معرفی و دانلود کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی: به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

عکس جلد کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی: به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا
قیمت:
۱۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی: به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی توسط جمعی از پدیدآورندگان و موسسان اولین مدرسه‌ی دموکراتیک، از جمله دنیل گرینبرگ و میمسی سادوفسکی به نگارش درآمده و پس از به چالش کشیدن هر آنچه تصور می‌کردید از آموزش و تربیت کودکان می‌دانید، تمام سوالات شما درباره‌ی روند عملکرد این سبک آموزشی را پاسخ می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی

شاید این اولین باری است که نام مدرسه‌ی سادبری را می‌شنوید و از خود می‌پرسید این مدرسه چه ویژگی به‌خصوص دارد که به‌عنوان اولین مدرسه‌ی دموکراتیک دنیا شناخته می‌شود؟ سبک آموزش سادبری چیست و چرا بسیاری از شهروندان از سرتاسر جهان در حال روی آوردن به‌سمت آن هستند؟ اصلاً منظور از مدرسه‌ی دموکراتیک چیست؟ واقعیت این است که اغلب ما با شنیدن نام مدرسه، فضایی را تصور می‌کنیم که قوانین سخت و بسیاری را دنبال می‌کند. در مدارس سنتی، رده‌بندی و ارزیابی، دو اصل اساسی هستند که تمام فعالیت مجموعه را هدایت و رهبری می‌کنند. شما به‌عنوان یک دانش‌آموز تنها وظیفه دارید از قوانین پیروی کرده و به سیستم اجازه بدهید شما را هدایت کند؛ در چنین شرایطی پرسیدن از چرایی این قوانین، سوالی بیهوده بوده و البته که هرگز شما را به پاسخی نخواهد رساند.

حالا برای درک سبک آموزشی مدارس سادبری تنها کافیست شرایطی دقیقاً مخالف این را تصور کنید. کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی (The Sudbury Valley School Experience)، در پاسخ به نگرانی‌ها و سوالاتی که احتمالاً برایتان پیش آمده یا خواهد آمد، نگاشته شده است. مدرسه‌ی سادبری ولی در واقع اولین مدرسه‌ایست که در سال 1968 در ایالت ماساچوست آمریکا به این سبک تاسیس شده است. از آن زمان مدارس بسیاری در پیروی از این سبک آموزش در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده و تمام آن‌ها تحت عنوان مدارس سادبری شناخته می‌شوند. دنیل گرینبرگ (Daniel Greenberg) و میمسی سادوفسکی (Mimsy Sadofsky)، نویسندگان و گردآورندگان کتاب پیش رو، هر دو از جمله‌ی مؤسسان این مدرسه بوده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی

اجازه بدهید فضای حاکم بر مدارس سادبری را با دقت بیشتری به‌تصویر بکشیم. فضای آموزشی خودمختار و دموکراتیکی را تصور کنید. جایی که دانش‌آموزان نه‌تنها مسئول آموزش خود هستند، بلکه در مقابل مجموعه نیز احساس مسئولیت می‌کنند. در این فضا برابری کامل میان تمام اعضای مجموعه، از جمله معلمان و دانش‌آموزان وجود دارد و دانش‌آموزان بر اساس سن و رده‌ی آموزشی‌شان تقسیم‌بندی نشده‌اند. دانش‌‌آموزان در انتخاب اینکه می‌خواهند چه چیزی یاد بگیرند، آن را چگونه و چه زمانی یاد بگیرند، و چگونه مورد امتحان و آزمایش قرار بگیرند اختیار و آزادی عمل کامل دارند.

در مدارس سنتی، حتی معماری و چینش فضا هم به‌سبکی طراحی شده که هرکس و هرچیز جای خود را دارد. تمام فضا به کلاس‌ها و محیط‌های آموزشی به‌خصوصی تقسیم شده و هر چارچوب تعریف و قوانین خاص خود را دارد. مدرسه‌ی سادبری در این موضوع هم کاملاً مخالف مدارس سنتی عمل کرده است. در مدارس سادبری، هیچ قانون و محدودیتی برای یادگیری وجود ندارد و طبیعت نقش بسیار مهمی در این فضا بازی می‌کند. برخی از کودکان با کمک بازیگوشی و کنجکاوی در فضای باز آموزش می‌بینند و برخی با کمک کاردستی و فعالیت‌های هنری. تفاوتی ندارد؛ انتخاب با خود کودکان است.

کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی توسط جمعی از نویسندگان در بیست و نه جستار مجزا به‌نگارش درآمده و به ارائه‌ی تاریخ مدرسه‌ی سادبری، فلسفه‌ی آموزشی این مجموعه، فواید و مزایای آن نسبت به مدارس سنتی، و البته روایت تجربه‌ی دانش‌آموزان و معلمان از این مجموعه پرداخته است. هرکدام از جستارهای این کتاب توسط یکی از مؤسسان و پیشگامان فعال در تأسیس این مجموعه، از جمله دنیل گرینبرگ، هانا گرینبرگ، میشل گرینبرگ و میمسی سادوفسکی نگاشته شده و به تمام سوالات و انتقادهای رایج در باب این پدیده‌ی آموزشی پاسخ می‌دهد.

کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی با ترجمه‌ی محبوبه گل فشانی و چاپ نشر کرگدن به شما تقدیم می‌شود.

