معرفی و دانلود کتاب عملیات پل جاسوسان: معاوضه سه جاسوس در جنگ سرد

عکس جلد کتاب عملیات پل جاسوسان: معاوضه سه جاسوس در جنگ سرد
قیمت:
۱۱۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عملیات پل جاسوسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عملیات پل جاسوسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عملیات پل جاسوسان: معاوضه سه جاسوس در جنگ سرد

کتاب عملیات پل جاسوسان نوشته‌ی جایلز ویتل درباره‌ی یکی از جذاب‌ترین وقایع تاریخی در دوران پرتنش جنگ سرد است. این کتابِ پرفروش نیویورک تایمز، داستان تبادل سه زندانی میان ایالات متحده و اتحادیه‌ی جماهیر شوروی در اوایل دهه‌ 60 میلادی است. واقعه‌ای که طی آن، سه فرد در برلین در ایست بازرسی چارلی و روی پل گلینیکه، که بعدها به پل جاسوسان معروف شد، بین دو ابرقدرت جهان مبادله شدند. عملیات پل جاسوسان، کتابی است تاریخی که گرچه به آزادی اسرا می‌انجامد، مصیبت‌ها و پلیدی‌های جنگ سرد را به‌یاد خواننده می‌آورد.

درباره‌ی کتاب عملیات پل جاسوسان

جایلز ویتل در کتاب عملیات پل جاسوسان، داستان واقعی سه فرد خارق‌العاده را روایت می‌کند؛ ویلیام فیشر ملقب به رودلف اِیبل، مأمور کاگ‌ب متولد بریتانیا که اف‌بی‌آی او را در نیویورک دستگیر کرده و به اتهام ابرجاسوس شوروی که سعی داشته اسرار ارزشمند آمریکا را بدزدد، به زندان انداخته؛ ‌گری پاورز، خلبان آمریکایی یو-2 که وقتی در حین مأموریت اکتشافی در آسمان روسیه هواپیمایش را زدند، دستگیر شد؛ و فردریک پرایر، دانشجوی دکتری در برلین که اشتازی، پلیس‌مخفی آلمان شرقی، او را اشتباهی به ظن جاسوسی گرفت، بازداشت کرد و بدون اتهام در حبس نگه داشت.

جایلز ویتل (Giles Whittell) در کتاب عملیات پل جاسوسان ماهرانه و استادانه داستان این سه فرد را به یکدیگر بافته و تنش‌های سیاسی را نشان می‌دهد که ایالات متحده و جماهیر شوروی را به جنگ در اوایل دهه‌ی 1960 شدیداً نزدیک کرده است. تبادل این افراد در آن روز در حساس‌ترین نقطه در امتداد «پرده‌ی آهنین» نمایانگر نخستین قدم روبه‌عقب است، به جایی که ابرقدرت‌ها از زمان ساختن دیوار برلین در تابستان گذشته آن جا ایستاده بودند؛ درست لبه‌ی پرتگاه وقوع جنگ جهانی سوم.

معرفی و دانلود کتاب عملیات پل جاسوسان

جایلز ویتل در کتاب عملیات پل جاسوسان (Bridge of Spies: A True Story of the Cold War) زندگی پرماجرای سه مردی را بازگو می‌کند که به‌واسطه‌ی وظیفه و کنجکاوی‌شان به جنگ سرد کشیده شده‌اند. نویسنده همچنین ماجرای تراژدی‌کمدی اشتباهاتی را نشان می‌دهد که دست آخر خروشچف را وادار به فرستادن موشک به کاسترو کرد. دو تا از سوژه‌های او، یعنی جاسوس و خلبان ماجرا، افراد اصلی بودند که داشتند دنبال سلاح‌های کشتارجمعی می‌گشتند. نفر سوم که دانشجو و اهل علم بود و زبان آلمانی را روان صحبت می‌کرد و تک‌وتنها بود و داشت برای تز دکتری‌اش در زمینه‌ی سیستم بازرگانی خارجی بلوک شرق تحقیق می‌کرد، در نظر اشتازی دقیقاً همان فردی آمد که سازمان سیا می‌توانست استخدام کند. با این‌که اشتباه کردند، ولی او را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند و به سازمان اطلاعاتی بردند. این سه فرد باوجود احتمالات خطرناک، به دست تقدیر و خانواده‌هایشان آزاد و سپس به فراموشی سپرده شدند. بااین‌حال، این سه شخص باعث به‌وجودآمدن بی‌اعتمادی بیمارگونه‌ای شدند که دست آخر به رقابت بر سر تسلیحات بین کشورها منجر شد که هنوز هم در سراسر دنیا به چشم می‌خورد.

کتاب عملیات پل جاسوسان اثری سرگرم‌کننده، جذاب، حیرت‌آور و هیجان‌انگیز است که از ریزودرشت جزئیات هواپیماها و موشک‌های جدید گرفته تا ژئوپلیتیک بحران هسته‌ای صحبت می‌کند. جایلز ویتل داستانی واقعی را روایت می‌کند که در آن به پوچی و قهرمان‌گرایی دوران جنگ سرد می‌پردازد؛ ماجرایی که با روایت شفاف و جذاب خودش می‌تواند برای خوانندگان نسل جدیدِ غریبه با تاریخ جذاب باشد. نویسنده در کتاب عملیات پل جاسوسان باتکیه‌بر مصاحبه‌های جدید که در ایالات متحده، اروپا و روسیه با شخصیت‌های اصلی ماجرای تبادل و رویدادهای منتهی به آن که بین آن‌ها خود فردریک پرایر و مردی که به گری پاورز شلیک کرد بودند، به زمانی اشاره می‌کند که سرنوشت جهان واقعاً به پیام‌های رمزنگاری شده و جوانان دلیر بستگی داشت.

