معرفی و دانلود کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS

برای دانلود قانونی کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS

ساختمان‌سازی حرفه‌ای حساس است و با جان آدم‌ها سروکار دارد؛ به‌همین علت تحقیقات گوناگونی در جهان درباره‌ی ساختمان‌سازی اصولی انجام شده و بر اجرای آن‌ها نظارت دقیق می‌شود. کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS نوشته‌ی عباس علیمحمدی و وحید احمدی برخی از قواعد و محاسباتی را که برای نقشه‌کشی ساختمان باید در نظر داشت، به مخاطبان خود ارائه می‌دهند تا با توجه به عوارض و ناهمواری‌های زمین بتوانند بنایی امن و مستحکم را پدید آورند.

درباره‌ی کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS

دوم خردادماه سال 1401 بود که حادثه‌ای هولناک بر سر مردم آبادان فرو آمد؛ برج متروپل فروریخت و به یکی از هزاران اتفاق تلخ تاریخ ما تبدیل شد. بعد از رخ دادن این فاجعه، مهندسان عمران، عوامل سقوط این برج 10 طبقه را بررسی کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که اجزای به‌کاررفته در ساختمان حتی نزدیک به متوسط هم نبوده‌اند و هرکدام بخشی از دلیل ریزش برج محسوب می‌شدند، اما نخستین اشتباه جبران‌ناپذیر در اولین قدم ساخت‌وساز رخ داده بود. توان و استحکام خاک آن ناحیه به‌درستی محاسبه نشده بود و آن سازه‌ بر روی خاک سست بنا شده بود. شاید اگر در ابتدای کار چنین قصوری رخ نمی‌داد و مختصات زمین با دقت و دانش بیشتر و امکانات دقیق‌تری بررسی می‌شد، متروپل بر سر بیش از 40 نفر آوار نمی‌شد. کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS برای جلوگیری از فجایعی مثل متروپل تحریر شده است تا مهندسان نقشه‌کشی خشت نخست را به اشتباه بر زمین نگذارند و سازه را تا به ثریا کج و نادرست بالا نبرند.

عباس علیمحمدی و وحید احمدی کتاب خود را با چیستی مختصات جغرافیایی و تاریخچه‌ی این علم آغاز کرده‌اند. آن‌ها توضیح می‌دهند که مبنای مختصات جغرافیایی چیست و عوارض زمین چگونه محاسبه می‌شوند. یکی از نکاتی که جالبی که در این فصل با آن مواجه می‌شوید شکل دقیق زمین است. در کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS عنوان شده است که کره‌ی زمین آن‌قدرها هم که گالیله تأکید می‌کرد گرد نیست و حالتی بیضی‌وار دارد. در مناطق استوایی زوایای زمین حالت دایره‌ای خود را از دست می‌دهند و کاملاً به سمت بیضی کشیده شده‌اند. این یکی از نکاتی است که مهندسان و استادان نقشه‌کشی هنگام طراحی نقشه‌ی ساختمان باید به آن توجه داشته باشند. در صورت در نظر نگرفتن همین نکته و ترسیم کردن کره‌ی زمین به شکل یک دایره، مختصات جغرافیایی ساختمان دارای اشتباهات محاسباتی جبران‌ناپذیری خواهد بود.

معرفی و دانلود کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS

فصل‌های بعدی کتاب مخاطبان خود را با سیستم تصویر سه‌بعدی آشنا می‌کند. این سیستم به ما کمک تا به جای درجه، دقیقه و ثانیه از متر و اینچ استفاده کنیم. در این نقشه‌ها مقیاس‌ها کوچک‌تر از زمین واقعی هستند. این سیستم‌های تصویر انواع گوناگونی دارند، مثل سیستم تصویر هم‌فاصله، سیستم تصویر هم‌مساحت و سیستم تصویر هم‌جهت و با توجه به نیاز پروژه طراحی می‌شوند. کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS درباره‌ی چگونگی ترسیم نقشه‌های دریایی که مورد استفاده‌ی نیروی دریایی کشورها و دریانوردان قرار می‌گیرد نیز اطلاع جامعی را ارائه می‌دهد.

عباس علیمحمدی و وحید احمدی برای سهولت کار مهندسان، سیستم‌های تصویر مناسب برای استان‌های ایران گوناگون را در جدول انتهای کتاب نام برده‌اند. به‌طور مثال سیستم تصویر مناسب برای استان فارس TM CM:53° و برای استان تهران UTM Zone39 است. با کمک این سیستم تصویرها می‌توان نقشه‌ای دقیق را در زمانی کوتاه ترسیم و اجرا کرد.

کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS به کوشش انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای مهندسان و طراحان نقشه‌ی ساختمان مفید و کاربردی است و به ایشان کمک می‌کند تا دانسته‌های خود را به‌روز نگه‌ دارند.

