معرفی و دانلود کتاب مکس لا

عکس جلد کتاب مکس لا
قیمت:
۱۹۲,۴۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مکس لا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مکس لا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مکس لا

کتاب مکس لا، منبعی جامع و کاربردی برای آشنایی با قانون اساسی، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی و تفسیر قواعد حقوقی است. مهرداد جمال ارونقی، نویسنده‌ی کتاب، تمامی اطلاعاتِ لازمی که فعالان حوزه‌های حقوقیِ مختلف به آن نیاز دارند را جمع‌آوری کرده است. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، با زیروبَم‌های قانونی آشنا می‌شوید و مراحل وضع قانون و اجرای آن را فرا می‌گیرید.

درباره‌ی کتاب مکس لا

کتاب مکس لا، منبعی برای آشنایی با مفاهیم قانونی است. مهرداد جمال ارونقی، معنی عام و خاصِ قانون را در این اثر توضیح داده است. آشنایی با این مفاهیمِ قانونی برای تمامی افرادی که با دستگاه‌های قضایی سروکار دارند، سودمند است. طیف گسترده‌ای از قوانین اساسی و قوانین عادی در این کتاب پوشش داده شده است. بر اساس این مفاهیم، قوانین اساسی، مهم‌ترین و بنیادی‌ترین قانون در کشور هستند. این قوانین، چارچوب کلی نظام سیاسی، حقوق و آزادی‌های مردم و وظایف قوای مختلف دولت را مشخص می‌کنند. قوانین اساسی، مانند نقشه‌ی راه یا دستورالعملی عمل می‌کنند که سایر قوانین و مقررات کشور باید بر اساس آن‌ها وضع و اجرا شوند. پس از آشنایی با قوانین اساسی، تعریفی از قوانین عادی و تفاوت این قوانین با قانون‌های اساسی را مطالعه می‌کنید. سلسله مراتب، جامعیت و مراحل تصویب را می‌توان از مهم‌ترین تفاوت‌های قوانین اساسی و قوانین عادی نام برد. آشنایی با تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی و تفاوت قانون با آیین‌نامه‌ و تصویب‌نامه، در ادامه‌ی کتاب مکس لا، توضیح داده شده است.

آگاهی از مراحل تصویب قانون، یکی دیگر از دستاوردهای مطالعه‌ی کتاب مکس لا است. تصویب قانون، امضای قانون، انتشار قانون و مهلت اجرای قانون، کاملاً در این اثر توضیح داده شده است. فرایند قانون‌گذاری، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد. این فرایند شامل مراحل مختلفی است که باید به‌طور دقیق و منظم طی شوند تا قانون به شکل صحیح و موثر اجرا شود. توضیحات شفاف مهرداد جمال ارونقی، درک بهتری از مراحل تصویب قانون در اختیار خواننده قرار می‌دهد. تقسیم‌بندی قوانین، آشنایی با قوانین ماهوی و شکلی و قوانین امری و تکمیلی از دیگر مفاهیم حقوقی است که اشاره‌ی کاملی به آن شده. توضیح این مفاهیم با تعریفی از قدرت اجبار‌کننده و اعتبار قانون، اقتدار قانون در برابر قوه‌ی مجریه، اعتبار و قدرت قانون در برابر قوه‌ی قضائیه و اقتدار قانون در برابر اشخاص ادامه می‌یابد.

معرفی و دانلود کتاب مکس لا

مطالعه‌ی کتاب مکس لا، به شما برای تفسیر قواعد حقوقی کمک می‌کند. پس از خواندن این مطالب، با انواع تفسیر آشنا می‌شوید و مبانی تفسیر قانونی را فرا می‌گیرید. مولف، انواع قراردادها، شرایط صحت قراردادها و انحلال قرارداد را توضیح داده است. قراردادها، انواع بسیار گسترده‌ای در عِلم حقوق دارند. آشنایی با این قراردادها، نقش مهمی در صحتِ انجام معامله‌های تجاری و روبط کاری ایفا می‌کند. در کنار قراردادها، اسناد نیز از جایگاه ویژ‌ه‌ای در علم حقوق برخوردار هستند. ماهیت اسناد و جایگاه آن‌ها کاملاً در این اثر توضیح داده شده است. اسناد حقوقی، مدارک کتبی هستند که در اثبات حق، ایجاد تعهد، یا انجام یک اقدام حقوقی به کار می‌روند. این اسناد می‌توانند شامل نوشته‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، و سایر مدارک باشند. اسنادی که به آن‌ها اشاره شد، در دادگاه‌ها و محاکم قضایی به‌عنوان دلایل اثبات دعوا کاربرد دارند.

