معرفی و دانلود کتاب هفت سال در تبت: همراه با دیباچه‌ی دالای لاما

عکس جلد کتاب هفت سال در تبت: همراه با دیباچه‌ی دالای لاما
قیمت:
۲۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هفت سال در تبت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هفت سال در تبت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هفت سال در تبت: همراه با دیباچه‌ی دالای لاما

خواندن سفرنامه‌ها برای تمامی مخاطبین لذت‌بخش است. این‌گونه کتاب‌ها از زبانی مستند بهره می‌گیرند و طرفداران بسیاری دارند. کتاب هفت سال در تبت نوشته‌ی هاینریش هارر سفرنامه‌ای خواندنی و پرحادثه است که چیزی از یک رمان جذاب کم ندارد. این کتاب توسط دالایی‌لاما رهبر بودائیان تبت ستایش شده است.

درباره‌ی کتاب هفت سال در تبت

امروزه با گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی و پیشرفت رسانه‌های گروهی، کتاب‌های سفرنامه و زندگینامه طرفداران بسیاری یافته‌اند. چرا که فرم روایی این کتاب‌ها شکلی واقعی دارند و مبتنی بر سرگذشت انسان‌های حقیقی هستند. کتاب هفت سال در تبت (Seven Years in Tibet) مربوط به خاطرات هاینریش هارر (Heinrich Harrer) است که هفت سال در تبت زندگی می‌کند و اتفاقات مختلفی را تجربه می‌کند. او کوهنوردی ماجراجو است و برای سفر به شهرها و مناطق مختلف با افراد زیادی برخورد می‌کند.

هاینریش هارر داستان کتاب هفت سال در تبت را از سال 1939 آغاز می‌کند. درست دو روز قبل از اینکه انگلیس علیه آلمان اعلام جنگ کند. او به‌همراه دوستان کوهنوردش در کراچی هستند و شناسایی و مسیریابی برای صعود به هیمالیا را انجام داده‌اند. آن‌ها در انتظار رسیدن کشتی برای عزیمت به اروپا هستند و به‌تازگی باخبر شده‌اند که جنگ جهانی دوم در آستانه‌ی شکل‌گیری است. بدیهی است که در این وضعیت خاص، حضور چند کوهنورد ناشناس و خارجی در کشوری آسیایی مشکوک جلوه می‌کند. گروه کوهنورد به‌دنبال راه فراری هستند تا به دست پلیس مخفی کراچی بازداشت نشوند.

در ادامه‌ی ماجرای عجیبی که برای نویسنده‌ی کتاب هفت سال در تبت می‌افتد، تیم کوهنوردی که متوجه بسته بودن راه فرار از طریق دریا شده‌اند تصمیم می‌گیرند از ایران عبور کنند، اما چیزی نمی‌گذرد که توسط چند سرباز هندی دستگیر می‌شوند. کوهنوردان بازداشت شده و به منطقه‌ای محافظت‌شده منتقل می‌شوند. هاینریش هارر در این کتاب تمامی وقایعی را که پیش از شروع جهانی دوم برای او و همراهانش اتفاق می‌افتد، با شرح جزئیاتی به یادماندنی تعریف می‌کند. او در وضعیتی سیاه گرفتار شده و وقتی کوه‌های هیمالیا را با زندانی تاریک و دل‌گیر مقایسه می‌کند، لحن کتاب با افسوس همراه می‌شود. سپس کوه‌نوردان تصمیم می‌گیرند راه آزادی را جستجو کنند و از مخمصه نجات یابند.

اگرچه کتاب هفت سال در تبت به‌عنوان سفرنامه‌ای جذاب شناخته شده است، اما هاینریش هارر علاوه‌بر توصیف خاطرات خود در تبت، وقایع تاریخی بسیار مهمی را بازگو می‌کند. به‌همین‌دلیل در این کتاب اطلاعات مستند مفیدی نیز به چشم می‌خورد که ارزش مطالعه را دوچندان می‌کند. از جمله ویژگی‌های دیگر این کتاب لحن صادقانه‌ی نویسنده است. او با توجه به اینکه تجربه‌ی نگارش داستان و یا مطالب نظری را نداشته است، تلاش می‌کند خاطرات خود را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کند.

حضور هاینریش هارر و همراهانش در تبت و در پی آن، نگارش کتاب هفت سال در تبت باعث معرفی سرزمینی می‌شود که تا پیش از این چندان مورد توجه نبوده است. این موضوع ستایش برخی از مورخین و حتی رهبر بودائیان تبت را نیز برانگیخته و باعث شده که این کتاب ارزشی فراتر از زندگینامه و سفرنامه را پیدا کند. بدیهی است که سفر نویسنده به تب با خطرات زیادی همراه بوده و شاید او به‌هیچ‌وجه تصور نوشتن کتابی اینچنین را نداشته است، اما لذت مطالعه‌ی این کتاب مثل خواندن یک رمان سرگرم‌کننده است و غافلگیری‌های بسیاری در روایت آن وجود دارد. در فصل‌های پایانی این کتاب ویژگی‌های دالایی‌لاما رهبر بودائیان تبت نیز بازگو می‌شود و در واقع نوعی چهره‌نگاری از یک شخصیت معنوی نیز در این کتاب دیده می‌شود.

کتاب هفت سال در تبت نوشته‌ی هاینریش هارر با ترجمه‌ی غزال هشمت منش توسط انتشارات افراز منتشر شده است.

