معرفی و دانلود رایگان مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

عکس جلد مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده اثری از الهام نظری است. نظری در این شماره‌ی مجله به مفاهیم ملال و خستگی در زندگی انسان امروزی پرداخته و ضمن تحلیل و موشکافی در این موضوعات، به آثاری که این مفاهیم در آن مشهود هستند، مانند بیگانه از آلبر کامو و در انتظار گودو از ساموئل بکت نیم‌‌نگاهی داشته است.

درباره‌ی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

«مادر امروز مرد. شاید هم دیروز، نمی‌دانم.» این جملات، سرآغاز یکی از نام‌آشناترین و خواندنی‌ترین آثار ادبیات جهان یعنی بیگانه اثر آلبر کامو است. بی‌تفاوتی، سردرگمی و البته ملال و خستگی که از این جملات بر شنونده‌ی آن آوار می‌شوند حکایت از جنبه‌ای از زندگی انسان دارند که به زعم بسیاری، محصول زندگی مدرن و جهانِ فاقد معنا و پرشتاب معاصرند. اما ماهیت ملال چیست و چه‌طور می‌شود آن را شرح داد؟ این احساس خستگی و ملال چیست که علاوه بر بیگانه در دیگر آثار پرآوازه‌ی ادبیات مانند در انتظار گودو و... به‌روشنی مشهود است؟ الهام نظری در نوزدهمین شماره از مجله صوتی کتاب شنبه به این مفاهیم، معانی آن‌ها و مباحث حاشیه‌ای‌شان پرداخته است.

ملال واژه‌ای مبهم و به‌شدت امروزی است؛ واژه‌ای که در اذهانِ بشر دیروز جایی نداشته و از آن‌جایی که بعید بوده انسان باستان به چنین احساسی دچار شود، ساخت کلمه‌ای برای اشاره به این احساس نیز از نظر او دلیل و توجیهی نداشته است. انسان‌ها به همان اندازه که قادرند شادی و سرخوشی و ذوق را تجربه کنند، به همان میزان هم توانایی آن را دارند که به ملال دچار شوند. اما ملال حس و حالتی است که نیاز به تلاش برای درک شدن دارد و هر چند که توانایی ابراز بشر درباره‌ی احوالات خود باعث شده این مفهوم در میان مفاهیم معاصر جایگاهی برای خود بیابد، اما با وجود این، غلبه بر آن به‌دشواری امکان‌پذیر است و گاه حتی غیرممکن به نظر می‌رسد.

معرفی و دانلود مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

در مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده می‌شنویم که ملال نوعی سوگواری برای چیزی است که آن را از دست داده‌ایم؛ چیزی که حتی نمی‌دانیم چیست! ملغمه‌ی درهم‌پیچیده‌ای از چندین و چند احساس هماهنگ و متضاد که فاقد کیفیت توصیف‌پذیری است و انسان قادر نیست با نیروی اراده از پس غلبه بر آن برآید. ملال از کیفیت زندگی انسان می‌کاهد و او را در نوعی تاریکی و ناآگاهی نسبت به خود و پیرامونش نگه می‌دارد. ملال از توصیف و تشریح گریزان است و شاید از این رو در میان تمامی علوم، این ادبیات بوده که بالاخره توانسته پا پیش بگذارد و آن را توصیف کند و شخصیت‌های روایاتش را به‌گونه‌ای در موقعیت‌های ملال‌آور قرار دهد تا فهم بهتری از این مفهوم ارائه کند.

الهام نظری در مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده هم‌گام با تشریح مفهوم ملال در زندگی انسان معاصر و بازتاب آن در ادبیات، به چند اثر ادبی پرآوازه نیز اشاره‌ای کوتاه دارد. نویسنده، «بیگانه» از آلبر کامو، «در انتظار گودو» از ساموئل بکت، داستان کوتاه «تیم شنا» از میراندا جولای، خاطره‌ای از جورج اورول و چند روایت دیگر را به کار گرفته تا این مفهوم را شرح و بسط بیشتری دهد. به عنوان مثال از بکت می‌گوید که برخلاف اغلب متفکران، نسبت به زمان بسیار بدبین است. به باور او انسان زندانی زمان است و نمی‌تواند در زمان سفر کرده یا توالی‌هایش را جابه‌جا کند. انسان همیشه منتظر است و شاید در انتظار چیز خاصی نباشد اما این زمان است که انتظار را به او تحمیل می‌نماید و همین انتظار، ملال را پدید می‌آورد. اما ادبیات با درک عمیق‌تری که از ملال ارائه می‌دهد، می‌تواند راهی برای مواجهه‌ی مؤثرتری با آن در اختیار انسان قرار دهد.

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده را نشر صوتی ماه آوا با خوانش راضیه هاشمی و آرش رستمی منتشر کرده است.

مجله مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن شماره‌ی نوزدهم مجله صوتی کتاب شنبه را به علاقه‌مندان ادبیات داستانی و شعر معاصر و نیز تمامی افرادی که بررسی و نقد آثار ادبی از دریچه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی و... را موضوعی جذاب و جالب‌توجه می‌دانند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده می‌شنویم

در ملال ما با فقدان معنا روبه‌رو می‌شیم و وقتی این احساس در ما شدید می‌شه، بیشترمون نمی‌تونیم بارش رو به دوش بکشیم. می‌گن بیرون اومدن از ملال خیلی سخته و شبیه این می‌مونه که از کوتوله‌ای بخواهیم خودش رو کمی بلندتر کنه. حتی در توصیفش از هیچ واژه‌‌ای نمی‌شه استفاده کرد. شاید برای همینه که در ادبیات داستانی، شخصیت‌های درگیر ملال یا قصه‌های ملال‌انگیز رو بهتر می‌شه درک کرد.

