معرفی و دانلود کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

عکس جلد کتاب آئین نگارش فیلمنوشت
قیمت:
۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آئین نگارش فیلمنوشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آئین نگارش فیلمنوشت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

یکی از مهم‌ترین ارکان یک فیلم موفق، داشتن فیلمنامه‌ای کم نقص است. کتاب آئین نگارش فیلمنوشت نوشته‌ی حمیدرضا اکبری قرار است به شما بگوید چگونه با رعایت اصول و قواعد فیلمنامه‌نویسی، به یکی از مهم‌ترین ارکان یک پروژه‌ی سینمایی دست یابید. این کتاب نتیجه‌ی پژوهش‌ها و مطالعات چندین دهه‌ی نویسنده به دست آمده و از آن آثاری‌ست که به‌طور خلاصه فرایند فیلمنامه‌نویسی را به دانشجویان سینما و فیلمنامه‌نویسان مبتدی آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

آلفرد هیچکاک، یکی از بزرگترین و مهمترین کارگردانان تاریخ سینما، در یکی از مشهورترین جملاتش در باب سینما گفته: «برای ساخت یک فیلم خوب شما به سه چیز نیاز دارید: فیلمنامه! فیلمنامه! و فیلمنامه!» نوشتن یک فیلمنامه‌ی باکیفیت مستلزم موارد گوناگونی است. می‌توان گفت با وجود آنکه فیلمنامه‌نویسی الگوها، اصول و قواعد مشخصی دارد، اما قدم اصلی در نوشتن یک متن دقیق و ظریف نیازمند شناخت نویسنده از انسان، احساسات و درونیات خود و دیگران است.

در واقع، شاید یک نویسنده تمام اصول و قواعد فیلمنامه‌نویسی را از بر باشد، اما آیا می‌تواند یک فیلمنامه‌ی عالی بنویسد؟! نویسندگانی که شاید از دانش بالایی برخوردار بوده‌اند هم گاهی نتوانستند یک فیلمنامه‌‌ی قوی یا آنگونه که حمیدرضا اکبری آن را «فیلمنوشت» خطاب کرده، ارائه دهند. آنچه در این کتاب می‌خوانید عصاره و چکیده‌ای از تمامی مواردی است که یک فیلمنامه‌نویس باید از آن‌ها آگاه باشد. پس اگر پیش از خواندن این کتاب، آثار کسانی چون سید فیلد یا رابرت مک‌کی را در این زمینه خوانده‌اید، باید گفت که کتاب آئین نگارش فیلمنوشت همچنان برای شما نکات ویژه و جدیدی خواهد داشت.

کتاب آئین نگارش فیلمنوشت اثری از حمیدرضا اکبری است. اثری که به شما می‌گوید که مهمترین رکن ساختن یک فیلم خوب و موفق، فیلمنامه‌ی منسجم و دقیق است. تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده فیلمی را تماشا کنید که از فیلمبرداری، موسیقی، بازی بازیگران یا طراحی صحنه لذت ببرید اما احساس کنید فیلم نتواسته بر شما تأثیر عمیقی بگذارد؟ دلیل آن فیلمنامه‌ی ضعیف یا خنثی است. وقتی از فیلمنامه‌ی ضعیف حرف می‌زنیم، منظورمان صرفاً رعایت روایت سه پرده‌ای یا دیگر انواع داستان‌گویی نیست، بلکه به سنجش فهم خود فیلمنامه‌نویس از سوژه، قدرت علت‌ومعلول‌ها و پرداختن به عناصر داستانی بازمی‌گردد. برای همین، حمیدرضا اکبری به این نکته اشاره دارد که فیلم‌های ایرانی و سینمای جهان در یک مورد باهم مشترک‌اند: علاقه‌ی زیاد به ساختن فیلم‌هایی براساس فیلمنامه‌های رقیق و ضعیف؛ فیلم‌هایی که در نهایت با صرف وقت و هزینه زیاد به آثاری فراموش‌شدنی تبدیل می‌شوند.

به باور حمیدرضا اکبری، اولین قدم برای نوشتن یک فیلمنامه، رسیدن به درکی تازه از خود است. فیلمنامه‌نویس پیش از هرچیز باید از خود بپرسد که چه چیزهایی اساساً توجهش را به خود جلب می‌کنند. چه مواردی در زیست اجتماعی، فعالیت‌های شخصی و همچنین در تخیل وی وجود دارد که قرار است به یک روایت سینمایی تبدیل شوند. در این فرایند، به باور حمیدرضا اکبری، یک فیلمنامه‌نویس باید بر تصورات و رویاهای خود تمرکز کند. چون بی‌شک دشوارتر از خود فرایند فیلمنامه‌نویسی، یافتن سوژه‌ و چیزی برای شروع نوشتن است. حمیدرضا اکبری در این بخش پیشنهادات ویژه‌ای برای دانشجویان و نویسندگان مبتدی ارائه کرده است. وی برای مخاطبان چند تمرین نویسندگی نیز طراحی کرده که در یافتن سوژه و فرایند رویاپردازی در فیلمنامه‌نویسی به نویسندگان کمک خواهد کرد.

