معرفی و دانلود کتاب ماه پنهان است

عکس جلد کتاب ماه پنهان است
قیمت:
۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ماه پنهان است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ماه پنهان است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ماه پنهان است

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم شهروندان نروژی ماندگاری روایتشان در جنگ جهانی دوم را مدیون کتاب ماه پنهان است از جان اشتاین بک هستند. کتابی که ماجرای حمله‌ی نازی‌ها به شهری کوچک را روایت می‌کند؛ کتابی در ستایش مقاومت و آزادی در برابر توحش و میل به ویرانگری. در این رمان رئالیستی، ماجرای ورود ارتشی بیگانه به سرزمینی متشکل از مردمانی نیک‌نهاد و صلح‌طلب روایت شده است.

درباره‌ی کتاب ماه پنهان است

جان اشتاین بک (John Steinbeck)، داستان‌نویس برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، یکی از نویسندگان پرآوازه‌ی ادبیات رئالیستی است که مشهورترین رمان او، خوشه‌های خشم، به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. او کتاب ماه پنهان است (The Moon Is Down) را بلافاصله پس از موفقیت چشم‌گیر رمان خوشه‌های خشم به نگارش درآورد و در آن روایتی متفاوت از وقایع جنگ جهانی دوم عرضه نمود. این نویسنده استاد به تصویر کشیدن بقا در برابر نیروهای درهم شکننده است: گاه بقای کارگری در برابر جبر ارباب و گاه مانند این رمان، بقای دموکراسی در جدال با توتالیتاریسم.

داستان کتاب ماه پنهان است در خلال جنگ جهانی دوم، در بندری مهم و استراتژیک، که از قضا معدن ذغال سنگی نیز در آنجا قرار دارد، رخ می‌دهد. در طی رمان، نویسنده هیچ اشاره‌ای به مکان دقیق این شهر کوچک و مردمانش نمی‌کند. اگرچه اندکی پس از چاپ کتاب، گمانه‌زنی‌های خوانندگان بر این قرار گرفت که این شهر بندری در نروژ و آن ارتش غاصب به واقع همان ارتش آلمان نازی است.

باری، کلنل لنسر، فرمانده‌ی نیروهای متخاصم، هنگام اشغال شهر، تلاش می‌کند تا مقتضیات جنگ را با مردمان صلح‌طلب شهر کوچک در لفافی از تمدن و مردم‌داری پیش ببرد، درحالی که قلباً معتقد است «صلح‌طلبی در نهاد آنانی که آزادی‌شان سلب شده وجود ندارد.» با کشته شدن یک نفر از اعضای شهر، مردم که ذاتاً اعتقادی به رفتارهای ستیزه‌جویانه ندارند، تصمیم می‌گیرند تا به شیوه‌ی خودشان انتقامی صبورانه و آرام بگیرند. پس از آن، اتفاقاتی غیرمنتظره برای سربازان مهاجم رخ می‌دهد و شهردار، ایستاده در کنار مردم، تلاش می‌کند تا این پیام را به کلنل لنسر تفهیم کند: برای همیشه درهم شکستن روح آدمی غیر ممکن است. اتفاقات کتاب به این نقطه ختم نمی‌شوند و داستان تنش میان شهر و ارتش تا پایان کتاب خواننده را با خود همراه می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب ماه پنهان است

جان اشتاین بک نام کتاب را از نمایشنامه‌ی «مکبث»، اثر مشهور ویلیام شکسپیر، گرفته است؛ از آن فرازی از نمایشنامه که بانکو از فلیانس، پسرش، درباره‌ی شب می‌پرسد و فلیانس پاسخ می‌دهد: «ماه پنهان است». در مکبث نیز در شبی که به گفته‌ی فلیانس ماه پنهان است قتل مهیب بانکو اتفاق می‌افتد و مکبث پس از آن به عذاب ناشی از کشتن متحد خود و هراس از منتقمانش گرفتار می‌آید. در نهایت، مکبث در نمایش‌نامه به عقوبت دچار می‌شود، آنچنان که سپاه خصم در ماه پنهان است.

ترجمه‌های بسیاری از رمان ماه پنهان است به زبان فارسی وجود دارد و ناشران گوناگونی این اثر را به مخاطب فارسی‌زبان ارائه کرده‌اند. انتشارات علمی-فرهنگی مجلد حاضر را با ترجمه‌ی پرویز داریوش زیر چاپ برده است.

