معرفی و دانلود کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

عکس جلد کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو به قلم لیسا دانینگ به شرح افکار و عقاید میشل فوکو، یکی از اثرگذارترین فیلسوفان معاصر، و از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین متفکران زمانه‌ی ما می‌پردازد. مطالعه‌ی آثار میشل فوکو برای خواننده‌ی ابتدایی و تازه‌کار ممکن است سردرگم‌کننده و دشوار باشد. این کتاب با ارائه‌ی شرح کلی و مختصری از روند بسط و تکامل تفکر و دیدگاه‌های فلسفی فوکو مخاطب را برای مطالعه‌ی آثار او آماده می‌کند.

درباره‌ی کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

مطالعه‌ی آثار میشل فوکو (Michel Foucault)، فیلسوف و تاریخ‌نگار فرانسوی برای محققانی که در زمینه‌ی فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و روانشناسی مطالعه می‌کنند ضروری محسوب می‌شود. مطالعات او در زمینه‌ی سلامت روان، تاریخ روند تفکر بشری، ادبیات و نظریه ادبی، جرم‌شناسی و سیستم بازداشت، و روابط جنسی، اثر عمیق و گسترده‌ای بر علوم انسانی و اجتماعی داشته است. کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو (The Cambridge Introduction to Michel Foucault) اثر لیسا دانینگ (Lisa Downing) خلاصه‌ای از تمام آثار مهم منتشر شده از فوکو را به مخاطب ارائه می‌دهد و در همین راستا، مخاطب را در درک بهتر فوکو یاری، و او را برای مطالعه‌ی جدی‌تر آثار فوکو آماده می‌کند. این کتاب مقدمه‌ای مختصر بر نظریات فوکو در زمینه‌های سوبژکتیویته و ذهنیت، گفتمان و قدرت و تاریخ جنسیت ارائه می‌دهد و به دشواری امر ترجمه و مطالعه‌ی آثار فوکو به زبانی دیگر نیز اشاره می‌کند.

کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو، شامل هفت فصل مجزاست که علاوه بر شرح آثار و نظریات فوکو، به بستر اجتماعی و سیاسی زمان زندگی او، زندگینامه‌اش، و نقدهای وارده به فوکو هم می‌پردازد. فصل اول کتاب به زندگینامه‌ی این فیلسوف و جنبش‌های سیاسی، اجتماعی و فلسفی پراهمیت زمانه‌ی فوکو و همچنین متفکران اثرگذار در روند رشد فلسفی او می‌پردازد.

معرفی و دانلود کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

در فصل دوم با عقاید او درباره‌ی جنون و پزشکی آشنا می‌شویم. جنون و بیماری روانی، یکی از مسائلی است که او از ابتدا تا انتهای روند فعالیت فلسفی خود با آن درگیر است. میشل فوکو اولین رساله‌ی فلسفی‌اش، یعنی پایان‌نامه‌ی دکتری خود را حول محور همین موضوع نوشت و در این رساله ثابت کرد جنون در طول تاریخ معنای مشخص و دقیقی نداشته، بلکه در هر دوره، صاحبان قدرت و سیاست‌گذاران، آن را به نفع خود و هر بار با معنای جدیدی تعریف کرده‌اند. از دیگر آثار مشهور فوکو که به مسأله‌ی جنون می‌پردازد، کتاب تاریخ جنون است. فوکو در این کتاب معنا، چهارچوب، و سیاست‌گذاری‌های مربوط به جنون را در طول تاریخ بررسی می‌کند.

در فصل سوم به سراغ آثار معرفت‌شناختی فوکو می‌رویم و با عقاید این فیلسوف فرانسوی درباره‌ی دانش و علوم انسانی مواجه می‌شویم. فوکو عقیده دارد که ما، انسان مدرن، خود را با تنها حقیقت مطلقی که می‌شناسیم، یعنی علم، تعریف می‌کنیم. ما خود و دیگری را به عنوان انسان با چهارچوب علومی که ما را به عنوان مورد علمی مطالعه و بررسی می‌کنند می‌شناسیم. لیسا دانینگ مطالب این فصل را با طرح این ایده‌ی فوکو آغاز می‌کند و در ادامه ایده‌ی مرگ سوژه‌ی فوکو را به طور مختصر شرح داده و استدلال می‌کند.

در ادامه و در فصل چهارم به عقاید معرفت‌شناختی فوکو می‌پردازیم و با یکی از اساسی‌ترین و انقلابی‌ترین ایده‌های فوکو مواجه می‌شویم. می‌توان مهم‌ترین ایده‌ی فوکو را رد فرضیه‌ی روشنگری درباره‌ی عینی بودن شناخت معرفی کرد. او در این نظریه استدلال می‌کند که زبان، در بیان حقیقت ناتوان است زیرا زبان تنها می‌تواند بازتابی از تجربه‌ی شخصی هر فرد باشد و در ادامه ثابت می‌کند که صاحبان قدرت در طول تاریخ، از زبان به عنوان ابزاری برای حفظ و گسترش قدرت خود استفاده کرده‌اند. در این فصل در ضمن آشنایی با نظریات زبان‌شناختی فوکو، با چهارچوب نظریات جامعه‌شناختی و نظریه‌ی قدرت او آشنا می‌شویم.