این کتاب هم‌اکنون با ترجمه‌ی بابک طهماسبی به همت نشر خوب چاپ و منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به این ژانر قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب عملیات پل جاسوسان

  • داستانی شگفت‌آور درباره‌ی مأموریت‌هایی خطرناک، نوآوری‌های درهم‌وبرهم و فعالیت‌های مخفیانه. (The Wall Street Journal)
  • به اندازه‌ی یک رمان جاسوسی هیجان‌انگیز. نویسنده، اسرار جاسوسی را با جزئیات خارق‌العاده‌ای بیان می‌کند. (Associated Press)
  • کتابی شدیداً جذاب، به‌لحاظ تاریخی دقیق و بسیار خوش‌خوان. (بن مک‌اینتایر، نویسنده)
  • کتابی گیرا که سخت می‌توانید آن را زمین بگذارید. (Gurdian)

کتاب عملیات پل جاسوسان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرف‌داران کتاب‌های تاریخی با مضمون جاسوسی هستید که بر اساس داستانی واقعی باشد، بی‌تردید از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

در بخشی از کتاب عملیات پل جاسوسان: معاوضه سه جاسوس در جنگ سرد می‌خوانیم

هیهانن هم این را می‌دانست. دلیل برای پناهندگی کم نداشت. از ویلی فیشر، مافوق مستقیمش، هم ترس داشت و هم نفرت. از نظامی که فیشر نماینده‌اش بود هم نفرت داشت؛ نظامی که شغلی آبرومند در سفارت به او نداده بود. از‌طرفی هم ترسو شده بود: الکل و اشتغال به کاری پایین‌تر از توانایی‌هایش باعث شده بود اعتمادبه‌نفس آن مأمور جوان کاگ‌ب از بین برود؛ مأموری که زمانی در صندوق‌ عقب اتومبیل دو ‌بار از مرز شوروی و فنلاند رد شده بود. لابد می‌دانست سفرش به مسکو ممکن است به سیبری ختم شود و برای همین هم مجبور شد خطر مرگ‌بار خیانت به کاگ‌ب را به جان بخرد.

مردی ضعیف بود در موقعیتی بد. دیگر کم آورده بود. صبح روز چهارم مه وارد سفارت آمریکا در خیابان گابریل شد و خودش را معرفی کرد. مست بود و همین‌که به درخواستش برای ملاقات فوری با سفیر اعتنایی نکردند، خشمگین شد.

صورت باد‌کرده و لهجۀ افتضاحش قانع‌کننده نبودند. بوی دهان و پاسپورت جعلی آمریکایی به نام یوجین ماکی هم وضع را بدتر کرد. شرای را که چنین دید، دستش را در جیب کرد و یک سکۀ فنلاندی پنج‌مارکی درآورد. با سوزنی سکه را باز کرد. یک میکروفیلم مربعی آن داخل بود، درست مانند همانی که جیمی بوزارت چهار سال پیش‌ در راهروی ساختمانی در بروکلین پیدا کرده بود. بالاخره، آمریکایی‌ها او را جدی گرفتند. کاری به کارش نداشتند و اجازه دادند حرف بزند و او هم یک هفته حرف زد: دربارۀ آموزش‌هایی که دیده بود، دربارۀ داستان هویتش، دربارۀ سفرش به آمریکا و دربارۀ زندگی خون‌بار و نحسش در آمریکا. هر روز بعدازظهر، نکات مهم حرف‌هایش را به واشینگتن تلگراف می‌کردند و خیلی از آن‌ها تأیید می‌شد. درخواست پناهندگی کرد و به او گفتند اگر به همکاری ادامه دهد، ممکن است درخواستش را بپذیرند. شاید در آن لحظه بود که به تاوان تصمیمش پی برد یا شاید هم از پرواز ترس داشت و تجسم آینده او را به‌سمت دوست قدیمی‌اش کشاند: مستی شبانه. روز یازدهم مه، که او را تحت‌الحفظ سوار هواپیما کردند تا به آمریکا بازگردد، با لگد به پنجره‌های هواپیما می‌کوبید.

فهرست مطالب کتاب

شخصیت‌های کتاب
یادداشت نویسنده
پیش‌درآمد
بخش اول: مأموریت‌های باور‌نکردنی
1. گردباد دریایی
2. مأمور
3. خلبان
4. بی‌گناه
بخش دوم: شکارچیان جاسوس‌ها
5. فال‌گوش
6. عدالت آمریکایی
7. سقوط از بلندای آسمان
بخش سوم: مچ‌گیری
8. شهر گاوچران‌ها و سرخ‌پوست‌ها
9. وحشت و سردرگمی درجه‌یک
10. عدالت به‌ سبک شوروی
11. مردی سوار بر اتومبیل اسپورت قرمز
بخش چهارم: آناتومی یک توافق
12. پوکر با هرچه جلویت روی میز هست
مؤخره
یادداشتی دربارۀ منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عملیات پل جاسوسان: معاوضه سه جاسوس در جنگ سرد
نویسنده
مترجمبابک طهماسبی
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-622-6513-52-4
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ سیاسی، کتاب‌های تاریخ روسیه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عملیات پل جاسوسان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عملیات پل جاسوسان

برای دریافت کتاب عملیات پل جاسوسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.