معرفی و دانلود کتاب میان دو سکوت: گفتگو با پیتر بروک

عکس جلد کتاب میان دو سکوت: گفتگو با پیتر بروک
قیمت:
۱۲۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب میان دو سکوت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب میان دو سکوت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب میان دو سکوت: گفتگو با پیتر بروک

کتاب میان دو سکوت، حاصل جلسات پرسش‌وپاسخ و مصاحبه‌هایی است که دیل مافیت با پیتر بروک، کارگردان، طراح صحنه، طراح لباس و آهنگساز تئاتر در دوران معاصر انجام داده. بروک در این اثر به پرسش‌هایی در خصوص اصول زییایی‌شناسی در تئاتر، فلسفه‌ی کاری‌اش، بازیگری، کارگردانی و... پاسخ داده است.

درباره‌ی کتاب میان دو سکوت

آشنایی با سبک کاری، افکار، دیدگاه‌ها و روندی که نام‌آورانِ عرصه‌های مختلف، مثل تئاتر و نمایش، دارند، سبب می‌شود تا ضمن کسب آگاهی و اطلاعات ارزنده‌ای که دیدِ ما را وسعت می‌بخشد، علاقه‌مندی خود را هدفمند و عاقلانه بپرورانیم، تجربه‌های آنان را در کار خود به‌کار گیریم و پیشرفت کنیم. کتاب میان دو سکوت (Between two silences) نوشته‌ی دیل مافیت (Dale Moffitt)، به گفت‌وگوی او با پیتر بروک، کارگردان شهیر فیلم و تئاتر، که اثرگذاری قابل توجهی بر تئاتر معاصر داشته، اختصاص یافته است.

پیتر استفان پل بروک، کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی است که در جریان جشن هنر شیراز در سال 1351 به ایران سفر کرده بود. او هم‌چنین پژوهشگر آثار شکسپیر بوده و تماشای دنیای تئاتر از دریچه‌ی نگاه او، اطلاعاتی عمیق و آموزه‌های ژرفی را در رابطه با هر جزئیاتی که به این هنر نمایشی مرتبط است، به‌دست می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب میان دو سکوت

در این اثر، بررسی مختصری بر فعالیت‌ها و تاثیراتی که پیتر بروک بر تئاتر معاصر گذاشته انجام می‌شود. سپس پرسش‌هایی که طی جلسات گفت‌وگو با دانشجویان بازیگری و فارغ‌التحصیلان، از او پرسیده شده بود، ارائه شده است. دیل مافیت، مجموعه‌ی صحبت‌های پیتر بروک را که روی نوار ضبط شده بود تبدیل به نوشتار کرده و به‌منظور ادای دین به او و بر جای گذاشتن اثری ارزنده و خواندنی برای اهل تئاتر، آن را به کتاب تبدیل کرده است.

در خلال گفت‌وگوهایی که در طول شش جلسه با این کارگردان و طراح به‌نام در عرصه‌ی هنرهای نمایشی صورت گرفته، دیدگاه و نظرات او درباره‌ی تجربه‌ی تئاتر، شوقی که برای شیوه‌های جدیدِ کار کردن داشت و دیگر زمینه‌های مرتبط، پرسیده شده است.

کتاب میان دو سکوت، به مرورِ سلسله‌فعالیت‌های کارنامه‌ی هنری پیتر بروک و ایده‌های اثرگذار او می‌پردازد و سوالات هوشمندانه‌ای را که از او پرسیده شده به‌همراه بخش زیادی از اندیشه‌های او را برای خوانندگان و علاقه‌مندان روشن می‌سازد. نامِ این کتاب نیز برگرفته از نظر پیتر بروک نسبت به مفهوم سکوت است. او سکوت را در دو بخش معنی و تفسیر کرده و به آن نگاه می‌کند؛ اولین نوع سکوت، سکوتیست که مردگان دارند و دومین آن سکوتی است متعالی که بخشی از ارتباط به‌شمار می‌رود.

