معرفی و دانلود کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران

عکس جلد کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران

در کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران از نقش مهم این پلتفرم‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی مردم می‌خوانید و درباره‌ی جدیدترین نظر جامعه‌شناسان و پژوهشگران حوزه‌ی علوم انسانی در رابطه با فضای مجازی می‌آموزید. مجید طبیبی جبلی و منیر رضایی در این کتاب جامعه‌ی آماری مشخصی را با استفاده از ابزارهای علمی مورد بررسی قرار داده‌اند.

درباره‌ی کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران

پیشترها مردم برای آگاهی از اخبار روز جامعه روزنامه می‌خواندند، به رادیو گوش می‌دادند و گزارش‌های خبری تلویزیون را تماشا می‌کردند. از آن‌جایی که هر کدام از این رسانه‌ها سوگیری داشتند و از جناح خاصی حمایت می‌کردند، مردم اندک‌اندک اعتماد خود را به آن‌ها از دست دادند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و توئیتر، دسترسی مردم به اطلاعات بسیار راحت‌تر شد. حالا آن‌ها قدرت انتخاب داشتند و رسانه‌ی موردنظرشان را دنبال می‌کردند. همین موضوع باعث شد که عرصه‌ی فرهنگی – سیاسی دچار تحولات قابل‌توجهی شود. برای مثال جنبش‌هایی مانند بهار عربی، زندگی سیاه‌پوستان مهم است و می‌تو، به فعالان اجتماعی این امکان را می‌داد تا بدون کمک گرفتن از رسانه‌های رسمی، نظرات خود را اعلام کنند و در گفتمان سیاسی نقش مهمی داشته باشند. در کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگی سیاسی ایران، مجید طبیبی جبلی و منیر رضایی درباره‌ی همین تغییرات مهم در چند سال اخیر در کشور ایران می‌گویند.

این روزها سیاست‌مداران در پلتفرمی مثل توئیتر فعالیت گسترده‌ای دارند. مثلاً نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2024، دونالد ترامپ و کامالا هریس، روی این شبکه‌ی اجتماعی محبوب حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و بودجه‌ی تبلیغاتی کلانی را به توئیتر اختصاص داده‌اند. طرفداران هر کدام از این دو فرد، نظرات خود را بی‌پروا در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند و این‌چنین، گفتمان سیاسی به وجود می‌آید. از آن‌سو هر دو نامزد با فعالیت در توئیتر به انتقادات به‌سرعت پاسخ می‌دهند و با طرفدارانشان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. همانطور که اشاره شد، آزادی مردم در بیان نظراتشان یکی از مزایای این پلتفرم‌هاست. اما شبکه‌های اجتماعی در عرصه‌ی سیاسی و فرهنگی فضایی دوقطبی نیز به وجود آورده‌اند. الگوریتم‌های توئیتر و اینستاگرام براساس میزان تعامل یک پست با مخاطبان طراحی شده‌اند و در این میان، پست‌هایی که مستقیماً احساسات مردم را نشانه می‌گیرند، تعامل بیشتری نصیبشان می‌شود. همچنین اگر خبر کذبی در فضای مجازی پخش شود، به‌سرعت گسترش می‌یابند و تلاش برای اثبات صحت نداشتن آن‌ها، بی‌فایده خواهد بود. به چنین مسائلی در کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران اشاره می‌شود.

اما مجید طبیبی جبلی و منیر رضایی از نگارش کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران چه هدفی داشته‌اند؟ آن‌ها در همان ابتدا اهداف خود را بیان می‌کنند: نقش شبکه‌های اجتماعی در تحولات فرهنگی و سیاسی ایران، پرداختن به میزان استفاده از شبکه‌های مجازی در جهت‌گیری‌های سیاسی مانند جهت‌گیری نسبت به ساختار سیاسی، امنیت سیاسی، اعتماد سیاسی، مشارکت سیاسی و ... . در این میان جای خالی پژوهش‌هایی از این دست در ایران به چشم می‌‌‌خورد؛ مخصوصاً اینکه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1388، همگان به نقش مهم شبکه‌های مجازی در افکار عمومی پی بردند. در اولین فصل کتاب به کلیاتی مانند پیشینه‌ی پژوهش، فرضیه‌های پژوهش و... پرداخته می‌شود. فصل دوم به مباحث نظری و نظریه‌های جامعه‌شناسان در باب فرهنگ سیاسی و فضای مجازی اختصاص دارد. در فصل سوم به تاریخچه‌ی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ سیاسی اشاره می‌شود. مجید طبیبی جبلی و منیر رضایی در فصل چهارم درباره‌ی روش پژوهش و جامعه‌ی آماری خود سخن می‌گویند. این دو پژوهشگر در فصل پایانی یافته‌های خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند و در فصل پایانی، نتیجه‌ی تحقیقات خود را آشکار می‌سازند.

کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران را انتشارات مهد دانش روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به حوزه‌ی سواد رسانه‌ای علاقه‌مندید و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت سیاسی دارید، مطالب کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران برایتان جذابیت خواهد داشت.

در بخشی از کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران می‌خوانیم

فرهنگ مجاز واقعی، یا واقعیت مجازی با نظام الکترونیکی چندرسانه‌ای ارتباط دارد و از دو طریق «هم-زمانی» و «بی‌زمانی» به دگرگونی مفهوم زمان کمک می‌کند. در این موقعیت، از سویی اطلاعات به صورت سریع و پیاپی ازتمام نقاط دنیا ارسال می‌شود و رخدادهای اجتماعی و تحولات فرهنگی را در پیوستگی زمانی خاصی قرار می‌دهد و از سوی دیگر، ارتباطات رایانه‌ای گفت‌وگو در زمان واقعی را امکان‌پذیر می‌سازد. آمیختن زمان‌ها در یک کانال ارتباطی، قدرت انتخاب بیننده و توان ایجاد و امتزاج زمانی را بالا می‌برد. بی‌زمانی ابرمتن در سیستم چند رسانه‌ای دوران ما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی است که ذهن و زبان مخاطبان را شکل می‌دهد. زمان فشرده فرهنگ مجاز واقعی با منطق انعطاف‌پذیر جامعه شبکه‌ای سازگار است.

حضور در شبکه یا حذف از آن و مهندسی روابط میان شبکه‌هایی که به اعتبار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به وجود می‌آیند و گسترش می‌یابند، ریخت و ساخت و کارکرد مسلط جوامع کنونی را تعیین می‌کند. شبکه‌ها ساختارها و ابزارهای مناسب و باز برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند. جامعه شبکه‌ای فرایند جدیدی از جهانی‌شدن را نشان داده است، فرایندی پیچیده، متناقض و چندوجهی که از یک سو به تشدید روندهای یکسان‌سازی در سطح بین‌الملل کمک کرده است و از سوی دیگر، به رشد بومی‌گرایی و توجه فرهنگ‌های خرده اقلیمی و پاره فرهنگ‌ها انجامیده است.

فهرست مطالب کتاب

چکیده
فصل اول: کلیات
فصل دوم: چارچوب نظری پژوهش
فصل سوم : پیشینه و ادبیات پژوهش
فصل چهارم: روش‌شناسی
فصل پنجم : یافته‌های تحقیق
فصل ششم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات مهد پژوهش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات368
زبانفارسی
شابک978-622-7699-56-2
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران

برای دریافت کتاب شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحولات فرهنگ سیاسی ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.