معرفی و دانلود کتاب ترغیب

عکس جلد کتاب ترغیب
قیمت:
۱۱۵۰۰۰ ۸۰,۵۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترغیب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترغیب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترغیب

آن الیوت دوست دارد با مردی که عاشق اوست ازدواج کند؛ اما موانع زیادی سر راه او ظاهر می‌شوند که یکی از آن‌ها، مخالفت‌های یک نامادری سخت‌گیر به نام لیدی راسل است. جین آستن در کتاب ترغیب، داستان عشق آن الیوت جوان و کاپیتان فردریک ونت‌ورث را تعریف می‌کند که سال‌ها عاشق یکدیگر هستند؛ اما به خاطر عقیده‌ی لیدی راسل مبنی بر اینکه یک دختر نباید در سنین کم که آسیب‌پذیر است، عاشق مردی از طبقه‌ی پایین‌تر شود، به یکدیگر نرسیده‌اند.

درباره‌ی کتاب ترغیب

«سر والتر الیوت از کلینچ‌هال در سامرست‌شایر مردی بود که امکان نداشت فقط برای سرگرمی کتاب به دست بگیرد جز کتاب شرح حال بارون‌ها و بارونس‌ها. این کتاب اوقات بیکاری‌اش را پُر می‌کرد و دلخوشی ساعات غم‌بارش بود.» این‌ها کلمات آغازین رمان کلاسیک و عاشقانه‌ی ترغیب (Persuasion) نوشته‌ی جین آستن (Jane Austen) است. رمانی که همانند اغلب آثار این نویسنده، به مسئله‌ی عشق در میان افراد خانواده‌های ثروتمند جامعه می‌پردازد.

جین آستن به جای اینکه مانند رمان‌های «اما» یا «منسفیلد پارک» از نام یک شخص یا یک مکان، برای عنوان آخرین رمان تکمیل‌شده‌ی خود استفاده کند، از کلمه‌ی انتزاعی ترغیب بهره می‌گیرد. این کار به او اجازه می‌دهد تا یک مفهوم را مورد واکاوی قرار دهد. هارولد بلوم (منتقد مشهور آمریکایی) اعتقاد دارد که «کلمه‌ی ترغیب از زبان لاتین قدیم به معنای نصیحت یا تشویق گرفته شده و به‌منظور توصیه به انجام یا عدم انجام یک عمل خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

معرفی و دانلود کتاب ترغیب

در جریان مطالعه‌ی کتاب ترغیب، بار دیگر شخصیت‌پردازی درخشان این نویسنده‌ی بریتانیایی ما را شگفت‌زده می‌کند. به این قسمت از متن توجه کنید: «شخصیت سِر والتر، سراسر فخر و غرور بود، فخر به خودش و موقعیتش. در جوانی بی‌نهایت خوش‌سیما بود و در پنجاه‌وچهارسالگی همچنان مردی خوش‌قیافه. کمتر زنی پیدا می‌شد که به اندازه‌ی سر والتر از ظاهر خود راضی باشد.» همین بخش کوچک از این رمان کلاسیک، نگاه موشکافانه‌ و روان‌شناسانه‌ی جین آستن در رمان را به تصویر می‌کشد.

نقش نامادری یا مادرخوانده در این کتاب بسیار پررنگ است. قهرمان اصلی این رمان یک دختر نوزده‌ساله به نام آن الیوت است. او عاشق یک جوان نظامی می‌شود؛ اما مشکلات زیادی سر راه او سبز می‌شود؛ مخصوصاً لیدی راسل، نامادری‌اش که آن را ترغیب می‌کند تا با این جوان ازدواج نکند. باز هم با یک دختر اصل‌ونسب‌دار، باهوش و زیبا طرف هستیم که درگیر عشق می‌شود. از آن دسته زنان جوانی که نقطه‌ی کانونی کارهای جین آستن هستند.

پیرنگ اصلی کتاب ترغیب، هفت سال پس از شکست نامزدی آن الیوت با فردریک ونت‌ورث آغاز می‌شود. آن الیوت که به‌تازگی نوزده‌ساله شده و به عشق مردی جوان مبتلا گشته، پیشنهاد ازدواج او -که در آن زمان یک افسر جوان و بی‌نظیر نیروی دریایی است- را می‌پذیرد. علاوه بر این، لیدی راسل که آن، او را پس از مرگ مادر اصلی‌اش، مادر دوم خود می‌داند، این رابطه را برای دختری جوان، یک بی‌احتیاطی جدی می‌بیند و آن را متقاعد می‌کند که این نامزدی را به‌هم بزند. سر والتر، الیزابت و لیدی راسل، تنها اعضای خانواده هستند که از نامزدی کوتاه آن اطلاع دارند.

حالا پس از هفت‌سال، آن می‌تواند با هر کسی که می‌خواهد ازدواج کند. زیرا دیگر جوان و خام نیست. اما مسئله این‌جاست که او علاقه‌ی زیادی به وفاداری دارد و می‌خواهد با مردی باشد که سال‌ها عاشق او بماند و با تمام وجود به عشق خود وفادار باشد. در این میان آن الیوت که کاراکتر محوری کتاب ترغیب، نوشته‌ی جین آستن است متوجه می‌شود که ونت‌ورث هنوز او را به خاطر پایان دادن به نامزدی‌شان نبخشیده است.

