معرفی و دانلود کتاب تاریک خانه صنعت مد: مد زودگذر و اثرات منفی آن بر محیط زیست و جامعه

عکس جلد کتاب تاریک خانه صنعت مد: مد زودگذر و اثرات منفی آن بر محیط زیست و جامعه
قیمت:
۵۲۰۰۰ ۲۶,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریک خانه صنعت مد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریک خانه صنعت مد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریک خانه صنعت مد: مد زودگذر و اثرات منفی آن بر محیط زیست و جامعه

اثری که می‌خوانید یک کتاب پژوهشی و انتقادی در باب صنعت مد در عصر حاضر و تأثیر منفی آن بر محیط‌زیست است. کتاب تاریک خانه صنعت مد نوشته‌ی پروفسور رشته‌ی توسعه‌ی اقتصادی نیکولای آنگوئلوف قرار است به مد زودگذر، نوع تولید و همچنین تأثیرات آسیب‌رسان آن بپردازد. این کتاب که از نثر پژوهشی و انتقادی قدرتمندی برخوردار است، نمایه‌ای کلی از صنعت مد در عصر معاصر ترسیم می‌کند و سازوکارهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تاریک خانه صنعت مد

اگر می‌خواهید در مورد سیستم تولیدی، ایدئولوژی و همچنین فرایند مصرف مد و لباس در عصر حاضر اطلاعات کسب کنید، کتاب تاریک خانه صنعت مد (The Dirty Side of the Garment Industry) نوشته‌ی نیکولای آنگوئلوف (N. Anguelov) یک اثر جامع و خواندنی است. در همان بخش آغازین کتاب و در مقدمه، آنگوئلوف برای مخاطب شرح می‌دهد که منظور از «مد زودگذر» و فرق میان لباس و مد چیست. بی‌شک، آن‌هایی که در زمینه‌ی مد و لباس پیش‌زمینه‌ای دارند، می‌دانند که برای افراد متخصص و حتی مصرف‌کننده‌ها، تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد. فرق میان مد و لباس آشکار است: مد یعنی یک اثر با بازاریابی‌ هدفمند که هم مواد سازنده و الیاف آن گران است و هم مصرف‌کننده برای آن مبلغ بالایی هزینه می‌کند. هرنوع لباسی، مد نیست و هر طراحی یک برند نیست. هر اندازه لباس مورد نظر، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، قیمت آن نیز صعودی است.

معرفی و دانلود کتاب تاریک خانه صنعت مد

اما، براساس تحقیقات و نظراتی که آنگوئلوف با نثری روان، دقیق و ظریف در این کتاب شرح می‌دهد، در طول سال‌ها یا شاید دهه‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که در صنعت مد تغییرات اساسی رخ داده است. آنگوئلوف این دگرگونی و تحول سیستماتیک را درون بعد اقتصادی آن تفسیر و بررسی می‌کنند. به باور او، آنچه باعث چنین تحولی شده تا به پدیده‌ای چون «مد زودگذر» یا «فست فشن» ختم شود، به عدم تطابق میان عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. شرکت‌های بزرگ مد و لباس متوجه شدند که مردم سرمایه‌ی کافی برای خرید جنس‌هایی که مد خطاب می‌شوند ندارند. از آنجایی هم که این لباس‌های گران با الیاف قیمتی دوخته شده‌اند، اگر شرکت‌ها ارزش اعلام شده را کاهش دهند، خودشان ضرر می‌کنند. پس به‌چنین راه‌حلی رسیدند: اگر مخاطب نمی‌تواند مصرف‌کننده‌ی مد و لباس گران باشد، پس طراحانی را وارد این صنعت می‌کنیم که قادرند با سرمایه‌ی اندک، محصول ارزشمند تحویل دهند. پس استراتژی و روش شرکت‌ها و برندهای لباس در ایجاد این تصور است که لباس‌ها با الیاف گران دوخته می‌شوند یا از ارزش بالایی برخوردارند، در صورتی که چنین نیست.

