معرفی و دانلود کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات: منبعی برای کاهش خطرات مخاطرات طبیعی

عکس جلد کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات: منبعی برای کاهش خطرات مخاطرات طبیعی
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات: منبعی برای کاهش خطرات مخاطرات طبیعی

کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات که توسط سازمان مدیریت بحران فدرال ایالات متحده جمع‌آوری شده است، بیش از بیست تا از مهم‌ترین بلایای طبیعی را که مشکلات بسیاری برای جوامع به وجود می‌آورند، معرفی می‌کند و سپس اقدامات کاهشی مختلفی که خطرات این بلایا را به حداقل می‌رساند، پیشنهاد می‌دهد. این اقدامات در حوزه‌های گوناگون، از برنامه‌ریزی تا مقاوم‌سازی زیرساختی و راهبردهای آموزشی متنوع است.

درباره‌ی کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات

بلایای طبیعی به وقوع رویدادهای غیرمنتظره و مخرب در طبیعت اطلاق می‌شود که تأثیرات منفی شدیدی بر زندگی انسان‌ها، محیط زیست و زیرساخت‌ها دارند. زلزله، طوفان، خشکسالی، سیل، رانش زمین، سونامی، گرمای شدید، سرمای شدید و... تعدادی از این بلایای طبیعی است. پیش‌بینی بیشتر این بلایا، با وجود پیشرفت‌های زیاد علمی، هنوز امکان‌پذیر نیست. به علاوه، پیش‌بینی بلایای طبیعی، اگر همراه با اقدامات متعدد زیرساختی نباشد، خطرات این بلایا را کاهش چندانی نمی‌دهد. به همین دلیل است که بررسی ایده‌های متعدد مقابله با خطرات بالقوه‌ی بلایای طبیعی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر جامعه‌ای باید انجام دهد. سازمان مدیریت بحران فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا، کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات (Mitigation ideas: a resource for reducing risk to natural hazards) را به همین دلیل تدوین کرده است.

کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات شامل هجده بخش است که در هفده فصل آن، هفده خطر و بلای طبیعی معرفی شده است و سپس راهکارها و اقدامات کاهشی برای مقابله با آن بلای خاص مورد بررسی قرار گرفته. اقدامات کاهشی، شامل اقداماتی است که موجب کاهش یا حذف خطرات بلندمدت ناشی از بلایای طبیعی می‌شود و با آمادگی برای بلایای طبیعی فرق دارد، چرا که آمادگی به معنای اقداماتی است که برای بهبود واکنش اضطراری و عملیاتی به خطرات طبیعی انجام می‌شود. مثلا تهیه‌ی هلی‌کوپتر برای تیم نجات، برای آمادگی در زمان زلزله، سیل و... انجام می‌شود، اما تدوین قوانینی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های نوساز نسبت به زلزله و سیل از اقدامات کاهشی است.

در هر فصل کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات، پس از معرفی هر بلای طبیعی، اقدامات کاهشی در چهار زیرشاخه ارائه می‌شود. برنامه‌ریزی و مقررات محلی، پروژه‌های ساختاری و زیربنایی، حفاظت از سیستم‌های طبیعی، برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی، چهار دسته‌ای است که اقدامات کاهشی پیشنهادی در آن جای می‌گیرند. در فصل آخر کتاب نیز، خطرات متنوع دیگر معرفی می‌شوند و درباره‌ی اقدامات پیشنهادی برای مقابله با آن‌ها بحث می‌شود.

کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات کاملا به صورت خلاصه و طبقه‌بندی شده ارائه شده است و جداول متعدد این سند، به مطالعه‌ی سریع و یافتن نکته‌ی مورد نظر در کمترین زمان ممکن کمک می‌کند. ترجمه‌ی کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات را دکتر مهدی برنافر بر عهده داشته و انتشارات شهرسازی این کتاب را به چاپ رسانده است.

کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات مناسب چه کسانی است؟

کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات برای مدیران و برنامه‌ریزان کشور در سطوح خرد و کلان کاربردی است. همین‌طور این کتاب می‌تواند برای دانشجویان رشته‌هایی مانند شهرسازی، عمران، مدیریت بحران، محیط زیست و... نیز منبعی خواندنی باشد.

در بخشی از کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات: منبعی برای کاهش خطرات مخاطرات طبیعی می‌خوانیم

هدف این سند ارائه منبعی برای جوامع است تا بتوانند از آن برای شناسایی و ارزیابی طیف وسیعی از اقدامات بالقوه مربوط به کاهش خطرات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی استفاده کنند.

تمرکز این سند، بر اقدامات کاهشی است که شامل اقداماتی می‌گردد که برای کاهش یا حذف خطرات بلندمدت ناشی از سوانح انجام می‌شود. اقدامات کاهشی با آمادگی که شامل اقداماتی است که برای بهبود واکنش اضطراری یا آمادگی عملیاتی انجام می‌شود، متفاوت است.

نمونه‌هایی از اقدامات کاهشی عبارتند از: برنامه‌ریزی و منطقه‌بندی، حفاظت از دشت‌های سیلابی، تملک و جابه‌جایی دارایی‌ها، پروژه‌های اطلاع‌‍رسانی عمومی.

نمونه هایی از اقدامات آمادگی عبارتند از: نصب سیستم‌های هشدار وقوع بلایا، خرید تجهیزات ارتباطات رادیویی، انجام آموزش واکنش اضطراری.

اقدامات کاهشی پیشنهادی در چهار حوزه خلاصه می‌شوند: (1) برنامه‌ریزی و مقررات محلی (2) پروژه‌های ساختاری و زیرساختی (4) حفاظت از سیستم‌های طبیعی (4) برنامه‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی. علاوه‌بر این نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی که می‌توانند برای انجام اهداف کاهشی استفاده شوند و منابعی که توسط فما در این حوزه منتشر شده نیز، معرفی شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: معرفی
فصل 2: خشکسالی
فصل 3: زلزله
فصل 4: فرسایش
فصل 5: دمای شدید
فصل 6: سیل
فصل 7: تگرگ
فصل 8: رانش زمین
فصل 9: رعد و برق
فصل 10: افزایش سطح آب دریا
فصل 11: باد شدید
فصل 12: آب و هوای سخت زمستانی
فصل 13: موج طوفان
فصل 14: فرونشست
فصل 15: گردباد
فصل 16: سونامی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات: منبعی برای کاهش خطرات مخاطرات طبیعی
نویسنده
مترجممهدی برنافر
ناشر چاپیانتشارات شهرسازی
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-8058-09-2
موضوع کتابکتاب‌های ایمنی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات

برای دریافت کتاب ایده‌هایی برای کاهش خطرات و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.