یکی از دلایلی که می‌گن ملال نتیجه‌ی زندگی انسان در دوران مدرن هست اینه که زندگی مدرن ما رو به ناظران و مصرف‌کنندگان منفعل تبدیل کرده. ما همه به معنا معتادیم و وقتی نیست، فکر می‌کنیم زندگی رو از دست دادیم. حالا هر چیز برای ما معنادارتر باشه و برای زندگی بیشتر تلاش کرده باشیم، فقدان معنا غم‌انگیزتر و تحمل ملال سخت‌تر می‌شه. وقتی ما زندگی ساختیم و کاری برای انجام دادن داریم، ملال بی‌رحم‌تر عمل می‌کنه. حتی مرگ هم که پایانِ ملاله، به لحاظ معنایی یه چیز تازه است و مربوط به انسان معاصر هست. اون‌قدر که ما درباره‌ی مرگ فکر می‌کنیم انسان اولیه فکر نمی‌کرده. بخشی از این معناهای معاصر مربوط می‌شن به جنگ‌های جهانی. جنگ‌های جهانی شاهدی هستند بر رخوت و خستگی هر روزه‌ی ما که بیشتر می‌شن. انسان معاصر می‌خواد به جای اینکه یک ناله‌ی خفیف سر بده و ملال رو تحمل کنه، با انفجاری مهیب از بین بره.

فهرست مطالب کتاب صوتی

74 دقیقه
کتاب شنبه شماره‌ی نوزدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابمجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده
نویسنده
راویراضیه هاشمی، آرش رستمی
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

ترانه کمالی
۱۴۰۳/۲/۱۶
برامون اینطوری تعریف شده که باید طی روز یه دستاوردی داشته باشیم وگرنه روزمون رو به بطالت گذروندیم! انگار خاکستری بودن اصلا حساب نیست! بنظرم کلا اشتباهه که آدم فکر کنه باید یا سفید باشه/یا سیاه. یا شبیه قیاسِ متن این شماره، تعریف خوشحالی رو مقابلِ ملال قرار دادن: یه جا تو کتاب «مالون می‌میرد» هست که راوی یا همون مالون، میمونه زیر بارون، بعد بجای اینکه بدوعه بره دنبال سر پناه، ترجیح می‌ده همون وسط بیابون، دراز بکشه و منتظر بمونه بارون بند بیاد. بکت استدلال میکنه از یه انسان (به معنای عام) انتظار میره تو بحران حرکت کنه. منتظر بودن، سکون و هیچ نکردن، انفعال تعریف میشه. اما آیا واقعا فقط یک انسانیم؟! آیا نباید گاهی فراتر از وجود خودمون فکر کنیم و عمل کنیم؟! یا حتی اگر در انسان بودن و تطبیق با تمدن بگنجیم، آیا درست اینه که یک دست سیاه باشیم یا سفید؟! آیا خاکستری بودن بحساب نمیاد؟! وقتی از زندگی سرشاریم کی میخواد بیاد بگه چی درسته چی غلط-یا اینکه- «باید حتما» دستاورد حقیقی داشته باشیم تا اون روزمون قاطی عمرمون بحساب بیاد! آیا واقعا زندگی به این مکث‌ها احتیاج نداره؟! به سکوتی بین هیاهو، به بی‌رنگی میان این همه رنگ؟! به ملال؟!
عرفان
۱۴۰۳/۲/۱۲
مجله خوبیه بدک نیست تا الان مجله صوتی گوش نداده بودم و نمی دونستم اصلا روند کارش به چه جوریه ولی وقتی گوش دادم دیدم چه خوبه که میان درمورد یه کتاب بحث می کنن و چکیده کتاب هم میارن. اینکه گوینده ها دارن حرف می زنن و نقد و برسی می کنن باعث میشه آدم خودش به فکر فرو بره و خودش هم سعی کنه نظر خودشو بگه. برای من که اینجوری بود و باعث شد درمورد ملال خودم و حسی که بهش دارم فکر کنم. حالا خودم میشم یکی از شنونده های این مجله صوتی و منتظر انتشار بخش های دیگشم میمونم خسته نباشید
محمد مجتبی علی دادیان
۱۴۰۳/۲/۱۸
واقعا صحبتاشون عالیه آدم می‌فهمه ملال درد و رنج توی تقدیر آدم هاست به قول یکی از دوستان که می‌گفت خداوند درد رو میده اول صبرشم هم به آدم می‌ده جالب بود گوش کنید
مهرداد پاکیزه منش
۱۴۰۳/۲/۱۴
سپاس می شود رد پای یک تلاش تاثیرگذار، در مسیر خودآگاهی و دیگر آگاهی به زیبایی شاهد بود.
احمد سلطانی
۱۴۰۳/۲/۲۲
با عرضه سلام وخسته نباشید خدمت همراهان کتابراه
مطالب مفیدی بود
M.A
۱۴۰۳/۲/۲۱
خوب بود و درباره و مفهوم واژه ملال توضیحاتی داده که برا اطلاعات عمومی خوبه
Mohammadreza Soufivand
۱۴۰۳/۲/۲۲
زمان دانلودش زیاد است.
شمس الله نظری
۱۴۰۳/۲/۱۶
عالی بود واقعا ارزش خوندن داره
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده

برای دریافت مجله صوتی کتاب شنبه - شماره نوزده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.