معرفی و دانلود کتاب سیستم تولید تویوتا: شیوه تولید و مدیریت تویوتا

عکس جلد کتاب سیستم تولید تویوتا: شیوه تولید و مدیریت تویوتا
قیمت:
۷۳۰۰۰ ۳۶,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیستم تولید تویوتا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیستم تولید تویوتا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیستم تولید تویوتا: شیوه تولید و مدیریت تویوتا

تائی چی اوهنو، مدیر سابق شرکت تویوتا در کتاب سیستم تولید تویوتا، فلسفه‌ی این غول خودروسازی را تشریح می‌کند و مراحل اصلاح خط تولید آن را توضیح می‌دهد. اوهنو در کتابش از فلسفه‌ی تولید بهنگام می‌گوید و نشان می‌دهد که شرکت او چگونه با کم کردن اتلاف‌ها و استفاده‌ی بهینه از منابع و نیروهایش، توانست بازدهی خود را به حداکثر برساند و به بزرگ‌ترین کمپانی خودرویی دنیا تبدیل شود.

درباره‌ی کتاب سیستم تولید تویوتا

زمانی که شرکت تویوتا در ژاپن تأسیس شد، آمریکا از غول‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شد. تویوتا تا دهه‌ها پشت سر فورد و جنرال موتورز بود و فروش کمتری داشت. اما با بروز بحران اقتصادی دنیا در سال 2008 ورق برگشت. کمپانی‌های آمریکایی ورشکسته شدند ولی تویوتا نه‌تنها آسیب ندید، بلکه به بزرگ‌ترین کمپانی خودرویی دنیا هم تبدیل شد. همه‌ی کارشناسان دلیل این مسأله را فلسفه‌ی درخشان این شرکت، یعنی تولید بهنگام (JIT) می‌دانستند. تائی چی اوهنو (Taiichi Ohno)، یکی از مدیران سابق شرکت تویوتا در کتاب سیستم تولید تویوتا (Toyota Production System) تلاش کرده این فلسفه را توضیح دهد و از اصول و مبانی آن بگوید. اوهنو که بنیان‌گذار فلسفه‌ی JIT بوده و آن را در خط تولید تویوتا پیاده کرده، از کاربردهای آن می‌گوید و نشان می‌دهد که چطور با کم کردن اتلاف‌ها و استفاده‌ی درست از منابع و نیروها، توانسته سیستم این شرکت را بهبود دهد و به بیشترین کارایی برساند.

تولید بهنگام مبتنی بر اندیشه‌ی ژاپنی و فلسفه و سبک زندگی مردم این کشور است. تائی چی اوهنو در دهه‌ی 1930 به‌عنوان مهندس وارد تویوتا شد. دوره‌ی کاری او مصادف با چند حادثه‌ی بزرگ بود؛ رکود اقتصادی و پس‌ازآن وقوع جنگ‌جهانی دوم و فروپاشی امپراتوری ژاپن. مجموعه‌ی این اتفاقات باعث شده بود اقتصاد و صنعت ژاپن دچار رکود شود. به دنبال آن، خودروسازی این کشور و مخصوصاً تویوتا که نماد آن به شمار می‌رفت، با تقاضای کم روبرو بودند. این برای تویوتا به این معنا بود که باید تعداد خودروهایی کمتر اما متنوع‌تر تولید می‌کرد. طبیعتاً با وضع، آن‌ها نه می‌توانستند فروش خوبی در داخل داشته باشند و نه می‌توانستند در بازارهای جهانی با تولید انبوه آمریکایی‌ها رقابت کنند. اینجا بود که اوهنو تصمیم گرفت در خط تولید تویوتا تغییراتی بدهد تا به حداکثر کارایی برسد. و ایده‌ی JIT را مطرح کرد. او فهمید در مسیر تولید اتلاف‌هایی وجود دارد که باید به صفر برسند. اوهنو به 7 اتلاف اصلی دست‌یافت؛ مثل صف انتظار، تولید بیش‌ازحد نیاز، انبار مواد اولیه، یا زمان تغییر خط تولید. پیاده کردن این هفت اصل به این معنا بود که شرکت باید مواد اولیه را تأمین‌کننده می‌گرفت، بدون درنگ وارد خط تولید می‌کرد. پس از تکمیل خودرو هم باید آن را بلافاصله به دست مشتری می‌رساند. یعنی عملاً هیچ انبار و زمان انتظاری نباید وجود می‌داشت. این روش چنان ثمربخش بود که نه‌فقط تویوتا که صنعت ژاپن را هم متحول کرد. اوهنو در کتاب سیستم تولید تویوتا، از جنبه‌های مختلف به این روش نگاه می‌کند و می‌کوشد ریشه‌های آن را توضیح دهد. او دلایل موفقیت JIT را تشریح می‌کند و می‌گوید که چطور می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد.