تمام این راه‌کار‌ها و روش‌هایی که به «مدزودگذر» شهرت دارند، باعث ایجاد انواع صدمه‌های جبران‌ناپذیر به محیط زیست شده‌اند. مشکلاتی که بی‌شک در آینده بیشتر شاهد تأثیرات آن خواهیم بود و به وضعیتی بحرانی منجر خواهند شد. آنچه نیکولای آنگوئلوف تلاش دارد که در کتاب تاریک خانه صنعت مد ارائه دهد، راه‌کارهایی برای مبارزه با چنین سیستم تولیدی و ساختار عرضه‌ است. او در این کتاب ابتدا به وجه تاریک صنعت مد می‌پردازد و سپس روش‌هایی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که به‌واسطه‌ی آن‌ها از آسیب‌ رساندن به محیط‌زیست جلوگیری کند. به باور نویسنده‌ی این کتاب، سیستم تولیدی و هدف بازاریابی با کاشتن یک تصور در ذهن مخاطب شروع می‌شود و نیت اصلی کتاب تاریک خانه صنعت مد آگاهی‌بخشی در باب این فرایندهای تولیدی است.

می‌توان گفت ویژگی و جذابیت اصلی این کتاب در گستره‌ی مطالعاتی آن است. اینکه به‌هنگام مطالعه‌ی کتاب نسبت‌به دایره‌ی وسیعی از سازوکارهای تولیدی، اقتصادی، جامعه‌شناختی و همچنین محیط‌زیست شناخت پیدا می‌کنیم. این کتاب می‌تواند برای مخاطبانی که اطلاعات اندکی در این زمینه دارند اما در باب آن کنجکاو هستند جذاب باشد. همچنین برای پژوهشگر و کارشناسی جالب است که در این میدان مطالعاتی فعال است و در باب آنچه در این کتاب ارائه شده شناخت بالایی دارد. می‌توان گفت این کتاب با نثر علمی و گیرایی که دارد، می‌تواند برای انواع مخاطبان اثری ارزشمند تلقی شود. کتاب تاریک خانه صنعت مد اثر نیکولای آنگوئلوف توسط نسرین شجاعی و محمد نصیری به زبان فارسی ترجمه شده و نشر محتوای الکترونیک صاد آن را منتشر کرده است.

کتاب تاریک خانه صنعت مد برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به دوست‌داران صنعت مد، مخاطبان مطالعات فرهنگی و همچنین علاقه‌مندان به مباحثی چون اقتصاد و استراتژی‌های تولیدی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب تاریک خانه صنعت مد: مد زودگذر و اثرات منفی آن بر محیط زیست و جامعه می‌خوانیم

چندین دهه است که تبلیغگران مد تمرکز خود را هرچه بیشتر روی کلّ تیپ متمرکز کرده‌اند و نتیجه‌اش آن شده که اکنون مردم هم در عادت‌های مصرفی روزانه خود، محصولات را به همان شیوه تبلیغات با یکدیگر ست می‌کنند. برای همین می‌شود گفت که «ما لباس‌ها را نمی‌پوشیم، بلکه زندگی می‌کنیم.» مصرف توأمان محصولاتی که یک سبک خاص ایجاد می‌کنند، به‌عنوان یک مشخصه ارزش‌افزا باید مدام به‌روز شود. به‌روزشدن‌های پیاپی، عمر هر موج را کم کرده و مد زودگذر یک تقویم کاملاً جدید درست کرده که خریدارهای مدرن امروز، سبک پوشش خود را با آن‌ها به‌روز می‌کنند.

