معرفی و دانلود کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی

عکس جلد کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی
قیمت:
۱۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی

کتابی جامع و کاربردی که مفاهیم اساسی ژئومکانیک را برای مهندسان نفت تشریح می‌کند. جان جینکای ژانگ در کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی تمامی مفاهیم مربوط به حوزه‌ی نفت و پتروشیمی را به‌طور کامل توضیح داده است. ژئومکانیک شاخه‌ای از علوم زمین است که رفتار مکانیکی خاک و سنگ را مطالعه می‌کند. در این علم که در مهندسی نفت کاربرد می‌یابد، واکنش‌های مواد زمینی به نیروها و تغییرات محیطی بررسی می‌شود.

درباره‌ی کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی

کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی (Applied Petroleum Geomechanics) اثری ارزشمند در حوزه‌ی مهندسی نفت است که به بررسی جامع مفاهیم و کاربردهای ژئومکانیک در صنعت نفت و گاز می‌پردازد. این کتاب با رویکردی کاربردی و عملی، دانش نظری و تجربی را به هم پیوند می‌زند تا خواننده درک عمیق‌تری از چالش‌های ژئومکانیکی در عملیات اکتشاف و تولید نفت و گاز پیدا کند. در فصل اول کتاب، جان جینکای ژانگ (Jon Jincai Zhang) به معرفی مفاهیم پایه‌ای مکانیک سنگ مانند تنش‌ها می‌پردازد. این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا پایه و اساس درک رفتار مکانیکی سنگ‌ها را شکل می‌دهد. جان جینکای ژانگ با بیانی روشن و قابل فهم، مفاهیم پیچیده‌ای چون تنش‌های برشی و نرمال، دایره‌ی موهر و معادلات حاکم بر تنش-کرنش را توضیح می‌دهد.

یکی از نکات برجسته‌ی کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی، توجه ویژه به ناهمسانگردی سنگ‌ها و تأثیر آن بر رفتار مکانیکی آن‌هاست. این موضوع به‌خصوص درمورد مخازن نفت و گاز اهمیت زیادی دارد. نویسنده با ارائه‌ی معادلات ساختاری برای سنگ‌های همسانگرد عرضی و ارتوتروپیک، زمینه را برای درک بهتر رفتار پیچیده‌ی این نوع سنگ‌ها فراهم می‌کند.

در بخشی از فصل اول، جان جینکای ژانگ به بررسی تنش‌های برجا با در نظر گرفتن اثرات ناهمسانگردی می‌پردازد. این قسمت از کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی نشان‌دهنده‌ی رویکرد جامع و عمیق نویسنده به موضوع است. او با ارائه‌ی معادلات مربوطه، اهمیت در نظر گرفتن ناهمسانگردی در تحلیل‌های ژئومکانیکی را برجسته می‌کند.

جان جینکای ژانگ در ادامه به تفاوت بین تنش در جامدات و سیالات اشاره می‌کند: «باید توجه داشت که جسم جامد می‌تواند نیروی برشی و تنش برشی را تحمل کند، درحالی‌که سیال یا گاز نمی‌تواند نیرو و تنش برشی را تحمل کند.» این نکته‌ی ظریف اما مهم، پایه‌ی درک تفاوت‌های اساسی در رفتار مکانیکی سنگ‌ها و سیالات درون آن‌ها است.

کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی با ترجمه‌ی روان و دقیق منوچهر صانعی و مینا شفیع آبادی توسط انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده است.

کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای مهندسان نفت، زمین‌شناسان، متخصصان ژئومکانیک و افرادی که در پتروشیمی کار می‌کنند بسیار مفید است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط با مهندسی نفت و زمین‌شناسی نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. همچنین، کارشناسان صنعت نفت و گاز که با مسائل ژئومکانیکی سر و کار دارند اطلاعات مفیدی در این کتاب پیدا می‌کنند.

در بخشی از کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی می‌خوانیم

در نظریه ارتجاعی (الاستیسیته) مکانیک جامدات، کرنش نامحدود کوچک برای تغییر شکل جامد در نظر گرفته شده است. نظریه کرنش بی‌­نهایت کوچک، یا نظریه تغییر شکل کوچک، یک رویکرد ریاضی برای توصیف تغییر شکل جسم جامد است که در آن جابجایی‌­ها بسیار کوچک‌تر از هر بعد جسم (پیکره) فرض می­‌شود. بنابراین، هندسه آن و خواص سازنده مواد در هر نقطه از فضا را می‌­توان بدون تغییرشکل فرض کرد. کرنش، توصیف تغییر شکل بر حسب جابجایی نسبی ذرات در جسم است. کرنش به­‌عنوان تغییر شکل جسم جامد در اثر تنش تعریف می­‌شود. کرنش، تغییر نسبی در شکل یا اندازه جسم در اثر تنش­‌های خارجی اعمال شده (نیروها) است و بدون بعد است و واحد ندارد. دو نوع کرنش وجود دارد: کرنش نرمال و کرنش برشی. کرنش نرمال تغییر اندازه نسبی را توصیف می‌­کند: که به‌­صورت کشش (انبساط) یا تراکم (انقباض) می‌­باشد. کرنش نرمال انقباضی در انجمن مکانیک سنگ، مثبت تلقی می­‌شود. اگر نمونه سنگ در آزمون تراکم تک‌­محوری نرمال در جهت محوری بارگذاری شود، جابجایی (انقباض و انبساط طول) در جهت محوری و جانبی ایجاد می‌­شود. کرنش در جهت محوری برابر است با جابجایی نسبی (تغییر طول) تقسیم بر طول اولیه نمونه سنگ.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: تنش‌ها و کرنش‌ها
فصل 2: فیزیک سنگ و خواص مکانیکی
فصل 3: مقاومت سنگ و معیارهای شکست سنگ
فصل 4: اساس مکانیک شکست سنگ
فصل 5: رژیم‌های تنش برجا تحت تاثیر لیتولوژی و تخلیه
فصل 6: تخمین تنش‌های برجا
فصل 7: مکانیسم‌های فشار منفذی غیرعادی
فصل 8: پیش‌بینی و نظارت بر فشار منفذی
فصل 9: پیش‌بینی گرادیان شکست و مقاوم‌سازی دیواره‌ی چاه
فصل 10: پایداری چاه
فصل 11: کاربردهای ژئومکانیک در شکست هیدرولیکی
فصل 12: پیش‌بینی تولید ماسه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ژئومکانیک نفت کاربردی
نویسنده
مترجممنوچهر صانعی، مینا شفیع آبادی
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات556
زبانفارسی
شابک978-622-8280-07-3
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی نفت، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی

برای دریافت کتاب ژئومکانیک نفت کاربردی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.