معرفی و دانلود کتاب حرفه و خانواده: یک قرن سفر زنان به سوی برابری

عکس جلد کتاب حرفه و خانواده: یک قرن سفر زنان به سوی برابری
قیمت:
۶۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حرفه و خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حرفه و خانواده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حرفه و خانواده: یک قرن سفر زنان به سوی برابری

نابرابری زن و مرد در یافتن شغل و کسب درآمد نیز وجود دارد و زنان همواره به دنبال حق خود در مسیر عدالت هستند. کتاب حرفه و خانواده نوشته‌ی کلودیا گلدن یکی از سری کتاب‌های حوزه‌ی کسب و کارِ نشر هورمزد است که به موضوع نابرابری زن و مرد و دستمزد نابرابر آن‌ها می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب حرفه و خانواده

در محیط کار و شرکت‌ها برای زنان حقوق کمتری در نظر می‌گیرند و این مسئله‌ای مهم و درخور توجه است. انتظار می‌رود در فضای کسب و کارهای فعال به همان اندازه که مردان کار می‌کنند و صاحب درآمد هستند، زنان نیز سهم برابر داشته باشند. این مشکل می‌تواند در آینده باعث از بین رفتن و کم شدن نیروی کار زنان شود و آن‌ها را همچون گذشته از صحنه‌ی اجتماع عقب براند. وقتی نیروی کار انگیزه‌ی لازم برای انجام امورات را نداشته باشد، کیفیت کار او تحت تاثیر روحیه‌ی ضعیفش قرار می‌گیرد و در نتیجه فرآیند تولید دچار اختلال می‌شود. کتاب حرفه و خانواده (Career And Family) نوشته‌ی کلودیا گلدن (Claudia Goldin) با نگاهی به روند تاریخی تبعیض علیه زنان، تلاش دارد وضعیت زنان را در موقعیت‌های شغلی بررسی کند.

اینکه زنان در امورات روزانه و در موقعیت‌های اجتماعی چه جایگاهی نسبت به مردان دارند، به یکی از مسائل مهم جهان امروز تبدیل شده است. زنان با توجه به توانایی بسیاری که دارند، به دنبال بازیابی حقوق خود در داشتن شغل و کسب درآمد هستند. محیط‌های کاری و موقعیت‌های شغلی طبق خواسته‌ی مردان و مطابق با فعالیت کارمندان مرد طراحی شده است. در اداره‌ها و سازمان‌ها پیش‌بینی چندانی برای حضور زنان صورت نگرفته و تنها طی دو دهه‌ی گذشته تغییرات اندکی اعمال شده است. از این رو می‌توان گفت هنوز محیط کار برای زنان آماده نیست. کلودیا گلدن در کتاب حرفه و خانواده با بررسی مسائلی که روند پیشرفت زنان در محیط کار را دچار اختلال می‌کند، شیوه‌های عملی مورد نظرش را برای ایجاد تعادل نسبی و رفع مشکلات اساسی در مشاغل زنان مطرح می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب حرفه و خانواده

نزدیک به یک قرن است که در سراسر دنیا مشکلات زنان اهمیت یافته و مبارزه برای ایجاد عدالت در رابطه با حقوق زن و مرد هنوز ادامه دارد. گاهی این مبارزات به جریان‌های مهم اجتماعی تبدیل شده و جنبش‌های اعتراضی به وجود آمده‌اند و گاهی باعث پیدایش رخدادهای تاریخی شده‌اند. در کتاب حرفه و خانواده نمونه‌های زیادی از این جنبش‌ها نام برده شده و کلودیا گلدن نمونه‌های تاریخی را به خوبی بررسی می‌کند تا مخاطب از چگونگی فعالیت زنان در فضای کسب و کار آگاه شود.

کتاب حرفه و خانواده شامل 10 فصل است و کلودیا گلدن مطالب مفیدی را در هر فصل تالیف کرده است. فصل اول کتاب به مسائلی مربوط است که زنان در موقعیت‌های مختلف زندگی با آن روبه‌رو هستند. در این فصل موضوعات متعددی از جمله مشکلات تاریخی زنان، عدم توجه مردان به حضور زن در جوامع مختلف، نابرابری زن و مرد در مشاغل و خواسته‌های مردان از زنان در خانه و کارهای روزانه، به چشم می‌خورد. فصل بعد که «دادن باتون به نفر بعدی» نام دارد، به مشکلات دیگری مربوط است که در ادوار تاریخی مختلف اتفاق افتاده و باعث محدودیت حضور زنان در جوامع مختلف شده است.