مد زودگذر پدیده اجتماعی‌ای شده که با تاروپود الگوهای رفتاری روزمره ما درآمیخته است و دلیلش آن است که ما هر روز یک محصول مربوط به مد زودگذر را می‌خریم؛ به‌ویژه خانم‌ها که با نظمی فزاینده لوازم آرایش، عطر، لوازم جانبی، وسایل خانگی و حتّی وسایل الکترونیک و دیگر کالاهای زودمصرف می‌خرند و فروش آن‌ها را به‌اوج می‌رسانند. اگر نگوییم همه، ولی بیشتر کالاهای زود مصرف به‌خاطر سبک، ظاهر و مدبودن است که گل می‌کنند که در تبلیغات آن‌ها، لباس‌ها و لوازم جانبی زیبا و نمودهای سلامتی و البته آذین‌بندی‌هایی نیز دیده می‌شود. این نکته مهمی است، چراکه تبلیغات مد نه فقط یک لباس خاص، بلکه یک سبک زندگی را تبلیغ می‌کنند؛ پس تبلیغات مد، مصارف غیرضروری -که هر روز بیشتر می‌شود- را افزایش می‌دهند. مصرف غیرضروری مفهومی است گویای خرید اضافی و منظم خریدار. کار اصلی برند آن است که مصرف غیرضروری خریدار را بیشتر کند. امروزه برندها آن‌قدر تکامل یافته‌اند که آن‌ها را به‌خاطر کیفیتی که دارند و اعتمادی که به‌وجود آورده‌اند دیگر نمی‌توان صرفاً تولیدکننده (و در برخی موارد، خدمات‌رسان) به‌حساب آورد. برندها سنّتاً در مصرف‌کننده حس تعلق خاطر ایجاد کرده‌اند. هنگامی‌که مشتری‌ها به برند خاصی احساس تعلق خاطر می‌کردند، خود را به شکل مدل‌های آن برند درمی‌آوردند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
مقدمه
1: از مد به مد زودگذر
راه جدیدی برای ایجاد موج‌های مد
آموزاندن به مشتری، نه گوش‌دادن به او
گسترش جهانی برند
فروشندگان مد زودگذر
2: تبلیغ یک سبک زندگی
تبلیغ‌کردن رفتار و نه کالا
برندسازی جهانی
همانندشدن سلیقه و ترجیح جهانیان
3: تولید لباس‌های مدرن
انباشتگی صنعت
تغییر در زنجیره تأمین
مدل تجارت فروشگاه‌محور
4: قوانین
مقررات‌زدایی از تجارت بین‌المللی لباس
برندگان و بازندگان این سیاست‌گذاری‌ها
بهبود آسیب بازندگان از راه تخریب محیط‌زیست
5: اثر کربنی تولید پارچه در مد زودگذر
آثار محیط‌زیستی تولید و عرضه الیاف
سلطان پنبه: قدرت اقتصادی تولیدکنندگان پنبه
صادرات پنبه یعنی صادرات آلودگی
حلقه‌های جداجدای زنجیره تولید
6: هزینه مستقیم و هزینه اجتماعی کالاهای ارزان‌قیمت
هزینه اجتماعی سودآوری کارخانه‌ها
نفعی که مشتری می‌برد
دلالت‌های نظری برای تحلیل اقتصادی
7: اقتصاد، جمعیت‌شناسی و اخلاقیات درخواست جنس ارزان‌قیمت
روان‌شناسی صنعتی انگیزه‌ها
جهان اخلاقی بچه‌های پول توجیبی بگیر
انعطاف‌پذیری مصرف کثیف
نفع، اخلاق و درخواست برای جنس مد بادوام: نه تا وقتی اجناس ارزان‌تر می‌شوند
8: دلالت‌ها و نتایج
دلایل اقتصادی برای نادیده‌گرفتن هزینه‌های اجتماعی
هزینه‌های اجتماعی و انگیزه‌های ناخوشایند در اقتصاد مد
حقیقت تلخ: چرا راه‌حل‌ها را کسی جدّی نمی‌گیرد؟

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریک خانه صنعت مد: مد زودگذر و اثرات منفی آن بر محیط زیست و جامعه
نویسنده
مترجمنسرین شجاعی، محمد نصیری
ناشر چاپینشر محتوای الکترونیک صاد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات172
زبانفارسی
شابک978-622-94433-4-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های مد و پوشاک
قیمت نسخه الکترونیک
۵۲۰۰۰ ۲۶,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریک خانه صنعت مد

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریک خانه صنعت مد

برای دریافت کتاب تاریک خانه صنعت مد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.