جوایز و افتخارات کتاب ماه پنهان است

کتاب ماه پنهان است برای نویسنده صلیب آزادی شاه هاکون هفتم (King Haakon VII's Freedom Cross) نروژ را به ارمغان آورد. این مدال به پاس دستاوردهای جنگی به افراد اعطا می‌شود.

در نکوداشت کتاب ماه پنهان است

  • جان اشتاین بک آمریکا و آمریکاییان را بهتر از هر نویسنده‌ای در قرن بیستم می‌شناسد. (خبرنامه‌ی صبح دالاس)

اقتباس‌ها از کتاب ماه پنهان است

جان اشتاین بک در سال 1942 رمان حاضر را در قالب نمایشنامه بازنویسی کرد و چستر ارسکین آن را به روی صحنه برد. همچنین از کتاب ماه پنهان است دو اقتباس دیگر، یکی ایرانی و یکی امریکایی در دسترس است. نسخه‌ی ایرانی آن تله‌تئاتری است که در سال 1362 به کارگردانی خسرو شایسته تولید و پخش شد. فیلم سینمایی ماه پنهان است دیگر اثر اقتباس‌شده از این کتاب است که با کارگردانی اروینگ پیچل بر پرده‌ی نقره‌ای سینما درخشید.

کتاب ماه پنهان است برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن آثاری درباره‌ی جنگ جهانی دوم و اثرات جبران‌ناپذیر آن علاقه‌مندید و یا دیگر آثار جان استاین بک، مانند شاهکارش «موش‌ها و آدم‌ها»، برای شما جذابیت و کشش دارد.

در بخشی از کتاب ماه پنهان است می‌خوانیم

در طبقه بالای کاخ کوچک شهردار، ستاد سرهنگ لانسر ارکان خود را مستقر کرد. غیر از سرهنگ، پنج نفر دیگر هم بودند. یکی سرگرد هونتر بود که مرد کوچک‌اندامی بود که زیاد با ارقام سروکار داشت و چون خود واحدی قابل‌اتکا بود، تمام مردم دیگر را به همین چشم نگاه می‌کرد و ایشان را یا واحد قابل‌اتکا می‌دید یا غیرقابل‌زندگی. سرگرد هونتر مهندس بود و اگر جنگ پیش نمی‌آمد، به فکر کسی هم نمی‌رسید که او را فرمانده عده‌ای کند. چون سرگرد هونتر افرادی را که زیر فرمان داشت، مثل اعداد در چند ردیف می‌گذاشت و آن‌ها را جمع و تفریق و ضرب می‌کرد. جای آنکه ریاضی‌دان باشد، حساب‌دان بود. هیچ اثری از لطف و عرفان و موسیقی و ریاضیات عالی در سر او راه نمی‌یافت. در نظر او مردم فقط ازلحاظ وزن و قد و رنگ باهم تفاوت داشتند، همان‌طورکه 8 با 6 تفاوت دارد و فرق دیگری به نظر او نمی‌رسید.

چند بار زن گرفته بود و نمی‌دانست چرا زن‌های او قبل از اینکه او را ترک کنند، اعصابشان فرسوده می‌شود.

دوم سروان بنتیک بود که به خانواده و سگ و عید میلاد مسیح و مراسم آن علاقه داشت. برای سروان‌بودن، سنش خیلی زیاد بود. اما فقط جاه‌طلبی مخصوص، او را در همان درجه نگاه داشته بود. قبل از جنگ به مردم طبقه متوسط انگلیسی زیاد علاقه داشت. لباس انگلیسی می‌پوشید، سگ‌های مخصوص نگاه می‌داشت، چپق انگلیسی می‌کشید، توتون مخلوط مخصوصی که از لندن برایش می‌فرستادند، دود می‌کرد و آن مجله‌های محلی انگلیسی را مشترک بود که برتری نسبی سگ‌های شکاری انگلیسی را می‌ستایند.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ماه پنهان است
نویسنده
مترجمپرویز داریوش
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات178
زبانفارسی
شابک978-600-121-641-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ماه پنهان است

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ماه پنهان است

برای دریافت کتاب ماه پنهان است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.