معرفی و دانلود کتاب ترغیب

همان‌طور که متوجه شدید دو شخصیت اصلی این رمان، آن الیوت و فردریک ونت‌ورث هستند و محور داستان، عشق آشتین میان آن‌ها که در سال‌های خامی و پختگی شعله‌ور باقی می‌ماند. اما جین آستن، مثل همیشه، در رمان ترغیب نیز به مسئله‌‌های خانواده، طبقات اجتماعی، زندگی روزمره، وفاداری، اخلاقیات و تحصیلات زنان در کنار ماجرای اصلی می‌پردازد.

البته در کنار همه‌ی این مسائلی که هم‌زمان در بطن داستان جین آستن به چشم می‌خورند، جیلیان بیر، محقق ادبی بریتانیایی، ثابت می‌کند که او، نگرانی‌های عمیقی در مورد سطوح و کاربردهای «ترغیب» یا «اقناع» در جامعه داشت؛ به‌ویژه فشارها و انتخاب‌هایی که به زنان جوان آن روزگار تحمیل می‌شد. این کتاب بی‌نظیر توسط ثمین نبی پور به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر افق در قالب یکی از عناوین مجموعه‌ی «عاشقانه‌های کلاسیک» به انتشار رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب ترغیب

  • رمان ترغیب، آسیب‌شناسی زندگی روزمره است. (جان ویلتشایر)
  • این داستان، درباه‌ی غرق‌شدن در کتاب است. (ادلا پینچ)
  • ترغیب، مانند تمام رمان‌های جین آستن، اساساً یک داستان عاشقانه‌ی ساده است. (جیمز ریگبی کوتس)
  • رمان ترغیب به بدبینی افراطی توجه می‌کند. (جولیا پرویت براون)

اقتباس‌های سینمایی و تئاتری از کتاب ترغیب

  • آدریان شرگولد (Adrian Shergold) در سال 2007 اقتباسی سینمایی از این کتاب با عنوان ترغیب (Persuasion) و بازی سالی هاوکینز ساخت.
  • کری کرک‌نل (Carrie Cracknell) نیز در سال 2022 اقتباسی سینمایی از این رمان با همین عنوان ساخت که با هنرنمایی داکوتا جانسون بر پرده‌های سینما اکران شد.
  • جنیفر لی بلنک (Jennifer Le Blanc) در سال 2013 اقتباسی تئاتری از این کتاب به اسم ترغیب (Persuasion) را بر صحنه برد که جوایز زیادی را از آن خود ساخت.

کتاب ترغیب برای چه کسانی مناسب است؟

رمان کلاسیک و عاشقانه‌ی ترغیب برای علاقه‌مندان به کارهای کلاسیک، عاشقانه و انتقادی مناسب است. اگر می‌خواهید با زندگی روزمره در انگلستان قرن نوزدهم آشنا شوید، از خواندن این کتاب به قلم جین آستن غافل نشوید.

در بخشی از کتاب ترغیب می‌خوانیم

تصورش را بکنید! آن الیوت، با آن‌همه ادعای اصل‌ونسب و زیبایی و هوش، زندگی‌اش را در نوزده‌سالگی به نابودی بکشد! در نوزده‌سالگی تن به نامزدی با مردی جوان بدهد که جز خودش هیچ بنی‌بشری ضامنش نمی‌شد و هیچ امیدی به ثروت‌اندوزی‌اش نبود. تنها فرصتش شغلی نامشخص بود و هیچ ارتباط و آشنای بانفوذی هم نداشت که پیشرفت او را در شغلش، به‌اندازه پیشرفت پدرش در شغل کشیشی، تضمین کند. چنین ازدواجی بی‌تردید ظلم در حق این دختر بود. آن الیوتِ جوان، نه‌چندان شناخته‌شده در اجتماع، توسط یک غریبه بی‌کس‌وکار و بی‌مال‌ومنال دزدیده شود! آن الیوت به شرایطی چنان خفت‌بار، اضطراب‌آور و حقیرانه تن در‌دهد که تمام شور جوانی‌اش را نابود کند! نه، به‌هیچ‌وجه نباید چنین می‌شد، حتی اگر به قیمت دخالتی محبت‌آمیز باشد یا دخالت دوستی که عشقی مادرانه به آن داشت و حق مادری به گردنش. باید هر‌طور‌شده جلوی این ازدواج را می‌گرفتند.

کاپیتان ونت‌ورث آه در بساط نداشت. در حرفه‌اش خوش‌اقبال بود. البته کل درآمدش را آزادانه خرج کرده و چیزی پس‌انداز نکرده بود، اما خودش مطمئن بود که خیلی زود ثروتی به هم می‌زند - او سرشار از نیروی حیات و غیرت کار بود. می‌دانست به‌زودی یک کشتی به او می‌سپارند، عازم مأموریتی می‌شود و در پایگاهی جای می‌گیرد و این تمام چیزی بود که او همیشه می‌خواست. بخت همیشه با او یار بوده و می‌دانست که از این به بعد هم یارش خواهد بود. این اعتماد‌به‌ نفس، با چنان قدرت و حرارتی، به همراه خردی فریبنده و اثرگذار حتماً برای آن کافی بود؛ لِیدی راسل اما طوری دیگر به این‌ها می‌نگریست. طبع آتشین جناب کاپیتان و ذهن نترسش تأثیری کاملاً متفاوت بر این خانم داشت. لِیدی راسل در این مرد چیزی جز تشدید رفتاری شیطانی نمی‌دید. او معتقد بود که تمام این‌ها باعث می‌شد این آقا شخصیتی خطرناک داشته باشد. این مرد فوق‌العاده بود، بسیار سرسخت.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترغیب
نویسنده
مترجمثمین نبی پور
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات464
زبانفارسی
شابک978-622-332-027-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۵۰۰۰ ۸۰,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترغیب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ترغیب

برای دریافت کتاب ترغیب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.