معرفی و دانلود کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه: برای کودکان 9 تا 12 سال

عکس جلد کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه: برای کودکان 9 تا 12 سال
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه: برای کودکان 9 تا 12 سال

کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه از کاترین دیلامین و جیل اسپرینگ، با این هدف تالیف شده که بتوان با استفاده از آن، مهارت‌هایی ضروری را به کودکان 9 تا 12 ساله آموزش داد تا اطلاعات متناقضی را که به صورت روزمره با آن روبه‌رو هستند، به چالش بکشند.

درباره‌ی کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه

با توجه به سبک زندگی امروزی، کودکان همواره در معرض موج عظیمی از اطلاعات در زمینه‌های گوناگون هستند که می‌توانند در زندگی آن‌ها و آینده‌ و شخصیتی که درونشان در حال شکل‌گیری است، تاثیرگذار باشند. این اطلاعات ممکن است گمراه‌کننده به نظر برسند و حتی تا حدودی نادرست باشند و باعث ایجاد سوگیری‌های غلط و به‌وجودآمدن عقاید عجیب و غیرمنطقی شوند.

از همین رو نیاز است تا کودکان از سنین پایین، تحت آموزش‌هایی برای تفکر نقادانه قرار گیرند تا با دید دقیق‌تری به مسائل بنگرند، توانایی تحلیل آن‌ها و تشخیص درست و غلط را به دست آورند و بتوانند اطلاعات مختلف را به چالش بکشند. کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه (Teaching critical thinking skills: an introduction for children aged 9-12) از کاترین دیلامین (Catherine Delamine) و جیل اسپرینگ (Jill Spring) یک منبع خوب برای مربیان تفکر انتقادی کودکان است و می‌تواند آن‌ها را در زمینه‌ی پرورش این مهارت در کودکان راهنمایی کند.

نویسنده در این اثر، مراحل مختلف تفکر انتقادی را مطرح کرده و در هر بخش از کتاب، با سطح‌بندی بر اساس آسانی تا دشواری موضوعات مورد بحث، کار آموزش را تسهیل کرده است. در هر سطح از آموزش‌ها، ابتدا متنی ذکر شده که یک موقعیت خاص را برای کودک شرح می‌دهد و جزئیات مختلف آن را بیان می‌کند. در ادامه، با ارائه‌ی سوالات مختلف، ذهن کودک را به چالش کشیده و او را وادار می‌کند تا از دیدگاه‌های مختلف به مسئله بنگرد. کودک می‌بایست آن را تحلیل کرده و در رابطه با آن با دیگر کودکانی که در این آموزش شرکت دارند، بحث کند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارد. بر همین اساس، بهتر است تا استفاده از کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه به صورت همزمان برای چند کودک انجام شود تا نظرات یکدیگر را به چالش بکشند.

استفاده از این اثر برای آموزش تفکر نقادانه به کودکان، باعث می‌شود بتوان با ارتقای توانایی آن‌ها در تحلیل و بررسی موضوعات مختلف، کودکان را برای زندگی بهتر و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر آماده کرد. گفتنی‌ست کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه به کوشش مریم معیرزاده به فارسی برگردانده شده، توسط انتشارات دکسا به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از این راهنمای آموزشی را به مربیان تفکر نقادانه و معلمانی که با کودکان 9 تا 12 سال سر و کار دارند پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه: برای کودکان 9 تا 12 سال می‌خوانیم

هرازگاهی چیزی را می‌خوانید و متوجه می‌شوید که در آن جملاتی وجود دارد که با یکدیگر تناقض دارند. شما باید یاد بگیرید که چگونه جمله‌ای را باور کنید و دلیل باور داشتن به آن‌را بیاموزید. در این‌جا چند متن برای تمرین وجود دارد.

نحوه‌ی کار

از متونی که انتخاب کرده‌اید رونوشت‌هایی در اختیار کودکان قرار دهید. آنان برای مرور، به این رونوشت‌ها نیاز دارند. (در رونوشت‌های کودکان، متون، بدون سؤال‌ها و پاسخ‌های آماده معلم است.). توضیح دهید که در این متون آن‌ها باید گزاره‌ها یا رویدادهایی را بیابند که با یک‌دیگر در تناقض هستند؛ چیزهایی که نمی‌توانند هر دو یا کل آن‌ها درست باشند. متن اول را با صدای بلند بخوانید. ممکن است بخواهید کودکان نیز رونوشت‌ خود را نیز با صدای بلند بخوانند. بررسی کنید که کودکان متن را درک‌ کرده باشند و کلمات ناآشنا را توضیح دهید.

سؤال‌ها را از بچه‌ها بپرسید. توجه داشته باشید که همیشه یک پاسخ صرف و کاملاً درست یا غلط برای یک سؤال وجود ندارد. هر متنی را که تناقض‌های آن مشخص و درباره‌ی آن بحث شد، کنار بگذارید.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه
پیش‌گفتار
مقدمه
چگونه از کتاب استفاده کنیم
چگونه آغاز کنیم
بخش 1: یافتن تناقض‌ها
استفاده از تجربه‌ی زندگی برای فکرکردن نقادانه
سؤال پرسیدن
بخش 2: تحلیل تبلیغات
پیشنهاد جایگزین
ادعاهای چالش‌برانگیز
تشخیص سوگیری
بخش 3: انتخابِ شانسی (لاکی دیپ)
کلاه‌برداری
داستان‌های ترسناک
اخبار جعلی یا نادرست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه: برای کودکان 9 تا 12 سال
نویسنده،
مترجممریم معیرزاده
ناشر چاپیانتشارات دکسا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات182
زبانفارسی
شابک978-622-5571-63-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه

برای دریافت کتاب آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.