معرفی و دانلود کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا

عکس جلد کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا
قیمت:
۱۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا

کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا، جلد آخر از مجموعه‌ی اقتباسی و تفسیری است که به همت مجید آذرشاهی گردآوری شده است. مجید آذرشاهی هر جلد این مجموعه را به روایت تعدادی از حکایات و تمثیل‌های دفاتر مثنوی اختصاص داده و در این مجلد، 26 حکایت جذاب مثنوی معنوی را با قلمی روان و تفسیری ساده در اختیار مخاطبان قرار داده است.

درباره‌ی کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا

کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا آخرین جلد مجموعه‌ای است که توسط مجید آذرشاهی نگاشته شده و حکایت‌ها و داستان‌های دفتر آخر مثنوی، یعنی دفتر ششم را به نثر ساده و همراه با تفسیر و توضیحات کافی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. مثنوی مولوی اوج تصوف و عرفان، و کمال تجلی ایمان عرفانی در ادبیات فارسی است که بخش بسیار بزرگ و باارزشی از تاریخ و فرهنگ سرزمین ما را تشکیل می‌دهد.

کسی نیست که با زبان و ادبیات فارسی آشنایی داشته و نام مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را نشنیده باشد. مولانا را نمی‌توان به یک نام و لقب خطاب کرد. مولانا یک شاعر، ادیب، دانشمند، صوفی، عارفی عاشق و مایه‌ی سربلندی و افتخار تاریخ ایران است. مثنوی معنوی، شاهکار مولانا و یکی از پراهمیت‌ترین آثار تاریخ ادبیات ایران و جهان است که در شش دفتر و حدود بیست‌وشش هزار بیت نگاشته شده است. مثنوی معنوی نه‌تنها نمایانگر هنر و مهارت مولانا در نگارش و سرودن است، بلکه می‌توان به جرئت ادعا کرد مهم‌ترین اثر و نماینده‌ی ادبیات عرفانی در طول تاریخ است.

معرفی و دانلود کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا

مثنوی معنوی از زمان نگارشش در قرن هفتم شمسی تاکنون الهام‌بخش ادبا، هنرمندان و ادب‌دوستان بی‌شماری بوده و بسیاری از محققان و پژوهشگران حوزه‌ی ادب و هنر را به تفسیر و تعمیق در خود واداشته است. تاکنون آثار تفسیری، پژوهشی و تحلیلی بسیاری در شرح ابیات مولانا به نگارش درآمده و بااین‌حال تا به امروز هیچ‌کس موفق به درک و فهم کامل مقصود مولانا نگشته است. در باب معنا و شرح ابیات مولانا بحث و جدل‌های بسیاری در گرفته و تاکنون بزرگان عرصه‌ی ادبیات فارسی را درگیر خود کرده است.

تمام این‌ها دلایلی است که مطالعه و درک سروده‌های مولانا را برای مردم عامه بسیار دشوار می‌کند. به همین دلیل مجید آذرشاهی در کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا همت به نگارش و گزارش تعدادی از مهم‌ترین حکایت‌ها و تمثیل‌های موجود در مثنوی معنوی مولانا کرده است. مولانا در قالب حکایت‌ها و تمثیل‌های پندآموز تلاش می‌کند اصول عرفان و تصوف و ایمان و انسانیت را به خواننده بیاموزد و مجید آذرشاهی با گزارش و بیان ایده و آموزه‌های اساسی ارائه شده در حکایات مولانا، جان کلام او را به ساده‌ترین و قابل‌فهم‌ترین شکل ممکن به نگارش درمی‌آورد.

کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا با گردآوری و نگارش مجید آذرشاهی و چاپ نشر امید سخن به شما تقدیم می‌شود.

کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر همت به خواندن مثنوی کرده یا به مطالعه‌ی آن علاقه داشته‌اید اما به هر دلیل موفق به خواندن اثر دست اول نشده‌اید، مطالعه‌ی کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا می‌خوانیم

چکیده‌ی داستان

پرنده‌ای به مرغزاری رفت که آنجا صیادی خود را در برگ و گیاه پیچیده بود و دامی گسترده بود و مقداری دانه روی زمین ریخته بود و به کمین نشسته بود تا صید بیچاره‌ای از راه برسد. پرنده چرخی زد و نزد آن صیاد رفت و گفت ای سبز پوش در این بیابان و در میان حیوانات وحشی نشسته‌ای. گفت من مرد زاهد و بریده از دنیا هستم و به گیاهی قانعم و پارسایی و پرهیزکاری و دین‌داری را برگزیده‌ام زیرا اجل را پیش رو می‌دیدم و نیمی از عمرم در هوا و آرزوی دوستان و نیم دیگر در غم غصه حاصل از دشمنانم به هدر رفته، به هر حال اکنون شب مرگ من نزدیک شده این بازی را رها کن و دیگر از این حرف‌ها نزن.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
زندگی‌نامه‌ی مولانا
دیباچه‌ی دفتر ششم
1: قصه‌ی خواجه و دزد
2: حکایت آن صیادی کی خویشتن در گیاه پیچیده بود
3: حکایت آن رنجور کی طبیب در او امید صحت ندید
4: قصه‌ی فقیر روزی طلب بی واسطه‌ی کسب
5: حکایت آن پاسبان که خاموش کرد تا دزدان رخت
6: حکایت آن سه مسافر مسلمان و ترسا و جهود
7: حکایت اشتر و گاو و قچ
8: قصه‌ی درویش کی از آن خانه هرچه می‌خواست می‌گفت نیست
9: حکایت آن عاشق کی شب بیامد بر امید وعده‌ی معشوق و بعضی از
10: داستان آن شخص کی بر در سرایی نیم شب سحوری می‌زد
11: داستان آن مرد کی وظیفه داشت از محتسب تبریز
12: قصه‌ی ترک ئ درزی
13: حکایت مرید شیخ حسن خرقانی
14: سوال سایل از مرغی سر او فاضل‌تر است یا دم او
15: در تفسیر این خبر که مَن کُنتُ مولاهُ فَ عَلیُ مولاهُ
16: کرامات شیخ شیبان راعی
17: سبب تاخیر اجابت دعای مومن
18: مثل دو بین همچو آن غریب شهر کاشان عمر نام
19: قصه‌ی شاعر و شیعه حلب
20: داستان آن درویش کی آن گیلانی را دعا کرد
21: خطاب حق به عزرائیل
22: حکایت صدر جهان بخارا و فقیه
23: قصه‌ی هم در تقریر این
24: حکایت آن پادشاه و وصیت کردن او سه پسر خود را
25: حکایت وصیت کردن آن شخص کی بعد از من او برد مال مرا
26: مثل
واژه‌نامه
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات287
زبانفارسی
شابک978-622-5239-80-7
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا

برای دریافت کتاب 26 داستان از دفتر ششم مثنوی مولانا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.