کتاب سیستم تولید تویوتا را کاظم موتابیان برای انتشارات ناب اندیشان ترجمه کرده است.

کتاب سیستم تولید تویوتا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به مدیران سازمان‌ها و مهندسان صنایع پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب سیستم تولید تویوتا: شیوه تولید و مدیریت تویوتا می‌خوانیم

زمان تکت، مدت زمانى است که باید به تولید یک قطعه درخواستى یا یک محصول مورد تقاضا اختصاص یابد. زمان تکت بر اساس مقدار محصول مورد نیاز در هر روز و تعداد ساعات کار روزانه تعیین مى‌شود. براى تعیین زمان تکت، نخست میزان محصول ماهانه مورد نیاز بر تعداد روزهاى کارى موجود در هر ماه تقسیم مى‌شود تا تعداد محصول مورد نیاز در هر روز به دست آید و سپس، مدت زمان کار روزانه (به دقیقه یا حتى ثانیه) بر تعداد محصول مورد نیاز در هر روز تقسیم مى‌شود تا زمان تکت به دست آید. البته غالبا زمان چرخه (cycle time) کارى افراد در عمل با زمان تکت یا زمان چرخه استاندارد (که به صورت فوق محاسبه مى‌شود) یکى نیست. در ژاپن معروف است که زمان، سایه حرکت است. بسیارى از تأخیرات، ناشى از تفاوت‌هایى است که میان سرعت و توالى کارى هر اپراتور با سرعت و توالى کارى دیگر اپراتورها وجود دارد. وظیفه سرپرستان واحدها، رئیس بخش‌ها و سرگروه‌ها آن است که کارگران را آموزش دهند تا با هم به همآهنگى برسند. من همیشه گفته‌ام که اگر رویه‌هاى کارى درست باشند مى‌توان یک کارگر تازه‌وارد را در عرض سه روز آموزش داد. وقتى دستورالعمل‌هاى مربوط به توالى کار و حرکت‌هاى اصلى، روشن باشد، کارگران به سرعت یاد مى‌گیرند که از دوباره‌کارى و تولید محصول معیوب جلوگیرى کنند.

براى موفقیت در آموزش، باید مربیان واقعا دست کارگران را بگیرند و به آن‌ها آموزش دهند. این کار باعث مى‌شود آن‌ها به سرپرستان و مربیان خود اعتماد کنند. همزمان نیز کارگران باید یاد بگیرند به هم کمک نمایند. چون بیش از ماشین‌ها این انسان‌ها هستند که کارها را انجام مى‌دهند، همواره ممکن است به دلیل تفاوت‌هاى فیزیکى میان انسان‌ها، در مدت زمان انجام کارها تفاوت‌هاى فردیى وجود داشته باشد. تدوین روش‌هاى کار استاندارد، به رشد همآهنگى و هارمونى میان کارگران کمک مى‌کند. منظور از توالى کار، دقیقا همان توالى کار است، نه توالى فرآیندهایى که محصول براى کامل شدن از آن‌ها عبور مى‌کند. منظور از این اصطلاح، دقیقا توالى عملیات یا ترتیب عملیاتى است که یک کارگر طى آن‌ها قطعات را پردازش مى‌کند: آن‌ها را حمل مى‌کند، آن‌ها را بر ماشین سوار مى‌کند، آن‌ها را از روى ماشین برمى‌دارد و...

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر خارجى
مقدمه نویسنده بر چاپ اصلى
مقدمه نویسنده بر چاپ انگلیسى
سیستم تولید تویوتا
1. آغاز کار بر اساس نیازها
2. تحولات سیستم تولید تویوتا
3. دیگر جنبه‌هاى سیستم تولید تویوتا
4. تبارشناسى سیستم تولید تویوتا
5. تویوتا در مقایسه با فورد
6. بقاء در دوران رشد پایین اقتصادى
فرهنگ اصطلاحات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیستم تولید تویوتا: شیوه تولید و مدیریت تویوتا
نویسنده
مترجمکاظم موتابیان
ناشر چاپیانتشارات ناب اندیشان
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-622-99668-6-0
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک
۷۳۰۰۰ ۳۶,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سیستم تولید تویوتا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سیستم تولید تویوتا

برای دریافت کتاب سیستم تولید تویوتا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.