او هم‌چنین نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این‌که آیا تئاتر همین‌طور که هست خواهند ماند یا خیر، آیا تغییرشکل خواهد داد یا به‌کل فراموش خواهد شد، این‌که مخاطبان تئاتر چه کسانی باید باشند و چه‌طور می‌شود پلی به‌سوی آن‌ها زد و علاقه‌مندی‌اش به نوشته‌های کلاسیک و کار روی آن‌ها، بیان کرده است. توضیحات او کوله‌باری از تجربه و دانش نسبت به دنیای تئاتر در طی سال‌ها فعالیت در آن است.

کتاب میان دو سکوت، توسط علی منصوری ترجمه شده و به‌کوشش انتشارات افراز به چاپ رسیده است.

کتاب میان دو سکوت برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به بازیگران، دانشجویان هنرهای نمایشی، کارگردانان و علاقه‌مندان به تئاتر، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب میان دو سکوت: گفتگو با پیتر بروک می‌خوانیم

وقتی صحبت از بازیگران در میان است موضوع خیلی ساده است. یک بازیگر باید دو ویژگی داشته باشد، نه یکی: باید پاکی و تجربه را باهم داشته باشد. نامه‌های زیادی دریافت می‌کنم از بازیگرانی که می‌گویند: «من خیلی جوان‌ام. هیچ کاری نکرده‌ام. کاملاً پاک و معصوم‌ام. می‌خواهم خودم را به شما بسپارم و شما می‌توانید هر کاری می‌خواهید با من بکنید.» پاسخ من این است که: «نه، خیلی ممنون.» بعد بازیگران باتجربه‌ای هم هستند که می‌گویند: «خب، من فلان کار و بهمان کار را کرده‌ام.»

ما اخیراً در برلین مشغول کار بودیم. در آن‌جا کارگردانان می‌گویند که برخورد بازیگران خوب آلمانی، اعم از پیر و جوان، امروزه چنین است: سر اولین جلسه‌ی تمرین حاضر می‌شوند و برخوردشان این‌گونه است: «بگو می‌خواهی چه‌کار کنم. من بازیگر باتجربه‌ای هستم. هر کاری بخواهی انجام می‌دهم. نظرم را نپرس و از من نخواه تا در چیزی مشارکت داشته باشم. فقط بگو چه می‌خواهی و من به بهترین شکل آن را برایت اجرا می‌کنم.» این سرِ دیگر ماجرا ا‌ست. این یک بازیگر باتجربه است و صرفاً جوابی که از من می‌گیرد این است: «نه، خیلی ممنون.»

گلندا جکسون که دیروز این‌جا نشسته بود، به این نکته اشاره کرد که برای بازیگری که بخواهد خیلی باتجربه باشد این امکان هست که همه‌جور تجربه‌ی تحقیرآمیز و خجالت‌آور را در کار از سر بگذارند و بااین‌حال، پاکی و معصومیت ذاتی خودش را حفظ کند. این کاملاً درست است و من می‌گویم آدم همیشه باید دنبال بازیگرانی باشد که از یک سو کاملاً بی‌آلایش باشند و احساساتی دست‌نخورده داشته باشند و از سوی دیگر چَم‌وخمِ کار را بدانند و به‌مدد تجربیات گذشته، سرسخت و قوی شده باشند؛ وگرنه در گروه هیچ کارایی‌ای نخواهند داشت.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
1. اصول زیبایی‌شناسی تئاتر
2. بازیگری و کارگردانی
3. طراحی
4. فیلم
5. چندفرهنگ‌گرایی
خلاصه‌ای از زندگی پیتر بروک

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب میان دو سکوت: گفتگو با پیتر بروک
نویسنده
مترجمعلی منصوری
ناشر چاپیانتشارات افراز
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-964-243-802-0
موضوع کتابکتاب‌های مصاحبه، کتاب‌های تئاتر
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب میان دو سکوت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب میان دو سکوت

برای دریافت کتاب میان دو سکوت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.