معرفی و دانلود کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم

عکس جلد کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم

ارنست توخ (1964-1887)، آهنگ‌ساز آثار کلاسیک و همچنین آهنگ‌ساز فیلم، در کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی (هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم)، دِین خودش را به موسیقی ادا کرده است. او در این کتاب که مورد تمجید و تحسین همگان قرار گرفته، تئوری موسیقی را موشکفانه بررسی می‌کند. شکل پذیری نیروهای موسیقی، اثری است شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌هایی که در سال 1944 در دانشگاه هاروارد ایراد شد و نخستین‌بار در سال 1948 به چاپ رسید.

درباره‌ی کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی

ارنست توخ در این کتاب تمامی مفاهیم و عناصر لازم و اساسی برای ساختن موسیقی، یعنی هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم، را موشکافانه بررسی می‌کند. توخ، روند سنتی و مدرن (که اساساً 12 نتِ است) را به شکلی تحسین‌برانگیز با همدیگر تطبیق می‌دهد. او در کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم نشان می‌دهد که تمام نوشته‌ها باید پاسخگوی خواسته‌های روان‌شناختیِ شنونده باشند و نیز نشان می‌دهد که چطور می‌شود به اهداف مشابه در سبکی به‌ظاهر متفاوت، رسید. ارنست توخ (Ernst Toch) بحث خود را با آوردن نمونه‌هایی از شیت‌های موسیقی ادامه می‌دهد و نه‌تنها ایده‌ها و رویکردهای جدید را معرفی می‌کند، بلکه بسیاری از مشکلات قدیمی را که با شفافیت و دقت، هماهنگی و ناهماهنگی، فرم در مقابل شماره وجود داشته، واکاوی می‌کند. تجزیه‌وتحلیل ارنست توخ از گسترش جهان هارمونیک، خط موج ملودی و تأثیر سازنده‌ی این جنبش، بسیار هوشمندانه است.

ارنست توخ در کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم (The Shaping Forces in Music: An Enquiry into Harmony, Melody, Counterpoint, Form) فصل‌به‌فصل به موضوعات مختلف در موسیقی و ساخت آن می‌پردازد. در فصل اول به‌طور جامع درباره‌ی هارمونی صحبت می‌کند و با رسم شکل، به‌خوبی هارمونی و آکورد را توضیح می‌دهد. در فصل دوم کتاب به موضوع ملودی می‌پردازد و از نت‌ها و تأثیر هماهنگی آن‌ها بر روی ملودی صحبت می‌کند. سپس در فصل سوم کتاب یکی دیگر از عناصر مهم در موسیقی را به‌صورت کامل تعریف می‌کند و آن، کنترپوان است. کنترپوان در تعریف ساده به معنی «نت برابر نت» است؛ یعنی نواخته شدن یک سری نت که به لحاظ هارمونی هماهنگ هستند؛ ولی به لحاظ ریتم و ملودی با یکدیگر فرق دارند و مستقل از هم هستند.

ارنست توخ در کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی آموزه‌های سطح بالای موسیقی را آورده است؛ بنابراین افرادی که از پیش با موضوعاتی از نظریات مقدماتی موسیقی آشنا هستند و اصول ابتدایی هارمونی سنتی را به شکلی ابتدایی یاد گرفته‌اند، ممکن است در مواجهه با این اطلاعات، به آگاهی خودشان در زمینه‌ی موسیقی شک کنند. توخ این کتاب را با فرض بر این عقیده نوشته که مخاطبانش از آگاهی نسبی از تئوری موسیقی آشنا هستند و در برخورد با اصطلاحات موسیقایی، سردرگم نمی‌شوند؛ چون مطالب این کتاب مانند سایر کتاب‌های معمولی در این زمینه نیست.

کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم به موسیقی، جهان موسیقی و خاصه موسیقی کلاسیک علاقه دارید و به دنبال این هستید تا این هنر را به‌صورت علمی یاد بگیرید، بی‌شک این کتاب برایتان کارآمد خواهد بود.

در بخشی از کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم می‌خوانیم

در بحث قبلی در مورد تعامل جریان‌های هارمونیک صحبت کردیم که هر جریانی ساختار فاصله‌ای خود را از روش‌های سنتی روی هم چیدن سوم‌ها به دست می‌آورد (که شامل حتی عبارت‌های معاصر هم می‌شود، مثل نمونه‌ای که در مثال‌های 59-63 ارائه شد.) با توجه به آنچه گفته شد، روی هم چیدن سوم‌ها تنها شکل تولید هارمونی نیست، چشم‌انداز هارمونی می‌تواند به‌شکل قابل ملاحظه‌ای گسترش یابد.

روی هم چیده شدن فاصله‌های چهارم و پنجم درست، گذر از تمام دوازده نیم‌پرده‌ای که داریم قبل از بازگشت به نقطۀ آغاز هم شیوه‌های دیگری است. این شیوه‌ها دایرە کاملا بسته‌ای را شکل می‌دهند و امتیازی نسبت به سوم‌ها دارند و آن تنوع گسترده‌تر در موادی است که در ساختمان هارمونی به‌کار می‌رود. سری هفت‌گانه‌ای از چهارم‌ها یا پنجم‌های درست متعلق به تونالیت‌های ماژور است که تمام این هفت قدم را در برمی‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: هارمونی
بخش اول [هارمونی و آکورد]
بخش دوم [مطبوع و نامطبوع]
بخش سوم [هارمونی به‌مانند حرکت متوقف شده]
بخش چهارم [دنیای در حال گسترش هارمونی]
بخش پنجم [تقسیمات کوچک‌تر از نیم‌پرده]
فصل دوم: ملودی
بخش اول [بررسی قوانین حاکم بر خط ملودی]
بخش دوم [دو جزء ملودی]
بخش سوم [خط موجی]
بخش چهارم [تغییر جهت در حرکت ملودی]
بخش پنجم [جهش در خط ملودی]
بخش ششم [خط ملودی چگونه بر هارمونی تأثیر می‌گذارد]
بخش هفتم [ملودی مذکر و مونث]
بخش هشتم [انحنا دادن به خط ملودی و تغییرات دیگر در خط ملودی]
بخش نهم [نت‌های دور گیرنده]
بخش دهم [تکرار و حذف]
فصل سوم: کنترپوان
بخش اول [معنی کنترپوان]
بخش دوم [کنترپوان تزیینی و کنترپوان پر هیجان]
فصل چهارم: فرم
بخش اول [مفهوم فرم]
بخش دوم [معنی فرم]
بخش سوم [فرم‌های وسیع‌تر ]
بخش چهارم [فرم در مقابل عدد]
بخش پنجم [هنر پیوند دادن]
بخش ششم [تأثیر سازندۀ حرکت]
بخش هفتم [تم و موتیف]
بخش هشتم [موتیف تماتیک]
بخش نهم [آغاز و پایان]
فهرست آثار موسیقایی در مثال‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی: هارمونی، ملودی، کنترپوان و فرم
نویسنده
مترجممحسن الهامیان
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات218
زبانفارسی
شابک978-622-99325-6-8
موضوع کتابکتاب‌های موسیقی شناسی، کتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی

برای دریافت کتاب شکل پذیری نیروهای موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.