معرفی و دانلود کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی

عکس جلد کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی
قیمت:
۱۰۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی

کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی نوشته‌ی هوراس کمپبل، تلاش می‌کند تا سندی تحلیلی در دو حوزه‌ی تاریخ و سیاست باشد؛ یک سند کامل و جامع برای افرادی که به موضوع انقلاب 17 فوریه لیبی علاقه‌مند هستند. نویسنده در این کتاب، تحلیل جامع و معتبری را از وقایع انقلاب لیبی ارائه کرده و جنبه‌های مختلف این انقلاب را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی

کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی (Global NATO and the Catastrophic Failure in Libya) اثری از هوراس کمپبل (Horace Campbell)، تاریخ پژوه، تحلیلگر و از نویسندگان مجله‌ی چپ‌گرای مانتلی ریویو (Monthly Review) است که عقایدی ضد امپریالیستی دارد. او همچنین کتاب مشهور «باراک اوباما و سیاست در سده‌ی بیست‌ویکم: جنبش‌های انقلابی در ایالات متحده» را نیز بر اساس همین دیدگاه ضد امپریالیستی نگاشته است. هوراس کمپبل در این کتاب به وقایع میانِ سال‌ استقلال لیبی (1951) تا سال 2011 که تاریخ قتل معمر قذافی (Muammar Gaddafi) است، می‌پردازد؛ سال‌هایی که قتل بسیاری از مردم بی‌گناه این کشور را به چشم دیده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی

در کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی، مسائلی مانند دلیل آغاز مداخله‌ی پیمان نظامی ناتو در لیبی، حفظ منافع اقتصادی جهان غرب در این کشور و جانشینی شرکت‌های بزرگ رقیب انحصارهای نفتی غرب، به صورتی کامل و جامع بیان شده و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. همچنین نویسنده در این کتاب به توصیف نقاط ضعف و قوت سرهنگ معمر قذافی با استناد به منابع معتبر پرداخته و به دلایل این موضوع اشاره کرده است که چرا مداخله‌ی ناتو در لیبی نشانگر شکستی فاجعه‌بار بوده، نه یک پیروزی تمام عیار.

هوراس کمپبل در کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی، متزلزل بودن شخصیت معمر قذافی و کنش‌های متناقض او را در برابر نفوذ قدرت‌های غربی مورد بررسی قرار می‌دهد. تناقضاتی که نقاط ضعف و قوت متفاوتی را برای سرهنگ قذافی به ارمغان آورده است.

بررسی‌های کمپل در تمام کتاب، علمی، معتبر و بی‌طرفانه است. او تلاش می‌کند وقایع را درست ببیند و حقایق را با حفظ روحیه‌ی صداقت که لازمه‌ی شخصیت یک تاریخ‌نگار است، تحلیل کند. از همین رو، کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی می‌کوشد تا شمایلی کامل و به دور از تعصب را از وقایع لیبی و نقش بازیگران این وقایع به خوانندگان عرضه کند.

اثر حاضر توسط علیرضا جباری (آذرنگ) ترجمه شده و با همکاری انتشارات افکار جدید به چاپ رسیده است.

کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه‌بار در لیبی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی و مطالعات منطقه و کسانی که به کتاب‌های تحلیلی تاریخ و سیاست علاقه‌مند هستند، مناسب است. هم‌‎چنین کسانی که به موضوعات مربوط به خاورمیانه، استعمار و انقلاب‌های آن علاقه دارند، می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

در بخشی از کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی می‌خوانیم

در سرتاسر آفریقای شمالی پیامد‌های جنگ ناتو احساس‌ می‌شد و شهروندان لیبی فشار شدید بی‌قانونی عنان‌گسیخته را تحمل‌ می‌کردند. این بی‌قانونی، منافع کوتاه‌مدت صاحبان سرمایه‌های وال‌استریت، مدیران اجرایی صنایع نفت و امارات را تأمین‌ می‌کرد. فراوانی جنگ‌افزار‌های نظامی که از انبار‌های بی‌چفت‌وبست خارج‌ می‌شد - از جمله سلاح‌های سبک، مواد انفجاری و موشک‌های ضدهوایی که از روی شانه‌ی افراد شلیک‌ می‌شد (MANPAD) - توانمندی جنگ‌افزاری را افزایش‌ می‌داد؛ و ناحیه‌های مرزی به‌طور مستقیم از این موضوع آسیب‌ می‌دیدند.

