معرفی و دانلود کتاب نیوتن زیر درخت گردو

عکس جلد کتاب نیوتن زیر درخت گردو
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نیوتن زیر درخت گردو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نیوتن زیر درخت گردو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نیوتن زیر درخت گردو

کتاب نیوتن زیر درخت گردو آخرین اثر لیلا صبوحی خامنه، با تمرکز بر موضوع مرگ و پس از مرگ و به وسیله‌ی آمیختن مسائل علم فیزیک با حقایق و تجربیات زندگی، داستانی جذاب و نو را درباره‌ی دو خواهر دوقلو که یکی از آن‌ها مرده و دیگری را به وادی کنکاش در موضوع مرگ انداخته، روایت می‌کند. این رمان مضامین بنیادی متعددی را از جمله خانواده، عشق، اخلاق و مرگ‌اندیشی در کنار هم قرار داده و در ساختاری هنری و نو به مخاطب عرضه کرده است.

درباره‌ی کتاب نیوتن زیر درخت گردو

کتاب نیوتن زیر درخت گردو، سومین داستان از لیلا صبوحی خامنه است که در کنار دو کتاب پیشین او، «پاییز از پاهایم بالا می‌رود» و «سیاوش اسم بهتری بود»، سه‌گانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

داستان نیوتن زیر درخت گردو در لایه‌ی آغازینش، محملی است برای تردید وجودشناسی خواهری به نام صنم، که پس از مرگ خواهر دوقلویش، صبا، به آن دچار شده. صنم در بهت مصیبت مرگ خواهرش، نمی‌داند که زنده است یا مرده، اصلاً او مرده است یا خواهرش. اما در همین ایام، یعنی سی‌ و چند روز بعد از مرگ صبا، دفترچه‌ای از او را پیدا می‌کند که مثل همه‌ی حرف‌ها و نوشته‌های صبا، رازگونه و رمزآمیز است. صنم می‌خواهد از این دفترچه برای گشودن رازی خاص استفاده کند. راز مردی ناشناس که در تشییع جنازه‌ی صبا حاضر بوده و سخت از مرگ او متأثر به نظر می‌رسیده. مردی که یادداشتی نیز برای صبای از دست رفته بر دسته‌گلی نوشته بوده و به مراسم آورده بوده. تردید وجودشناسی صنم با انگیزه‌ای برای رازگشایی معمای مهم صبا آمیخته می‌شود و رازها مثل کرم به جان او می‌افتند.

معرفی و دانلود کتاب نیوتن زیر درخت گردو

لیلا صبوحی در داستان نیوتن زیر درخت گردو، رازها و تردیدها را بر هم سوار می‌کند و به جان راوی داستان می‌اندازد. ذهن راوی از جمله‌ی اول داستان در حال کنکاش کردن است. هرچه داستان جلوتر می‌رود، چالش‌ها بیشتر می‌شود و ذهن راوی مشغول‌تر. فشردگی افکار او، به گیرایی داستان می‌افزاید و خواننده را به داستان سنجاق می‌کند.

ساختار داستان، آمیخته‌ای است از واگویه‌های صنم، راوی داستان، با یادداشت‌های دفترچه‌ی صبا، که صنم در حال خواندن آن‌هاست. داستان هشت فصل دارد و هر فصل به بخش‌هایی تقسیم می‌شود. توجه به عنوان فصل‌های اصلی داستان به فهمیدن ساختار آن، کمک مهمی خواهد کرد:

  • شب اول؛ دوقطبی شدن
  • قانون اول نیوتن
  • شب دوم؛ تک‌قطبی شدن
  • قانون دوم نیوتن
  • سحرگاه سوم؛ بی‌قطب چرخیدن
  • قانون سوم نیوتن
  • روز سوم؛ ما گردو هستیم
  • کوانتوم

چنان‌که از اسم و فصل‌بندی داستان پیداست، نویسنده مسائل فیزیکی را با تجربیات عام زندگی آمیخته است. منشأ این ایده، شخصیت پدر دوقلوها، صبا و صنم است که دبیر فیزیک بوده و به همین سبب دختران او نیز در ارتباطی ذهنی با مسائل فیزیکی هستند. ذهنیت فیزیکی این خانواده با وقایع عینی و تجربه‌های روزمره می‌آمیزد و روایتی را با فرم حاضر، می‌آفریند. تجانس باورهای عامیانه مانند تصویر پرتکرار بختک با مسائل علمی و تجربه‌گرایانه، رنگی نو به این داستان می‌بخشد.

از دیگر ویژگی‌های داستان نیوتن زیر درخت گردو، صبغه‌ی قومیتی آن است. راوی در این داستان با دو منطقه‌ی جغرافیایی خراسان و آذربایجان ارتباط دارد و از عناصر هر دو برای پرورش طرح داستان استفاده می‌کند.

پیوند روایت با زندگی نویسنده نیز در این داستان قابل پیگیری است. لیلا صبوحی، چنان‌که در مصاحبه‌های خود بیان کرده، مرگ پدر همسر خود را در مقابل چشمان خود، تجربه کرده است. این تجربه او را به مرگ‌اندیشی و تردید‌های وجودشناسانه سوق داده و در نهایت به پرورش ایده‌ی داستان حاضر منجر شده است. هم‌چنین، صبوحی خود آذربایجانی است و در خراسان زندگی می‌کند. این مسئله نیز در رمان او، و همین‌طور در آثار پیشینش، حضور پررنگی دارد.

