معرفی و دانلود کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020

برای دانلود قانونی کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020

هر سازمان برای ادامه‌ی کار خود به سازوکاری جهت تضمین کیفیت نیاز دارد. اگر مکانیسم نظارت کیفی در سازمان‌ها وجود نداشته نباشد، مجوز کار آن‌ها تعلیق می‌شود. کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 نوشته‌ی احسانه نظری و درسا شیرخانلو چگونگی رشد کیفی یک سازمان براساس مدل اروپایی EFQM 2020 را برای مخاطبان شرح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020

حدود دو دهه پیش بود که تبلیغات‌های تلویزیون پر از نام و علامت ایزو 9001 شد. هر کارخانه‌ای برای اینکه به مشتریانش اثبات کند محصول باکیفیتی تولید می‌کند، گواهینامه ایزو را روی محصولاتش چاپ می‌کرد، اما به مرور دریافت گواهینامه‌ی تضمین کیفیت برای سازمان‌ها اجباری شد و شیوه‌ی نظارت بر تولید و سیستم کارخانه‌ها سازوکاری منسجم به خود گرفت. یکی از این شیوه‌ها EFQM 2020 است که در بنیاد تضمین کیفیت اروپا تدوین و به جهان ارائه شد. این مدل هرچند سال یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود و آخرین نسخه‌ی آن هم در سال 2020 منتشر شده است. کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 به خوانندگان خود کمک می‌کند تا واحدهای تجاری یا تولیدی خود را براساس این مدل نظم و ترتیب دهند و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند.

احسانه نظری و درسا شیرخانلو در ابتدای کتاب از انواع کیفیت سخن می‌گویند. مفهوم کیفیت یکی از پربسط‌ترین معانی در سازمان‌هاست و هرکس با دیدگاه خاص خود به آن نگاه می‌کند. شاید برخی از مدیران تصور کنند همین که جنس مواد به کار رفته در محصولات تولیدی‌شان نسبت به گذشته بهتر شده است یعنی به‌طور کامل شایستگی دریافت گواهینامه‌ی استاندارد و تضمین کیفیت را دارند، اما واقعیت چیز دیگری است. در کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 از عوامل گوناگونی به‌عنوان مؤلفه‌های یک سازمان باکیفیت و متعالی نام برده می‌شوند؛ این عوامل عبارت‌اند از: مشتری‌گرایی؛ راهبری و هدایت؛ مشارکت همکاران؛ تفکر فرایندگرا؛ تفکر سیستمی به مدیریت؛ بهبود مستمر؛ تصمیم‌گیری مبتنی بر موضوع؛ ارتباط با تأمین‌کنندگان بر پایه‌ی منافع متقابل. هر سازمان باید بتواند نسبت به مقوله‌ی کیفیت نگاهی سیستماتیک داشته باشد و با چشم‌انداز و برنامه‌ریزی دقیق، اهداف خود را به ثمر رساند.

در کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 تاریخچه‌ی مدل‌های کیفی گوناگون همچون مدل توسعه‌ی تاریخی رویکرد کیفیتی در صنایع آمریکا، مدل مالکوم بادریج و مدل ادوارد دمینگ بازگو شده‌اند. احسانه نظری و درسا شیرخانلو درباره‌ی مفهومی مهم به نام خلق ارزش پایدار نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهند. خلق ارزش پایدار به معنای ایجاد سیستمی با برنامه است که می‌تواند در بلندمدت سازمان را به موفقیت و سود برساند. سازمانی که بتواند این سیستم را ایجاد کند، در روند توسعه و تعالی قرار دارد و می‌تواند در چشم‌اندازی نزدیک، به اهداف درونی و بیرونی خود برسد. تشخیص این نکته که سیستم طراحی‌شده ارزشی پایدار خلق می‌کند یا خیر، بر عهده‌ی ممیزان تضمین کیفیت است که از سوی سازمان استاندارد ایران یا نمایندگی‌های جهانی استاندارد، برای بررسی و تضمین کیفیت به سازمان‌ها اعزام می‌شوند.

کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 به کوشش نشر مؤسسه‌ی فرهنگی هنری دیباگران تهران چاپ شده است.

تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای مدیران سازمان‌ها، مدیران تضمین کیفیت، افرادی که می‌خواهند در دوره‌های ایزو شرکت کنند و در آینده ممیز تضمین کیفیت شوند، مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 می‌خوانیم

تعریف سازمان‌های متعالی

مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای مرتبط را برای کنترل اجرای موفق استراتژی و خط مشی‌های پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارات مشتریانشان، ایجاد و درمورد آن‌ها توافق می‌کنند. یک مجموعه اهداف شفاف برای نتایج کلیدی مبتنی بر نیازها و انتظارات مشتریان همسو با استراتژی‌های اتخاذ شده، تعیین می‌نمایند. حداقل برای یک دوره‌ی سه ساله، نتایج خوبی از مشتریان با روندی مثبت یا پایدار نشان می‌دهند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: الفبای تعالی سازمانی
فصل دوم: معرفی مدل تعالی سازمانی
فصل سوم: معرفی EFQM نسخه 2020
فصل چهارم: مقایسه‌ی نسخه‌های مختلف مدل تعالی سازمانی
فصل پنجم: جایزه‌ی ملی تعالی سازمانی
فصل ششم: ارزیابان جایزه‌ی ملی تعالی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات255
زبانفارسی
شابک978-622-218-387-5
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020

برای دریافت کتاب تعالی سازمانی بر مبنای مدل EFQM 2020 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.