معرفی و دانلود کتاب سفر یادگیری: یادگیری مستمر و تحول سازمانی به کمک تکنیک حل مسئله A3

عکس جلد کتاب سفر یادگیری: یادگیری مستمر و تحول سازمانی به کمک تکنیک حل مسئله A3
قیمت:
۷۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سفر یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سفر یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سفر یادگیری: یادگیری مستمر و تحول سازمانی به کمک تکنیک حل مسئله A3

کتاب سفر یادگیری نوشته‌ی جان شوک، مدیر و هدایتگر موفق، با شیوه‌ای منحصربه‌فرد و در قالب دو روایت موازی، شیوه‌ی متفاوتی از مدیریت را برای خوانندگان تبیین می‌کند. این کتاب علاوه بر اینکه تکنیک حل مسئله‌ی A3 را به خواننده می‌آموزد و زیرساخت‌های استفاده از آن را در سیستم‌های مدیریتی آماده می‌کند، به طور همزمان، فرایند فکری لازم برای استفاده‌ی درست از آن را نیز تبیین خواهد کرد.

درباره‌ی کتاب سفر یادگیری

جان شوک (John Shook)، نویسنده‌ی کتاب سفر یادگیری(Managing to Learn)، در سال 1938 در جایگاه یک کارمند در شرکت تویوتا مشغول به فعالیت شد. او در همین دوران شروع به یادگیری و تمرین روش A3 شد و وقتی که به جایگاه مدیریت رسید، به یک مربی A3 مبدل شده بود. در همین حین او هم‌چنان به یادگیری ادامه می‌داد و از مدیران ارشد خود، هرچه بیشتر نحوه‌ی نوشتن A3 را می‌آموخت. در نهایت، روند پیشرفت کاری جان شوک بدانجا رسید که مسئولیت انتقال سیستم مدیریت ناب تویوتا را به سراسر جهان، بر عهده گرفت. پس از بازنشستگی از شرکت تویوتا، شوک تلاش کرد تا این شیوه‌ی تفکر و اصول آن را به سازمان‌های سرتاسر جهان منتقل کند. کتاب سفر یادگیری حاصل تلاش‌های چندین ساله‌ی جان شوک، مربی و هدایت‌گر، در یادگیری، آموزش و گسترش شیوه‌ی A3 در جهان است.

دیدگاه مدیریتی جان شوک نه بر مبنای مدیریت اقتدارگرا شکل گرفته و نه مدیریت تفویض‌گرا را تأیید می‌کند. او در این کتاب مدافع دیدگاهی نو و مؤثر است که کارمند و مدیر را در تعاملی دوسویه قرار می‌دهد. مدیر در این رویکرد، به کارمند نمی‌گوید که دقیقاً چه کارهایی را انجام دهد. از این جهت ذهن کارمند به سوی خلاقیت و حل مسئله سوق داده خواهد شد و از این طریق، کارمند به سوی جایگاه مدیریت حرکت خواهد کرد. اما مدیر از جریان کار بی‌خبر نخواهد بود و از جزئیات شیوه‌ی حل مسئله و روند کاری کارمندش باخبر است و او را در مسیر حل مشکل هدایت می‌کند.

تکنیکی که جان شوک در کتاب سفر یادگیری برای حل مسئله معرفی می‌کند، روش A3 است. A3 هم ابزار حل مسئله است و هم فرایندی ساختاریافته برای پرورش کارکنانی که بتوانند مشکلات را به درستی حل کنند و به تدریج شایستگی قرار گرفتن در جایگاه مدیر را کسب کنند. نام این تکنیک از سایز استاندارد بین‌المللی A3 گرفته شده است. نامی که در شرکت تویوتا به اصطلاحی پرمعنا تبدیل شده. در شرکت تویوتا هر مسئله، در یک صفحه کاغذ نوشته و نگهداری می‌شود. این کار برای هم‌گرایی در نگاه به مشکل کمک بزرگی است. شیوه‌ی نوشتن A3 و خصوصیات آن در کتاب حاضر به تفصیل بیان شده است.

مدیران می‌توانند از شیوه‌ی تفکر A3 در مواردی مانند کوچینگ (coaching) و آموزش، تخصیص شفاف مسئولیت، تعیین مالک مشکل، پاسخ‌گویی شفاف، دریافت برنامه‌های کارآمد از زیردستان و منتورینگ (mentoring) کارمندان استفاده کنند. هم‌چنین سازمان‌ها از این شیوه در مسائلی مثل تصمیم‌گیری درست، دستیابی به اهداف، به پایان رساندن کارهای برنامه‌ریزی شده و هم‌راستا کردن افراد و تیم‌ها بهره می‌گیرند.

ساختار کتاب سفر یادگیری بر اساس دو داستان موازی شکل گرفته است. در داستان اول، مدیر جوانی به نام دسی پورتر، با تکنیک A3 آشنا می‌شود و اهمیت و کاربرد آن را در سیستم مدیریتی خود، درمی‌یابد. خواننده نیز در حین جلو رفتن داستان، همراه با پورتر مسیر را طی می‌کند و عناص مهم یک A3 و کاربردهایش را کشف می‌کند.

در داستان دوم، کن سندرسون که سرپرست پورتر است، در جایگاه منتور قهرمان در فرایند یادگیری قرار می‌گیرد. این داستان تکمیل‌کننده‌ی داستان پورتر به حساب می‌آید. داستان پورتر، در اصل بازتاب‌دهنده‌ی دیدگاه‌ها و بینش سندرسون است.

