معرفی و دانلود کتاب اخلاق محیط زیست: موضوعات اصلی

عکس جلد کتاب اخلاق محیط زیست: موضوعات اصلی
قیمت:
۹۴,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اخلاق محیط زیست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اخلاق محیط زیست و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اخلاق محیط زیست: موضوعات اصلی

کتاب اخلاق محیط زیست نوشته‌ی گرگوری باسشام، به بررسی مسائل اخلاقی مرتبط با محیط‌زیست می‌پردازد و با نگاهی عمیق به چالش‌های زیست‌محیطی، راهکارهایی را برای حفظ طبیعت و منابع طبیعی ارائه می‌دهد. نویسنده در این اثر، اهمیت مسئولیت‌پذیری فردی و جمعی را در قبال محیط‌زیست به‌خوبی تبیین کرده و خواننده را به تفکر و تأمل در این زمینه دعوت می‌کند.

درباره‌ی کتاب اخلاق محیط زیست

گرگوری باسشام (Gregory Bassham) در کتاب اخلاق محیط زیست (Environmental Ethics: The Central Issues) مسئله‌ای مهم و اساسی را در رابطه با محیط‌زیست،‌ حفظ و نگهداری از آن و دور نگه‌داشتنش از آلودگی‌ها مطرح کرده است. او در کتاب خود به این نکته اشاره می‌کند که خیلی‌ها فهمیده‌اند برای حل مشکلات محیط‌زیستی، باید فکرهای جدید و خلاقانه داشته باشیم و در همین راستا هم آگاهی، کنش‌گری و نگرانی درباره‌ی محیط زیست افزایش زیادی یافته است. با این حال، بر اساس بسیاری از معیارهای سلامت بوم‌شناختی، سیاره‌ی ما نسبت به گذشته در وضعیت بدتری قرار دارد.

معرفی و دانلود کتاب اخلاق محیط زیست

گرگوری باسشام معتقد است بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی در جهان، از جمله ازبین‌رفتن تنوع زیستی، جنگل‌زدایی، فرسایش خاک‌های سطحی، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، دفع زباله، آلودگی‌های پلاستیکی، تخلیه‌ی منابع، افزایش بیش از حد جمعیت، مصرف بی‌رویه، آلودگی‌های شیمیایی، صید بی‌رویه، آلودگی آب‌ها، تولید زباله‌های هسته‌ای و آلودگی هوا در فضاهای آزاد، به شکل قابل توجهی بدتر شده‌اند.

گرگوری باسشام در کتاب خود درباره اخلاق محیط زیست، به نکته مهمی اشاره می‌کند: استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث تغییرات آب و هوایی شده و این امر، شرایط بحرانی جدی‌ای را در سراسر کره زمین جایی که ما داریم هرروزه زندگی خود را شروع میکنیم به وجود آورده است. این وضعیتِ تهدیدِ زیر آب رفتن شهرهای ساحلی به دلیل بالا آمدن سطح آب، انقراض‌های بی‌درنگ، خشکسالی، سیل‌ها، ابر طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌های ویرانگر، ورشکستگی اقتصادی و غیرقابل‌سکونت‌شدن بخش‌های زیادی از جهان برای انسان‌ها را به همراه دارد.

کتاب اخلاق محیط زیست، توسط انتشارات دکسا منتشر شده و میثاق شایق آن را ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب اخلاق محیط زیست

  • این یک کتاب فوق‌العاده، واضح و جامع است. بخش‌هایی از این مسائل جاری بسیار خوب تحقیق شده‌اند و درعین‌حال بسیار قابل دسترس هستند، که آن‌ها را برای دانشجویان و حرفه‌ای‌ها ارزشمند می‌سازد. من از این کتاب استفاده خواهم کرد. (فردریک کافمن)
  • اخلاق محیط زیست یک حوزه مطالعه دائماً در حال تغییر است. این کتاب یک بررسی متعادل از مسائل محیط زیستی مرکزی برای زمان و مکان ما است. این کتاب به درستی تغییرات اقلیمی را به عنوان مادر همه مشکلات محیط‌زیستیِ ما امروزه معرفی می‌کند. (جیمز پی. استربا)
  • نوشته‌های بسیار ساده و قابل فهم گرگوری باسشام، تفکر اخلاقی را در چارچوبی مفید ارائه می‌دهد. او اخلاق حفاظت از محیط‌زیست را به عنوان یک اساس برای آینده همه انسان‌ها و بشریت معرفی می‌کند. (کریستین ولف)
  • این کتاب فوق‌العاده است! قبل از این، من هرگز اخلاق محیط‌زیست را تدریس نکرده بودم و آشنایی کمی با این موضوع داشتم. تدریس از کتاب اخلاق محیط‌زیست، برای من و دانشجویانم بسیار مفید بوده است. در واقع، من در کلاس خود نظرسنجی کردم و هر دانشجو موافقت کرد که این کتاب بسیار مفید و خوب نوشته شده و شایسته توصیه است. (رایان لیمسترز)

کتاب اخلاق محیط زیست برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای افرادی که به مسائل زیست‌محیطی و مباحث حفاظت از محیط زیست علاقه‌مند هستند، مناسب است. همچنین، افرادی که به‌دنبال درک عمیق‌تری از مسئولیت‌های خود در قبال محیط‌زیست هستند، می‌توانند از مطالب این کتاب بهره‌مند شوند و دیدگاه‌های جدیدی را کسب کنند.

