معرفی و دانلود کتاب مهندسی ژنتیک: مفاهیم و کاربردها

عکس جلد کتاب مهندسی ژنتیک: مفاهیم و کاربردها
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی ژنتیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مهندسی ژنتیک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مهندسی ژنتیک: مفاهیم و کاربردها

دکتر محمدمهدی حیدری و دکتر مهری خاتمی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد، در کتاب مهندسی ژنتیک، علاقه‌مندان به این شاخه‌ی علمی شگفت‌انگیز را راهنمایی می‌کنند و با مفاهیم، کاربرد‌ها و تکنیک‌های متداول آن آشنا می‌سازند. فصل ابتدایی اثر شامل مبانی و تعاریف اولیه در مهندسی ژنتیک است و سرفصل‌های بعدی آن، مراحل علمی استخراج دی‌ ان ای و ساخت ترکیب‌های ژنتیکی تازه را توضیح می‌دهد.

درباره‌‌ی کتاب مهندسی ژنتیک

با گسترش یافته‌های زیست‌شناسان مولکولی، یکی از جذاب‌ترین و البته پرکاربرد‌ترین شاخه‌های علم ژنتیک یعنی مهندسی ژنتیک متولد شد. دانشی نوظهور که کاربرد‌های بی‌حد‌واندازه‌ی آن، نه تنها به علوم پزشکی، بلکه به صنعت کشاورزی و دامداری، داروسازی و یا حتی عرصه‌ی تکنولوژی نیز خدمات گوناگونی رساند. کتاب مهندسی ژنتیک نوشته‌ی دکتر محمدمهدی حیدری و دکتر مهری خاتمی از مفید‌ترین منابع تخصصی و علمی برای شناخت مبانی و مفاهیم این دانش جذاب و کاربردی‌ست. نویسندگان این اثر که خود از اساتید برجسته‌ی جامعه‌ی علمی زیست‌شناسی در ایران هستند، با توجه به جدید بودن این رشته‌ و نیاز دانش‌جویان به مطالعه‌ی تخصصی‌تر، اثر خود را با همکاری انتشارات دانشگاه یزد تدوین و ارائه کرده‌اند.

نویسندگان کتاب مهندسی ژنتیک برای علاقه‌مندانی که نیاز به آشنایی مختصر با این دانش عظیم دارند، فصلی با عنوان مقدمه‌ای بر مهندسی ژنتیک ترتیب داده‌اند؛ اما بخش‌های بعدی اثر برای خوانندگان آشنا‌تر به این علم ترتیب داده شده و به فرایند تغییر و ساخت ترکیب‌های نو در دی‌ان‌ای موجودات زنده اختصاص دارد. نگارندگان کتاب مهندسی ژنتیک سعی دارند تا برای محققان علاقه‌مند به حوزه‌ی ژنتیک، و حتی دانش‌جویان رشته‌های پیراپزشکی، بیوتکنولوژی، کشاورزی و داروسازی، چشم‌اندازهای تازه‌ای از کاربرد‌های فراوان این دانش بسازند. آن‌ها این هدف را از طریق معرفی مجموعه تکنیک‌های پراستفاده در مهندسی ژنتیک دنبال می‌کنند و همچنین برای فهم عمیق‌تر موضوعات تخصصی این حوزه، از شکل‌ها و تصاویر راهنما در کنار توضیحات گویای خود بهره برده‌اند.

درکنار تمامی این‌ها، بخشی با عنوان تعاریف و اصطلاحات در انتهای کتاب آماده شده که خوانندگان را در درک بهتر مفاهیم هر فصل کمک می‌کند. این کتاب دارای سیزده فصل اصلی‌ست که از میان آن‌ها می‌توان به اصول استخراج و تلخیص اسید‌های نوکلئیک، کلون‌سازی ژن و کتاب‌خانه‌های ژنتیکی، تعیین توالی و مطالعه‌ی ژنوم، کاربرد فناوری DNA نوترکیب در مطالعه‌ی بیان ژن، و واکنش زنجیره‌ای پلیمراز اشاره کرد.