نکوداشت‌های کتاب هفت سال در تبت

  • داستانی غیرمنتظره و یکی از بهترین‌ سفرنامه‌هایی که تابه‌حال خوانده‌ایم. (New York Times Book Review)
  • ابتدا با شرح سفری عجیب از کوه‌ها و ارتفاعات به زمین‌ها و کوچه‌های تنگ‌وتاریک و سپس با جزئیات دقیق و توصیف‌های دلنشین از سفری به تبت مواجه می‌شویم. (Atlantic Monthly)

اقتباس سینمایی از کتاب هفت سال در تبت

از این کتاب فیلمی سینمایی به کارگردانی ژان ژاک آنو با بازی برد پیت در سال 1997 اقتباس شده است.

کتاب هفت سال در تبت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب‌های سفرنامه و زندگی‌نامه مناسب است. همچنین خوانندگانی که به تاریخ سرزمین تبت و آشنایی با فرهنگ این منطقه علاقه‌مند هستند می‌توانند از مطالب این کتاب بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب هفت سال در تبت: همراه با دیباچه‌ی دالای لاما می‌خوانیم

در اوتارکاشی، شهر معبدی که در فرار قبلی‌ام درباره‌ی آن گفته بودم، به‌خاطر نجات جانم مجبور بودم بدوم. تنها از یک خانه گذشته بودم که دو مرد بیرون آمدند و شروع به تعقیب من کردند. بی‌محابا به‌سمت زمین‌های کشاورزی رفتم و از گذشتن از گنگ صرف‌نظر کردم و خود را بین دو تخته‌سنگ بزرگ مخفی کردم. تمام این‌ها را با آرامش انجام دادم و واضح بود که از دست کسانی که مرا تعقیب می‌کردند گریخته بودم، اما بعد از گذشت زمان نسبتاً طولانی جرأت کردم که در شبی مهتابی بیرون بزنم. برایم لذت‌بخش بود که در این مرحله از سفر در مسیر آشنایی سفر می‌کردم و خوشحالی از پیشروی سریعم باعث می‌شد سنگینی باری را که حمل می‌کردم حس نکنم. پاهایم واقعاً درد می‌کرد اما به‌نظرم می‌رسید که در خلال استراحت روزانه دوباره بهبود پیدا خواهند کرد. اغلب با فراغ بال ده ساعت می‌خوابیدم.

بالاخره پس از طی مسیری طولانی به خانه‌ی روستایی دوست هندی‌ام رسیدم که در سال قبل پول و لوازمم را به او سپرده بودم. در آن موقع ماه می بود و قرار ما این بود که او هر ساعتی در شب و در هر روزی از این ماه منتظر من باشد. من آگاهانه مستقیماً به داخل خانه نرفتم و قبل از انجام هر کاری کوله‌پشتی‌ام را مخفی کردم، چون امکان خیانت هم وجود داشت.

ماه به‌طور کامل روی خانه‌ی روستایی می‌درخشید. من خود را در تاریکی اصطبل مخفی کردم و به‌آرامی دوبار اسم دوستم را صدا زدم. در به‌شدت باز شد و دوستم دستپاچه بیرون آمد. خودش را روی زمین انداخت و پاهای مرا بوسید. اشک‌های شوق از گونه‌هایش سرازیر بود. او مرا به اتاقی راهنمایی کرد که جدا از خانه بود و کلید بزرگی به درش آویزان بود. در آن‌جا مشعلی از چوب کاج روشن کرد و در صندوقچه‌ای چوبی را باز کرد. درون صندوقچه تمامی وسایل من بودند که به‌دقت در کیف‌های نخی بسته‌بندی‌شان کرده بود. از صمیم قلب صداقت او را احساس می‌کردم، بسته‌ها را باز کرده و جایزه‌ای به او دادم. حتماً می‌توانید تجسم کنید که چقدر از غذایی که برایم تدارک دیده بود، لذت بردم.

فهرست مطالب کتاب

دیباچه
پیش‌گفتار
تشکر و قدردانی مترجم
فصل اول: بازداشت
فصل دوم: فرار
فصل سوم: به‌سوی تبت
فصل چهارم: روستای شادی
فصل پنجم: در مسیر حرکت
فصل ششم: بدترین قسمت راه‌پیمایی
فصل هفتم: شهر ممنوعه
فصل هشتم: آب‌های آرام
فصل نهم: پناه گرفتن
فصل دهم: زندگی در لهاسا _ قسمت اول
فصل یازدهم: زندگی در لهاسا _ قسمت دوم
فصل دوازدهم: تلاش برای کودتا
فصل سیزدهم: حق‌الزحمه‌های دولت
فصل چهاردهم: تبت برای دردسر آماده می‌شود
فصل پانزدهم: معلم دالای‌لاما
فصل شانزدهم: حمله به تبت
فصل هفدهم: تبت را ترک می‌کنم
از طرف دفتر دیوان تبت
به دوستم هانریش هارر
سخن آخر: سال 1996
سفر/ تاریخ و حالا یک سینمای بزرگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هفت سال در تبت: همراه با دیباچه‌ی دالای لاما
نویسنده
مترجمغزال حشمت منش
ناشر چاپیانتشارات افراز
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات368
زبانفارسی
شابک978-964-243-911-9
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه، کتاب‌های خاطرات
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هفت سال در تبت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هفت سال در تبت

برای دریافت کتاب هفت سال در تبت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.