معرفی و دانلود کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری

عکس جلد کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری
قیمت:
۱۶,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری

کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری نوشته‌ی سید علی عادل مند و طیبه عبدی پور، به اصلی‌ترین آلاینده‌های صنعت نفت و گاز می‌پردازد و می‌کوشد راهکارهایی برای کنترل سطح آن ارائه دهد. این راهنما منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کارخانه‌های نفت و گاز تشریح می‌کند، از روش‌های اندازه‌گیری و محاسبه‌ی آن‌ها می‌گوید و چند شیوه برای کاهش آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

درباره‌ی کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری

انقلاب صنعتی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ به شمار می‌رود که زندگی انسان را به‌طور کامل متحول کرد. این پدیده با تمام اهمیتی که برای بشر داشته و عملاً سنگ بنای مدرنیته را گذاشته، اما واجد یک نکته‌ی منفی خیلی بزرگ هم بوده؛ آلودگی‌های زیست‌محیطی. پس از صنعتی شدن دنیا میزان آلوده شدن هوا هم به‌شدت بیشتر شده تا جایی که امروز گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی تبدیل به موضوعی بسیار نگران‌کننده شده. کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری نوشته‌ی سید علی عادل مند و طیبه عبدی پور، به آلاینده‌هایی که از صنعت نفت و گاز ناشی می‌شوند می‌پردازد و می‌کوشد نحوه‌ی کنترل آن‌ها را توضیح دهد.

در بسیاری از کشورهای دنیا، ازجمله ایران، نفت و گاز اصلی‌ترین صنعت به شمار می‌رود. بخش زیادی از درآمد کشور از همین راه به دست می‌آید. به همین خاطر دولت‌ها برای کسب سود بیشتر دائماً در حال اکتشاف و حفاری هستند و این صنعت را گسترش می‌دهند. و این باعث می‌شود بحث آلودگی به حاشیه رانده شود و بسیاری از دولت‌ها به آن اهمیتی ندهند. اما بیشتر شدن طوفان و سیل‌ها و از سوی دیگر کاهش منابع آبی همگی رابطه‌ی مستقیمی با پدیده‌ی تغییرات اقلیمی دارند که خود این تغییرات نتیجه‌ی مستقیم آلودگی‌های زیست‌محیطی است. محققان مدت‌هاست که نسبت به آلایندگی صنعت نفت و گاز هشدار می‌دهند و خواهان تغییرات اساسی در این صنعت هستند. درنتیجه برخی از کشورهای توسعه‌یافته در حال اعمال استانداردهایی هستند تا سطح این آلودگی را کمتر کنند. سید علی عادل‌مند و طیبه عبدی‌پور در کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره‌برداری، پس از مرور منابع انتشار گازهای آلاینده، نحوه‌ی سنجش و اندازه‌گیری آن را توضیح می‌دهند. در پایان نیز با الهام از کشورهای پیشرفته، چند راهکار تثبیت‌شده برای کاهش آلودگی این صنعت پیشنهاد می‌کنند.

کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری را انتشارات آذرفر به چاپ رسانده است.

کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دانشجویان، کارشناسان و فعالین حوزه‌ی نفت و گاز پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری می‌خوانیم

نفت تولیدی از چاه‌ها بر حسب وزن مخصوص آنها به دو دسته نفت سبک و سنگین تقسیم شده و بر حسب ترکیبات گوگردی به دو نوع نفت شیرین و نفت ترش دسته‌بندی می‌شوند. اگر نفت تولیدی به همراه خود آب نیز داشته باشد،نفت نمکی نامگذاری می‌شود. نفت استخراج شده از چاه‌ها در بدو امر به دلیل به همراه داشتن مقدار زیادی گاز به صورت همراه یا محلول و ناخالصی‌های دیگر (مانند ترکیبات گوگرد و آب) به صورت خام قابل مصرف نمی‌باشد. نفت استخراج شده قبل از ارسال به محل‌های مصرف (پالایشگاه‌ها و پایانه‌های صادرات) در تأسیسات گاززدائی، شیرین‌سازی و آب‌گیری می‌شود.

ارتقاء کیفی نفت خام تولیدی طبق استانداردهای تعریف شده و متداول با بهینه سازی فرآیند تولید در تأسیسات از نظر میزان آب، میزان نمک و میزان هیدروژن سولفوره صورت می‌پذیرد.

در مرحله اول توسعه میادین نفتی پس از مشخص شدن محل چاه، عملیات حفاری شروع شده و در مقاطع مختلف حفاری، لوله‌گذاری تا عمق نهایی انجام می‌گردد. پس از اتمام حفاری و انجام عملیات مشبک‌کاری در لایه‌های تولیدی، به وسیله تسهیلات سیار سرچاهی، آزمایش‌های لازم با جریان دادن چاه انجام شده و توان چاه از نظر میزان تولید، فشار سرچاهی و غیره مشخص می‌گردد.

