهت اهمیت دارد: 1-انتشار غبار یک جز کلیدی چرخه‌ی معدنی و غذایی در سطح جهان می‌باشد. ذرات غبار در هوا معلق می‌باشند و به‌وسیله‌ی تلاطم هوا به سطوح بالایی اتمسفر منتقل (پراکنده) می‌شوند، توسط باد به مسافت‌های طولانی حمل می‌شوند و سرانجام در سطح زمین رسوب می‌کنند. این فرآیند باعث کاهش ذرات ریز از محل برداشت به‌وسیله‌ی فرسایش بادی می‌شود. در اراضی کشاورزی انتقال لس به‌وسیله‌ی گرد و غبار باعث تخریب سرزمین می‌شود چون ذرات ریز حاوی مواد غذایی و آلی می‌باشند. غبار معدنی مواد مغذی را به اقیانوس‌ها منتقل می‌کند. 2-گرد و غبار ایجادشده در اثر فرسایش بادی، منبع اصلی آئروسل‌های اتمسفری است که روی کیفیت هوا، آب و هوا و اقلیم اثر می‌گذارد. امکان اندازه‌گیری دقیق غلظت آئروسل‌های موجود در اتمسفر وجود ندارد فقط می‌توانیم با دقت بالایی آن‌ها را تخمین بزنیم. از اینرو نیازمند مطالعات حفاظت خاک و اتمسفری هستیم. در مناطق بزرگی با تکنیکهای (روش‌های فنی) تشخیصی می‌توان انتشار گرد و غبار را تخمین زد. برای این نوع مطالعات نیازمند اندازه‌گیری‌های معتبر سه‌بعدی از غلظت گرد و غبار و میدان جریان هستیم که معمولاً اندازه‌گیری آن‌ها در محل رخداد مشکل است. چاره‌ی دیگر تخمین انتشار گرد و غبار با استفاده از الگوهای انتشار غبار می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

فصل 7: انتشار گرد و غبار
فصل 8: انتقال و رسوب گرد و غبار
فصل 9: مدل‌سازی یکپارچه‌ی فرسایش بادی
فصل 10: دینامیک یا پویایی و مدل‌سازی تپه‌های ماسه‌ای
فصل 11: تکنیک‌های (روش‌های فنی) برای اندازه‌گیری‌های فرسایش بادی
فصل 12: نتیجه‌گیری نهایی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم
نویسنده
مترجمسید فخرالدین افضلی، حسین ابراهیمی مقدم، مجتبی جعفری حقیقی
ناشر چاپیانتشارات مرجع علم
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات339
زبانفارسی
شابک978-622-7766-42-4
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم

برای دریافت کتاب فیزیک و مدلسازی فرسایش بادی - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.