معرفی و دانلود کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC

برای دانلود قانونی کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC

کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC اثر مشترک ولی اله رفیعی، مسعود شاکری و حسن بهنیه ما را با اجزا و عملکرد گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای آشنا می‌کند و همچنین نحوه‌ی عیب‌یابی و سرویس‌های مربوط به این نوع گیربکس را به زبانی ساده و کاربردی آموزش می‌دهد.

درباره‌ی کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC

اگر بخواهیم از تاریخ ساخت گیربکس اتوماتیک بگوییم، باید به سال 1937 اشاره کنیم که شرکت جنرال موتورز برای اولین بار از جعبه‌دنده‌های نیمه‌خودکار رونمایی کرد و آن را «جعبه دنده‌ی خودکار ایمنی» نام گذاشت. در این سیستم انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده می‌شد و همچنین چهار دنده‌ی رو به جلو از مجموعه‌ی چرخ‌دنده‌ی سیاره‌ای جنرال موتورز در آن تعبیه شده بود. کادیلاک (Cadillac) و اولدزموبیل (Oldsmobile) در اواخر دهه‌ی 30 میلادی از جعبه دنده‌ی ATS استفاده می‌کردند، البته بیوک (Buick) نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده‌ی ATS بهره می‌برد. جعبه‌دنده‌ی خودکار ایمنی طول عمر زیادی نداشت و مشتریان این خودروها باور نداشتند که این جعبه‌دنده باعث می‌شود رانندگی بهتر و لذت‌بخش‎‌تر بشود. سال 1941 جعبه دنده‌ی هیدراماتیک از ویژگی‌های محبوب خودروهایی بود که مشتریانی که می‌خواستند از کلاچ استفاده نکنند، مجذوب آن شده بودند. بر خلاف جعبه ‌دنده‌های خودکار امروزی، حالت پارک در این جعبه دنده وجود نداشت. در عوض هنگامی که راننده، گیربکس را در حالت دنده عقب قرار می‌داد و موتور را خاموش می‌کرد، این اقدام مانع حرکت خودرو می‌شد. بعد از اینکه این سیستم انتقال قدرت به موفقیت چشمگیری رسید، به‌شکلی گسترده تولید شد و با هدف تجاری‌سازی پیش رفت.

تا وقتی که کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC را نخوانده‌ باشیم، متأسفانه فهمیدن اینکه کدام‌یک از تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک، دانش و تجربه‌ی مورد نیاز جهت تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی ما را دارند، کار بسیار دشواری است. ولی اله رفیعی، مسعود شاکری و حسن بهنیه معتقدند نکته‌ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که تعمیر گیربکس اتوماتیک کاری تخصصی بوده و سپردن آن به مکانیک ساده اشتباه است، چراکه در بسیاری از موارد باعث می‌شود ما دوبار برای تعمیرات گیربکس خود هزینه کنیم. نکته‌ی قابل توجه دیگری که در کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC می‌آموزیم این است که فرق زیادی بین تعمیرکار گیربکس اتوماتیک و تعویض‌کار گیربکس اتوماتیک وجود دارد و بسیاری از قطعات گیربکس قابل تعمیر است که متأسفانه بسیاری از افراد به‌علت نداشتن تجربه و تخصص کافی، آن را تعویض می‌کنند.

ولی اله رفیعی، مسعود شاکری و حسن بهنیه در کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC ما را با اجزا و بخش‌های مختلف گیربکس اتوماتیک آشنا و کمک می‌کنند که عیوب این سرویس را تشخیص دهیم و آن‌ها را رفع کنیم.

کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای توسط موسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ شده است.

کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC مناسب چه کسانی است؟

افراد علاقه‌مند به خودرو و مکانیک خودرو می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند. همچنین تعمیرکاران تخصصی خودرو نیز نکات ارزنده‌ای از این کتاب فرا می‌گیرند.