کلودیا گلدن در فصل‌های بعدی کتاب حرفه و خانواده سرگذشت برخی از زنان تاریخ‌ساز را نیز بررسی می‌کند و در فصل ششم نگاهی به جنبش‌های اعتراضی زنان دارد. با توجه به نمونه‌های متعدد تاریخی و مثال‌هایی که کلودیا گلدن برای مخاطب فراهم ساخته است، این کتاب می‌تواند در جهت رشد آگاهی زنان در کسب جایگاه مناسب اجتماعی موثر باشد. از سوی دیگر راهکارهای ارائه شده در بررسی کلودیا گلدن می‌تواند توجه کارفرمایان و صاحبان مشاغل را نیز جلب کند تا محیط کسب و کار زنان را بهینه‌سازی کنند.

کتاب حرفه و خانواده مطالب مفیدی در جهت پیشرفت زنان در کسب و کار امروز ارائه می‌کند و مخاطب می‌تواند ارزیابی تاریخی و اجتماعی کلودیا گلدن را به‌عنوان تجربه‌ی زنان در سپری کردن مراحل سخت پیشرفت جهانی مطالعه کند. این کتاب با ترجمه‌ی امیرحسین فتوحی توسط نشر هورمزد منتشر شده است.

افتخارات کتاب حرفه و خانواده

  • از کتب سیاسی موردعلاقه‌ی سایت وال‌استریت ژورنال؛
  • بهترین کتاب سال از نگاه FiveBooks.

نکوداشت‌های کتاب حرفه و خانواده

  • کتاب حرفه و خانواده تاریخچه‌ی کار و تحصیل زنان را ردیابی می‌کند و عواملی را که امروزه هنوز شغل آن‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد، برمی‌شمرد. (اکونومیست)
  • چرا زنان همچنان کمتر از مردان درآمد دارند؟ هیچکس بهتر از کلودیا گلدن، مورخ اقتصادی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اقتصاد 2023، برای پاسخ به این سوال بهتر نیست. (فایننشال تایمز)

کتاب حرفه و خانواده برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقمندان به مسائل زنان و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ مناسب است. همچنین خوانندگان کتاب‌های تاریخی و جامعه‌شناسی نیز می‌توانند مطالب جذابی را در این کتاب مطالعه کنند.

در بخشی از کتاب حرفه و خانواده: یک قرن سفر زنان به سوی برابری می‌خوانیم

مزایای تحصیل در دانشگاه برای زنان در دهه 1950 چندین مورد است. اکثر آن‌ها در دوره‌ای از زندگی خود مشغول به کار می‌شدند. برخی بلافاصله شاغل می‌شدند و برخی هم برای آینده برنامه‌ریزی می‌کردند. مدرک دانشگاهی، و اغلب گواهی تدریس، زن را در برابر فوت زودهنگام شوهر یا طلاق زودهنگام بیمه می‌کرد. همیشه ممکن بود اتفاقی برای شوهر این زنان رخ دهد؛ طلاق، معلولیت و یا مرگ. به قول یکی از فارغ‌التحصیلان سال 1957: «تحصیل برای زن نوعی بیمه است». شخصی دیگر تحصیل را عامل «امنیت» عنوان کرد.

اما اکثر زنان این دوره صرف‌نظر از رویدادهای ناگوار برای همسرشان مشغول به کار می‌شدند. زنان قبل و پس از ازدواج کار می‌کردند، اما این داستان برای قبل از بچه‌دار شدن بود. پس از رفتن کودکان به مدرسه ابتدایی، زنان هم معمولاً به کار خود برمی‌گشتند.

مدرک دانشگاهی برای زنان این دوره صرفاً یک چیز تزئینی نبود و تحصیل کردن آن‌ها هم از سر مسئولیت نبود. همچنین حضور آن‌ها در دانشگاه نیز صرفاً برای پیدا کردن شوهر مناسب نبود (اگرچه زنان دانشجو با احتمال بیشتری می‌توانستند مرد مناسب خود را پیدا کنند). بسیاری از گزارشات، از جمله گفته‌های فریدان، به دنبال این هستند که باور کنیم زنانی که در دانشگاه مرد مناسب را پیدا کرده و برای ازدواج ترک تحصیل‌کرده‌اند برنده واقعی هستند. این درست نیست؛ نه از نظر تحصیلات مرد و نه از نظر حرفه زن و نه از نظر به‌زیستی کلی زن.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مشکلی نوظهور و بدون نام
فصل دوم: دادن باتون به نفر بعدی
فصل سوم: بر سر دوراهی
فصل چهارم: گروه میانی
فصل پنجم: بتی فریدان
فصل ششم: انقلاب آرام
فصل هفتم: کمک به انقلاب
فصل هشتم: توجه به شکاف
فصل نهم: پرونده وکیل و داروساز
فصل دهم: گوش‌به‌زنگ
سخن آخر: پایان سفر
تقدیر و تشکر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حرفه و خانواده: یک قرن سفر زنان به سوی برابری
نویسنده
مترجمامیرحسین فتوحی
ناشر چاپینشر هورمزد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-622-5850-67-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حرفه و خانواده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب حرفه و خانواده

برای دریافت کتاب حرفه و خانواده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.