در فصل پنجم با یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین جنبه‌های فلسفه‌ی میشل فوکو، یعنی نظریات او درباره‌ی نظام تنبیه و سیاست‌های کنترل و اجرای قانون آشنا می‌شویم. فوکو در تحلیل خود در این زمینه ابتدا زمینه‌های تاریخی نظام تنبیه، زندان و سیستم کیفری را بررسی کرده و سپس تحولات این نظام را تببین نموده است.

در فصل ششم با خلاصه‌ای از آثار میشل فوکو در زمینه‌ی جنسیت و مطالعات جنسی آشنا می‌شویم، تاریخ مختصری از تعریف جنسیت و سرکوب‌های سیستماتیک جنسی و جنسیتی را مطالعه می‌کنیم و با راهکارهای فوکو برای رهایی از این سرکوب و محدودیت آشنا می‌شویم.

در فصل نهایی کتاب با انتقادات و اعتراضات وارده به تفکرات فوکو آشنا می‌شویم. لیسا دانینگ پس از شرح نقدهای وارده به فوکو و تلاش برای پاسخگویی به آن‌ها، به شرح مختصر رابطه‌ی فوکو با فمینیسم و نظریه‌ کوئی‌یر می‌پردازد.

این کتاب با ترجمه‌ی قاسم مومنی از طرف انتشارات علمی و فرهنگی به دست شما رسیده است.

کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب مقدمه کمبریج بر میشل فوکو به تمام افرادی که به فلسفه‌ی مدرن و پسامدرن علاقه دارند، یا به دنبال خواندن اثری ابتدایی برای آشنایی با میشل فوکو هستند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو می‌خوانیم

نوشته‌ها و موضوعات مورد علاقۀ فوکو در اوایل کار، بر نهادینه شدن پزشکی به‌ویژه روان‌پزشکی در قرن نوزدهم متمرکز بود، علاوه بر تعلق خاطر ویژه به جنون و ظرفیت‌های آن به‌منزلۀ نیرویی سیاسی و هنری در تخطی از مرزها. چنان‌که در فصل اول گفتیم، یکی از مشخصه‌های آثار فوکو این است که از یک سو به تجربه و سوژگی علاقه دارد و از دیگر سو پرداختن به هر یک از این دو مستلزم نقدِ مخرب دیگری است. در نخستین آثار او دربارۀ جنون، تفوق با تجربه است؛ روش او در اینجا بسیار شبیه به پدیدارشناسی است.

فوکو قصد داشت با بازنویسیِ تاریخ بیماری‌های روانی، دیدگاه رایجی را سرنگون کند که می‌گوید با ظهور روان‌پزشکی مدرن، شیوه‌های معالجۀ دیوانگان از آزادی برخوردار شده است. ولی ورود او به بحث و منظر او مبهم و تناقض‌برانگیز است. فوکو در دانشگاه فلسفه خواند و پس از تغییر گرایش به روان‌شناسی و پژوهش زیر نظر ژان دوله در انستیتو دو پسیکولوژی، در سال 1952 دیپلم آسیب‌شناسی روانی گرفت. سپس به‌جای آنکه تحصیل در دانشگاه را ادامه دهد تا مدرک روان‌پزشکی خود را برای طبابت دریافت کند، تجارب بالینی خود را حین کار در آسایشگاه روانی سَنت آن در پاریس پی گرفت. بنابراین بخشی از آثارش در تجارب کاری او به‌عنوان متخصص بهداشت روانی و مشاهدات مستقیم دربارۀ «دیوانگان» ریشه دارد. ولی بر عکس، در پیش‌گفتار نخستین ویراست تاریخ جنون می‌گوید در این کتاب، جنون سوژۀ تاریخ است، نه ابژۀ آن. در ادامه اشاره می‌کند که هدف او از نقد تاریخ جنون، بلند کردن صدای مسکوت دیوانگان است، نه گزارش متخصص روان‌پزشکی؛ و هر آنچه طی روند نگارش کتاب دربارۀ تاریخ روان‌شناسی و روان‌پزشکی گفته، صرفاً پیامد فرعی «بازسازی تجربۀ جنون» است (HM, p. xxxiv). جالب آن است که (و در این باره بعدها بیشتر خواهیم گفت) عمدۀ مواد خام فوکو برای نظریه‌پردازی دربارۀ جنون، گزیده‌هایی است از آثار مؤلفانی (مانند نروال و روسل) که بیمار روانی و تحت درمان روان‌پزشکی بوده‌اند، نه یادداشت‌های «عادی» از موارد درمانی معمول و شایع؛ چنان‌که در پژوهش‌های رایج رشتۀ روان‌شناسی یا دیگر علوم اجتماعی شاهدیم یا در تاریخ‌های سنتی دربارۀ تخصص‌های مرتبط با بیماری‌های روانی می‌خوانیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش‌گفتار
علائم اختصاری
فصل اول: زندگی، زمینه و آثار
فصل دوم: آثار: جنون و پزشکی
فصل سوم: آثار: مرگ انسان
فصل چهارم: آثار: مؤلفان و متن‌ها
فصل پنجم: آثار: جنایت و مکافات
فصل ششم: آثار: تاریخ جنسیت
فصل هفتم: نقدها
پس‌گفتار
یادداشت‌ها
برای مطالعۀ بیشتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو
نویسنده
مترجمقاسم مومنی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات225
زبانفارسی
شابک978-600-436-591-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو

برای دریافت کتاب مقدمه کیمبریج بر میشل فوکو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.