یکی از مواردی که در نوشتن فیلمنامه می‌تواند به نویسندگان مبتدی کمک کند، تعریف کردن یک داستان ساده است. یک نویسنده‌ی حرفه‌ای باید قادر باشد هر رخداد و خاطره‌ای را به بهترین شکل روایت کند. وقتی شخص بتواند هر چیزی را با گیرایی و جاذبه‌های بیانی تعریف کند، یعنی قادر است هر نوع مخاطبی را به خود جلب کند. پس حمیدرضا اکبری در یکی از تمرین‌هایی که برای دانشجویان سینما طراحی کرده به همین مورد اشاره کرده است. حمیدرضا اکبری در کتاب آئین نگارش فیلمنوشت از شما درخواست کرده تا خاطرات یا تجربیاتی را که تا‌به‌حال داشته‌اید، به‌صورت یک ماجرا یا روایت برای خودتان تعریف کنید و از وجوه داستان‌گویی و فیلمنامه‌نویسی بهره ببرید. این تمرین باعث می‌شود تا ذهن شما با ساختار آشنا شود و به‌واسطه‌ی قواعد روایت و داستان‌گویی به هر سوژه‌ای فکر کنید.

در کلیت می‌توان گفت کتاب آئین نگارش فیلمنوشت یک اثر مفید برای نویسندگان مبتدی و دانشجویان سینما در مقطع کارشناسی است که با خواندن این کتاب می‌توانند از نکات تازه‌ای بهره‌مند شوند. کتاب آئین نگارش فیلمنوشت تألیف حمیدرضا اکبری است و انتشارات پژوهش اخوت آن را منتشر کرده است.

کتاب آئین نگارش فیلمنوشت برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به دانشجویان رشته‌ی سینما و فیلمنامه‌نویسان مبتدی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب آئین نگارش فیلمنوشت می‌خوانیم

قاعدتاً در جهان پیرامون ما، هیچ اتفاقی بی‌دلیل نیست و در پی هر کنش، واکنشی دقیقاً برابر و مخالف با آن ایجاد می‌شود و شکل می‌گیرد و این حقیقت محض، قانوناً در مورد داستان فیلمنامه‌ی ما هم صدق می‌کند و حقیقتاً این همان موضوع فیلمنامه‌ی ماست. اصولاً سمت و سوی پیشرفت داستان در جهت رسیدن به بخش گره گشائی و پایانی فیلمنامه است و دقیقاً تمامی اینها به شرط شناخت و آگاهی ما از موضوع فیلمنامه است. اساساً در صورت شناخت کامل و دقیق شخصیت و ماجرای فیلمنامه‌ی خود، قادریم نیازش را تایین و مشخص کنیم و آنگاه بوسیله‌ی خلق موانعی، جهت رسیدن به آن نیاز دراماتیک، سد راهش شویم.

مختصراً باید بگویم که نخستین گام نوشتن فیلمنامه این است که ما بدانیم فیلمنامه‌ی ما درباره‌ی کیست و چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. یقیناً این همان شخصیت و ماجرای فیلمنامه‌ی ماست. پس ماجرا رخدادی است که در فیلمنامه اتفاق می‌افتد و شخصیت کسی است که ماجرای فیلمنامه‌ی ما را به وجود می‌آورد و یا برایش اتفاق می‌افتد. ضمناً الزاماً باید بدانیم که آن دسته از اتفاقاتی که در فیلمنامه، برای شخصیت فیلمنامه‌ی ما رخ می‌دهد و ما شاهد آن هستیم و از آن آگاهی کاملی داریم، ماجرای بیرونی نام دارد، و از طرف دیگر آن دسته از ماجراهائی که در درون شخصیت فیلمنامۀ ما اتفاق می‌افتد و او را گرفتار می‌کند، ماجرای درونی نامیده می‌شود. به بیان دیگر ماجرای درونی شخصیت از زمان متولد شدنش تا نخستین لحظه‌های آغازین فیلم است و ماجرای بیرونی او از لحظات آغازین فیلم تا لحظات پایانی آن است. لازم به ذکر است که بدانیم ماجرای فیلمنامه، در حقیقت همان شخصیت اصلی فیلمنامه است، زیرا آنچه که شخصیت اصلی فیلمنامه‌ی ما انجام می‌دهد، بیانگر و شکل دهنده‌ی شخصیت اوست، نه گفتار و سخنانش. مطمئناً دانستن نیاز دراماتیک شخصیت داستان فیلمنامه‌مان، قادر است ما را در جهت چگونگی برطرف کردن این نیاز و ایجاد موانع گوناگون، یاری دهد، تا کشمکشی را در دراممان خلق کنیم و سپس شخصیت داستان، با شیوه‌ای که برای رفع موانع سد راهش، انتخاب می‌کند و چگونگی غلبه کردن او بر این موانع، تشکیل دهنده‌ی داستانمان خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

زندگینامه
پیشگفتار
نخستین گام برای نوشتن
فیلمنامه چیست؟
ساختار فیلمنامه
شخصیت و شخصیت‌پردازی
نگارش گفت‌وگو
اقتباس
نگارش کمدی
نگارش ژانر کودک و نوجوان
نگارش فیلمنامه‌ی کوتاه
عنوان فیلمنامه
چگونه و از کجا شروع کنیم؟
سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آئین نگارش فیلمنوشت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پژوهش اخوت
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات158
زبانفارسی
شابک978-622-6615-82-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آئین نگارش فیلمنوشت

برای دریافت کتاب آئین نگارش فیلمنوشت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.