معرفی و دانلود کتاب طرح باشکوه

عکس جلد کتاب طرح باشکوه
قیمت:
۴۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طرح باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طرح باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طرح باشکوه

کتاب طرح باشکوه نوشته‌ی استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو کتابی جامع است که به زبان ساده تلاش کرده به سوالات بنیادین بشر براساس ترکیبی از علم و فلسفه پاسخ دهد. مخاطب این کتاب آنانی هستند که با دانش و پیش‌زمینه‌ی اندک از اخترشناسی و علم فیزیک، سوالات زیادی درباره‌ی جهان هستی دارند. گفتنی‌ست این کتاب از آثار پرفروش نیویورک تایمز بوده است.

درباره‌ی کتاب طرح باشکوه

نمی‌توان از خاورمیانه‌ای که در طول تاریخش هرکسی که روز اول پرسیده: «از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود»، در روز دوم به پایه‌گذاری یک سنت عرفانی جدید نائل آمده، انتظار داشت بتواند خدا را از حافظه و فلسفه‌اش بزداید. اما به مذاق ما چه خوش بیاید و چه نیاید در فلسفه‌ی ممالک دور کسانی بوده‌اند که جار بزنند «خدا مرده» و کسانی هم پی‌اش را گرفته‌اند که ثابت کنند «این جهان بر قانون‌هایش استوار است، نه بر چیزی ماورایی». پرچم‌دار دسته‌ی دوم را هم می‌توانیم استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) و لئونارد ملودینو (Leonard Mlodinow) بدانیم که در کتاب طرح باشکوه (The Grand Design) چرایی پدید آمدن جهان را به زبان علم بیان کرده‌اند.

اولین نقطه‌ی قوت کتاب طرح باشکوه قابل دریافت بودن آن برای عموم است. علی‌رغم آنکه برای فهم عمیق جهان، شما باید با مفاهیم پیچیده‌ی فیزیک سروکار داشته باشید، هاوکینگ و ملودینو کتاب را به شیوه‌ای نوشته‌اند که مطالب قابل درک و درگیرکننده باشند تا تعداد زیادی از مخاطبان بتوانند بدون دغدغه مفاهیم را بفهمند و خط سیر کتاب را دنبال کنند. حتی اگر شما در فیزیک و ریاضی پیشینه‌ای ندارید با تلاش‌های این دو دانشمند می‌توانید مفاهیم لازم را درک و تحلیل کنید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که قلم استیون هاوکینگ در کتاب‌های دیگر او نیز همچنان ساده و قابل‌فهم است.

معرفی و دانلود کتاب طرح باشکوه

نکته‌ی مثبت دیگر کتاب صراحت آن در پرسیدن پرسش‌های بنیادینی است که پیش‌تر به‌عنوان سوالات فلسفی و دینی پرسیده می‌شدند. اعتقاد راسخ مولفان کتاب این است که مرجع حقیقی‌ای که باید پاسخگوی این سوالات باشد نه دین، که علم است. در این راستا، آنان اعتقادات و باورها را به چالش می‌کشند و تلاش می‌کنند باورهایی علمی‌تر به‌جای آن‌ها بنشانند. البته که این جسارت در دنیای علم بی‌پاسخ نمانده‌ است و دین‌شناسان و فیلسوفانی از نحله‌های فکری مختلف مولفان این کتاب را به ساده‌انگاری بیش از حد متهم کرده‌اند. فیلسوفان معتقدند که نظرات استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو پیچیدگی‌های فلسفی را به‌درستی منعکس نکرده است و این موضوع می‌تواند به‌راحتی خواننده‌ی ناآگاه و ناآشنا را دچار کج‌فهمی کند.

به‌علاوه، نظریه‌ی M نیز طرفداران و منتقدان خود را دارد و نظرات ضد و نقیضی را برانگیخته است. درحالی‌که به نظر استیون هاوکینگ و لئونارد ملودینو نظریه‌ی M بهترین تئوری برای توضیح «همه چیز» است، بسیاری از فیزیک‌دانان همچنان در صحت این نظریه تردید دارند. با این همه، هرگز نمی‌توان اهمیت و اعتبار این کتاب را در ساده بیان کردن مفاهیم پیچیده زیر سوال برد. نکته‌ی مهم این است که خوانندگان با دید انتقادی به این کتاب بنگرند و افزون بر یادگیری در مطالبی که در آن‌ها تردید دارند به تحقیق بپردازند.

در کتاب طرح باشکوه هشت مقاله با عنوان‌های «راز هستی»، «حکومت قانون»، «حقیقت چیست»، «سرگذشت‌های جایگزین»، «نظریه‌ی همه‌چیز»، «انتخاب جهان ما»، «معجزه‌ی آشکار» و «طرح باشکوه» به خواننده عرضه شده است.

