معرفی و دانلود کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch

برای دانلود قانونی کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch

کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch، اثری خودآموز برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی اِسکرچ است. رضا قنبری و سمانه وطن نژاد، نویسنده‌های کتاب، با زبانی ساده و کودک‌پسند، مفاهیم برنامه‌نویسی با زبان اسکرچ را در این اثر برای کودکان و نوجوانان توضیح داده‌اند. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، مفاهیم پایه‌ی برنامه‌نویسی در ذهن کودکان شکل می‌گیرد تا با ایده‌هایی خلاقانه، مسیر پیشرفت در دنیای پررونق برنامه‌نویسی را در پیش بگیرند.

درباره‌ی کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch

کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch، منبعی کاربردی برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی اسکرچ است. زبان برنامه‌نویسی Scratch، ابزاری بصری و جذاب برای آموزش مفاهیم پایه‌ی برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان به‌حساب می‌آید. ساختار این زبان به‌گونه‌ای است که کدهای پیچیده‌ی برنامه‌نویسی در قالب بلوک‌های رنگی و رابط کاربری ساده پیش روی کودکان قرار می‌گیرد. این سازوکار، کودکان را به برنامه‌نویسی علاقه‌مند می‌کند و با استفاده از ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی، می‌توانند بدون نیاز به تایپ کد، ایده‌های خود را به انیمیشن، بازی، داستان تعاملی و نرم‌افزارهای پرکاربرد تبدیل کنند. رضا قنبری و سمانه وطن نژاد، نویسنده‌های کتاب، این اثر را با زبانی کودک‌پسند تدوین کرده‌اند تا مطالب آموزشی، راحت‌تر در ذهن کودکان شکل بگیرد. کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch، در کنار آموزش، منبعی برای تمرینِ این زبان برنامه‌نویسی به‌شمار می‌رود. نویسنده، مثال‌های مختلفی را با درجه‌های سختی متفاوت در این کتاب قرار داده است. این مثال‌ها، اثربخشی چشمگیری در یادگیری مفاهیم آموزشیِ زبان برنامه‌نویسیِ دارند.

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی نیازمند پیش‌نیازهایی مانند آشنایی با الگوریتم و فلوچارت است. الگوریتم در زبان‌های برنامه‌نویسی، مجموعه‌ای منظم، دقیق و گام‌به‌گام از دستورالعمل‌ها است. این دستورالعمل‌ها، روش‌های حل مسأله یا انجام یک وظیفه خاص را برای رایانه تعریف می‌کند. مطالب کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch با تعریف الگوریتم و مثال‌هایی از انواع الگوریتم‌های ساده، آغاز می‌شود. در ادامه‌‌ی این اثر، تعریف فلوچارت را نیز مطالعه می‌کنید. فلوچارت، نموداری بصری است که مراحل و گام‌های یک الگوریتم یا فرایند را به طور واضح و گویا نشان می‌دهد. پس از آشنایی با مفاهیم الگوریتم، فلوچارت و زبان‌ برنامه‌نویسی، رضا قنبری و سمانه وطن نژاد، محیط نرم‌‌افزار اسکرچ را توضیح داده‌اند. در این بخش با قسمت‌های Code، Costumes و Sounds‌، آشنا می‌شوید و در ادامه‌ دستورات حرکت، چرخش و توقف را مطالعه می‌کنید.

کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch، اثری پروژه‌محور است. پس از طرح مفاهیمِ برنامه‌نویسی با زبان اسکرچ، پروژه‌های مختلفی برای تمرینِ مطالبِ آموزش‌داده‌شده، قرار گرفته است. این پروژها با در نظر گرفتن علاقه‌های کودکان طراحی شده‌اند. در این زمینه می‌توان به پروژه‌ی حرکت موشک با کلید‌های جهت‌نما، پروژه‌ی معرفی خوراکی با کلیک روی اسپرایت، پروژه فرار از توپ بسکتبال و پروژه‌ی سیبل متحرک، اشاره کرد. با توجه به رونق بیشتر رباتیک در محافل علمی، نویسنده‌های این اثر، بخشی را به پروژه‌ی ربات مسیریاب مجازی اختصاص داده‌اند. کودکان و نوجوانان با مطالعه‌ی این بخش با ربات مسیریاب آشنا می‌شوند و نحوه‌ی عملکرد سنسور آی.‌آر و عملکرد ربات دنبال‌کننده‌ی خط را یاد می‌گیرند. یک پروژه‌ی ربات مسیریاب مجازی در زبان برنامه‌نویسی اسکرچ، برنامه‌ی کامپیوتری است که شبیه‌سازی یک ربات را در محیطی مجازی انجام می‌دهد. این ربات وظیفه دارد تا در این محیط بدون برخورد با موانع از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر حرکت کند. در این نوع پروژه‌ها، از زبان برنامه‌نویسی اسکرچ برای برنامه‌ریزی و کنترل حرکات ربات استفاده می‌شود. تمامی مفاهیم آموزشی در کتاب آموزش نرم افزار اسکرچ Scratch با تصویرهایی کودکانه توضیح داده شده‌اند تا با اثری روبه‌رو باشیم که درک مفاهیم آن برای کودکان و نوجوانان، ساده است.

کتاب آموزش نرم افزار اسکرچ Scratch را موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch برای چه کسانی مناسب است؟

کودکان و نوجوانانِ علاقه‌مند به برنامه‌نویسی، مخاطب‌های اصلی کتاب آموزش نرم افزار اسکرچ Scratch به‌شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch می‌خوانیم

گاهی لازم است یک دستور از ابتدا تا انتهای برنامه تکرار شود؛ برای این دستورات به‌جای این‌که تعداد تکرار آن را تعیین کنیم، باید از دستور دیگری که از لحظه‌ی شروع تا همیشه (یعنی تا زمانی‌که اجرای برنامه متوقف نشده)، تکرار را انجام دهد، استفاده کنیم. این دستور مانند دستور Repeat تکرار می‌کند؛ اما تا بی‌نهایت. همان‌طور که می‌بینید این دستور، جزو دستوراتی است که بعد از آن دیگر دستوری قرار نمی‌گیرد و در واقع دستور پایانی است.

حالا می‌خواهیم برنامه‌ای بنویسیم که یک اسپرایت در یک جشن می‌خواهد حرکات ریتمی همراه با موسیقی انجام دهد و قرار است از اول تا آخر اجرا موسیقی نیز پخش شود. برای این کار، شما باید از قسمت Sound، یک دستور برای اجرای صدا یا موسیقی استفاده کنید و با دستورات Turn، حرکت ریتمی به‌وجود بیاورید.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1- معرفی زبان برنامه‌نویسی
فصل 2- ROBOT PROG
فصل 3- داستان اسکرچ
فصل 4- دستورات حرکت، چرخش و توقف
فصل 5- مختصات
فصل 6- جهت یا DIRECTION
فصل 7- پروژه طی کردن مسیر هندسی
فصل 8- حلقه تکرار
فصل 9- افزونه PEN
فصل 10- چگونه یک دایره رسم کنیم؟
فصل 11- پروژه انیمیشن منظومه شمسی
فصل 12- حلقه بی‌نهایت
فصل 13- دستورات شرطی
فصل 14- تکرار شرطی
فصل 15- پروژه شلیک اسپرایت
فصل 16- تفاوت CHANGE و SET
فصل 17- پروژه حرکت موشک با کلیدهای جهت‌نما
فصل 18- پروژه معرفی خوراکی با کلیک روی اسپرایت
فصل 19- پروژه فرار از توپ بسکتبال
فصل 20- پروژه سیبل متحرک
فصل 21- دستورات ارسال پیغام
فصل 22- دستور پرسش
فصل 23- دستورات کار با کلمات و اعداد تصادفی
فصل 24- متغیر
فصل 25- دستورات منطقی
فصل 26- پروژه فرار از دو توپ
فصل 27- پروژه ورود به جشن
فصل 28- پروژه تیراندازی با کمان
فصل 29- پروژه بازی فضاپیما
فصل 30- پروژه بازی ضربه به بلوک‌ها
فصل 31- پروژه ربات مسیریاب مجازی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات183
زبانفارسی
شابک978-622-218-556-5
موضوع کتابکتاب علمی و آموزشی کودک، کتاب‌های آموزش برنامه نویسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch

برای دریافت کتاب آموزش نرم‌ افزار اسکرچ Scratch و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.