نهایتاً باید گفت کتاب نیوتن زیر درخت گردو، نوشته‌ی لیلا صبوحی، که به همت نشر نیماژ به چاپ رسیده، داستانی مرگ‌اندیشانه است که علاوه بر مسائلی مانند مرگ و پسامرگ و تردیدهای وجودی افراد مصیبت‌زده، مقوله‌های مهمی مانند اخلاق، تقابل فیزیک و متافیزیک، امید به زندگی، عشق، خانواده و... را نیز در بطن روایت خود گنجانده است. نکته‌ی بسیار مهم این است که همه‌ی این مسائل به شیوه‌ای هنری و در قالب تکنیک‌های ادبی و داستانی در روایت حاضر شده و به شکل شعار درنمی‌آیند.

نکوداشت‌های کتاب نیوتن زیر درخت گردو

  • نیوتن زیر درخت گردو رمانی‌ است سرشار از پرسش‌هایی که همواره ذهن بشر، در قالب مفاهیم و بحث‌های فلسفی و دینی به آن پرداخته است. (ایبنا)
  • نیوتن زیر درخت گردو همان‌طور که از اسمش انتظار می‌رود، به قوانین فیزیک و رئالیسم زندگی و جهان پایبند بوده و تمام انتظارات خواننده را در پرداخت یک داستان رئالیستی با فرمی بین قواعد رئال و خواب‌گونه برآورده می‌سازد. (مریم عربی، کتاب نیوز)

کتاب نیوتن زیر درخت گردو برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر برای همه‌ی علاقه‌مندان به رمان، خصوصاً دوست‌داران رمان‌های فلسفی و اخلاقی مناسب است.

در بخشی از کتاب نیوتن زیر درخت گردو می‌خوانیم

قشنگ معلوم بود که صبا داشته از دیدنش فرار می‌کرده ولی نادر با سماجت اصرار داشت که ببیندش. توی اصرارهایش حرف از زخم و استخوان زده بود و اینکه او و صبا چه بخواهند و چه نخواهند استخوانی لای زخم همدیگر هستند. گفته‌بود این دیدار هر قدر هم که برایشان سخت باشد، مثل عوض کردن دردناک پانسمان یک زخم، لازم است و می‌تواند کمکشان کند که زخم‌هایشان زودتر و با رد کمتری بهبود پیدا کند.

صبا هم مدام از یک اتفاق ناخواسته حرف می‌زد که معلوم بود بابتش خیلی معذب است و همه‌اش می‌گفت چیز خاصی در این میان نبوده و او هرگز در این مدت چیزی را که انگار خیلی مهم هم بوده حتی به اندازه‌ی یک بندانگشت یا تارِمو با او یا نمی‌دانم رفیقش شریک نشده. می‌گفت هیچ‌وقت دوست نداشته این اتفاق بیفتد و خودش بیشتر از هرکسی دارد بابتش عذاب می‌کشد و از این حرف‌ها. مدام می‌گفت به مردک حق می‌دهد از دستش عصبانی باشد و هر تصمیمی که می‌خواهد درباره‌اش بگیرد. یک‌بند هم خواهش می‌کرد که یارو از دیدنش صرف‌نظر کند. اما مردک دست‌بردار نبود، چیزهایی می‌گفت که نمی‌شد ازش سر در آورد. غیر از خودش، مدام از یک نفر دیگر هم حرف می‌زدکه بهش می‌گفت رفیقم یا رفیق. اگر غلط نکنم منظورش از این رفیق، همان جان‌یولداشیم بوده. مردک مدام می‌گفت او و رفیقش هر دردیشان هم باشد، تنها نیستند و می‌توانند به همدیگر کمک کنند یا حتی گاهی با دادوبیداد کردن سر همدیگر آرام بگیرند و در عوض مرتب از حال بد و تنهایی صبا ابراز نگرانی می‌کرد و می‌خواست صبا بهش اجازه بدهد که تنهایش نگذارند. ولی صبا ازش می‌خواست این‌جوری بهش ترحم نکند و به حال خودش بگذاردش چون ترحم حالش را بدتر می‌کند. لابد که آن رفیقش همین عباس‌دیزجی بوده. لابد که باز دیشب زده‌ام به جاده‌خاکی و جغده و صمدی دو نفر هستند نه یک نفر. آن هم دوتا دوست خیلی نزیک و صمیمی. اما یک چیزیش عجیب بود. یک جور غریبگی و سردی عجیبی توی حرف‌هاشان بود.

فهرست مطالب کتاب

شب‌ اول؛ دوقطبی شدن
شب دوم؛ تک‌قطبی شدن
سحرگاه سوم؛ بی‌قطب چرخیدن
روز سوم؛ ما گردو هستیم
کوانتوم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نیوتن زیر درخت گردو
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-600-367-622-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نیوتن زیر درخت گردو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نیوتن زیر درخت گردو

برای دریافت کتاب نیوتن زیر درخت گردو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.