معرفی و دانلود کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها

عکس جلد کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها

مجموعه‌ی هفتادویک نامه‌ی سرشار از رنج و امید از فرانسویان در آستانه‌ی اعدام در طی جنگ جهانی دوم را در کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها می‌شنوید. این نامه‌ها توسط لویی آراگون، نویسنده‌ی به‌نام فرانسه، جمع‌آوری شده است و آخرین افکار و احساسات مبارزان فرانسوی را در تاریخ به ثبت می‌رساند.

درباره‌ی کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها

آمیخته‌ای از امید و ناامیدی، حسرت و افتخار، ‌آرزو و وارستگی، شاید آخرین احساسات انسانی یک شخص در آستانه‌ی مرگ باشد. جوانانی که هرگز بیست‌ساله و سی‌ساله نخواهند شد و سی‌ساله‌هایی که ثمره‌ی زندگی خودشان را فدای رهایی وطنشان کرده‌اند، در ساعات پیش از مرگ چه جوش و خروش و غلیان عواطفی را تجربه کرده‌اند و چه مقدار از آن را بر سطور کاغذ به گوش جهان رسانده‌اند؟ کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها (Lettres de fusillés) کتاب سرخ مقاومت و سند خونینی است که شخصی‌ترین لحظات جوانان و پیران در آستانه‌ی مرگ را ثبت و گردآوری کرده است. لویی آراگون (Louis Aragon) نویسنده‌ی شهیر فرانسوی که وظیفه‌ی این گردآوری را بر دوش داشته، در مقاله‌ای می‌گوید از کسی که با شنیدن نامه‌های تیرباران شده‌ها اشک به چشمانش نیاید، بیزار است. این بیزاری به‌ویژه در سال‌های پس از رهایی و حالا که فرانسویان به دور از سایه‌ی بمب و گلوله زندگی می‌کنند، معنای بیشتری می‌یابد.

کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها مجموعه‌ای از هفتادویک نامه‌ی کوتاه از اسیران فرانسوی است که بعد از نوشتنشان توسط آلمانی‌ها به مسلخ اعدام می‌روند. لویی آراگون این اسناد تاریخی دست اول را مخفیانه جمع‌آوری کرده و بدون کلمه‌ای کم یا زیاد، پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946 و با همکاری انتشارات فرانس دوبور به انتشار رسانده است.

پس از اشغال فرانسه توسط آلمانی‌ها، تمامی فرانسوی‌هایی که به گونه‌ای در مقاومت علیه آلمان نقش داشتند، دستگیر و در دادگاه‌های کوتاه و بی‌اساس به اعدام محکوم شدند. این فرانسویان متشکل از سربازان داوطلب ساده، اعضای حزب کمونیست، جبهه‌ی مقاومت فرانسه و پارتیزان‌های جنگجویی بوده‌اند که آلمانی‌ها آن‌ها را طی سال‌های 1940 تا 1944 تیرباران کرده‌اند و پس از آن وقیحانه اعلامیه‌ی مرگشان را بر دیوار زده و آن‌ها را تروریست‌های خارجی هرج و مرج طلب نامیده‌اند تا اذهان زودباور و ضعیف را منحرف و خاموش کنند، اما کیست که نداند در هر کشور اشغال‌شده‌ای همیشه نیروهای مقاومت گرد هم می‌آیند و اگر رهایی را رقم نزنند، دست‌کم نور امید به رهایی را زنده نگه می‌دارند. بد نیست اشاره کنیم که این کشته شده‌ها بالغ بر هزاران نفر بوده‌اند، اما فرصتی برای ثبت نامه‌های دیگر پارتیزان‌ها فراهم نیامد و تنها بخشی از آن‌ها در کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها آورده شده است.

