معرفی و دانلود کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو: مجموعه گفت و گوهای انسان شناختی

عکس جلد کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو: مجموعه گفت و گوهای انسان شناختی
قیمت:
۶۵۰۰۰ ۴۵,۵۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو: مجموعه گفت و گوهای انسان شناختی

کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو، اثری پژوهشی در حوزه‌ی مطالعات فرهنگ ایرانیان است. علیرضا حسن‌ زاده، نویسنده‌ی کتاب، با استفاده از پژوهش‌های انسان‌شناسی، تاریخ و فرهنگ ایران را در این اثر بررسی کرده‌ است. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، درک عمیقی از هویت پیچیده و چندوجهی ایرانیان پیدا می‌کنید و از نقش اسطوره‌ها، قدرت و تابو در شکل‌گیری تاریخ و فرهنگ مردمانِ ایران‌زمین آگاه می‌شوید.

درباره‌ی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو

کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو، اثری خواندی برای آشنایی با ریشه‌های تاریخی و فرهنگی ایرانیان به‌حساب می‌آید. علیرضا حسن زاده، نویسنده‌ی کتاب، گستره‌ی مطالعاتی خود را به سده‌های بسیار دورِ ایران‌زمین برده تا با بررسی آثار مشاهیرِ ایران زمین و اسطوره‌هایی که اهالی این سرزمین به آن‌ها باور داشته‌اند، دورنمایی کامل از چگونگیِ شکل‌گیری فرهنگ مردمان این کهن‌دیار را پیش روی علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار دهد. برخی از مطالب این کتاب، ماحصل میزگردهایی است که نویسنده و دیگر شخصیت‌های برجسته‌ی فرهنگی ادبی ایران در آن به گفتگو نشسته‌اند. محمدحسین باجلان فرخی،‌ محمدرضا اصلانی، صادق همایونی و جهانگیر هدایت، برخی از چهره‌های شاخص ادبی هستند که در این کتاب به دیدگاه‌های آن‌ها اشاره شده‌ است.

معرفی و دانلود کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو

نخستین بخش کتاب حاضر با بررسیِ نقش مهم ابوریحان بیرونی در ارتقا فرهنگ ایرانیان باستان، آغاز می‌شود. به گفته‌ی نویسنده، ابوریحان بیرونی، طلایه‌دار رشته‌ی مردم‌شناسی به‌حساب می‌آید. این دانشمندِ برجسته که آثارش هنوز هم خواندنی است، در جوامع علمی به‌عنوان بنیان‌گذار مردم‌شناسیِ تطبیقی شناخته می‌شود. ابوریحان بیرونی با مطالعه‌ی جامع فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف، در کتاب‌های التفهیم و آثارالباقیه، پایه‌های علم مردم‌شناسی تطبیقی را بنا نهاده‌ است. در این اثر پس از بررسی اسطوره‌های ایران باستان، نویسنده به پژوهش‌هایی درباره‌ی نقش قاجار و انقلاب مشروطه در تغییر شکلِ فرهنگ ایرانیان اشاره می‌کند.

گفتگوی علیرضا حسن زاده با منوچهر آتشی درباره‌ی نقش شعر در شالو‌ده‌شکنی و بازآفرینی زبان و تبارشناسی عشق را در بخش بعدی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو، مطالعه می‌کنید. شعر، در طول تاریخ ایران همواره آیینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ، ارزش‌ها، باورها و رویدادهای اجتماعی این سرزمین به‌حساب می‌آید. در این گفتگو به اثربخشی شعر در ایجاد زبانی موجز و تاثیرگذار، برای بازآفرینی هویت ملی و فرهنگی ایرانیان اشاره شده‌ است.

مطالب این کتاب با گفتگوهایی خواندنی درباره‌ی زبان فارسی در آیینه‌ی هویت ایرانی، خاستگاه اساطیری هویت ملی در ایران زمین و جایگاه نوروز از منظر انسان‌شناسی، ادامه پیدا می‌کند. نویسنده‌ی کتاب، در گفتگویی با کتایون مزداپور، درباره‌ی هزارویک‌شب و اساطیر ایرانی سخن رانده‌ است. در هزارویک شب، زنان نه‌تنها نقش راویان اصلی داستان‌ها را بر عهده دارند، بلکه اغلب به‌عنوان قهرمانان داستانی نیز ظاهر می‌شوند و با هوش، زیرکی و درایت، بر مشکلات غلبه می‌کنند و سرنوشت خود را رقم می‌زنند. مولف کتاب،‌ در گفتگوهای این اثر از روش‌های مختلفی برای بررسیِ نقشِ اسطوره‌ها در تاریخ و فرهنگ ایران کمک گرفته‌ است. بهره‌گیری از روش تحلیلِ گفتمان برای بررسی مفاهیم و ایده‌های کلیدی در مصاحبه‌های انجام‌شده، این کتاب را به مرجعی ارزشمند برای آشنایی با اثربخشیِ اسطوره، قدرت و تابو در شکل‌گیریِ فرهنگ ایرانیان تبدیل کرده‌ است.

کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو را نشر ارس، چاپ و روانه‌‌ی بازار کرده‌ است.

کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به اسطوره‌های ایران باستان و فرهنگ این سرزمین، مخاطب‌های اصلی کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو به‌حساب می‌آیند. مطالعه‌ی این اثر برای طرفداران کتب انسان‌شناسی و مردم‌شناسی و علاقه‌مندان به مطالعه‌ی آثار پژوهشی در حوزه‌ی فرهنگِ ایرانیان نیز خالی از لطف نیست.

