معرفی و دانلود کتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست

عکس جلد کتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کوهنوردی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کوهنوردی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست

کتاب کوهنوردی و فلسفه، اثری خواندنی از مجموعه‌ی فلسفه برای همه و نامزد نهایی جایزه‌ی بوردمن تاسکر برای ادبیات کوهستان در سال 2010 میلادی است که توسط استفان ای اشمیت گردآوری و ویراستاری شده است. این اثر همان‌طور که از نامش پیداست به‌دنبال بررسی نظریات فلسفی و فهم ابعاد گونه‌گون فلسفه با امور روزمره و زندگی انسان‌ها و به‌طور ویژه ورزش و هنر کوه‌نوردی است. در این کتاب اخلاقیات کوه‌نوردی به چالش کشیده شده و بسیاری از جنبه‌های فلسفی آن بررسی می‌شود.

درباره‌ی کتاب کوهنوردی و فلسفه

فلسفه ممکن است برای بسیاری از ما پیچیده یا رعب‌آور به‌نظر برسد و معتقد باشیم فهم آن دشوار یا ناممکن است. بسیاری از افراد معتقدند به این دلیل که رشته‌ی تحصیلی‌ یا حوزه‌ی کاری ما با فلسفه مرتبط نیست باید دور آن را خط بکشیم! اما فلسفه، علی‌رغم نظرات گوناگونی که پیرامون سختیِ درکِ آن وجود دارد، دریچه‌ای رو به معنا و نوری است که اگر روزنه‌ای در زندگی روزمره‌ی خود برای آن ایجاد کنیم، می‌تابد و گرمابخش وجودمان می‌شود.

کتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست (Climbing--philosophy for everyone: because it's there)، مجموعه‌ای گردآوری‌شده توسط استفان ای اشمیت ( Stephen E Schmid)، از یادداشت‌های پراکنده‌ی کوه‌نوردان و افرادی است که دستی بر مطالعه یا تدریس فلسفه دارند یا به هردو فعالیت مشغول هستند. او قصد دارد در این کتاب، پیوند میان فلسفه و امور روزمره‌ی زندگی را نشان دهد و ایده‌ی اصلی آن مرتبط کردن فلسفه و کوهنوردی است.

معرفی و دانلود کتاب کوهنوردی و فلسفه

تابه‌حال کوهنوردی کرده‌اید؟ آیا کوهنورد هستید یا به انجام این ورزش که نوعی سیاحت نیز هست، علاقه دارید؟ این کتاب آن‌گونه نوشته شده که حتی اگر تمامی پاسخ‌هایتان به این پرسش‌ها منفی باشد، با کوهنوردی و ارتباط آن با فلسفه، آشنایی عمیق و صمیمانه‌ای پیدا می‌کنید.

با خواندن عنوان کتاب در وهله‌ی اول از خود می‌پرسیم: فلسفه و کوهنوردی؟! چه ربطی به‌هم دارند؟ ویراستار و گردآورنده‌ی این کتاب تابه‌حال تجارب کوهنوردی متعددی در سطح غیرحرفه‌ای داشته و در زمینه‌ی آموختن و آموزش فلسفه نیز فعالیت دارد؛ او با تکیه‌بر تجارب خود در این دو حیطه و روح پرسش‌گر و دوستان متعددش که و به‌صورت حرفه‌ای کوه‌نوردی می‌کنند، سوالات مختلفی را پیرامون چرایی مشغول بودن آن‌ها به کوه‌نوردی، ترس‌هایشان از ارتفاع، اخلاقی بودن یا نبودن نصب گیره در کوه و مشابه این‌ها، از آن‌ها پرسیده است و لذت فلسفه را در مسیر رسیدن به پاسخ و فرآیند یافتن پاسخ می‌داند؛ نه صرفا رسیدن به آن!

بخش دوم عنوان کتاب، «چون که آن‌جاست»، درواقع پاسخ جورج ملری کوه‌نورد فاتح اورست است! او در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود چرا می‌خواهد از کوه اورست بالا برود، گفته بود: «چون که آن‌جاست.» درست این‌جاست که فلسفه کار خود را می‌کند و می‌تواند الهام‌بخش نیز باشد: برای این‌که به‌دنبال رویاهایمان برویم، بر بلندی‌های زندگی‌مان بایستیم و به‌سمت تکمیل پازل زندگی‌مان باشیم. در دنیای فلسفه نیز همین‌طور است. ورود به این وادی جسارتی را طلب می‌کند که به بطن حفره‌های ذهنی و فلسفی برای کشف احساسات و الهامات برویم.