ویرانی کنونی در مالی با این‌گونه‌های چپاولگری صاحبان سهام در غرب رابطه‌ی مستقیم داشته است. در آوریل 2012، رزمندگان طوارق و متحدان اسلام‌گرای آنان بر شمال مالی، واقع در غرب آفریقا، تسلط یافتند. رزمندگان طوارق جنبش ملی برای آزادی اَزواد (MNLA)، گروه شورشی تحت حمایت لیبی، دهه‌ها بود که با چند کشور در غرب آفریقا‌ می‌جنگیدند.‌

پس از پیدایی فزاینده‌ی جنگ‌افزار‌های جدید در شمال مالی، گروه‌هایی که هدف‌مندانه با القاعده متحد شده بودند، مردم طوارق را (از مالی - م) بیرون راندند و شمال مالی را به صورت یک کشور اسلامی متعصب درآوردند. سپس فرماندهی نظامی ایالات متحد در آفریقا (آفریکام) هیاهو به راه انداخت که عوامل القاعده در شمال مالی آن منطقه را پناهگاه تروریست‌ها کرده‌اند. هنگامی که فرماندهی نظامی ایالات متحد در آفریقا از شرایط ناپایدار مالی بسان پایه‌ای‌ برای توجیه قانونی بودن خود ‌بهره‌برداری‌ می‌کرد، زنان اهل مالی و فعالان جامعه‌ی مدنی آن کشور خواهان حمایت مراجع سیاسی و فرهنگی به منظور حل مسئله‌ی ناپایداری در مالی شدند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمد مترجم
پیش‌گفتار نویسنده
1. آغاز سخن؛ مداخله‌ی ناتو در لیبی، درسی از شکستی بزرگ
2. استقلال لیبی و شکل‌گیری ناتو
3. فروپاشی اتحاد شوروی و پدید آمدن ناتوی جهانی
4. معمر قذافی و انقلاب ابهام‌انگیز
5. هجوم نولیبرالی بر لیبی؛ مدرسه‌ی اقتصاد لندن و هاروارد
6. قطعنامه‌ی 1973 شورای امنیت و مسئولیت حفاظت
7. لیبی و شورای همکاری
8. منابع لیبی
9. فرانسه و لیبی
10. لیبی و مالی‌سازی بازار‌های انرژی
11. جنگ ناتو
12. لیبی و اتحادیه‌ی آفریقا
13. حضور ناتو در لیبی بسان پهنه‌ی عملیات اطلاعات نظامی
14. چه کسی طرابلُس را گرفت؟
15. تاورغا و افسانه‌ی مزدوران آفریقایی
16. قتل قذافی
17. شکست فاجعه‌بار مأموریت ناتو در لیبی
18. انزوای اروپاییان در آفریقا
19. شکست پی‌درپی؛ فرورفتن سفیر آمریکا در باتلاق ناتو
20. هر آنچه در لیبی گذشت؛ فرهنگ خطاکاری در ارتش و تشدید آن در نظام سیاسی آمریکا
21. نتیجه‌گیری؛ ناتو و روند‌های شکست و ویرانی در لیبی
پی‌گفتار: از سانحه‌ی هوایی لاکربی تا انقلاب لیبی
ضمیمه‌ی 1: لیبی، آفریقا و نظم نو جهانی؛ نامه‌ی سرگشاده‌ی آفریقایی‌های نگران به مردم آفریقا و جهان
ضمیمه‌ی 2: بیانیه‌ی نشست 265م شورای صلح و امنیت آفریقا
ضمیمه‌ی 3: قطعنامه‌ی 1973 شورای امنیت سازمان ملل متحد
ضمیمه‌ی 4: فعالیت‌های اقتصادی چین در لیبی
ضمیمه‌ی 5: «این است اراده‌ی من» نوشته‌ی معمر قذافی
یادداشت‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی
نویسنده
مترجمعلیرضا جباری
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات417
زبانفارسی
شابک978-622-637488-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی

برای دریافت کتاب ناتوی جهانی و شکست فاجعه بار در لیبی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.