معرفی و دانلود کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

عکس جلد کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه
قیمت:
۸۷۰۰۰ ۶۰,۹۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه، اثری به تصحیح دکتر پرویز ناتل خانلری و بازنویسی مصطفی اسلامیه است که کتاب پنج جلدی اصلی در آن فشرد شده است. در این قصه‌ی کلاسیک و رمانس ایرانی، ماجرای عاشق‌ شدن خورشید شاه و مه‌پری روایت می‌شود؛ اما در ادامه داستان زندگی عیاران و پهلوانی به نام سمک عیار تبدیل به پیرنگ اصلی می‌شود. عیاران افرادی بودند که مثل شوالیه‌ها بودند و با دشمنان ایران می‌جنگیدند.

درباره‌ی کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

رمانس سمک عیار، قدیمی‌ترین داستان منثور ایرانی است که احتمالاً متعلق به قرن ششم هجری می‌شود و نویسنده‌ی آن را فرامرز بن خداداد ارجانی معرفی می‌کنند. قهرمان این داستان سنتی پسر شاه حلب است که گرفتار عشقی سوزان می‌شود. بیشتر کسان و افراد این کتاب نام‌های ایرانی دارند و قطعاً متعلق به این کشور هستند؛ اما قهرمانان اصلی، پهلوانی جذاب به نام سمک عیار است که با خورشید شاه آشنا می‌شود و با یکدیگر سوگند برادری می‌خورند.

اسامی موجود در کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه بسیار جالب و باستانی است، مثلاً فردی با عنوان گیل‌سوار، ما را بدون فوت وقت به سمت شمال ایران هدایت می‌کند که استان گیلان باشد. اگر به داستان گیله‌مرد اثر بزرگ علوی نیز رجوع کنید، با چنین ترکیبی مواجه می‌شوید؛ بنابراین این کتاب با بندهش باستان، ارتباط نزدیکی دارد، بیشتر به خاطر حضور پهلوانی به نام خورشید شاه.

معرفی و دانلود کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

نکته‌ی جالب این کتاب، عاشق شدن پسر شاه حلب بر دختر شاه چین است. انگار در آن دوران فقط دو دنیا را تصور می‌کردند، یکی خاور دور و دیگری باختر نزدیک. گویا غرب کره‌ی زمین دقیقاً اعراب و ایرانیان بودند؛ ولی ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. این شرق و غرب، به فلسفه، ادیان و عرفان باستانی ربط دارد نه جغرافیا. این کتاب پر از نشانه‌های فرهنگ‌عامه‌ی ایران باستان از جمله سیمرغ، پریان، دوالپا و امثالهم است.

پرویز ناتل خانلری در تصحیح خود توانسته بخشی را که مربوط به ابتدای قصه‌ی فرخ روز می‌شود، در نسخه‌‌ای استانبولی پیدا کند و ترجمه‌ی فارسی آن را به کتاب خود اضافه کند. ذبیح‌الله صفا در جلد دوم تاریخ ادبیات ایران به‌طور مفصل به داستان سمک عیار و چنین مسائلی پرداخته است.

گویندگی کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه را گروهی از گویندگان انجام داده‌اند. بازنویسی این کتاب برعهده‌ی مصطفی اسلامیه بوده که کتاب سرای نیک آن را منتشر کرده و نشر جیحون نیز آن را تبدیل به کتاب صوتی کرده است.

نکوداشت‌های کتاب سمک عیار و خورشید شاه

  • اصل این داستان مربوط به دوران پیش از اسلام می‌شود. (مهرداد بهار)
  • برخی کتاب سمک عیار را یک رمانس می‌دانند. (حسن ذوالفقاری)

کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب افرادی است که به داستان‌های کلاسیک ایرانی و به‌طور کلی فرهنگ قدیمی ایران باستان علاقه دارند. شنیدن این رمانس ایرانی برای خیلی از علاقه‌مندان به زبان فارسی خالی از لطف نخواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه می‌شنویم

عیاران گروهی از همبستگان و یاران هم‌عقیده و همدل بوده‌اند که به آیین خاصی از رفتار و کردار پایبند بوده و به آن عمل می‌کرده‌اند. این گروه در طی سه قرن نخستین تاریخ ایران بعد از اسلام وظایف خطیری را در امور اجتماعی و حتی اداری ایران بر عهده داشته‌اند. اما پس از آن تأثیر و دخالت آن‌ها در امور سیاسی و اجتماعی کشور رفته‌رفته کمرنگ شده است. عیاران در طول سالیان دراز اشغال این سرزمین به وسیله‌ی اقوام بیگانه، هرگاه توانسته‌اند با شیوه‌های گوناگون با دشمنان ایران مبارزه کرده‌اند. در چنان روزگارانی به گواهی تاریخ این سرزمین همیشه نخستین جوانه‌های امید رهایی و آزادی به‌صورت دسته‌های پراکنده‌ی عیاری از گوشه و کنار این کشور سربرآورده و مبارزه بر ضد مهاجمان و اشغالگران را آغاز کرده است. از ویژگی‌های این مبارزه نیز گرایش به فقر و نداری، تسلیم نشدن در برابر بیداد و ستم پرهیز از خشم و کینه‌ی دشمن و زنده ماندن و خوش بودن قناعت‌کارانه و ناچیز شمردن دلبستگی‌های فاتحان غارتگر و پرغرور بوده است.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
24 دقیقه
پیشگفتار
3 دقیقه
متن پشت جلد
17 دقیقه
فصل اول - بخش اول
18 دقیقه
فصل اول - بخش دوم
19 دقیقه
فصل اول - بخش سوم
9 دقیقه
فصل اول - بخش چهارم
18 دقیقه
فصل دوم
21 دقیقه
فصل سوم - بخش اول
20 دقیقه
فصل سوم - بخش دوم
21 دقیقه
فصل سوم - بخش سوم
18 دقیقه
فصل سوم - بخش چهارم
21 دقیقه
فصل چهارم
20 دقیقه
فصل پنجم
15 دقیقه
فصل ششم - بخش اول
16 دقیقه
فصل ششم - بخش دوم
24 دقیقه
فصل هفتم - بخش اول
13 دقیقه
فصل هفتم - بخش دوم
13 دقیقه
فصل هشتم
16 دقیقه
فصل نهم - بخش اول
15 دقیقه
فصل نهم - بخش دوم
17 دقیقه
فصل دهم - بخش اول
15 دقیقه
فصل دهم - بخش دوم
15 دقیقه
فصل یازدهم - بخش اول
12 دقیقه
فصل یازدهم - بخش دوم
7 دقیقه
فصل دوازدهم
11 دقیقه
فصل سیزدهم - بخش اول
13 دقیقه
فصل سیزدهم - بخش دوم
19 دقیقه
فصل چهاردهم - بخش اول
20 دقیقه
فصل چهاردهم - بخش دوم
15 دقیقه
فصل پانزدهم
9 دقیقه
واژه‌نامه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه
نویسنده
راویگروه گویندگان
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
۸۷۰۰۰ ۶۰,۹۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه

برای دریافت کتاب صوتی سمک عیار و خورشید شاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.