این کتاب را نشر افکار با ترجمه‌ی جمیل بصام منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب طرح باشکوه

  • کتابی که مغزتان را منفجر می‌کند. (ساندی تایمز)
  • کتابی پیشگام. (واشنگتن پست)
  • هاوکینگ و ملودینو در این کتاب کوتاه و درخشان خواننده را به درون گردبادی از اطلاعات پیرامون فیزیک و کیهان‌شناسی هدایت می‌کنند. (وال استریت ژورنال)
  • افسون‌کننده است...انبوهی از ایده‌های ارزشمند که ما را با یک درک شفاف از فیزیک مدرن با تمام پیچیدگی‌های روح‌بخشش تنها می‌گذارد. (لس آنجلس تایمز)
  • کاوشی در آخرین نظرات درباره‌ی منشا و مبدا جهان ما. (نیویورک تایمز)
  • کتاب طرح باشکوه به خواننده مباحثی را می‌شناساند که در فیزیک نظری پیشگامند... این کتاب واضح‌ترین و ساده‌ترین کتاب برای خوانندگان عام است. (استیون واینبرگ)
  • کتابی برانگیزاننده که مرزهای ذهنتان را گسترش می‌دهد. (The Plain Dealer)
  • جالب بیان کردن علم مانند این کتاب چندان کار سختی نیست، دستیابی به آن ترفند اصلی است که نویسندگان کتاب طرح باشکوه از پس آن برآمده‌اند. (تایم)

کتاب طرح باشکوه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث پیرامون کیهان‌شناسی و فیزیک علاقه‌مندید، این کتاب توصیه‌ی ما به شماست.

در بخشی از کتاب طرح باشکوه می‌خوانیم

در تاریخ علم، ما زنجیره‌ای از نظریه‌ها یا مدل‌های بهتر را کشف کرده‌ایم، از افلاطون تا نظریه‌ی کلاسیک نیوتون تا نظریه‌های جدید کوانتوم. طبیعی است بپرسیم: آیا بالاخره این زنجیره با یک نظریه‌ی غایی از هستی به نقطه‌ی نهایی‌اش می‌رسد، ‌طوری که بتواند همه‌ی نیروها را شامل شود و هر مشاهده‌ی ممکنی را پیش‌بینی کند، یا تا ابد باید به دنبال یافتن نظریه‌های برتر باشیم؟ ما هنوز جواب قطعی برای این سؤال نداریم، اما اگر حقیقتاً یک جواب برای آن باشد، اکنون جایگزینی برای نظریه‌ی غایی هرچیزی داریم، که نظریه‌ی M خوانده می‌شود. نظریه‌ی M تنها مدل دارای تمام ویژگی‌هایی است که فکرمی‌کنیم یک نظریه‌ی نهایی باید داشته باشد و همچنین نظریه‌ای است که مباحث اخیرمان بر مبنای آن پایه‌ریزی شده است.

نظریه‌ی M، نظریه‌ای در حد شعور معمولی نیست. خانواده‌ی‌ کاملی از نظریه‌های گوناگون است، هر کدام از این نظریه‌ها تنها در بعضی محدوده‌های فیزیکی، توصیف خوبی از مشاهدات است. کمی شبیه یک نقشه است. همان‌طور که می‌دانیم، هیچ‌کس نمی‌تواند تمام سطح زمین را روی یک نقشه نشان بدهد. نظام رایج تصویر مرکاتور (نقشه‌ی مسطح مدرج) که برای نقشه‌های جهان استفاده می‌شود، ناحیه‌ها را با بزرگ و بزرگتر کردن نشان می‌دهد، ولی در منتهاالیه شمال و جنوب کره‌ی زمین نمی‌توانند قطب‌های شمال و جنوب را پوشش دهند. برای کشیدن نقشه در انطباق کامل با کل زمین، باید مجموعه‌ای از نقشه‌ها را به کار گرفت، طوری که هر کدام منطقه‌ی محدودی را پوشش دهد. نقشه‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند و هر جا که روی هم بیفتند، یک منظره را نشان می‌دهند. نظریه‌ی M هم در واقع همین‌طور عمل می‌کند. نظریه‌های مختلف در خانواده‌ی نظریه‌ی M ممکن است خیلی متفاوت به‌نظر بیایند، اما تمام آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده‌ی جنبه‌هایی از یک نظریه‌ی فراگیر مشابه باشند.

فهرست مطالب کتاب

راز هستی
حکومت قانون
حقیقت چیست
سرگذشت‌های جایگزین
نظریه‌ی همه چیز
انتخاب جهان ما
معجزه‌ی آشکار
طرح باشکوه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طرح باشکوه
نویسنده،
مترجمجمیل بصام
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-622-7542-92-9
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی، کتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طرح باشکوه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طرح باشکوه

برای دریافت کتاب طرح باشکوه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.