پس از مطالعه‌ی کتاب مکس لا، آگاهی کاملی از قلمرو حقوق در زمان، اقامه‌ی‌ دعوا، زمان و مکان وقوع عقد، حقوق معنوی، مسئولیت قراردادی و قهری، تقصیر شغلی و حرفه‌ای، مسئولیت دولت و شهرداری نسبت به اعمال کارکنان خود، مسئولیت متصدی حمل‌و‌نقل، قوای قاهره و آفات ناگهانی و عقد و وکالت پیدا می‌کنید. مهرداد جمال ارونقی، بخش مهمی از این اثر را به توضیح مفهومِ عقد وکالت و شرایط آن اختصاص داده است. با مطالعه‌ی این بخش، از مراحل و چگونگی اجرای وکالت آشنا می‌شوید و در جریان تعهدات موکل قرار می‌گیرید. آشنایی با مفاهیمِ حقوقیِ مطرح‌شده، به شما کمک می‌کند تا از حقوق خود آگاه باشید و در صورت بروز مشکل، توانمندیِ دفاعِ از آن‌ها را داشته باشید.

کتاب مکس لا را انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی، روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب مکس لا برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به آشنایی با قوانین و لایحه‌نویسی‌های حقوقی، مخاطب‌های اصلی کتاب مکس لا به حساب می‌آیند.

در بخشی از کتاب مکس لا می‌خوانیم

قانونگذار، هر اندازه دقیق و نکته‌سنج باشد، نمی‌تواند تمام مسائلی را که مردم در زندگی روزانه خود با آن روبه‌رو هستند پیش‌بینی کند. عبارت‌های قانون نیز گاهی برای فهماندن مقصود او رسا نیست و نسبت به پاره‌ای از فروع مجمل باقی مانده است. به‌اضافه، پیشرفت تمدن و مقتضیات سیاسی هر روز ممکن است مسائل نویی را به وجود آورد که در زمان وضع قانون مطرح نبوده است. وضع مقررات جدید نیز راه‌حل مطلوبی برای ازبین‌بردن این مشکل نیست. زیرا، نه‌تنها قوه مقننه قادر نیست برا یتمام روابط گوناگون مردم قواعد خاص وضع کند، تفصیل زیاده از حد قوانین نیز به نوبه خود اشکال تازه‌ای در یافتن راه‌حل مسائل به وجود خواهد آورد.

از سوی دیگر، به بهانه اجمال و ابهام و تناقض یا نداشتن نص صریح، نه از فصل دعاوی می‌توان امتناع کرد و نه هیچ حقوقدانی می‌تواند از یافتن راه‌حل دشواری‌های زندگی منصرف شود. ماده 4 قانون آیین دادرسی مدنی در این باب می‌گوید: «اگر دادرس دادگاه به عذر این‌که قوانین موضوعه کشوری کامل یا صریح نیست و یا متناقض است و یا اصولاً قانونی وجود ندارد از رسیدگی و فصل دعوا امتناع کند، مستنکف از احقاق حق محسوب خواهد شد». و ماده 74 قانون مجازات اسلامی کیفر چنین دادرسی را انفصال از شغل قضایی و محکوم‌شدن به جبران خسارت وارد به اشخاص قرار داده است.

مشهور است که قوانین کیفری را نباید تفسیر کرد. اگر این گفته به معنی منع دادرس از مجازات عملی باشد که در قانون به‌صراحت جرم شناخته نشده، درست است. زیرا شکستن مرز آزادی و سلامت اشخاص باید با احتیاط صورت پذیرد و از حدود قوانین فراتر نرود. پس به استناد عرف یا زشتی اخلاقی یا تجاوز به مصالح عمومی و قیاس با جرایم قانونی نمی‌توان کاری را که در قانون کیفری ندارد جرم شمرد و مکافات کرد. ولی، هر گاه مبنای شهرت این باشد که قانون کیفری نیاز به تفسیر ندارد، باید از آن دست کشید زیرا دادرس ناچار است که پیش از اجرای قانون آن را معنی کند و ارکان و شرایط جرم را از آن بیرون کشد.