در بخشی از کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو: مجموعه گفت و گوهای انسان شناختی می‌خوانیم

علیرضا حسن‌زاده: از سوی دیگر دو دیدگاه درمورد موقعیت واسط ایران وجود دارد، یکی آن که ایرانیان دگرپذیر بوده‌اند و با اقوام غریب ساخته‌اند و دیگری آن که ایرانیان بیگانه‌هراس بوده‌اند، به‌دلیل جنگ‌ها، تازش‌ها و …؟ موقعیت جغرافیایی ایران از یک‌سو به‌عنوان بستر زندگی اقوام مختلف و از سوی دیگر به‌عنوان دیدارگاه تمدن‌های گوناگون از شرق تا غرب تا چه حد در شکل‌گیری یا تحول اساطیر ایرانی نقش داشته است؟

کتایون مزداپور: نکته‌ی خیلی مهم در این منطقه این است که در کتیبه‌ی داریوش و دیگران هم می‌بینیم که از این سرزمین با نام سرزمین پرنژاد و پر اسب و پر مرد یاد می‌کنند، تنوع ‌نژاد را در اینجا باید به معنای تنوع تمدن و فرهنگ‌های گوناگون گرفت، وضع منطقه طوری است که غنای فرهنگی ایجاد می‌کند و به این علت در این سرزمین، فرهنگ‌های بسیار متعدد پدید آمده است؛ به غیر از فرهنگ مهاجران مختلفی که به اینجا آمده‌اند. نتیجه این است که اسطوره، فرهنگ و افسانه و آیین‌های مختلف در این سرزمین داریم و بعد این‌ها با هم می‌آمیزند و با دستاوردهای مهاجران مختلفی که دائماً به‌دلیل شکل و کشش جغرافیایی سرزمین به اینجا رفت‌وآمد داشته‌اند، مخلوط می‌شوند و بعد درنهایت فرهنگ فعلی را پدید می‌آورند که با وجود تنوع و شکل‌های متفاوتی که دارد، وحدتی هم در آن‌ها دیده می‌شود و این وحدت اساس ملیت ایرانی را ایجاد می‌کند.

علیرضا حسن‌زاده: گذشته از خرده‌فرهنگ‌های یادشده، در سطح دیگر، ایران نقطه‌ی اتصال تمدن‌های متفاوت و گوناگونی چون ایلامی، تمدن یونانی (و بعدها رومی) در غرب و تمدن شرق دور چون بودایی و خاورمیانه، تمدن عبری، اسلامی، و بین‌النهرینی بوده است؛ از این حیث نظام اساطیری ایران چه تأثیری پذیرفت؟ می‌توان آن را یک نظام اساطیری چندفرهنگی دانست؟

فهرست مطالب کتاب

هدایت آغازگر مطالعات فرهنگ عامه (فولکلور) و ‌ مردم‌شناسی در ایران/ میزگردی با حضور محمدحسین باجلان فرخی، محمدرضا اصلانی، صادق همایونی، جهانگیر هدایت و علیرضا حسن‌زاده
شعر؛ شالوده‌شکنی و بازآفرینی زبان و تبارشناسی عشق/ گفت‌وگو با منوچهر آتشی
زبان فارسی در آیینه‌ی هویت ایرانی/ گفت‌وگو با نگار داوری اردکانی
خاستگاه‌های اساطیری هویت ملی در ایران/ میزگردی با حضور کتایون مزداپور، حاتم قادری، محمدرضا اصلانی، غلام‌رضا کاشی و علیرضا حسن‌زاده
فرهنگی که نمی‌میرد: نوروز از منظر انسان‌شناسی و اسطوره‌شناسی/ میزگردی با محمدحسین باجلان فرخی، علیرضا حسن‌زاده و سمیه کریمی: در تمام فراز و فرود ایران، نوروز حافظ هویت ایرانی بوده است.
هزارویک شب: عشق در برابر مرگ/ گفت‌وگو با جلال ستاری: هزارویک شب گفتار عشق است
هزارویک شب و اساطیر ایرانی: زن و توان او در خلق، زندگی شهرزاد راوی زندگی در برابر مرگ است/ گفت‌وگو با کتایون مزداپور
زن و بازتاب آیین و قدرت در جامعه/ میزگردی با کتایون مزداپور، زهره زرشناس، مهران کندری، محمد میرشکرایی، محمد رضایی‌راد و علیرضا حسن‌زاده
آرمانگرایی، امر مدرن یا ماقبل مدرن؟ / گفت‌وگو با مدیا کاشیگر
جاودانگی آیین‌ها/ گفت‌و‌گو با بدرالزمان قریب
نماد، قدرت و تفسیر/ گفت‌وگو با سودابه فضایلی
اسطوره و تاریخ/ گفت‌وگو با علی حصوری درباره‌ی نقد کتاب ضحاک
افسانه‌های ایرانی و سینمای آیینی/ گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی
اسطوره، روایت مقدس یا نامقدس؟/ گفت‌وگو با باجلان فرخی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو: مجموعه گفت و گوهای انسان شناختی
نویسنده
ناشر چاپینشر ارس
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات362
زبانفارسی
شابک978-622-5489-65-3
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک
۶۵۰۰۰ ۴۵,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو

برای دریافت کتاب ایران، جهان آستانه‌ای، پرسش از اسطوره، قدرت و تابو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.