درباره‌ی مجموعه‌ی همه‌سالان

نشر کرگدن با تاکید بر اینکه مطالعه و خواندن یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های انسانی است که به سن و سال یا قشر خاصی اختصاص ندارد، اقدام به انتشار مجموعه‌ای کرده که برای تمام مخاطبان قابل دسترس و لذت‌بخش باشد. کتاب‌های مجموعه‌ی همه‌سالان شامل آثاری هستند که برای گروه خاصی نگاشته نشده و برای هر کسی، از هر سن و سال، هر جنسیت و هر پیش‌زمینه‌ای لذت‌بخش و آموزنده خواهد بود. کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی سومین جلد از کتاب‌های این مجموعه است.

کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی را به تمام آموزگاران و فعالان حوزه‌ی علوم تربیتی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی: به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا می‌خوانیم

بچه‌ها به مدرسه می‌روند تا یاد بگیرند. اما برای یادگیری باید آن‌ها را به حال خود بگذاریم و زمان در اختیارشان قرار دهیم. اگر بخواهیم یادگیری در مسیر طبیعی خودش پیش برود، فقط وقتی به کمک نیاز دارند باید کمکشان کنیم. اما اشتباه نکنید: اگر کسی مصمم به یادگیری باشد به همه‌ی موانع غلبه خواهد کرد و به‌رغم وجود همه‌ی مشکلات پیش رو چیزی را که می‌خواهد یاد می‌گیرد. بنابراین، لازم نیست کمک کنید. کمک فقط باعث می‌شود فرایند یادگیری کمی سریع‌تر طی شود. غلبه بر موانع یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که منجر به یادگیری می‌شود. هیچ عیبی ندارد که بعضی موانع را از سر راهشان برندارید.

اما اگر مزاحمِ کسی شوید، اگر اصرار کنید که دست از یادگیری ذاتی خودش بکشد و به‌جای آن کاری را که شما می‌خواهید در فواصل زمانی بین 9 تا 9:50 دقیقه و 10 تا 10:50 دقیقه‌ی صبح و... انجام دهد، نه‌تنها چیزی را که مشتاق یادگیری‌اش بوده یاد نمی‌گیرد، بلکه از شما و از آن چیزی که او را مجبور به یادگیری‌اش می‌کنید متنفر خواهد شد و حداقل به‌طور موقت تمام میلش به یادگیری را از دست خواهد داد.

برای ترسیم یکی از کلاس‌های آن جور مدرسه‌ها، این صحنه را تصور کنید که معلمی با یک سیخ بزرگ، به‌زور اسفناج و هویج و شیر و جوانه (همه‌ی چیزهای مقوّی) را به خورد بچه‌ها می‌دهد.

سادبری‌ولی اجازه می‌دهد دانش‌آموزانش رها باشند، همین و بس. بدون اما و اگر و بدون استثنا. وقتی دانش‌آموزان از ما کمک بخواهند و ما هم توانایی‌اش را داشته باشیم کمکشان می‌کنیم. ما هیچ‌وقت سد راه بچه‌ها نمی‌شویم. دانش‌آموزان پیش از هرچیز برای یادگیری به این مدرسه می‌آیند و یادگیری همان کاری است که هر روز و هر لحظه انجامش می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه
1: بازگشت به اصول
2: کودکان در مدرسه‌ی سادبری ولی چه چیزهایی یاد نمی گیرند؟
3: کودکان در مدرسه‌ی سادبری ولی چه چیزهایی یاد می گیرند و چطور؟
4: دانش آموزان چه چیزی انتخاب می کنند؟
5: نگاهی جدید به یادگیری
6: در باب ماهیت ورزش در سادبری‌ولی و محدودیت بیان در توضیح این مدرسه به دیگران
7: احترامی برای تمام عمر
8: یادگیری اعتمادبه نفس
9: دختر کوچکی که درس بزرگی به من آموخت
10: هنر هیچ کاری نکردن
11: سؤال های اشتباه، جواب های اشتباه
12: آیا دانش آموزان از دوره های آموزشی چیزی یاد می گیرند؟
13: لحظه‌ی بینش
14: یک شخص چه زمانی از وقتش درست استفاده می کند؟
15: «هیچ کاری» نکردن در مدرسه: درسی از تاریخ
16: چند نمای کوتاه
17: سلاح مخفی سادبری ولی: امکان ترکیب نامحدود سنین مختلف
18: درخت راش
19: مدرسه چگونه اداره می شود؟ چه کسی اهمیت می دهد؟
20: وقتی به جلسات مدرسه فکر می کنید چه چیزی از ذهنتان می گذرد؟ (یکی از دانش آموزان سابق جواب می دهد)
21: پنج افسانه درمورد دمکراسی
22: تمایزهای ظریف یک مدرسه‌ی دمکراتیک
23: رازِ مگو
24: آموزش عدالت از طریق تجربه
25: نظری بر مدرسه‌ی سادبری ولی
26: در باب قانون و نظم
27: «وقتی بچه بودین...»، یک داستان واقعی
28: خودت باش
29: مدرسه ای برای امروز

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی: به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا
نویسنده،
مترجممحبوبه گل فشانی
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-622-6420-89-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی

برای دریافت کتاب تجربیات مدرسه سادبری ولی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.