نویسندگان نامه‌ها‌ی کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها آدم‌های شانزده تا پنجاه‌ساله‌ای هستند که هر یک مهر عزیزانی را در دل دارند. همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، تمامی این آدم‌ها در شرف مرگ به سر می‌برند؛ مرگی که البته برایشان آغشته به افتخار و سربلندی است، اما به هر حال این افتخار چیزی از مرگ بودن آن کم نمی‌کند. نویسندگان بی‌تاب و امیدوارند، در بعضی از نامه‌ها مضطرب‌اند و حسرت جوانی و آرزوهای دور و دراز را در دل دارند. بسیاری نیز مرگ را پذیرفته‌اند، از اینکه تا آخرین لحظه بر عقاید خود و بر دفاع از وطن پا فشرده‌اند، مفتخرند و مرگ را پایانی بر نام خود نمی‌دانند. در هر صورت، نویسندگان در این نامه‌های دردناک سطرهایی از آخرین توصیه‌ها و حرف‌ها را برای عزیزانشان به جا می‌گذارند و آنچه که میان آن‌ها مشترک است، اضطرار آخرین خداحافظی و عشق ورزیدن به زندگی و مبارزه است.

لویی آندریو یا لویی آراگون نویسنده و شاعر فرانسوی است که در سال 1897 در پاریس زاده شد. او به همراه آندره برتون مکتب سورئالیسم را پایه‌گذاری کرد، اما بعدها تحت تاثیر سوسیالیسم، راه خود را از این مکتب جدا نموده و فعالیت سیاسی را پی گرفت. او به همراه دیگر روشنفکران و هنرمندان هم‌فکر، از جمله رومن رولان و آندره ژید، علیه فاشیسم فرانسه و اسپانیا به مبارزه پرداخت و اشعار سیاسی و عاشقانه‌ی زیبایی سرود که بسیاری از آن‌ها به فارسی نیز ترجمه شده‌اند.

کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها را سعیده شکوری به فارسی برگردانده و نشر نگر روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. نشر صوتی رادیو گوشه نیز آن را با صدای علی خسروی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دوست‌داران مجموعه‌نامه‌ها و تمامی کسانی که به ادبیات ضدجنگ و خاطرات به جا مانده از دوران جنگ جهانی دوم علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها می‌شنویم

مادر جانم و خاله لوییز، روزین، ژان، هانریت و همه‌ی کسانی که دوستتان دارم؛

می‌دانم که از وقتی که زندانی شده‌ام، کارهای زیادی برایم کرده‌اید و همینطور باخبرم که این ماه‌های اخیر چقدر شجاعت از خود نشان داده‌اید. حالا آزمون دیگری در پیش دارید که باید آن را هم با پیروزی پشت سر بگذارید. بعد از ملاقات امروزمان در زندان فرن، همراه رفقایم باخبر شدیم که حکم اعداممان تایید و درخواست عفو ما رد شده است. من با شجاعت تمام می‌میرم و امیدوارم که دلیرانه این خبر بد را تحمل کنید. امیدوارم که این مصیبت را تاب بیاورید و موجب سربلندی‌مان باشید. از چشم‌های شما مثل چشم‌های ما یک قطره اشک هم نباید بریزد.

مادر جانم که خیلی دوستت دارم، فراموش نکن که هنگام مرگ به یاد توام! یادت نرود که من چون سرباز بودم و در جنگ کشته می‌شوم، حق دریافت یک مقرری را خواهی داشت. خاله روزین و اما تو خاله لوییزم که به اراده‌ی فوق‌العاده‌ات واقفم، استوار باشید و سرمشق مادرم باشید.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی کتاب
5 دقیقه
یادداشت ناشر
13 دقیقه
مقدمه
30 دقیقه
قسمت اول
30 دقیقه
قسمت دوم
31 دقیقه
قسمت سوم
32 دقیقه
قسمت چهارم
28 دقیقه
قسمت پنجم
30 دقیقه
قسمت ششم
29 دقیقه
قسمت هفتم
34 دقیقه
قسمت هشتم
29 دقیقه
قسمت نهم
27 دقیقه
قسمت دهم
22 دقیقه
قسمت یازدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها
نویسنده
مترجمسعیده شکوری
راویعلی خسروی
ناشر چاپی نگر
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۴۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی‌نامه و خاطرات
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها

برای دریافت کتاب صوتی نامه‌های تیرباران شده‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.