کتاب مهندسی ژنتیک برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب را به دانش‌جویان، پژوهش‌گران و علاقه‌مندان به حوزه‌های زیست‌شناسی مولکولی و زیست‌فناوری پیشنهاد می‌کنیم. همچنین دانش‌جویان رشته‌های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و سایر حوزه‌های مرتبط با علم مهندسی ژنتیک از خواندن مطالب این کتاب استفاده می‌برند.

در بخشی از کتاب مهندسی ژنتیک: مفاهیم و کاربردها می‌خوانیم

در زمانی که کار مندل در ابهام انتظار کشف مجدد، متوقف مانده بود، در سال 1869، فردریک میشر کشف کرد که هسته سلول‌ها حاوی DNA است که در آن زمان نوکلئین نامیده شد. آرشیبال گارود در سال 1902 بیمارانی را مطالعه کرد که ادرار آن‌ها به خاطر وجود نوعی رنگدانه سیاه به نظر می‌رسید. او این بیماری را آلکاپتونوری نامید. گارود مطمئن شد که رنگدانه مربوط به ماده حدواسطی است که در یک مسیر بیوشیمیایی خاص قرار دارد. نکته جالب توجه در این بیماری این است که الگوی وراثت آن از حالت مغلوب مندلی تبعیت می‌کرد و در حقیقت این اولین بیماری ژنتیکی بود که شناسایی شد.

در همان سال والتر سوتون و تئودور بوواری نظریه کروموزومی وراثت را پیشنهاد دادند. بعد از آن‌ها، یکی از موفقیت‌های علم ژنتیک در سال 1910 توسط توماس هانت مورگان با کار روی مگس سرکه دروزوفیلا ملانو گاستر بدست آمد. وی با مطالعه روی خصوصیات متنوع الگوی توارثی خاصی را در مگس سرکه تایید نمود و بیان کرد که درواقع، ژن‌ها روی کروموزوم‌ها واقع شده‌اند. او همچنین شروع به طراحی نقشه‌ی موقعیت ژن‌ها روی ژنوم کرد. همکاران او در آزمایشگاه کالوین بریج، آرتور استارتوانت و هرمن مولر بودند. این گروه، اصولی را پایه گذاری کردند که یافته‌های امروزی ژنتیک بر آن مبنا است. در هر صورت، نقشه ژنتیکی در سال 1913 مطرح شد و پس از آن برای اولین بار در سال 1927 از اشعه X برای القاء جهش در ژن‌ها استفاده شد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مقدمه‌ای بر مهندسی ژنتیک
فصل دوم: اصول استخراج و تخلیص اسیدهای نوکلئیک
فصل سوم: تعیین کیفیت و کمیت و دستورزی اسیدهای نوکلئیک
فصل چهارم: دورگه‌سازی اسیدهای نوکلئیک
فصل پنجم: ناقل‌های کلون‌سازی
فصل ششم: کلون‌سازی ژن و کتابخانه‌های ژنتیکی
فصل هفتم: واکنش زنجیره‌ای پلیمر از (PCR)
فصل هشتم: REAL-TIME PCR
فصل نهم: تعیین توالی و مطالعه‌ی ژنوم
فصل دهم: کاربرد فناوری DNA نوترکیب در مطالعه بیان ژن
فصل یازدهم: تشخیص مولکولی جهش‌ها
فصل دوازدهم: بیوانفورماتیک
فصل سیزدهم: زیست‌فناوری مولکولی
تعاریف و اصطلاحات
نمایه
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مهندسی ژنتیک: مفاهیم و کاربردها
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات474
زبانفارسی
شابک978-622-8280-11-0
موضوع کتابکتاب‌های زیست شناسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مهندسی ژنتیک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مهندسی ژنتیک

برای دریافت کتاب مهندسی ژنتیک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.