معرفی و دانلود کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال

برای دانلود قانونی کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال

کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال مجموعه‌ای از غزل‌های رضا شالبافان، شاعر نوگرا و برجسته‌ی جوان است. شعرهای این مجموعه بیشتر با بهره‌گیری از تاریخ ایران و جهان و با زبانی جدید و نگاهی امروزی سروده شده‌اند. این کتاب برگزیده‌ی سومین دوره‌ی کتاب سال الوند نیز هست.

درباره‌ی کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال

رضا شالبافان شاعر جوان و نوگرای معاصر است که سبکی نو را در غزل‌سرایی آفریده و پیشنهاد کرده است. مؤلفه‌ی اصلی سبک شعر او، همان‌طور که از نام کتابش برمی‌آید، داشتن روابط بینامتنی با متون تاریخی در غزل است. به‌همین‌سبب او از آرایه‌ی تلمیح و تکنیک بینامتنیت بسیار استفاده می‌کند.

شالبافان معتقد است منابع تاریخی‌ای که امروز در دست ما قرار دارند، منابعی بسیار مفید و کاربردی هستند که می‌توان از آن در سرایش شعر بهره گرفت و تصویرهای نوینی را با تکیه بر تاریخ، آفرید. شاعران کلاسیک ایرانی، با توجه به کمبود منابع تاریخی‌شان، از داستان‌ها و وقایع تاریخی محدودی برای سرایش شعر بهره می‌گرفتند و تلمیحات آنان در داستان‌های قرآن و کتاب مقدس و اساطیر ایرانی، که به دستشان رسیده بود، خلاصه می‌شد. اما حالا، ما با داشتن منابع بسیار متنوع تاریخی، می‌توانیم از داستان‌های متنوع و متفاوتی در آفریدن شعر بهره بگیریم و تصاویری نو و بدیع بسازیم. از این رو، تقریباً تمامی شعرهای او مملو از تصویرهای تاریخی و روابط بینامتنی با منابع تاریخی و اساطیری است.

برتری شعر شالبافان، در بهره‌گیری او از متون تاریخی خلاصه نمی‌شود. او به لحاظ زبانی و ادبی نیز صاحب‌سبک است. زبان شعر او، زبانی ساده و درعین‌حال قدرتمند و متناسب با زبان فارسی معیار است. نه آن‍قدر فرهیختگانی است که مخاطب را از خود براند و نه ‌آنقدر ساده است که مبتذل جلوه کند. گرچه در بعضی موارد از ضعف‌تألیف نیز برکنار نمانده است.

به لحاظ ادبی نیز، شعر شالبافان، از قوت مناسبی برخوردار است. تخیل او بسیار فعال است و در همین راستا، تشبیه‌ها و استعاره‌های نو و زیبایی در شعر او وجود دارد. هم‌چنین لحن بیان او که ترکیبی از سادگی و عصیان به‌شمار می‌ورد، برای مخاطب امروز بسیار جذاب خواهد بود. بازی‌های زبانی‌ای که شالبافان در غزل‌هایش ایجاد کرده است، حال‌وهوای شعر او را با طنز می‌آمیزد و همه‌ی این ویژگی‌ها، روی‌هم‌رفته، موجب جذابیت شعر او خواهد شد. در کل، می‌توان او را یکی از شاعران خوب و مهم امروز به حساب آورد.

کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال، 17 شعر دارد. شعرهای این مجموعه از پختگی زبانی نسبی برخوردارند و به لحاظ ادبی بسیار نوآورانه و پیش‌رو هستند. رضا شالبافان پیش از کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال، کتاب‌هایی از جمله «در آینه‌ها»، «پنجمین روز سال ساعت بیست»، «زندگی‌نامه‌ی مهرداد ششم» و «تاریخ تغزل باستان» را منتشر کرده است.

کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال اثر رضا شالبافان در انتشارات ناهونته به چاپ رسیده است.

کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای مخاطبان شعر معاصر و کسانی که به دنبال مجموعه غزل‌های نوآورانه هستند، بسیار مناسب است.

در بخشی از کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال می‌خوانیم

با دلِ خونی که از داغِ سیاوش می‌زند
یا غرور آخرین تیری که آرش می‌زند
چشمِ تو هفتاد فرسخ آن‌طرف‌تر را که هیچ...
هفت اقلیمِ خدا را نیز آتش می‌زند
انتهایِ قصه‌ی گنجی که باد آورده بود
از زبانِ مادرِ میهن غمِ شبدیز شد
باربد جامه‌دران از چشمِ تو می‌خواند... لیک
باز هم شیرین نصیبِ خسروان پرویز شد
باربد این‌بار باید باد را باران کند
یا به رقص آرد نسیمِ نغمه‌ی داوود را
هفت درسَد الکلِ چشمت کفایت می‌کند
تا بپیچی نسخه‌ی هر زخم خون‌آلود را
از همان روزی که کوروش پای در بابل نهاد
چشمِ تو تنها پناهِ معبدِ مردوخ شد
هفتم آبان سرآغازِ هزار آیینه گشت
بعدِ تو تقویم‌های قبل تو منسوخ شد

فهرست مطالب کتاب

قاریه الفنجان
سفرنامه‌ی ابن‌بطوطه
سکه‌ی ماد
مصدق‌نامه
7%
تفنگباران
دماوند
حاشیه‌ی زرد
بغض‌های مهرداد ششم
آرش
تیرگان
تقویم جلالی
برنامه‌ی حرکت مترو خط 1
پاییز
طاعونِ عهدِ ناصرالدین‌شاه
چارانه 1
چارانه 2

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ناهونته
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات69
زبانفارسی
شابک978-622-5591-11-0
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال

برای دریافت کتاب عیلام بعد از حمله‌ی آشور بانیپال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.