پرسش‌ها در واقع می‌توانند حفره‌های زندگی ما باشند؛ کوه‌نوردان ممکن است به‌دلایل مختلفی به کوه‌نوردی علاقه‌مند باشند یا برای پایداری به روتینی که آن‌ها را به زندگی منظم متصل می‌کند به‌صورت جدی بدان بپردازند. فلسفه نیز دستاویزی‌ست که ذهن و روح هر انسان و پرسشگری را قلقلک می‌دهد و حفره‌های آن را به‌خوبی پر می‌کند.

استفان ای اشمیت در جمع‌آوری یادداشت‌های این کتاب و ویرایش آن‌ها، اصطلاحات کوه‌نوردی و اطلاعات معتبری را در این خصوص نیز ارائه کرده است تا با دید بازتر و ذهن آماده‌تر به مطالعه و پیوند فلسفه و کوه‌نوردی بپردازید. کتاب کوهنوردی و فلسفه توسط محمدمهدی فلاح به روانی ترجمه شده و به‌همت انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب کوهنوردی و فلسفه

  • کتاب کوهنوردی و فلسفه، اثری متفکرانه و جذاب از مجموعه مقالاتی به‌شمار می‌رود که در راستای تعمیق و دعوت به تفکر در چیزی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها یک تلاش منجر به ترشح آدرنالین است، نوشته شده. اگر صعود دیگران به ارتفاعات را بی‌دلیل و کوهنوردی را فعالیتی دیوانه‌وار، بیهوده و احمقانه می‌پندارید، این کتاب شما را به دوباره فکر کردن وادار می‌کند. (ژورنال ورزشی اتلون)
  • این کتاب، نگاهی ژرف به موضوعات مختلفی حول محور ریسک‌کردن، اخلاق و مسائل دیگر دارد و مجموعه مقالاتی را از دیدگاه‌های مختلف در رابطه با کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی ارائه می‌دهد. (وبلاگ چشم فیلسوف)
  • کتاب کوهنوردی و فلسفه به من کمک کرد تا شوقِ کاوش در ارتفاعات سنگی را بهتر درک کنم. ریسمانی مشترک در کوهنوردی وجود دارد و همان عشقی است که در وجود نویسندگان و ویراستاران قرار دارد و فداکاری‌ها و تعهدات جوامع درگیر در این امر را شکوفا می‌کند. کوهنوردی علی‌رغم خطراتی که دارد فعالیتی بسیار سالم و الهام‌بخش است و کمک بزرگی به فلسفه و جامعه می‌کند. (ژورنال ورزش، اخلاق و فلسفه)
  • نویسندگان به‌نوعی هم کوهنورد هستند و هم یک فرد آکادمیک و فیلسوف؛ بنابراین نوشتارها و مقالاتی دقیق و اصیل را به نگارش درمی‌آورند. مقالات آنان، تامل‌برانگیز است و افکاری را برمی‌انگیزاند که به‌ندرت در ادبیات سنگ‌نوردی مدرن بدان پرداخته می‌شود. (مجله‌ی کوهنوردی)
  • کوهنوردی و فلسفه بهترین کتابی است که در موضوعات کوهنوردی خوانده‌ام. بیشتر مقالات این کتاب که توسط کوهنوردان باتجربه نوشته شده، متنوع و جالب است. (سایت ورزشی OregonLive.com)

کتاب کوهنوردی و فلسفه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای کوه‌نوردان، فلسفه‌خوان‌ها، مدرسان و فعالان و علاقه‌مندان این دو حوزه، خواندنی، آموزنده و جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست می‌خوانیم

دوباره می‌گویم که محتمل است «طریق» به مسیری عالی تبدیل شود: خط‌سیری به‌شدت زیباست، چالش قهرمانانه‌ی مفرطی دارد و نیازمندی انواع متعدد تسلط است و همه‌ی این‌ها را در بالاترین سطح لازم دارد. با این حال، کوه‌نوردان مکلف نیستند که ابداع تروتِر را به‌عنوان امری مهم بپذیرند صرفاً به این خاطر که تجلی آزاد فردیت اوست. این مسیر مسئله‌ای پیش روی جماعت [کوه‌نوردان] است که ارزشمندی فتح آن به‌عنوان چیزی معنادار باید توجیه شود.