تفکر A3 که در این کتاب معرفی شده است، سازمان‌ها را به سمت روشی مؤثرتر و سازنده‌تر هدایت می‌کند. این شیوه با شناخت عمیق وضع موجود، با همه‌ی جزئیات، و سوق یافتن از علائم به سمت ریشه‌ی مشکل و مسئله، راه را برای حل اساسی مسائل باز خواهد کرد.

کتاب سفر یادگیری نوشته‌ی جان شوک، توسط کاظم موتابیان، نوید احمدی و مریم دربندی ترجمه شده و در انتشارات ناب‌اندیشان به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب سفر یادگیری

  • کتاب حاضر یک انقلاب در شیوه‌ی مدیریت است. چون به شکلی بسیار منحصربه‌فرد، هم فرایند تفکر و هم گفت‌وگوی میان یک مدیر و یک کارمند را، همزمان به تصویر می‌کشد. (تیم آندره، مدیر عامل تنسوی آمریکا)
  • من به شدت تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم. کتاب جان شوک پاسخی است به پرسشی ساده اما بسیار مهم: قلب مدیریت و رهبری ناب چیست؟ کتاب حاضر برای پاسخ به این سوال، فاصله‌ی میان ابزارهای ناب و شیوه‌ی درست استفاده‌ی همیشگی از آن‌ها را پر می‌کند. (جیمز پی. ووماک، مدیر مؤسسه‌ی لین اینترپرایز)

کتاب سفر یادگیری برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌‌‌ی کتاب حاضر برای مدیران، سرپرست‌ها و رهبران سازمان‌ها، شرکت‌ها و گروه‌ها و کسانی که به راهبردهای حل مسئله علاقه‌مند هستند، مفید و کاربردی است.

در بخشی از کتاب سفر یادگیری: یادگیری مستمر و تحول سازمانی به کمک تکنیک حل مسئله A3 می‌خوانیم

پورتر پشت میزش نشست و مستنداتی را که برای A3 خودش آماده کرد بود ورق زد. او هدف را با وضع موجود مقایسه کرد و متوجه شد که خیلی از یافته‌ها، نمودارها و فایل‌های اکسل او بی‌ربط هستند. او باید درک واضح‌تری از مشکل پیدا می‌کرد تا بتواند افکار و یادگیری‌هایش را سازماندهی کند. و در این مورد نکته کلیدی که نیاز داشت فهم او را شکل دهد فاصله بین وضع موجود با هدف بود. پورتر به یاد اولین A3‌ای افتاد که تا به حال نوشته بود. یک A3 در مورد یک مشکل ساده که یک ریشه‌ مشکل هم داشت که با یک تمرین ساده حل مسئله معلوم شده بود. مشکل این بود که یک دستگاه سنگ‌زنی بیش از حد ضایعات داشت. جالب این که این دستگاه تقریبا سه سال بدون مشکل کار کرده بود. ردگیری چیزی که تغییر کرده بود (چرا الان داشت ضایعات تولید می‌کرد در حالی که سه سال هیچ مشکلی نداشت) و این‌که چه چیزی باعث آن شده بود چندان سخت نبود. چون تمام داده‌های کافیِ مورد نیاز در اختیار او گذاشته شده بود. به همین خاطر فکر ‌می‌کرد همه A3‌ها همین‌قدر ساده‌اند.

اما حالا متوجه شده بود که بعضی مشکلات را نمی‌توان این‌قدر راحت تجزیه و تحلیل کرد و برای آن‌ها به یک راه‌حل ساده رسید. خلاص شدن از بعضی یافته‌های اضافیِ اولیه شروع خوبی بود. برای مثال در مورد مشکل ترجمه مستندات، حجم کاغذ استفاده شده مهم نبود و تاثیری بر مشکلات کیفی یا تحویل نداشت. همین مسئله در مورد ردگیری مشکلات چاپ نمودارها از طریق سرورها در واحد IT نیز صادق بود؛ ریک و تری این اطمینان را داده بودند که هر مشکلی که پیش بیاید به سرعت بر طرف می‌شود. همه کسانی که پورتر با آن‌ها صحبت کرده بود ایده‌ها یا نظرات و حجم زیادی داده در اختیار داشتند ولی به نظر نمی‌رسید هیچ‌کس واقعیت‌ها را بداند. واقعیت‌هایی همچون این که مشکل واقعی فرایند راه‌اندازی کارخانه اصلی چه بود؟ و نیز اهداف مربوط به فرایند راه‌اندازی کارخانه جدید چه باید باشد؟

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
از تولید ناب تا طریقت یادگیری
تویوتا و گزارش A3
قلب رهبری و مدیریت ناب
فصل 1: A3 چیست؟
فصل 2: شناخت عمیق وضع موجود – به گمبا برو
فصل 3: اهداف و تحلیل‌ها – شناسایی علل ریشه‌ای
فصل 4: اقدامات اصلاحی پیشنهادیِ سیستم محور
فصل 5: برنامه، پیگیری و ارزیابی اثربخشی – اقتدار کششی
فصل 6: PDCA دائمی- پرورش متفکرین A3
نتیجه‌گیری: یادگیریِ یادگیری
آغاز کار: برای نوشتن A3، حداقل به دو نفر نیاز است
درباره نویسنده
درباره مترجم‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سفر یادگیری: یادگیری مستمر و تحول سازمانی به کمک تکنیک حل مسئله A3
نویسنده
مترجمکاظم موتابیان، نوید احمدی، مریم دربندی
ناشر چاپیانتشارات ناب اندیشان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات228
زبانفارسی
شابک978-622-99668-4-6
موضوع کتابکتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سفر یادگیری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سفر یادگیری

برای دریافت کتاب سفر یادگیری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.