فهرست مطالب کتاب

فصل یکم: معنی عام و خاص قانون
1. قانون اساسی
2. قوانین عادی
3‌. تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی
تفاوت «قانون» با «آیین‌نامه» و «تصویب‌نامه»
فصل دوّم: وضع قانون
1‌. تصویب قانون
2‌. امضای قانون
3‌. انتشار قانون
4‌. مهلت اجرای قانون
فصل سوّم: تقسیم‌بندی قوانین
بخش 1‌. قوانین ماهوی و شکلی
بخش 2‌. قوانین امری و تکمیلی
تمیز قوانین امری و تکمیلی؛ مفهوم نظم عمومی
فصل چهارم: قدرت اجبارکننده واعتبار قانون
بخش 1. اقتدار قانون در برابر قوه مجریه
بخش 2. اعتبار و قدرت قانون در برابر قوه قضائیه
بخش 3. اقتدار قانون در برابر اشخاص
فصل پنجم: جهل به قانون
اثبات ادعای جهل
فصل ششم: نسخ قانون
الف: مقام صالح
ب: اقسام و چگونگی
فصل هفتم: تفسیر قواعد حقوق
انواع تفسیر
مبانی تفسیر قانون
فصل هشتم: قلمرو حقوق در مکان
الف) قوانین مربوط به احوال شخصی
ب) قوانین راجع به اموال و قراردادها
ج) قوانین مربوط به طرز تنظیم اسناد
د) قوانین مربوط به نظم عمومی و امنیت
فصل نهم: قلمرو حقوق در زمان
قاعده نخست: قانون در گذشته اثر ندارد
قاعده دوم: حاکمیت قانون نسبت به آینده
فصل دهم: قراردادها
اصل حاکمیت اراده و آزادی قراردادی
بخش یکم - شرایط صحت قرارداد
بخش دوّم - آثار قراردادها
بخش سوم - انحلال قرارداد
فصل یازدهم: اقامه دعوا
شرایط اقامه دعوا
فصل دوازدهم: وضع مرور زمان
فصل سیزدهم: اسناد
اقسام سند
فصل چهاردهم: زمان و مکان وقوع عقد
مبنای اختلاف
نظریه‌های اصلی
اهمیت عملی بحث
رابطه زمان و محل وقوع عقد
اهمیت مکان وقوع عقد در صلاحیت محاکم
فصل پانزدهم: زمانی که موضوع تعهد انتقال مال است
لزوم مالیت داشتن
شرایط مال موضوع انتقال
فصل شانزدهم: حقوق معنوی
فصل هفدهم: مسؤولیت قراردادی و قهری
جمع مسؤولیت قراردادی و قهری
فصل هجدهم: تقصیر شغلی و حرفه‌ای
تقصیر شغلی و حرفه‌ای
تعهد به نتیجه و تعهد به وسیله در مشاغل
فرض تقصیر
فصل نوزدهم: مسؤولیت دولت و شهرداری‌ها نسبت به اعمال کارکنان خود
قلمرو ماده 11 ق. م. م.
تقصیر اداری و شخصی
امکان جمع تقصیر اداری و شخصی
اعمال مربوط به حاکمیت و تصدی
فصل بیستم: مسؤولیت متصدی حمل‌ونقل
گسترش ضمان متصدی درباره فعل مباشر
فصل بیست‌ویکم: قوای قاهره و آفات ناگهانی
اثر دخالت قوه قاهره
فصل بیست‌ودوّم: عقد وکالت
زمان انعقاد
وکالت باواسطه
وکالت ظاهری
شرایط موضوع
وکالت مطلق و مقید
اجرای وکالت به وسیله توکیل به غیر
تعدد وکیلان
مسؤولیت وکیل
چگونگی اجرای وکالت
تعهدات موکل
فصل بیست‌وسوم: ماهیت
فصل بیست‌وچهارم: در اقامتگاه
تعریف - اقامتگاه شخص حقوقی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مکس لا
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-964-468-574-3
موضوع کتابکتاب‌های حقوق تجاری، کتاب‌های آزمون‌های استخدامی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مکس لا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مکس لا

برای دریافت کتاب مکس لا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.