در بخشی از کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS می‌خوانیم

درجه طول جغرافیایی در استوا 111 کیلومتر و در عرض جغرافیایی 60 درجه حدود 55 کیلومتر است لذا فاصله و مساحت در سیستم مختصات جغرافیایی قابل محاسبه و اندازه‌گیری نیستند؛ بنابراین درصورتی‌که سیستم مختصات دیتا فریم بر مبنای مختصات جغرافیایی باشد ابزار Measure در نرم افزار ARCMAP قادر به اندازه‌گیری درست فاصله نخواهد بود. ابزار اندازه گیری مساحت نیز برای جلوگیری از محاسبه مساحت غیرفعال می‌شود. در صورت استفاده از سیستم مختصات جغرافیایی در لایه و دیتافریم گزینه‌ی محاسبه‌ی مساحت و محیط عوارض سطحی و همچنین طول خطوط غیرفعال می‌باشد. درعین‌حال با استفاده از سیستم‌های تصویر برای هر یک از لایه‌ها و یا دیتافریم محاسبه‌ی ویژگی‌های هندسی پدیده‌ها از قبیل مساحت محیط و طول امکان‌پذیر خواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: سیستم مختصات جغرافیایی
مقدمه
1-1 ویژگی سیستم مختصات
2-1 تاریخچه‌ی مختصری از سیستم مختصات جغرافیایی
3-1 اجزاء سیستم مختصات جغرافیایی
4-1 بیضوی‌ها و کره‌ها.
5-1 تعریف بیضوی‌های متفاوت به منظور تعیین موقعیت دقیق و صحیح
6-1 بیضوی مینا
فصل دوم: سیستم مختصات تصویر
مقدمه
1-2 ویژگی سیستم‌های مختصات تصویر
2-2 تصویرسازی نقشه
3-2 طبقه بندی سیستم‌های تصویر در GIS
4-2 انواع سیستم تصویر
5-2 سایر سیستم‌های تصویر
6-2 پارامترهای سیستم تصویر
فصل سوم: تبدیل مختصات جغرافیایی
مقدمه
فصل چهارم: کلیات سیستم‌های مختصات جهانی
مقدمه
1-4 کدام نقشه بهترین است؟
2-4 مقیاس نقشه‌های کروی و نقشه‌های مسطح
3-4 انواع سیستم‌های تصویر در نقشه‌های جهانی
4-4 انواع اعوجاج در نقشه‌های جهانی
5-4 سیستم‌های تصویر استوانه‌ای در نقشه‌های جهان
6-4 جهت و فاصله در سیستم‌های تصویر نقشه جهان
7-4 نقشه‌های مسطح جهانی
8-4 تصویرسازی کره‌زمین
9-4 ویژگی‌ها و اعوجاج‌ها
10-4 طبقه‌بندی سیستم‌های تصویر برای نقشه‌های جهانی
11-4 جهت‌های سیستم‌های تصویر
12-4 تشخیص الگوهای اعوجاج
فصل پنجم: سیستم مختصات نقشه‌های دریایی
مقدمه
1-5 نقشه‌های دریایی
2-5 نمایش مسیر بر روی دایره‌ی عظیمه
3-5 مهاجرت ماژلان اولین دریانورد
4-5 نمایش کوتاه‌ترین مسیرهای دایره‌ی عظیمه
5-5 مستقیم کردن خط سیر کشتی
6-5 اندازه گیری جهت‌ها و فاصله‌ها برای کوتاه‌ترین مسیره
7-5 نمایش دامنه‌ها و حلقه‌های فعالیت
8-5 انواع سیستم‌های تصویر نقشه‌های دریایی
فصل ششم: انواع نقشه‌های مسطح جهانی
مقدمه
1-6 انواع روش‌های تصویرسازی نقشه جهان
فصل هفتم: انواع سیستم‌های مختصات منطقه‌ای و نقشه‌ها و پلن‌‌های دریایی
مقدمه
1-7 سیستم‌های مختصات منطقه‌ای
فصل هشتم: کاربرد عملی سیستم مختصات در نرم افزار ARCGIS
مقدمه
1-8 سیستم‌های مختصات متناسب با کشور ایران
2-8 خطای سیستم مختصات در اضافه کردن لایه جدید
3-8 زمین مرجع‌سازی
4-8 نمایش مقیاس
5-8 محاسبه مساحت و فاصله
6-8 بررسی سیستم‌های تصویر مورد استفاده در ایران
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS
نویسنده
مترجمعباس علیمحمدی، وحید احمدی
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات237
زبانفارسی
شابک978-622-218-363-9
موضوع کتابکتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS

برای دریافت کتاب شناخت و کاربرد عملی سیستم مختصات در GIS و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.