به منظور تعیین نحوه انتقال نفت تولیدی چاه با توجه به نزدیک‌ترین کارخانه بهره‌برداری موجود، برنامه‌ریزی صورت می‌پذیرد و در صورتی که عملیات تولید در این مرحله در میدان تازه‌ای برنامه‌ریزی گردد، همزمان کارخانه بهره‌برداری جدیدی نیز احداث می‌شود. هنگامیکه چاه پتانسیل لازم (فشار کافی) جهت انتقال به صورت چند فاز (نفت، گاز و آب به صورت مخلوط) به کارخانه بهره‌برداری را داشته باشد، با انتخاب مناسبت‌ترین مسیر (نزدیکی به سایر تأسیسات، و لحاظ کردن اثرات زیست محیطی) در کارخانه‌های مهندسی / طراحی، مناسبت‌ترین قطر لوله انتخاب و عملیات احداث لوله جریانی توسط کارخانه‌های اجرایی و پیمانکاران انجام می‌گردد.

چنانچه بر مبنای محاسبات نرم‌افزاری انتقال نفت چاه به کارخانه بهره‌برداری میسر نباشد، با نصب تفکیک کننده در حوالی چاه مذکور،حداقل یک مرحله از جداسازی گاز از نفت که قاعدتاً می‌باید در کارخانه بهره‌برداری انجام شود، در این تفکیک‌گر سرچاهی صورت می‌پذیرد، سپس گاز و نفت به وسیله خطوط لوله مجزا برای ادامه فرآورش به کارخانه بهره‌برداری ارسال می‌شود. درصورتیکه بعد از نصب تفکیک کننده گاز از نفت درمحل چاه، همچنان مشکل جریان دادن نفت وگاز جدا شده به کارخانه بهره برداری وجود داشته باشد، با نصب تلمبه در ابتدای خطوط انتقال مشکل انتقال نفت برطرف خواهد شد که در این صورت، گاز به ناچار در محل سوزانده می‌شود.البته برای رفع این مشکل نیز راهکارهایی وجود دارد از جمله اینکه می‌توان از تلمبه‌های چندفازی برای انتقال همزمان نفت و گاز استفاده کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل 1: آشنایی کلی با فرآیند بهره برداری
1- تاریخچه
2- شرح مختصری از فرایند کلی که روی نفت انجام می‌شود
3- عوامل بالا آورنده نفت از مخازن
4- تزریق گاز
5- تزریق آب
6- کارخانه بهره برداری
7- اشکالاتی که ممکن است در عملیات تفکیک یک کارخانه بهره برداری بوجود آید
ب- ته ریز نفت (کری ترو)
8- چاه‌ها و تفکیک کننده‌های سرچاهی
9- استانداردهای کنترل کیفیت نفت خام
10- استاندارد کنترل کیفیت برای نفت‌های صادراتی
فصل 2: گازهای گلخانه‌ای
2-1- سوزاندن گازهای همراه
2-2- گازها‌ی‌ گلخانه‌ای چیست؟
2-3- انواع گازهای گلخانه‌ای
2-4- پدیده گلخانه‌ای
2-5- انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران و جهان
2-6- گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی
2-7- مکانیسم توسعه پاک
2-8- پیشینه تحقیق
فصل 3: مواد و روش‌ها
3-1- منابع انتشار آلاینده‌ها
3-2- منابع انتشار آلاینده‌های گازی در کارخانه‌های تولید نفت وگاز
3-3- منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری
3-4- روش‌های برآورد میزان انتشار آلاینده‌ها
3-5- آنالیز گازها
3-6- روش کار
3-7- فرآیند احتراق
3-8- روش برآورد میزان CO2 با استفاده از آنالیز سوخت
3-9- روش تعیین میزان گازهایی تخلیه شده در انجام عملیات پیگ رانی
3-10- روش‌های کاهش انتشار در کارخانه‌های بهره برداری
3-11- بررسی سیستم پمپاژ ازدیدگاهای دیگر
3-12- انرژی خورشیدی
فصل 4: اندازه‌گیری و محاسبات بر مبنای چند کارخانه‌ی تصادفی
4-1- اندازه گیری میزان گازهای ارسالی به مشعل‌ها
4-2- آنالیز گازهای تولیدی کارخانه
4-3- عملیات جریان معکوس
4-4- برآورد میزان انتشارگازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط توربین‌های گازی نیروی محرکه تلمبه‌های نفت ارسالی کارخانه‌های بهره‌برداری
4-5- محاسبه میزان انتشار گاز CO2 در فرایند‌های مختلف
4-6- محاسبه میزان انتشار گاز 2CO ناشی از فرایند توپک رانی
4-7- محاسبه میزان انتشار گاز 2CO ناشی از فرایند جریان معکوس
4-8- بهینه‌سازی در مصرف
4-9- فروش کربن
4-10- بررسی راهکارهای کاهش میزان انتشار
منابع و مأخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آذرفر
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-622-7101-81-2
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی نفت
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری

برای دریافت کتاب کاهش گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های بهره برداری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.