در بخشی از کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC می‌خوانیم

مجموعه چرخدنده سیاره‌ای که به آن مجموعه‌ی خورشیدی نیز می‌گویند، بخش اصلی اجزای مکانیکی یک گیربکس اتوماتیک را تشکیل می‌دهد. ازاین‌رو، برای فهم چگونگی ایجاد نسبت دنده‌های مختلف در گیربکس اتوماتیک، درک نحوه‌ی کارکرد این مجموعه بسیار مهم و ضروری است.

1) دنده‌ی خورشیدی: دارای دندانه‌های خارجی بوده و در وسط مجموعه‌ی خورشیدی قرار گرفته است. به‌طوری که دیگر اعضای مجموعه، حول آن دوران می‌کنند. خورشیدی به صورت دائمی با پینیون‌ها درگیر است.

2) دنده‌ی رینگی: رینگی دارای دندانه‌های داخلی بوده و به صورت دائمی از بیرون با پینیون‌ها درگیر است. با توجه کردن به شکل ملاحظه می‌شود، این عضو کل مجموعه‌ی خورشیدی را احاطه کرده است.

3) قفسه و پینیون‌ها: قفسه یا حامل سیاره‌ای، یک قاب یا بدنه است که می‌تواند از آلومینیوم یا صفحه‌ی فولادی ساخته شود. روی قفسه محورهایی قرار گرفته که پینیون‌ها روی آن‌ها سوار می‌شوند. پینیون‌ها از سمت داخل قفسه با خورشیدی و از سمت بیرون قفسه با رینگی درگیر هستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مقدمه مؤلفین
فصل 1: مفاهیم پایه
مقدمه
انواع گیربکس اتوماتیک
بخش‌های مختلف گیربکس اتوماتیک
مبدل گشتاور
بخش مکانیکی
مجموعه دنده سیاره‌ای
کلاچ‌ها و ترمزها
بخش هیدرولیکی
بخش الکترونیکی
اهرم تعویض دنده گیربکس اتوماتیک
فصل 2: معرفی گیربکس
معرفی
تفاوت گیربکس HIVEC چهارسرعته و پنج‌سرعته
جدول اعضای عملکردی و شماتیک مدار مکانیکی
مسیر انتقال توان (دور و گشتاور) در هر دنده
سیستم کنترل الکترونیکی
سنسور دمای روغن
نحوه تست سنسور دمای روغن
سنسور سرعت شفت ورودی و خروجی
سوئیچ موقعیت دنده
نحوه تست سوئیچ موقعیت دنده
نحوه تنظیم سوئیچ موقعیت دنده
نحوه بررسی و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
1- بررسی سطح روغن
2- تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
رله اصلی AT
تست فشار روغن
ساعت گیربکس
1- شیر دستی
2- شیر تنظیم فشار
3- شیر کنترل دمپر کلاچ
شیر کنترل فشار مبدل گشتاور
شیر تعویض
1- کاهش فشار در دنده‌های بالا
2- قطع فشار هیدرولیک ترمز LR در حالت اضطراری
شیر ایمنی FAILSAFE VALVE A) A)
شیر ایمنی FAILSAFE VALVE B) B)
شیر ایمنی FAILSAFE VALVE C) C)
کنترل فشار و شیربرقی‌ها
درگیر شدن کلاچ و ترمز
آزاد شدن کلاچ و ترمز
فصل 3: باز و بست گیربکس
پیاده کردن گیربکس از روی خودرو
مراحل باز کردن گیربکس و تشریح نکات تعمیراتی
تشریح قطعات گیربکس
مجموعه سرووی باند
مجموعه کلاچ OD و REV
مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای
مجموعه کلاچ UD
مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای مستقیم
مجموعه کلاچ مستقیم
پیستون کلاچ ND2
مجموعه پمپ روغن
مجموعه دیفرانسیل
تشریح ساعت گیربکس
مونتاژ گیربکس پس از رفع عیب
کدهای خطا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC
نویسنده، ،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات161
زبانفارسی
شابک978-622-218-565-7
موضوع کتابکتاب‌های خودرو
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC

برای دریافت کتاب فناوری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 4 و 5 سرعته کیا و هیوندای HIVEC و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.