در بخشی از کتاب اخلاق محیط زیست: موضوعات اصلی می‌خوانیم

تغییرات اقلیمی چالش‌های اخلاقی مهم و بی‌سابقه‌ای ایجاد می‌کند. دیل جیمیسون اشاره می‌کند تغییرات اقلیمی مسائلی اخلاقی ایجاد می‌کند که اخلاقیات معمول را «آشفته، بی‌اثر یا ناصحیح» می‌سازد. اخلاق انسانی بیشتر برای پرداختن به آسیب‌های مجزا و قابل تشخیص نسبت به افراد خاص در جوامع کوچک و درهم‌تنیده تکامل یافته است. تغییرات اقلیمی مربوط به آسیب به افراد ناشناسی است که بیشتر آنها از نظر زمانی و مکانی از ما فاصله دارند و حاصل اقدامات ساده و ظاهراً بی‌ضرری مانند روشن کردن چراغ یا راندن خودرو تا خواروبار فروشی است. علاوه بر این همان‌طور که استفن ام. گاردینر اخلاق‌شناس اقلیمی اشاره کرده است، نظریه‌های اخلاقی موجود برای پرداختن به معضل‌های اخلاق اقلیمی ناپخته به نظر می‌رسند؛ ما برای موقعیت‌های اساسی مانند اخلاق بین نسلی، فلسفه‌ی زیست‌محیطی، عدالت بین‌المللی و عدم قطعیت‌های علمی نظریه‌ای قوی نداریم. تمام این موارد به تبیین این موضوع کمک می‌کنند که چرا برای بسیاری افراد درک تغییرات اقلیمی به عنوان وضعیت نابه‌سامان سیاره‌ای دشوار است.

اما چالش‌های اخلاقی مربوط به تغییرات اقلیمی، هم برای افراد و هم برای دولت‌ها، قابل چشم‌پوشی نیستند. بحران اقلیمی همه‌ی ما را وامی‌دارد تا پرسش‌های دشواری درباره‌ی اثرات کربنی مربوطه‌ی خود بپرسیم. آیا راه‌هایی برای خوردن، سفر، رفت‌وآمد، خرید، ورزش و گرم و سرد کردن خانه وجود دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای من را به شکل چشمگیری کاهش دهد؟ رأی‌دهی به کاندیدهای سیاسی که از اقدامات اقلیمی جدی حمایت می‌کنند، چه اهمیتی دارد؟ آیا داشتن فرزند اخلاقی یا هوشمندانه است در حالی که آن‌ها هم قطعاً در تغییرات اقلیمی نقش خواهند داشت و ممکن است با آینده‌ای غم‌انگیز بر سیاره‌ای بیمار یا در حال مرگ مواجه شوند؟ دولت‌ها هم باید با مسائل اضطراری اخلاق اقلیمی، که در آن بسیاری از هنجارهای سیاست‌های بین‌المللی دیگر قابل استفاده نیستند، مواجه شوند. فرض متداول در سیاست‌های بین‌المللی _ که هر کشور به طور عمده باید نگران منافع نسبتاً کوتاه‌مدت ملی خود باشد _ دستور‌العملی قطعی برای وقوع فاجعه‌ی اقلیمی است.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
مقدمه
بخش اول: اخلاق و محیط‌زیست
فصل 1: اخلاق: مقدمه‌ای کوتاه
فصل 2: مذهب و محیط‌زیست
فصل 3: حقوق جانوران
فصل 4: زندگی‌مداری
فصل 5: بوم‌محوری
فصل 6: بوم‌شناسی ژرف‌نگر و بوم‌-فمینیسم
فصل 7: بوم‌محوری میانه‌رو
بخش دوم: مسائل فعلی
فصل 8: مسئولیت‌های زیست‌محیطی نسبت به نسل‌های آینده
فصل 9: جمعیت و مصرف
فصل 10: اخلاق غذا
فصل 11: حفاظت از سرزمین وحش
فصل 12: بحران انقراض
فصل 13: تغییرات اقلیمی
فصل 14: نافرمانی زیست‌محیطی
سخن پایانی: نگاهی به آینده
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اخلاق محیط زیست: موضوعات اصلی
نویسنده
مترجممیثاق شایق
ناشر چاپیانتشارات دکسا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات367
زبانفارسی
شابک978-622-5571-40-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های زیست شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اخلاق محیط زیست

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اخلاق محیط زیست

برای دریافت کتاب اخلاق محیط زیست و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.