معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی معنا

عکس جلد کتاب جامعه شناسی معنا
قیمت:
۱۱۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی معنا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی معنا

کتاب جامعه شناسی معنا، اثر علیرضا صنعت خواه، اثری خواندنی در رابطه با فلسفه‌ی انسانیت، چگونگی شکل‌گیری انسانیت در وجود بشر، معنای زندگی و وجوه تاریک و روشن آدمی است.

درباره‌ی کتاب جامعه شناسی معنا

تابه‌حال از خود پرسیده‌اید در مسیر زندگی چه معنایی را دنبال می‌کنید؟ آیا اصلا در جست‌وجوی معنا هستید؟ به ریشه‌ی احساسات، افکار و امیال گوناگون خود و دیگر انسان‌ها، فکر کرده‌اید؟ انسان‌ها می‌توانند فرشته‌ی خود و گرگ دیگری باشند؛ می‌توانند جلاد خود و یار دیگری باشند؛ می‌توانند دست به جنایت‌های مختلفی بزنند؛ همان‌طور که لکه‌های آن، دامن تاریخ جهان را آلوده کرده است. انسان‌ها هم‌چنین می‌توانند زیباترین احساسات، نظیر عشق بی‌قیدوشرط به دیگر موجودات را در وجود خود و در محیط اطراف پرورش دهند.

این‌جاست که می‌توانیم از خود بپرسیم آیا انسان دو وجه دارد؟ دو روی متفاوت که هر آن ممکن است خود را نشان دهد یا از کنترل خارج شود؟ جامعه، اجتماع و محیطی که ما انسان‌ها آن را شکل داده‌ایم چه نقشی در اتفاقات، تصمیمات و بروز احساسات آدمی دارد؟

علیرضا صنعت‌خواه، از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان، در کتاب جامعه شناسی معنا، به بررسی اندیشه‌های غربی و شرقی، تعابیر و تفاسیری که از مفهوم انسانیت و فلسفه‌ی وجودی آن در جریان است، می‌پردازد.

او در این کتاب، از معنای زندگی، رنجی که هر انسانی با ورود به این دنیا تجربه می‌کند و با آن می‌زیَد و لزوم معنابخشی به زندگی برای گریز از اضطراب و افسردگی دائمی، سخن به میان می‌آورد. نظریات اساتید و محققان این حوزه، تجارب و بینش تخصصی نویسنده‌ی این کتاب، آغازگر مسیر روشنی برای فهم لزوم و اهمیت معنابخشی به جهان اطراف و زندگی خود است.

کتاب جامعه شناسی معنا، کتابی پربار، علمی، با بیانی دلنشین و ساده، عمیق و قابل تامل است که توسط علیرضا صنعت خواه به نگارش درآمده و انتشارات هورین آن را به چاپ رسانده است.

کتاب جامعه شناسی معنا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان، دانش‌جویان، اساتید و دیگر افرادی که به مباحث فلسفی وجود انسان، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی، نگاه کنجکاوی دارند، مناسب است.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی معنا می‌خوانیم

نقطه‌ی آغاز جست‌وجو برای معنای زندگی، مواجه شدن با سوال من کیستم است؟ همیشه خیال می‌کنیم که خودمان یا آن «من درونی» خودمان را می‌شناسیم؛ اما آن «من درونی» همیشه در میان شخصیت‌ها و نقش‌هایی که جامعه به شما تحمیل کرده، گم می‌شود؛ اما من کیستم؟ مهم‌ترین سوالی است که در زندگی فرد رخ می‌دهد؛ زیرا سرآغاز بازگشت از زندگی غیر اصیل یا زندگی عاریتی به زندگی اصیل خواهد بود؛ از این‌رو فیلسوف بزرگ هایدیگر، یکی از نشانه‌های زندگی اصیل را مواجه‌شدن انسان با پرسش از هستی خود، می‌داند.

پرسش از من کیستم؟ به عبارت دیگر پرسش از معناداری زندگی، وقتی میسر خواهد بود که فرد خودش را در تعامل با جهان پیرامون بداند؛ یعنی پرسش من کیستم در درجه‌ی اول در ارتباط انسان با جهان پیرامون معنا دارد. چنین ارتباط انسان با تک تک اجزا و عوامل آن شکل می‌گیرد و فرد خودش را در مجموعه‌ی عالم می‌یابد و به تعبیر هایدیگر در جهان بودن برای انسان مشهود می‌شود. پس هرچه انسان شناخت کامل و دقیق‌تری نسبت به ظرایف و لطایف جهانی که در آن زندگی می‌کند داشته باشد، بیشتر می‌تواند موقعیت خود و به طبع آن معنا و ارزش خود را در جهان بیابد (رحمانی اصل، 1389: 155)

ﺻﺮﻑ این‌که ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩی ﺩﺍﺭﺩ، نمیﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺮﺍی ﺯﻧﺪگی ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺷﻮﺩ. «ﻣﻌﻨﺎی ﺯﻧﺪﮔی» ﻫﻨﮕﺎمی میﺗﻮﺍﻧﺪ ﻫﺪﻑ ﺯﻧﺪگی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﻫﺪﻑ»، ﻫﺪﻑ ﺷﺨﺺ ﺧﺎصی ﺍﺯ ﺯﻧﺪگی ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺭﺗﺒﺎطی ﻭﺛﻴﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی «ﺍﺭﺯﺵ» ﺍﺳﺖ.

از نظر دانشمندان «ﻫﺪﻑ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻏﺎﻳﺖ ﻭ ﻧﻘﻄﻪ ﭘﺎﻳﺎنی ﺯﻧﺪگی ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻣﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻘﻄﻪ‌ی ﻧﻬﺎیی ﺯﻧﺪگی ﺑﻪﺗﻨﻬایی نمیﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻌﻨﺎﺑﺨﺶ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪگی ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻠﻪ‌ی «ﻣﻌﻨﺎی ﺯﻧﺪگی»، «ﺍﺭﺯﺵ ﺯﻧﺪگی» ﺍﺳﺖ. ﺍﺭﺯﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی «ﻛﻤﺎﻝ» ﺍﺳﺖ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻛﻤﺎﻝ ﻭﺍقعی ﻭ ﻳﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﭘﻨﺪﺍﺭی. ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ حقیقی ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻮﺟﺐ میﺷﻮﺩ ﺯﻧﺪگی ﺩﺍﺭﺍی ﻣﻌﻨﺎی حقیقی ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻣﺮی ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﻤﺎﻝ حقیقی ﻧﻴﺴﺖ، ﻛﻤﺎﻝ ﺑﭙﻨﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﺯﻧﺪگی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻌﻨﺎﺩﺍﺭ میﺷﻤﺮﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﻛﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺯﻧﺪگی ﭘﻮﭺ ﻭ بیﻣﻌﻨﺎیی ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. (ﺑﻠﻨﺪﻗﺎﻣﺖﭘﻮﺭ، فتحعلی، 1401: 171)

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: رابطه اندیشه با روح و روان
فصل 2: دوست داشتن و میل جنسی
فصل 3: اهمیت «معنا» در زندگی
فصل 4: تنهایی و اهمیت روابط اجتماعی
فصل 5: تنهایی و معنای زندگی
فصل 6: تنهایی و بازگشت به خویشتن
فصل 7: شناخت خویشتن و نیازهای روحی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی معنا
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات هورین
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات261
زبانفارسی
شابک978-622-378-518-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه شناسی معنا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی معنا

برای دریافت کتاب جامعه شناسی معنا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.