علاوه‌براین، اهمیت دستاورد تروتِر در طریق را می‌توان با مقایسه‌ی آن با کوه‌هایی که هم‌اکنون خوب ارزیابی می‌شوند فهمید، کوه‌هایی مثل کوه سرزنده‌ی باکر_ یریان یا کوه‌هایی با دشواری فنی مثل رول‌گذاردن یا نبودن. همچنین با نگاهی از دور، تروتر در ایجاد «طریق» در تعامل با باکر و واتس بود. این کوه‌ها و کوه‌نوردهای معتبر سازنده‌ی افق اهمیت‌اند که می‌توانیم از طریق آنان محل معناداری برای «طریق» و موفقیت‌های شخصیمان به‌عنوان کوه‌نورد بیابیم.

باکر_ یریان، «رول‌گذاردن یا نبودن» و (محتملاً) «طریق» در کنار بقیه‌ی کوه‌ها، نشانه‌های برجسته‌ای‌اند که به‌واسطه‌ی آن‌ها کوه‌نوردان جهت خود را می‌یابند. کوه‌های بااهمیت و کوه‌نوردهایی که آن‌ها را ایجاد می‌کنند محورهایی فراهم می‌آورند تا دستاوردها «ارزشمند باشند و بقیه‌ی کوه‌ها کمتر ارزشمند باشند، و کوه‌های دیگری اصلاً ارزشمند نباشند.» کوه‌های عالی و کوه‌نوردهای عالی قله‌های این افق‌اند که از طریق آن‌ها کوه‌نوردان می‌توانند کمال [کوه‌نوردی] را مکان‌یابی کنند. این نشانه‌های برجسته در طول زمان و به‌عنوان نتیجه‌ی تعامل میان کوه‌نوردان اهمیت یافته‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
پیش‌گفتار
سپاس‌گزاری
مقدمه: فلسفیدن در خلاء / استیفن ی. اشمید
بخش اول: ملحق شدن؛ چرا مخاطره‌ی کوه‌نوردی
فصل اول: کوه‌نوردی و تصور رواقی از آزادی / کوین کرین
فصل دوم: مخاطره و پاداش؛ آیا کوه‌نوردی ارزشش را دارد؟ / پل چارلتون
فصل سوم: چرا کوه‌نوردی؟ / جو فیتچن
فصل چهارم: جوکرها در کوهستان: در دفاع از مخاطره‌ی بی‌دلیل / هِیدی هاوکینز لاکوود
بخش دوم: در جست‌وجوی قله؛ پرورش کوه‌نورد
فصل پنجم: آرزوهای بزرگ؛ کوه‌نوردی و پرورش نفس / براین تِرِینور
فصل ششم: بیش از چیزی که نصیب «من» می‌شود؛ ارزش‌های ورزش‌های خطرناک / پَم ر. سِلورز
فصل هفتم: کوه‌پیمایی و ارزش خودبسندگی / فیلیپ آ. اِبرت و سایمون رابرتسون
فصل هشتم: کوه‌نوردی غذای فوری نیست؛ تجربه‌ی کوه‌نوردی اصیل / بن لِوی
فصل نهم: ذن و هنر کوه‌نوردی / اریک سوان
بخش سوم: پاره‌کردن طناب؛ اخلاق کوه‌نوردی
فصل دهم: آزادی و فردگرایی روی صخره‌ها / دَن اسکات
فصل یازدهم: تداوم دست‌کاری: چرا ممکن است درباره‌ی چیزی که درست است در اشتباه باشید / ویلیام رمزی
فصل دوازدهم: اخلاق کوه‌نوردی طبیعی و انفرادی / مارکوس آگنافورس
فصل سیزدهم: کوه‌ها را با خرمن‌ها بسازیم؛ صیانت از محیط‌زیست هر دفعه به اندازه‌ی یک سنگ / دیل موری
بخش چهارم: کوه‌نوردی ترکیبی؛ فلسفه در زمین‌های گوناگون
فصل چهاردهم: از یافتن مسیر تا صعودپس‌از تمرین؛ فرهنگ کوه‌نوردی به‌عنوان اقتصادی متکی به هدیه / دبورا هالبرت
فصل پانزدهم: آیا تجربه‌اش را داری؟ چیزهای که درباره‌ی تجربه‌ی کوه‌نوردی‌تان نمی‌دانید / استیفن م. دونز
فصل شانزدهم: اصلاً نمره‌ی کوه چیست؟ / ریچارد ج. گرازیانو
فصل هفدهم: زیبایی کوه / گانر کارلسن
واژه‌نامه‌ی کوه‌نوردی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کوهنوردی و فلسفه: چون که آنجاست
نویسنده
مترجممحمدمهدی فلاح
ناشر چاپیانتشارات نگارستان اندیشه
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات412
زبانفارسی
شابک978-622-6607-08-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه طبیعت، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کوهنوردی و فلسفه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب کوهنوردی و فلسفه

برای دریافت کتاب کوهنوردی و فلسفه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.